Na početku aktivnosti pustite svojim učenicima glazbu na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.1., Zadatak A. Potaknite ih na to da odgonetnu koji se običaj obilježava uz tu glazbu (Geburtstag). Također, neka se prisjete rođendanske pjesmice te ju zajedno otpjevaju (Zum Geburtstag viel Glück). Pitajte ih kad imaju rođendan, neka imenuju mjesec svojeg rođenja te govore o sebi kratkim i jednostavnim rečenicama.
Ponovite zajedno leksik vezan za temu rođendana nizom fotografija koje ste pripremili u alatu PowerPoint. Ispod svake fotografije napišite riječ kojoj nedostaju slova kako bi učenicima olakšali imenovanje predmeta koji vide (npr. die G_ _ U _ _S_ _GST_ _ _E = die Geburtstagstorte; das Geburtstagskind, die Kerzen, das Geschenk, die Luftballons itd.). Fotografije možete preuzeti besplatno sa stranice Pixabay. Potaknite učenike na to da, radeći u paru, zapišu u svoje bilježnice aktivnosti kojima se obilježava rođendanska proslava (npr. einladen, gratulieren, tanzen, singen, spielen, Torte essen, feiern, Geschenke auspacken i dr.).
Uvježbajte leksik i glagole u prezentu igrajući razrednu igru Kettenspiel i opisujući pritom uobičajenu rođendansku proslavu. Započnite priču prvom rečenicom, a svaki učenik ponavlja prethodnu i dodaje svoju (npr. Ich mache eine Geburtstagsparty.). Učenik na kraju lanca, ponavljajući sve rečenice, opisuje rođendansku proslavu. Uputite učenike na to da se dobro međusobno slušaju kako bi zapamtili priču. Potaknite ih zatim na razgovor o rođendanskoj proslavi. Neka kratkim i jednostavnim rečenicama opišu kako oni u svojoj obitelji ili sa svojim prijateljima obilježavaju taj dan.
Podijelite učenicima poveznicu za alat Wordwall putem zajedničkog komunikacijskog kanala, npr. MS Teams te ih uputite na to da u paru riješe zadatak povezivanja dijelova izraza vezanih za obilježavanje rođendana i čestitanje kako bi ih ponovili. Učenici će za vježbu rabiti tablete ili mobilne uređaje. Neka upišu imena u ljestvicu poretka te provjerite koji je par bio najuspješniji u vježbi.
Potaknite učenike na pisanje rođendanske pozivnice. Neka surađuju u paru. Pozivnicu mogu napisati te urediti s pomoću alata Microsoft Word. Zadajte im tekstualne (ime, datum i mjesto održavanja proslave itd.) i vizualne (npr. okvir, tekst i fotografija ili oblik, tekst u boji, font i sl.) smjernice za izradu čestitke. Neka dokumente koje su izradili, pošalju putem e-pošte, a zatim ih možete prikazati u razredu s pomoću razrednog projektora. Razgovarajte s njima o pozivnicama i običajima pozivanja te načinima proslave rođendana.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha umjesto zvučnog zapisa pripremite fotografije koje bi ga mogle asocirati na temu aktivnosti.
Pružite podršku učenicima koji možda ne znaju kad je njihov datum rođenja (moguće je da se učenik s intelektualnim teškoćama neće moći sjetiti točnog datuma), pa taj podatak provjerite u e-Dnevniku kako bi i oni mogli sudjelovati u razgovoru.
Fotografije koje ćete rabiti u aktivnosti, unaprijed pošaljite učenicima oštećena vida elektroničkim putem ili im objasnite što se nalazi na fotografijama tijekom aktivnosti.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Tijekom igre Kettenspiel osigurajte da učenici s teškoćama koji imaju teškoća u radnom, slušnom ili dugoročnom pamćenju (primjerice, učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje, a često i učenici sa specifičnim teškoćama u učenju), budu na početku igre kako ne bi morali pamtiti velik broj rečenica. Ako u razredu imate učenika oštećena sluha, omogućite da ima pristup svim vizualnim informacijama tijekom igre.
U razgovoru o rođendanskim proslavama učenika potaknite na aktivnost učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora) ako to ne žele.
Sve pojmove vezane za rođendansku proslavu koje ste ponavljali ili učili, unaprijed pripremite u pisanom obliku tako da pojmove napišete i na njemačkom i na hrvatskom jeziku uz vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama (osobito učenici sa specifičnim teškoćama učenja i učenici s poremećajem iz autističnog spektra) lakše i brže zapamtili nove pojmove. Te im pojmove dajte na kraju sata kako bi ih u idućim aktivnostima mogli rabiti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji žele znati više na to da samostalno istraže o običajima obilježavanja rođendana vršnjaka u zemljama njemačkoga govornog područja. Uputite ih na uporabu tražilice te online rječnika (npr. croDict) kako bi jasno saželi informacije te prezentirali ostalim učenicima u razredu kratkim i jednostavnim rečenicama. Predložite im da svoje informacije oblikuju u plakat s pomoću alata Canva. Alatu učenici pristupaju putem korisničkog računa otvorenog s pomoću adrese e-pošte.
