Na početku aktivnosti podsjetite učenike ns to što je to onomastika i koji joj je predmet istraživanja. Na digitalnom alatu PowerPoint predstavite antroponomastiku (imena, prezimena, nadimci, etnonimi) i toponomastiku (ojkonimi, oronimi, hidronimi). Možete učenicima objasniti i razliku između apelativa i imena. Zatim razgovarajte s učenicima o osobnim imenima, primjerice koliko ime određuje čovjeka, na koji način može biti povezano s uspjehom u različitim aspektima života, o čemu roditelji trebaju razmišljati prilikom davanja imena djetetu pitanja su koja im možete postaviti. Objasnite im i zašto treba reagirati kada netko postane predmetom ismijavanja ili zadirkivanja zbog osobnog imena, prezimena ili nadimka. Učenici mogu raspravljati o toj temi u digitalnoj platformi MyWeYIT.
Potaknite ih na istraživanje etimologije svojega imena i prezimena na različitim mrežnim stranicama. U analizi prezimena neka se vode temeljnim pitanjima (čiji si?, kakav si?, odakle si?, čime se baviš?). Prezimena mogu podijeliti na matronime (u osnovi imaju majčino ime) i patronime (u osnovi imaju očevo ime). Uputite ih i na tiskano izdanje Rječnika suvremenih hrvatskih osobnih imena. Uputite učenike na to da na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku provjere učestalost pojavljivanja svog imena i prezimena prema posljednjem popisu stanovništva iz 2021. godine. Mogli bi razgovarati i o tome kako se moda davanja muških i ženskih imena tijekom godina mijenjala, o čemu je ovisila te navoditi primjere iz popularne kulture, npr. istražiti utjecaj popularne glazbe na učestalost pojave pojedinih imena.
Zatim podijelite učenike u grupe (četiri učenika po grupi). Učenici na digitalnom alatu Google Maps trebaju odabrati tri ojkonima, oronima i hidronima (po mogućnosti iz svoga kraja) te istražiti porijeklo njihova imena, odnosno njihovu vezu s hrvatskim, latinskim ili nekim drugim jezikom. Nakon što su rezultate svoga rada zabilježili u digitalni alat OneNote, trebaju zaključiti kojeg je porijekla najveći broj imena mjesta, rijeka ili gora u njihovu kraju te o čemu bi to moglo ovisiti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Sve nove i ključne pojmove o kojima ćete govoriti predstavite učenicima u obliku podsjetnika, kako bi mu se mogli vraćati tijekom rada na ovoj temi. Prilagodite upute za istraživanje na mreži kako biste ih učinili jasnima i razumljivima učenicima s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje trebaju proučiti i pri tome upotrebljavajte jednostavan i sažet stil. Koristite se vizualnim pomagalima poput infografika, slika ili grafikona, kako biste ilustrirali pojmove ili procese vezane uz istraživanje. Filtrirajte mrežne izvore kako biste učenicima dali relevantne i pouzdane informacije. Ograničavanjem izvora smanjujete preopterećenost informacijama i pomažete učenicima da se usredotoče na bitno. U radu u grupi učeniku s teškoćama dajte jasan zadatak i ulogu u grupi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima (MyWeYIT, Google Maps, OneNote), izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Predložite učenicima neka u digitalnom alatu Genially predstave pojam pučka etimologija. Motivirajte ih neka istraže utjecaj pučke etimologije na nazive toponima u zavičaju u kojemu žive.
Na početku aktivnosti pokažite učenicima prezentaciju oblikovanu u digitalnom alatu Prezi na kojoj je prikazana podjela onomastike na antroponomastiku (ime, prezime, nadimak, etnonim) i toponomastiku (ojkonimi, oronimi, hidronimi i s ojkonimima povezani ktetici, etnici, egzonimi).
U digitalnom alatu Excel oblikujte tablicu u koju će učenici zabilježiti pripada li ime njihove ulice nekom od antroponima ili toponima. U tablici odijelite ulice koje nose imena prema nekim značajnim muškarcima od onih koje se zovu prema isto tako značajnim ženama. Komentirajte s učenicima dobivene rezultate. Moguće je pretpostaviti da će zbog povijesnih i/ili tradicijskih razloga biti više ulica nazvanih prema muškarcima. Razmislite i o projektu u kojemu bi učenici u mjestu/gradu u kojemu žive istražili imena svih ulica/trgova i razvrstali ih prema navedenom kriteriju. Predložite im također da u svojim lokalnim zajednicama pokrenu inicijativu po kojoj bi se neke ulice imenovale prema zaslužnim ženama. Svoju inicijativu mogu promovirati plakatom oblikovanim u digitalnom alatu Canva ili kratkim videozapisom koji montiraju u digitalnom alatu Animoto.
