Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dijalog sjenica i lastavica

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • LU: Paul Gaugin, Pablo Picasso, primitivne kulture
  • POV: braća Seljan, Afrika, Južna Amerika
  • GEO: multikulturalnost, nacionalni identitet, socijalna uključenost
  • MAT: skup brojeva, svojstva računskih operacija, matematički zapis
  • IZVAN: idoli, stereotipi, multikulturalnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Drugačije je zapravo fora!

Na početku aktivnosti učenicima prikažite dva likovna primjera: sliku Pabla Picassa „Gospođice iz Avignona“ (1907.) i sliku Paula Gauguina „Tahićanke na plaži“ (1891.). Uputite ih da istraže navedena likovna djela određujući kompozicijska i oblikovna načela kao i motiv likovnog djela te događaje koji su umjetnike inspirirali za njihov nastanak. Potaknite učenike da zaključe koji su zajednički segmenti primitivne kulture utjecali na oba umjetnika: na Gauguina tako što je živio na Tahitiju i bio uronjen u tu kulturu, a na Picassa tako što je posjetio izložbu primitivnih umjetnosti u muzeju Trocadéro u Parizu.
Zatim im pročitajte Picassovu rečenicu koju je napisao nakon posjeta muzeju Trocadéro i izložbi maski iz Afrike i Oceanije („Bilo je odvratno… Htio sam zapravo odmah izaći van! Na kraju nisam izašao nego ostao i proučavao.“). Potaknite ih da svojim riječima pokušaju objasniti što je Picasso htio reći tom rečenicom i zbog čega smatraju da je prvi doticaj s primitivnom umjetnošću na Picassa ostavio dojam odvratnosti, nakon kojeg je na kraju ipak ostao i proučavao izložbu da bi ga one naposljetku i inspirirale za stvaranje niza njegovih umjetničkih djela i tzv. „Afričku fazu“. Kroz razgovor učenike dovedite do zaključka da nešto što je novo i drugačije od naše kulture i naših ustaljenih perceptivnih obrazaca u početku uzrokuje neshvaćanje i otpor, no ujedno nam upravo zbog te različitosti može biti privlačno, intrigantno i zanimljivo.
Prikažite učenicima multimedijski videozapis Stereotipi i predrasude i upoznajte učenike s konceptom stereotipa i predrasuda. Zatim zamolite učenike da u alatu Mentimeter (obrazac Word Cloud) zapišu sve stereotipe i/ili predrasude o umjetnicima s kojima su se dosad susreli ili koje i sami imaju, pri čemu će one najčešće biti istaknutije u prikazu. Zajednički ih prokomentirajte te ih povežite i usporedite s ostalim stereotipima i predrasudama na nacionalnoj, rasnoj ili religijskoj osnovi. Potaknite raspravu o razlozima zbog kojih stvaramo stereotipe i predrasude. Razgovorom uputite učenike prema uvažavanju različitosti i važnosti tolerancije drugih kultura, rasa ili religija. Usmjerite ih i da shvate važnost učenja o drugim kulturama kako bi spoznali različitosti našeg svijeta, ali i da bi preispitali svoju kulturu i ono što inače smatraju ispravnim zbog opće prihvaćenosti u vlastitom okruženju.
Na kraju aktivnosti prikažite učenicima Ted razgovor naziva „My identity is my superpower – not an obstacle“ Americe Ferrere u kojem progovara o predrasudama o Latinoamerikancima u Americi. Nakon odgledanog videozapisa s učenicima ukratko prokomentirajte sadržaj.