Na početku aktivnosti potaknite učenike na to da govore o sebi, o tome kad imaju rođendan i kako ga obilježavaju. Učenici će govoriti kratkim i jednostavnim rečenicama. Zatim podijelite poveznicu za e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.1. Pavels Geburtstag putem zajedničkog komunikacijskog kanala u alatu MS Teams. Neka pročitaju kratak tekst o rođendanskoj proslavi. Nakon čitanja teksta neka riješe zadatak A za provjeru razumijevanja pročitanoga. Uputite ih na to da u tekstu podcrtaju glagole pa zajedno napravite analizu glagola u prošlom vremenu. S pomoću SOS Methode (Sammeln – Ordnen – Systematisieren) postupno s učenicima usvajajte novu strukturu. Prema primjerima koje ste napisali na ploči, učenici trebaju zaključiti o tvorbi perfekta pravilnih glagola.
Prikažite im na razrednom projektoru animaciju na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.1. Pavels Geburtstag s pomoću koje će dodatno usvojiti strukturu. Vježbajte glagole prema primjeru u animaciji. Zatim potaknite učenike na to da u nastavku riješe niz zadataka C − F kako bi uvježbali strukturu pravilnih glagola u perfektu. Zajedno provjerite rješenja zadataka. U alatu Wordwall pripremite zadatak za uvježbavanje reda riječi u rečenicama s glagolima u perfektu. U obrascu Razmjesti učenici trebaju smjestiti riječi na njihova mjesta, a broj bodova ovisi o brzini i broju poteza. Zadatak neka rješavaju u paru.
Potaknite učenike na razredni razgovor. Pitajte ih o tome kako izgleda pripremanje rođendanskog slavlja te koja pitanja uglavnom postavljaju pri kraju priprema. Napravite zajedno s učenicima popis pitanja koristeći se usvojenom strukturom (npr. Hast du die Einladungskarten gemacht? / Hast du Süßigkeiten gekauft? / Hast du das Zimmer aufgeräumt?). S pomoću popisa pitanja potaknite učenike na to da ta pitanja postavljaju prijateljima u razredu tako što će se slobodno kretati razredom uz zvuk glazbe. Pustite im prigodnu glazbu (npr. Wie schön, dass du geboren bist) uz koju će se kretati po razredu ili zaplesati. Kad zaustavite glazbu, učenici uvježbavaju razgovor s osobom koja im je u tom trenutku najbliža. Razgovor mogu uvježbati sjedeći u klupi ili na podu (ponudite im više mogućnosti kako bi atmosfera bila opuštena). Vježbu ponovite nekoliko puta. Na pitanja trebaju odgovarati punim rečenicama u perfektu (npr. Ja, ich habe die Einladungskarten gemacht. / Nein, ich habe die Einladungskarten nicht gemacht.). Nakon završene vježbe uputite učenike na to da izvijeste u razredu o rezultatima vježbe (npr. Tina hat die Einladungskarten gemacht. / Peter hat die Einladungskarten nicht gemacht.).
Neka na kraju opišu uobičajenu proslavu rođendana svojih vršnjaka u sadašnjem vremenu. Pitajte ih o tome koje aktivnosti ili igre obično povezuju s temom rođendana. Na ploču u obliku umne mape zabilježite samo one rečenice i izraze učenika koji sadržavaju pravilne glagole. Zatim neka rečenice koje se nalaze na ploči, stave u prošlost s pomoću usvojene strukture. Rečenice mogu zapisati u svoje bilježnice. Zajedno analizirajte što su napisali te ispravite eventualne pogreške. Neka svaki učenik opiše svoju posljednju rođendansku proslavu koristeći se usvojenom strukturom, kratkim i jednostavnim rečenicama u perfektu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Kako bi učenici s teškoćama lakše razgovarali o svojim rođendanskim proslavama, potaknite ih na to da na sat ponesu fotografije sa svojih rođendana kako bi se lakše prisjetili na koji način i s kim slave rođendan. To je osobito važno za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz autističnog spektra. Također, potaknite učenike s teškoćama da rabe predložak s pojmovima koji ste im pripremili u prethodnoj aktivnosti.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Tijekom rješavanja zadataka u Edutoriju poželjno je učenike s teškoćama rasporediti u par s vršnjakom koji će im pomoći pri rješavanju zadataka te će učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
U alatu Wordwall za učenike s intelektualnim teškoćama predvidite manji broj zadataka.
Pitanja koja učenici trebaju postavljati drugim učenicima tijekom igre, pripremite u pisanom obliku za učenike s teškoćama. Pobrinite se da u igri kretanja uz glazbu sudjeluju i učenici kojima je potrebna podrška u kretanju (učenicima oštećena vida omogućite vršnjaka koji će im biti videći vodič, a učenicima s oštećenjima mišićno-koštanog sustava omogućite da se kreću onako kao im najbolje odgovara, u kolicima ili uz pomoć vršnjaka).