Možete rasporediti učenike u grupe (četiri učenika u grupi) s pomoću digitalnog alata ClassTools. U digitalni alat OneNote podijelite im zatim putopis nekog od suvremenih hrvatskih putopisaca (Boke, Šalića, Rostuhara...) zasićen onomastičkim primjerima. U što kraćem vremenu učenici trebaju iz teksta razvrstati antroponime, ojkonime, hidronime, oronime, ktetike, etnike, egzonime. Grupu koja najbrže i najtočnije riješi zadatak nagradite digitalnom značkom oblikovanom u digitalnom alatu ClassTools. Njihovo poznavanje toponomastike možete provjeriti i kvizom Milijunaš ili Jeopary oblikovanom u digitalnom alatu Super Teacher Tools.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pri izradi mentalne mape upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik. Izbjegavajte kompleksne ili nepotrebne tehničke pojmove koji bi mogli otežati razumijevanje. Možete se koristiti slikama, ikonama ili ilustracijama kako biste dodali vizualne elemente na umnu mapu i olakšali povezivanje znanja. Grafički prilagodite tekst putopisa koji učenici trebaju istražiti. Povećajte font Arial, Verdana ili Comic Sans (14pt i veći), kao i prored između rečenica. Poravnanje treba biti lijevo. Koristite se pozadinom i bojom teksta koji ga čine lako čitljivim i stvaraju jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prema potrebi tekst učinite dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkom obliku. Prema potrebi smanjite i broj stranica ili količinu teksta koji učenici trebaju pročitati. Učenici mogu sudjelovati u svim dijelovima aktivnosti, a na učitelju je da procijeni opseg sudjelovanja prema učenikovim individualnim obilježjima. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima (Canva, Animoto, ClassTools, Super Teacher Tools) i prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za njihovu upotrebu. Jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama prilikom rada u grupi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zamolite učenike neka istraže hrvatske egzonime na mrežnoj stranici Hrvatski egzonimi te zapišu nekoliko egzonima država, pokrajina, gradova, mora, otoka. Mogu ih razvrstati prema načinu udomaćivanja (transkripcija, transliteracija, potpuni ili djelomični prijevod izvornoga imena, preko jezika posrednika) te zabilježiti u digitalnoma alatu OneNote.
Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) u zajedničkom prostoru za suradnju podijelite s učenicima prezentaciju oblikovanu u digitalnom alatu Prezi na kojoj je prikazana podjela onomastike na antroponomastiku (ime, prezime, nadimak, etnonim) i toponomastiku (ojkonimi, oronimi, hidronimi i s ojkonimima povezani ktetici, etnici, egzonimi).
U digitalnom alatu Excel oblikujte tablicu i omogućite zajednički rad s učenicima. Učenici u tablicu trebaju zabilježiti pripada li ime njihove ulice nekom od antroponima ili toponima. Posebice je važno da su u tablici odijeljene ulice koje nose imena prema nekim značajnim muškarcima od onih koje se zovu prema isto tako značajnim ženama. Komentirajte s učenicima dobivene rezultate. Moguće je pretpostaviti da će zbog povijesnih i/ili tradicijskih razloga biti više ulica nazvanih prema muškarcima. Stoga možete potaknuti učenike na to da osmisle projekt, popišu imena ulica u mjestu/gradu u kojemu žive, a zatim ih razvrstaju prema navedenomu kriteriju. Predložite im također da u svojim lokalnim zajednicama pokrenu inicijativu po kojoj bi se neke ulice preimenovale prema zaslužnim ženama. Svoju inicijativu učenici mogu promovirati plakatom oblikovanim u digitalnom alatu Canva ili kratkim videozapisom koji montiraju u digitalnom alatu Animoto.
U ovom dijelu aktivnosti učenike podijelite u grupe (od četiri do pet učenika) koje će raditi u sobama za sastanke. U digitalni alat OneNote podijelite im zatim putopis nekog od suvremenih hrvatskih putopisaca (Boke, Šalića, Rostuhara...) zasićen primjerima iz onomastike. U što kraćem vremenu učenici trebaju iz teksta razvrstati antroponime, ojkonime, hidronime, oronime, ktetike, etnike, egzonime. Grupu koja najbrže i najtočnije riješi zadatak nagradite digitalnom značkom oblikovanom u digitalnom alatu ClassTools. Njihovo poznavanje toponomastike možete provjeriti i kvizom Milijunaš ili Jeopary oblikovanom u digitalnom alatu Super Teacher Tools.