Postupci potpore

Pripremite ispisane primjere slika umjetnika da bi učenici na klupi imali primjer, a osobito učenici s teškoćama pažnje usmjerili pažnju više nego na prikazu na platnu. Omogućite rad u paru učenicima s oštećenjem vida, a pripremite i detaljan opis prikazanih slika. Također, pripremite pisane, kratke i precizne, učeniku razumljive, upute na što usmjeriti fokus pri promatranju djela. Primjerima potkrijepite pojmove kompozicijskih, oblikovnih načela, motiv likovnog djela. Primjere navedenih pojmova pripremite u obliku podsjetnika, što će biti velika podrška učenicima s teškoćama pažnje, a slikovni primjeri bit će podrška, osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Također, učenicima pojasnite primjerom pojam segmenta primitivne kulture i utjecaj na umjetnika. Picassovu rečenicu ispišite na listić i proslijedite učenicima te pripazite na prilagodbu teksta (odaberite primjerenu veličinu slova, font-Arial, razmak između riječi i redaka, istaknite ključne pojmove), što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama čitanja. Primjerima bliskima učenicima, iz školskog života, potkrijepite pojmove predrasuda, stereotipa i tolerancije. Tijekom prikaza videozapisa, osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove sadržaja videozapisa. Kao smjernice i podsjetnik u zapisivanju predrasuda i stereotipa o umjetnicima, odaberite određen broj umjetnika, prikažite ih na popisu sa slikom. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

U suradnji s drugim nastavnicima u školi i učenicima koji žele znati više pripremite aktivnosti za Međunarodni dan tolerancije koji se svake godine obilježava 16. studenoga. Potaknite učenike da za Međunarodni dan tolerancije naprave plakate, prezentacije ili infografike u alatu Canva putem kojih će progovoriti o najčešćim predrasudama s kojima se susreću tako da za oblikovanje plakata iskoriste jedno umjetničko djelo ili umjetnika kojeg na neki način povezuju s tom predrasudom.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Drugačije je zapravo fora!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU B.4.2. Učenik raspravlja o različitim odnosima između umjetnosti i moći te umjetnosti kao stvaralačkom procesu i argumentira vlastiti kritički stav.
  • SŠ LU C.4.1. Učenik prosuđuje međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Put u nepoznato

Aktivnost provedite u dva dijela.

DIO 1.
U motivacijskom dijelu aktivnosti projicirajte učenicima najčešće stereotipe o afričkom kontinentu i njegovu stanovništvu. Pomoću digitalnog alata Mentimetar prikažite unaprijed pripremljene tvrdnje primjerice: Afrika je svoju državnost proglasila ubrzo nakon Drugog svjetskog rata, Komunikaciju među mnogobrojnim narodima i ljudima u Africi znatno olakšava zajednički afrički jezik, Zbog velike stope smrtnosti bolesti Afrike su demografski i gospodarski problem, Veći dio Afrike nastanjen je divljim i opasnim životinjama koje predstavljaju veliku opasnost za ljude, Afrika je kontinent bogat biljnim i prirodnim resursima, ali siromašan poviješću i sl.
Predlažemo obrazac Who will win? u kojem ponudite učenicima dvije opcije odabira: slažem se ili ne slažem se. Rezultati glasanja vidljivi su tek kad pritisnete tipku Enter u prezentaciji, a dinamički se mijenjaju tijekom glasovanja učenika.
Nakon što se prikažu sve tvrdnje, analizirajte s učenicima njihove odgovore. Procijenite koje stereotipe ili predrasude učenici nisu prepoznali te im ponudite činjenične odgovore, npr. Afrika nije država jer se sastoji od 56 država iako ćemo rijetko čuti o konkretnoj državi kad se govori o humanitarnim akcijama ili organiziranim misijama. Potaknite učenike da osvijeste koliko se njihovo znanje ili mišljenje o Africi temelji na stereotipima i predrasudama. Prikažite učenicima multimedijski videozapis Stereotipi i predrasude i upoznajte ih s konceptom stereotipa i predrasuda. Potaknite raspravu sljedećim pitanjima: Mogu li stereotipi biti pozitivni? S kojim stereotipima i predrasudama se vi susrećete? Kako se nosite s njima? Možemo li izgraditi društvo bez predrasuda? Postoji li država, kultura ili religija koju biste posjetili kako biste razbili predrasude o njoj?

