Odaberite nekoliko lirskih ili proznih tekstova kojega hrvatskog autora kojemu je posvećena koja društvena manifestacija (npr. Ivan Goran Kovačić, Goranovo proljeće; Vladimir Nazor, Nazorovi dani) i prepišite ih služeći se digitalnim alatom Word tako da izostavite sve pravopisne znakove iz teksta. Pripremite nastavni listić za učenike koji će raditi sa suučenikom. Neka se na nastavnom listiću osim odabranoga teksta nalazi i smjernica sa zadanim pravopisnim znakovima koje učenici trebaju uvrstiti u tekst i tablicom u kojoj uz svaki znak objašnjavaju i njegovu ulogu u tekstu. Neka učenici objave svoje radove na digitalnoj ploči Lino i predstave ih, a zatim zajedno usporedite tekstove i razgovarajte o ulozi pravopisnih znakova u tekstovima.
Pripremite učenicima tekst o društvenoj manifestaciji posvećenoj književniku čiji su tekst dopunjavali pravopisnim znakovima. Neka učenici pročitaju tekst o manifestaciji i zapišu bilješke koje su im potrebne za izradu pozivnice za tu manifestaciju. Učenici izrađuju pozivnicu u fizičkom obliku, na papiru, a pri pisanju trebaju primijeniti pravila o pisanju velikoga početnog slova. Organizirajte kratku izložbu pozivnica i razgovarajte s učenicima o njima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učenicima s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst, povećajte font slova najmanje 14 pt, odaberite Ariel ili Calibri, povećajte razmak među riječima i prored između redova. Možete staviti svaku rečenicu u svoj red. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite tekst i zadatak s tablicom. Pripremite im podsjetnik s rečeničnim znakovima i njihovoj ulozi u tekstu. Provjerite s učenikom razumije li zadatak. Učeniku s teškoćama podebljajte bitne informacije u tekstu o manifestaciji za koju izrađuju pozivnicu. Tekst grafički prilagodite ovisno o teškoći učenika. Provjerite zna li se učenik koristiti digitalnim alatom. Pripremite mu pisane ili slikovne upute razrađene po koracima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu izraditi podsjetnike s pravilima pisanja velikoga početnog slova u nazivima blagdana, praznika, kulturnih, umjetničkih, političkih, znanstvenih i drugih društvenih priredbi ili s pravilima pisanja pravopisnih znakova u odabranom digitalnom alatu (npr. u digitalnom alatu Canva). Svoj rad, koji može služiti kao pomoć u učenju, mogu podijeliti s ostalim učenicima u razrednome odjelu.
Učenike podijelite u grupe. Neka svaka grupa izradi plakat za kulturnu, umjetničku, političku, znanstvenu ili drugu društvenu priredbu. Učenici izrađuju plakat u fizičkom obliku, na papiru većega formata, po smjernicama koje ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Word, poput podataka koje plakat treba sadržavati, npr. naziva priredbe, mjesta i vremena održavanja itd. Neka svaka grupa na plakat uvrsti nazive u kojima su primijenjena pravila o pisanju velikoga početnog slova, no i ona u kojima nisu. Učenici u grupama potom razmjenjuju plakate. Neka svaka grupa analizira plakat koji je dobila od druge grupe. Neka učenici u grupi uoče jesu li pravila o pisanju velikoga početnog slova primijenjena na plakatu ili nisu. Uputite učenike na to da netočno napisane nazive napišu točno, odnosno primjenjujući pravila o pisanju velikoga početnog slova. Neka svaka grupa predstavi svoj rad.
Učenici u grupama nakon toga osmišljavaju i pišu na papiru velikog formata hodogram aktivnosti na društvenoj priredbi sa svojeg plakata. Učenicima napišite smjernice za sastavljanje hodograma, od kojih se jedna treba odnositi na primjenu zadanih pravopisnih znakova. Dok jedna grupa predstavlja svoj rad, ostale grupe uočavaju ulogu pravopisnih znakova u tekstu. Nakon predstavljanja rada svake grupe, razgovarajte s učenicima o ulozi pravopisnih znakova u tekstu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite pisane ili slikovne grafički prilagođene smjernice za izradu plakata. Poželjno je da ga rasporedite u grupu s učenicima s kojima ostvaruje dobar odnos, koji su motivirani za rad te mu mogu pomoći. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama i interesima. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak te ako je potrebno, pružite mu dodatno objašnjenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele više mogu istraživati o upotrebi pravopisnih znakova i velikoga početnog slova u tekstovima javnoga oglašavanja na internetu ili na oglasnim pločama, izlozima i dr. u mjestu u kojem žive. Nakon istraživanja mogu izraditi prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint u kojoj će predstaviti prikupljene primjere i ulogu različitih pravopisnih znakova u javnome oglašavanju i uputiti ostale učenike na pravilnu, odnosno nepravilnu primjenu tih znakova na primjerima koje su odabrali.