Aktivnost započnite metodom obrnute učionice. Zamolite učenike neka pogledaju na digitalnoj platformi YouTube emisiju Riječ na Riječ Televizije Z1 u kojoj gostuje Domagoj Vidović s Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje koji se godinama bavi proučavanjem vlastitih imena, prezimena i toponima diljem Hrvatske. Prije gledanja emisije dali ste im uputu da u digitalnom alatu OneNote zabilježe tri pojma koja su naučili, dva o kojima žele znati više i jedan koji im nije jasan.
Nakon što su usporedili i komentirali svoje bilješke potaknite učenike na to da na različitim mrežnim stranicama istraže imena pet različitih tvrtki ili djelatnosti u svojemu mjestu ili županiji te ih zatim razvrstaju prema tome radi li se o hrvatskim ili stranim imenima, toponimima ili antroponimima. Rezultate svojeg istraživanja mogu podijeliti s ostalim učenicima u digitalnom alatu OneNote.
Zatim rasporedite učenike u grupe (pet učenika u grupi). Grupe predstavljaju male poduzetničke inkubatore koji imaju zadatak istražiti koja bi to poslovna ideja, a u skladu s načelima održivoga razvoja, mogla doprinijeti razvoju njihova kraja, smanjenju nezaposlenosti i podizanju kvalitete života lokalnog stanovništva. Savjetujte im neka se vode kriterijem socijalne uključivosti. Svaki mali poduzetnički inkubator treba osmisliti ime tvrtke koje mora biti u skladu s jezičnom normom. Slučajnim odabirom jednoj grupi ime ili sastavnica u imenu tvrtke treba biti antroponim, drugoj hipokoristik, trećoj toponim, četvrtoj ktetik. Članovi grupe trebaju objasniti i povezanost imena tvrtke s njezinom djelatnosti. U odabiru imena tvrtke učenici se moraju pridržavati odredbi Zakona o trgovačkim društvima. Učenici će zajedno oblikovati u digitalnom alatu Canva i logo tvrtke te ga izložiti na digitalnom alatu Padlet. Mogu osmisliti i reklamni slogan i onda ga snimiti u digitalnom alatu Audacity.
Učenici u digitalnom alatu OneNote rade popis tvorbenih načina kojima su se koristili pri imenovanju tvrtki, zaključuju koji su najčešći tvorbeni načini i raspravljaju o problemima s kojima su se susreli u odabiru imena tvrtke.
Nakon što u digitalnom alatu Microsoft Teams predstave svoje poslovne ideje, međusobno mogu komentirati njihovu uspješnost.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za učenike s oštećenjem sluha pripremite tekst emisije koju će učenici gledati ili im omogućite mjesto u blizini izvora zvuka. Za bilježenje u digitalnom alatu OneNote izradite tablicu kako bi učenicima bilježenje bilo preglednije. Prilagodite upute za istraživanje na mreži kako biste ih učinili jasnima i razumljivima za učenike s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje trebaju proučiti i pri tome upotrebljavajte jednostavan i sažet stil. Filtrirajte mrežne izvore kako biste učenicima pružili relevantne i pouzdane informacije. Ograničavanjem izvora smanjujete preopterećenost informacijama i pomažete učenicima da se usredotoče na bitno. Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatke prilikom rada u grupi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Istražite na mrežnim stranicama posebnu granu onomastike koja se naziva literarnom onomastikom. Rezultate svog istraživanja zabilježite u digitalni alat OneNote. Na odabranim ulomcima romana U registraturi Ante Kovačića, koje možete pronaći na portalu e-Lektire, uočite na koji su način vrijeme, mjesto, socijalna i klasna pripadnost povezani s imenom lika.
Čilaš-Šimpraga A., Ivšić Majić D., Vidović D. (2018.) Rječnik suvremenih hrvatskih osobnih imena. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Frančić, A. (2015). Suvremena hrvatska onomastika - izazovi, potrebe i mogućnosti. Croatica: časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu Vol.39 No. 59.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatski egzonimi (2020). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Pandžić, V. (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.
Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Šimunović, P. (2009). Uvod u hrvatsko imenoslovlje. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga.
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.