DIO 2.
Podijelite učenike u četiri grupe. Za svaku grupu unaprijed pripremite materijale kojima će se služiti u grupnom radu istražujući život i djelo braće Seljan. Prva grupa istražuje život braće Seljan, druga njihov rad u Africi, treća grupa istražuje rad u Južnoj Americi, a četvrta njihovu ostavštvinu nakon smrti. Uputite učenike na materijale kao što su sljedeći Braća Seljan u Južnoj Americi, Tragom braće Seljan, Istraživanja braće Seljan te video unutar kojih se isprepliće sadržaj zadatka za sve četiri grupe. Potaknite ih na razmišljanje o obrazovanju braće Seljan, karakteru te motivaciji za velika istraživanja, odnosu prema stanovništvu i kulturama koje susreću, pothvatima na dvama kontinentima te aktualnosti njihova rada i nakon smrti. Svoj rad učenici će prikazati u digitalnom alatu Artsteps u obliku virtualne izložbe. Svaka grupa postavit će fotografije koje su povezane sa istraživanjem, a koje su pronašli pretražujući mrežne stranice (uputite ih na korištenje servisa s besplatnim fotografijama, kao i važnost navođenja izvora) te u njihove opise unijeti prilagođeni sadržaj koji su istražili. Sadržaj se prikazuje kronološkim redoslijedom, a može se dodati i vođeni pregled (dodavanjem guide points na „djela“ prema redoslijedu kojim želimo da ih „posjetitelj“ pogleda). Neka učenici zajedno osmisle naziv izložbe. Poveznicu na izložbu objavite na mrežnim stranicama škole kako bi bila dostupna ostalim učenicima i učiteljima, kao i široj zajednici.

Postupci potpore

Prije prikaza stereotipa o afričkom kontinentu i stanovništvu, pripremite općenite primjere stereotipa i predrasuda iz učenikova školskog života. Pripremite opise i slike primjera predrasuda i stereotipa afričkog kontinenta i stanovništva. Tvrdnje koje prikazujete, ispišite na list papira, što će biti podrška u praćenju učenicima s teškoćama pažnje. Tekst tvrdnji grafički prilagodite, primjerice, odaberite primjerenu veličinu slova, font Arial, razmak između riječi i redaka, istaknite ključne pojmove u tvrdnji, što će biti podrška učenicima s teškoćama učenja (čitanja). Tijekom prikaza multimedijskog videozapisa osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha titlove prikazanog sadržaja. Prije rasprave, pojasnite ulogu učenika u samoj raspravi te ponovite natuknice o temi. Napisane natuknice o temi rasprave bit će podrška učenicima s teškoćama pažnje. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u grupi, kako bi mogli pokazati svoje sposobnosti i kompetencije, a ostali učenici uvažavati učenika. Po potrebi, osigurajte rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida). Pripremite pisane upute, po koracima, za pretraživanje informacija o braći Seljan. Provjerite razumijevanje upute te po potrebi dodatno pojasnite. Pružite podršku učenicima u organizaciji izložbe. Pripremite primjer izložbe. Zajedno s učenicima pripremite popis sastavnica koje su potrebne za izložbu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže na internetu život i djelo ostalih istraživača Afrike i Južne Amerike kao što su David Livingstone i Dragutin Lerman te svoj rad prikažu izradom digitalnog plakata u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Put u nepoznato

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV B.3.1. Učenik prosuđuje različitost i dinamiku gospodarskih promjena u svijetu i hrvatskim zemljama od 18. do početka 20. stoljeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Upoznaj moju kulturu

Zajedno s učenicima pogledajte multimedijski videozapis Zašto zaziremo od stranaca?
Zatim u razgovoru s učenicima doznajte što oni misle o multikulturalnosti? Kako se osjećaju kada dođu u doticaj s drugim kulturama, vjerama i nacijama? Koje su glavne prepreke na koje nailaze pri upoznavanju drugih? Jesu li ikada imali priliku svoju kulturu predstaviti nekom drugom ili su možda bili na predstavljanju druge kulture? Kako bi oni integrirali učenike drugih kultura ili vjera u svoju školu? Kakvi su njihovi stavovi o drugima? i sl.