Izradite kartice za igru memorije u digitalnom alatu Match the Memory. Neka kartice sadrže pravila o pisanju velikoga početnog slova i primjere u kojima su primijenjena ta pravila. Svakako uvrstite i primjere pisanja blagdana, praznika, kulturnih, umjetničkih, političkih, znanstvenih i drugih društvenih priredbi. Podijelite učenike u razrednom odjelu u grupe koje će se međusobno natjecati u igri.
Učenici i u ostalim aktivnostima sudjeluju podijeljeni u grupe. Zadajte učenicima u grupama da na mrežnim stranicama turističkih zajednica gradova koje ste predložili istraže o društvenim manifestacijama koje se u njima odvijaju. Neka učenici zapišu kratke bilješke i uoče pravopisna pravila o pisanju velikoga početnog slova. Učenike u grupama zatim uputite u osmišljavanje vlastita primjera kulturne, umjetničke, političke, znanstvene ili koje druge društvene priredbe koje bi se mogle održavati u njihovoj lokalnoj zajednici. Osmislite smjernice za pisanje teksta o javnome događaju (npr. naziv događaja, mjesto i vrijeme održavanja, aktivnosti koje će se održati i sl.). Učenike uputite na primjenu pravila o pisanju velikoga početnog slova. Neka svaka grupa objavi svoj tekst na digitalnoj ploči koju možete izraditi u digitalnom alatu Padlet. Neka učenici komentiraju objavljene tekstove pritom ističući koja su pravila o pisanju velikoga početnog slova primijenile ostale grupe.
Izradite kartice za igru memorije u digitalnom alatu Match the Memory. Neka kartice sadrže pravila o pisanju velikoga početnog slova i primjere u kojima su primijenjena ta pravila. Svakako uvrstite i primjere pisanja blagdana, praznika, kulturnih, umjetničkih, političkih, znanstvenih i drugih društvenih priredbi. Podijelite s učenicima poveznicu na igru u digitalnom alatu MS Teams. Uz poveznicu u svojoj objavi objasnite učenicima tijek rada. Zamolite učenike da samostalno odigraju igru memorije, a nakon toga pridruže se radu svoje grupe.
Podijelite učenike u grupe tako da im otvorite zajedničko čavrljanje. Imenujte grupe prema gradovima ili slično. Zadajte učenicima u grupama da na mrežnim stranicama turističkih zajednica gradova koje ste predložili istraže o društvenim manifestacijama koje se u njima odvijaju. Neka učenici zapišu kratke bilješke i uoče pravopisna pravila o pisanju velikoga početnog slova.
Učenike u grupama zatim uputite u osmišljavanje vlastita primjera kulturne, umjetničke, političke, znanstvene ili koje druge društvene priredbe koje bi se mogle održavati u njihovoj lokalnoj zajednici. Osmislite smjernice za pisanje teksta o javnome događaju (npr. naziv događaja, mjesto i vrijeme održavanja, aktivnosti koje će se održati i sl.). Učenike uputite na primjenu pravila o pisanju velikoga početnog slova. Neka svaka grupa objavi svoj tekst u kanalu u digitalnom alatu MS Teams na mjestu koje s njima prethodno dogovorite. Dogovorite termin online sastanka i tijekom videopoziva potaknite učenike da komentiraju objavljene tekstove pritom ističući koja su pravila o pisanju velikoga početnog slova primijenile ostale grupe.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama prije pripremite podsjetnik s pravilima o pisanju velikoga i maloga početnoga slova kako bi ponovio i lakše sudjelovao u igri. Za neke učenike bit će potrebno prilagoditi istraživanje na mrežnim stranicama turističkih zajednica. Uputite ih na točno određenu poveznicu, riječ, smanjite količinu informacija za istraživanje. Poučite ih na koji način mogu pretraživati navedenu mrežnu stranicu. Učenike s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuju te koji im mogu pružiti podršku u radu. Tijekom grupnoga rada jasno definirajte zadatak učenika s teškoćama vodeći računa o njegovim jakim stranama i interesima. Tijekom grupnoga rada možete odrediti suučenika koji će mu pružati dodatnu podršku ovisno o teškoći učenika. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li što treba raditi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Možete izraditi pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu istražiti o najpoznatijim svjetskim kulturnim i društvenim događajima i osmisliti putopisno izlaganje koje će pratiti prezentacija koju su izradili u nekom digitalnom alatu (npr. u alatu PowerPoint). Mogu izraditi i kviz u digitalnom alatu Kahoot! kojim će provjeriti što su ostali učenici naučili i koja su pravila o pisanju velikoga početnog slova primijenjena u prezentaciji.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.