Predmet
Kemija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nukleinske kiseline iz voća 

Naziv predmeta
Kemija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • nukleinske kiseline
  • nukleotidi
  • DNA
  • RNA

A-U

Učeničku motivaciju možete potaknuti prikazujući fotografiju sličnosti oca i kćeri u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.9, poglavlje Uvod. Potaknite učenike na promišljanje o uzrocima sličnosti oca i kćeri motivacijskim pitanjima: Koji je uzrok sličnosti roditelja i potomaka? Koje su molekule uzrok sličnosti? U kojim je molekulama sadržana genska uputa organizama?

Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o strukturnim obilježjima molekula nukleinskih kiselina – DNA i RNA. Neka učenici izrade tablicu u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 s dvama stupcima u kojoj će suradnički u paru usporediti nukleinske kiseline s obzirom na građu nukleotida i njihove uloge. Retke u tablici neka imenuju ovako: šećer, dušične baze, broj lanaca, uloge. Neka uratke podijele na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.

Uputite ih i na proučavanje strukturnih razlika između purinskih i pirimidinskih dušičnih baza koje mogu proučiti i pomoću trodimenzijskih modela u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.9, poglavlje Uvod.

Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti s pomoću pripremljenih pitanja za ponavljanje spoznaja o strukturi nukleinskih kiselina u navedenoj jedinici DOS-a – razvrstavanje dušičnih baza, građa nukleinskih kiselina te hidroliza molekule RNA.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Tijekom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije tijekom rješavanja zadatka ne treba pisati u dokumentu programa Word (osim ako ne izrazi želju).

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete uputiti na istraživanje strukturnih uzroka povezivanja dušičnih baza između nukleotida u istom lancu molekule RNA ili u komplementarnim lancima molekule DNA različitim brojem vodikovih veza. Neka istraže između kojih se atoma u dušičnim bazama uspostavljaju vodikove veze te koliko je energije potrebno za prekid tih veza. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

A-U

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje građu molekula nukleinskih kiselina.
  • Učenik analizira građu nukleotida.
  • Učenik uspoređuje povezivanje dušičnih baza vodikovim vezama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • biologija
  • učiti kako učiti
  • primjena informacijske i komunikacijske tehnologije

Nobelova nagrada samo za neke

Potaknite učenike na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o otkriću i prvom opisu strukture molekule DNA te potom molekule RNA. Možete im zadati da suradnički u paru izrade infografiku ili poster u obliku vremenske lente u digitalnom alatu Canva, odabirući pritom predložak timeline za izradu materijala. Neka uradak osmisle počinjući od prvih kristalografskih snimki molekule DNA, preko opisa strukture molekule DNA do otkrića uloga molekula RNA. Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.

Tijekom istraživanja i izrade uradaka posebnu pozornost neka učenici obrate na važnost i doprinos Rosalind Franklin u otkriću molekule DNA te na dodijeljene Nobelove nagrade za opis strukture molekule DNA.

Ova tema može poslužiti kao dobra osnova za planiranje i provedbu aktivnosti u svrhu senzibiliziranja učenika i javnosti o položaju žena u znanosti u prošlom stoljeću i danas. Učenike možete uputiti na organiziranje događaja otvorenih za javnost u školi u obliku tribina, debata, javnih izložbi i sl. o važnosti ravnopravnosti spolova u znanosti. Potaknite ih na izradu plana i hodograma tijekom planiranja odabranih aktivnosti i podjela uloga koristeći se opcijom zadataka i planova u zajedničkoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.

Postupci potpore

S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Canva. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.

U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik para ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o tehnikama korištenima tijekom otkrića strukture molekule DNA te poslije molekule RNA. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskoga rada. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nobelova nagrada samo za neke

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira povijesni slijed otkrića nukleinskih kiselina.
  • Učenik analizira položaj žena u znanosti u prošlom stoljeću i danas.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • povijest
  • osobni i socijalni razvoj
  • građanski odgoj i obrazovanje

I banana sadrži DNA

Kako bi učenici ispitali svojstva molekule DNA, zadajte im samostalnu provedbu pokusa izolacije molekule DNA. Možete ih uputiti na provedbu 1. pokusa Izolacija DNA iz voća u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.9, poglavlje Deoksiribonukleinska kiselina. Možete im zadati i da prošire navedeni postupak pokusa koristeći se drugim biljnim materijalom za izolaciju molekula DNA pa neka usporede učinkovitost postupka na različitom materijalu.

Neka učenici prije provedbe pokusa izrade tablicu u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 za bilježenje opažanja za pojedini korak provedbe pokusa. Uputite ih da tijekom provedbe pokusa pojedine korake rada fotografiraju, što će poslužiti i kao dokaz realiziranosti aktivnosti. Potaknite ih da pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora osmisle zaključke s obzirom na opažanja tijekom pokusa. Neka u zaključcima i tumačenju pokusa objasne svrhu pojedinih postupaka i korištenih tvari tijekom provedbe pokusa.

Izvješća pokusa mogu predati u obliku pisanoga izvješća u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 ili u obliku plakata u digitalnom alatu Canva. Učenicima možete zadati i da fotografski materijal, prikupljen tijekom provedbe pokusa, prikažu u obliku kratkoga videouratka ili animiranoga sadržaja u digitalnom alatu Moovly. Uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365, a izlaganje uradaka organizirajte u učionici ili u mrežnom okružju. Učenike uključite u vršnjačko vrednovanje primjenom rubrika kriterijskih tablica, istaknite kvalitete i predložite moguća poboljšanja.

Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti s pomoću radnoga lista izrađenoga u digitalnom alatu Kahoot! ili Quizizz, obraćajući pritom pozornost na obilježja kvalitetnog pitanja. Učenike podijelite u grupe prije provedbe kviza i neka suradnički usuglase odgovore na pitanja u kvizu.

Postupci potpore

Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.

Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne treba čitati ponuđene članke, već da za to budu zaduženi drugi učenici koji će prenijeti pročitane informacije učeniku s teškoćama ili da učenik s disleksijom ne piše u dokumentu programa Word.

Učenicima s teškoćama uvelike pomaže kada se gradivo poveže sa svakodnevnim životom, kada se obogaćuje konkretnim primjerima i upućuje na povezanost sa životom. No, potrebno im je omogućiti podsjetnike kako bi bolje funkcionirali pri rješavanju zadataka, što se osobito odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama učenja.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na osmišljavanje i provedbu postupaka kojima bi istražili utjecaje na učinkovitost izolacije molekule DNA mijenjanjem uvjeta tijekom pokusa, poput sljedećih: razine usitnjenosti biljnoga materijala, zagrijanosti korištenoga alkohola, odsutnosti proteaza tijekom postupka.

Provedene postupke mogu prikazati u obliku posterskoga priopćenja ili infografike u digitalnom alatu Canva ili videouradaka provedbe pokusa obrađenih u digitalnom alatu Moovly. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

I banana sadrži DNA

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava princip izolacije molekule DNA.
  • Učenik provodi postupak izolacije molekule DNA iz biljnog materijala.
  • Učenik analizira svojstva izolirane molekule DNA.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • biologija
  • učiti kako učiti
  • uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Ekstrakcija DNA - virtualni laboratorij

Videolekcija - nukleinske kiseline

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 29.10.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.