Metodom obrnute učionice zadajte učenicima neka istraže odakle potječu članovi njihove obitelji. Učenici mogu saznati postoje li neke druge kulture ili vjere u njihovoj lokalnoj zajednici? Dolaze li članovi njihove obitelji iz drugačijeg kulturnog ili vjerskog kruga? Koliko se drže svojih običaja ondje gdje sada žive? Jesu li se lako naviknuli na život u novoj kulturi? Kako ih je nakon doseljenja prihvatilo lokalno stanovništvo? i sl.
Da bi što bolje upoznali različite kulture i vjere, učenike podijelite u grupe koje će osmisliti različite aktivnosti koje će se provoditi u školi prigodom Međunarodnog dana multikulturalnosti koji se obilježava 21. svibnja.
Osvijestite im važnost upoznavanja drugih vjera i kultura da bi smanjili svoj strah od nepoznatog te uklonili vlastite stereotipe i predrasude koje imaju o drugima. Ako je moguće, u provedbu aktivnosti uključite roditelje i lokalnu zajednicu.
Aktivnosti provedite na različite načine, primjerice organizirajte štandove različitih kultura/vjera koje su zastupljene u vašoj školi, a na kojima će se moći pronaći najosnovnije informacije i zanimljivosti o zemlji iz koje dolaze, hrana tih kultura, rukotvorine i sl. Organizirajte radionice na kojima se posjetitelji mogu upoznati s jezikom druge kulture ili gdje mogu naučiti neku novu vještinu koju do tada nisu znali. Također, neka učenici organiziraju tribinu gdje će se moći upoznati s predstavnicima pojedinih kultura i gdje će iz prve ruke moći saznati sve što ih zanima. Kako bi dani multikulturalnosti u školi bili zanimljiviji, jedan štand neka bude posvećen i kulturi zemlje domaćina - Hrvatskoj.
Neka učenici svakako u neku od dogovorenih aktivnosti uključe prikaz rezultata istraživanja koje su na početku proveli u svojoj obitelji i/ili lokalnoj zajednici.
Dogovorite se s učenicima da u svakoj grupi jedan do dva učenika dokumentiraju događanja na manifestaciji (možete i u dogovoru s voditeljem i članovima filmske ili videogrupe, ako postoji u školi), uključujući snimke razgovora i/ili intervjua sa sudionicima projekta i posjetiteljima. Nakon toga učenici izrađuju reportažu koju će objaviti na mrežnim stranicama škole. Učenici mogu po grupama snimati kraće videozapise svojim uređajima, a zatim ih obogatiti (tekst, fotografije, glazba i sl.) i objediniti u reportažu u alatu Kizoa. Na kraju prodiskutirajte s učenicima koliko im je obilježavanje takve manifestacije u školi pomoglo da se bolje upoznaju s drugim kulturama te riješe nekih osobnih predrasuda koje su možda imali.

Postupci potpore

Provjerite razumijevanje interaktivnog sadržaja, osobito učenika s oštećenjem vida te im pružite podršku u opisivanju sadržaja. Pripremite primjere pojma multikulturalnost te povežite s iskustvom učenika unutar škole ili u njihovoj lokalnoj sredini. Ponovite što je stav (također i pojam tolerancije) te oprimjerite iskustvom učenika. Osigurajte aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u projektu koji će pripremati učenici. Dodijelite učeniku ulogu u projektu u kojoj će pokazati svoje jake strane, sposobnosti i interese. Pružite podršku učenicima tijekom provedbe projekta. Primjerice, zajedno s učenicima pripremite popis predmeta, stvari koje trebaju za štandove. Pripremite obrasce s vremenskim rokovima potrebnima za nabavu predmeta. Pripremite likovne prikaze i primjere ideja gotovih sajmova kao predložak za sajam koji organiziraju učenici. Pripremite pisane, kratke i razumljive upute po koracima za pretraživanje podataka drugih kultura i običaja. Također, pripremite i upute u obliku smjernica (sastavnica) reportaže, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici koji žele znati više o temi multikulturalnosti istraže zastupljenost i mogućnost integracije izbjeglica i azilanata u svom mjestu, gradu ili županiji, primjerice Najbolje prakse lokalnih inicijativa za suzbijanje rasizma i ksenofobije prema izbjeglicama. Upoznajte učenike s osnovnim pojmovima vezanima uz problematiku izbjeglica i migranata koristeći interaktivni sadržaj Izbjeglička kriza - Tko je tko?. Mogu se povezati s organizacijama koje pomažu izbjeglicama poput Are You Syrious? - Početna i JRS - Isusovačka služba za izbjeglice - Home te izraditi prezentaciju u alatu kao što je Visme koju će prikazati i drugim učenicima u svojoj školi.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Upoznaj moju kulturu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO A.4.1.Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Govoriš li i ti matematičkim jezikom?