Umnu mapu koju ćete izraditi na ploči, pripremite unaprijed učenicima s intelektualnim teškoćama kako bi je mogli zalijepiti u bilježnicu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici koji žele znati više, izrade igru za ostale učenike u razredu služeći se alatom Wordwall. Neka pripreme jednu igru ili više njih za uvježbavanje strukture perfekta pravilnih glagola. Igre odigrajte u razredu služeći se projektorom za njezin prikaz ili pripremite natjecanje grupa učenika koji će igre odigrati na tabletima.
Na početku aktivnosti zapišite pojam Familie na ploču i potaknite učenike na to da se prisjete naziva članova obitelji na njemačkom jeziku. Uputite ih na alat i kod za alat Mentimeter u koji će s pomoću svojih mobitela ili tableta upisati nazive za članove obitelji koje znaju imenovati na njemačkom jeziku. Rješenja učenika bit će generički prikazana u alatu u obliku oblaka ideja što možete prikazati putem razrednog projektora. Napomenite učenicima da ne ponavljaju nazive koji su već navedeni. Zatim ih pitajte što su oni sve u obitelji. Učenici će odgovarati kratkim i jednostavnim rečenicama o sebi (npr. Ich bin Sohn, Enkel, Bruder, Cousin ... / Ich bin Tochter, Enkelin, Schwester, Cousine …).
Prikažite učenicima na razrednom projektoru fotografiju koja se nalazi na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.2., Opas Kindheit te ih potaknite pitanjima da ju opišu, a zatim neka riješe zadatak A.
Podijelite im poveznicu putem zajedničkog komunikacijskog kanala (npr. MS Teams) na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.2., Opas Kindheit te neka, služeći se tabletom, u paru pročitaju tekst i riješe zadatak B za provjeru razumijevanja pročitanoga. Potaknite ih na to da analiziraju glagole u perfektu koji se pojavljuju u tekstu. Učenici će uočiti nepravilnost jer su dosad usvojili samo pravilne glagole. Zabilježite primjere s nepravilnošću na ploču. Potaknite učenike na zaključak o strukturi i tvorbi nepravilnih glagola u perfektu. Neka pročitaju uputu o perfektu te zajedno objasnite nepravilne glagole, ali i glagole s pomoćnim glagolom sein. Radeći u paru, trebaju uvježbati strukturu u zadatcima C − E na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 7, Jedinica 7.2., Opas Kindheit, Zadatci C − E. Zajedno u razrednom razgovoru analizirajte rješenja učenika te ispravite eventualne pogreške.
Zadajte im zadatak za domaću zadaću. Neka istraže o djetinjstvu bake ili djeda te s pomoću alata Pixton izrade strip rabeći kratke i jednostavne rečenice te novu strukturu glagola u perfektu. Svoje radove neka pošalju u zajednički komunikacijski kanal kako bi bili vidljivi ostalim učenicima. Učenici će pregledati sve radove te opcijom "palac gore" vrednovati učenički rad koji im se najviše svidio (samo jedan). Potaknite učenike na to da usporede djetinjstvo svojih predaka sa svojim djetinjstvom danas. Neka zaključe o promjenama koje su se dogodile usporedno s razvojem, i to osobito tehnologije. Potaknite ih na razgovor i izricanje stava o tome čije je djetinjstvo po njihovu mišljenju ljepše.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite vizualnu podršku u uvodnom dijelu aktivnosti, odnosno pri navođenju članova obitelji. Pružite podršku učenicima s teškoćama pri uporabi alata Mentimeter ako je potrebno.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Primjere s nepravilnošću glagola koje ćete ispisati na ploči, pripremite u pisanom obliku za učenike s teškoćama kojima je teško prepisivati s ploče ili ne pišu dovoljno brzo (primjerice, učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s oštećenjem organa i organskih sustava koji utječu na brzinu pisanja).
Učenicima s teškoćama pripremite jasne smjernice vezane za zadatak za domaću zadaću (navedite rok, primjere pitanja koja mogu postaviti baki i djedu te predloženu strukturu stripa). Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje podsjetite na rok za predaju rada o kojem ste se dogovorili, i to nekoliko dana prije isteka tog roka. Za učenike oštećena vida možete i modificirati aktivnost tako da, umjesto da izrade strip, snime zvučni zapis ili reportažu o tome kakvo je bilo djetinjstvo njihovih baka i djedova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici koji žele znati više, usporede djetinjstvo predaka (bake i djeda) s djetinjstvom svojih vršnjaka. Neka izdvoje i zapišu sličnosti i razlike na plakat izrađen u alatu Canva, i to tako da označe što je bilo prije, a što danas (früher und heute). Svoje će radove prikazati i prezentirati s pomoću razrednog projektora ostalim učenicima u razredu.
"SOS-Methode". Preuzeto s https://deutsch-lernen.zum.de/wiki/S-O-S-Modell.
"Wie schön, dass du geboren bist", Rolf Zuckowski. Preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=XaKPbXXbtWY.
Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuch - priručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.
Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.