Postavite učenicima u Mentimetru pitanje otvorenog tipa: ”Radi velikog broja migranata vlada razmišlja o uvođenju obveznog učenja arapskih brojeva u osnovnoj školi. Slažete li se s njihovim prijedlogom?” Prokomentirajte odgovore i posebno se osvrnite na one, ako postoje, koji su negativni.
Zajedno s učenicima pogledajte multimedijski videozapis Zašto zaziremo od stranaca? Ujedno porazgovarajte s njima može li znanost napredovati ako smo zatvoreni i puni predrasuda prema svemu što je drugačije od naše kulture? Koliko su za razvoj matematike i znanosti bitni nacija, vjera, boja kože, država? Da su se veliki grčki matematičari Tales, Pitagora i Euklid rodili negdje drugdje, u drugoj kulturi, bismo li znali za njih i koliki bi bio njihov doprinos razvoju matematike i znanosti?
Učenike podijelite u grupe i uputite ih da istražuju računske radnje u skupovima brojeva te potrebu za proširenjem prvo skupa prirodnih brojeva, onda cijelih, racionalnih pa sve do realnih brojeva.
Uputite ih da prouče matematičku simboliku te svoje zaključke predstavljaju bez riječi isključivo upotrebom matematičke simbolike, infografike, crteža ili pantomime.
Na temu “Skupovi brojeva i potreba za proširenjem” jedna grupa izrađuje digitalnu prezentaciju u PowToonu, jedna izrađuje plakat na hamer papiru i jedna grupa će odglumiti svoje zaključke.
Osvijestite u učenicima činjenicu da njihove zaključke prikazane u obliku prezentacije, plakata ili dramskog prikaza, ako su točni, mogu pročitati i razumjeti njihovi vršnjaci diljem svijeta neovisno o boji kože, vjeri, naciji ili bilo kojoj drugoj pripadnosti jer je matematika univerzalni jezik.

Postupci potpore

Provjerite razumijevanje interaktivnog sadržaja te pružite podršku u radu na njemu učenicima s oštećenjem vida (opišite sadržaj). U dijelu aktivnosti u kojoj povezujete znanstvenike i predrasude, odnosno utjecaj znanosti bez obzira na rasu, vjeru i kulturu, pripremite primjere svjetskih znanstvenika, njihovih izuma, utjecaja na znanost i doprinos znanosti. Podsjetnik će služiti učenicima s teškoćama pažnje u danjem radu u aktivnosti. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, a po potrebi omogućite i rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida). Pripremite i podsjetnik s matematičkim simbolima te provjerite njihovo razumijevanje i poznavanje, a po potrebi dodatno pojasnite. Zajedno s učenicima pripremite i pisane i slikovne upute za izradu prezentacija. Prema interesu i sposobnostima učenika odredite način prezentacije, odnosno neka učenik s teškoćama sam izabere kako želi prezentirati rad.
Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite da pogledaju film Zlatno doba znanosti - Algebra.
Neka, zatim, prouče i usporede brojevne sustave i zapise znamenaka u drevnim civilizacijama te potrebu i praktičnost uvođenja dekadskog brojevnog sustava.
Raspravite o tome koliko je za razvoj znanosti važno biti otvoren za suradnju među kulturama. Na temelju zaključaka i podataka koje su istražili mogu izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Canva koju će prikazati razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Govoriš li i ti matematičkim jezikom?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT A.4.1. Analizira skup realnih brojeva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Ujedinjeni u različitosti

Nabrojite učenicima nekoliko nacionalnosti koje žive na prostoru RH i zamolite ih da uza svaku manjinu napišu nekoliko asocijacija kako doživljavaju pripadnike određene manjine /naroda. Svoje asocijacije neka napišu u bilježnice. Zatim zamolite nekoliko učenika da pročitaju što su napisali. Upitajte ih na osnovi čega su izveli te asocijacije? Ujedno ih zamolite da usporede svoje bilješke. Upitajte ih imaju li iste asocijacije? Zatim povedite razgovor s njima o tome možemo li pripisivati neke opće karakteristike svim pripadnicima nekog naroda te koliko je to pripisivanje obilježja utemeljeno? Naglasite kako su takve generalizacije u osnovi različitih stereotipa i predrasuda.

Zatim ih upoznajte s učenjem F. Bacona tako što ćete im prikazati sljedeći videozapis Francis Bacon. Objasnite kako videozapis ukratko prikazuje Baconovu filozofiju s posebnim naglaskom na idole, odnosno pogreške/zablude koje su se udomaćile u našem umu. Naglasite kako Bacon navodi 4 tipa pogrešaka ili zabluda koje iskrivljuju ljudsku spoznaju. Te pogreške idealna su podloga za stvaranje stereotipa, a na osnovi stereotipa mogu se razviti i predrasude. Istaknite kako različite, neutemeljene, generalizacije o ljudima mogu biti temelj za mnogobrojne nesporazume među narodima.
Prikažite učenicima multimedijski interaktivni sadržaj Zašto zaziremo od stranaca? i prokomentirajte viđeno.
Bacon ističe kako se svih idola treba riješiti kako bismo došli do istine, a samim time i preduvjeta za kvalitetan suživot različitih kultura odnosno nacionalnosti.
Recite im kako je RH mutlikulturalna zemlja, što znači da na našem teritoriju žive različite nacionalnosti odnosno kulture.
Nakon toga im pustite sljedeći videozapis Multikulturalizam i interkulturalizam koji pojašanjava multikulturalizam i interkulturalizam. Nakon što odgledaju videozapis, podijelite ih u grupe. Svaka grupa neka odabere neku nacionalnu manjinu koja živi u RH. Neka kontaktiraju zajednicu nacionalne manjine koju su odabrali i provedu istraživanje o tome što oni misle da je najčešći stereotip s negativnim predznakom ili predrasuda vezana uz njihov narod. Zatim neka u suradnji s tom zajednicom osmisle način kako razbiti taj stereotip odnosno predrasudu. Nakon toga neka u PowToonu izrade kratki animirani videozapis o tom narodu ili manjini koji će prikazati uvriježeni stereotip specifičan za izabranu nacionalnu manjinu te primjere odnosno argumente koje su saznali na osnovi kontakata s tom zajednicom, a koji pobijaju taj stereotip. Izrađeni videozapis neka prikažu ostatku grupe, a predlažemo da ga se objavi na mrežnim stranicama škole kako bi bio dostupan široj zajednici. Nakon što svi pogledaju izrađene videozapise, neka zajednički izrade plakat u alatu Canva, primjerice pod nazivom “Ujedinjeni u različitosti”, a koji će prikazivati RH kao multikulturalno društvo u kojem upravo različitosti doprinose kvalitetnom suživotu.

Izvannastavna aktivnost

Ujedinjeni u različitosti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati učenike s čovjekovom sklonošću stvaranju stereotipa i predrasuda.
  • Pojasniti kako su predrasude izvor raznih nesporazuma i nesuglasica među različitim narodima.
  • Istaknuti važnost razbijanja negativnih stereotipa kao preduvjeta za multkulturalno društvo.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bartulović, M. (2016) Što je interkulturno obrazovanje? Priručnik za nastavnike i druge znatiželjnike. (17. 1. 2021.)

Devernay Cimić, I. i sur. (2019) Media Lab, integrative approach to teaching media, digital, reading, science, multilingual and multicultural literacy. (17. 1. 2021.)
School Education Gateway, Kulturna raznolikost u vašoj učionici (17. 1. 2021.)
Vidaković, K.,ur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, I., Kurikul izvannastavnog programa za 1. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)
Vidaković, K., ur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, II., Kurikul izvannastavnog programa za 2. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)

GEO
Sveučilište u Zadru, Bolesti Afrike demografski i ekonomski problemi, Regionalna geografija Afrike. (17. 1. 2021.)

Vergin, J. (2020) Afrika - kolateralna žrtva korone. (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.