Učenike uputite na jedinicu Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 6. Neka pročitaju podnaslove Uvod i Trošenje. Potom učenike podijelite u 6 grupa tako da svaka grupa dobije jedan egzogeni proces – padinski, fluvijalni, glacijalni, eolski, krški i marinski. S obzirom na dodijeljenu vrstu egzogenih procesa učenici proučavaju u digitalnom obrazovnom sadržaju tekst i interaktivne elemente te izrađuju mentalnu mapu o zadanom egzogenom procesu. Nakon što izrade mentalnu mapu u digitalnom alatu Popplet učitavaju je u ThingLink te dodaju multimedijalne sadržaje (video, slike i ostalo) kako bi upotpunili svoju mentalnu mapu. Predstavnik grupe zatim prezentira sadržaj ostalim učenicima u razredu. Izlaganje grupe po potrebi dopunite informacijama koje nedostaju te im usmeno dajte povratnu informaciju. Nakon prezentacije potaknite učenike na to da navedu primjere iz svog okruženja koji pokazuju kako je čovjek promijenio reljef. U raspravi koju ćete voditi razgovarajte s učenicima o tome zašto i kako čovjek mijenja reljef. Za učenike na kraju sata u računalnoj inačici MS Worda pripremite nastavne listove za formativno vrednovanje naučenoga na satu, s različitim tipovima zadataka koje će učenici riješiti, a vi ćete ih na kraju aktivnosti ocijeniti.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i karakteristikama same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama digitalni obrazovni sadržaj isprintajte te jezično i grafički prilagodite. Koristite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te ljevostrano poravnajte tekst. Nove pojmove istaknite i objasnite. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru i na pozadini te kontrasta na zaslonu. Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite u koju grupu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Vodite računa o podjeli poslova unutar grupe. Učenik sa specifičnim teškoćama u učenju vjerojatno će imati teškoća s čitanjem digitalnog obrazovnog sadržaja i izdvajanjem ključnih informacija, ali u izradi mentalne mape bit će uspješniji, stoga na taj način treba podijeliti poslove. Također, učenik koji ima disleksiju može biti zadužen za izbor multimedijalnih sadržaja za ThingLink. Demonstrirajte način rada u ThingLinku za sve učenike kako biste bili sigurni da će znati upotrijebiti navedeni alat. Za učenika s teškoćama dodatno pripremite pisane i slikovne upute. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka iz razreda prilikom unosa multimedijalnih sadržaja. Vodite računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, osim ako sam ne izrazi želju za predstavljanjem izrađenih sadržaja.
Učenike uputite na to da prouče biogeni i antropogeni reljef. Neka izrade prezentaciju u Slidesu u alatu Office 365 te neka je prezentiraju ostalim učenicima.
Učenicima zadajte da u alatu Tricider napišu svoje ideje i razmišljanja o tome zašto čovjek mijenja reljef, a zatim neka ih zajedno komentiraju, što su već započeli u prethodnoj aktivnosti. Nakon toga neka svaki učenik za sebe iz jedinice Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 6. pročita podnaslov Čovjek i reljef. U dijeljenom dokumentu u alatu Office 365 učenici samostalno opisuju jedan konkretan primjer kada je čovjek utjecao na promjenu reljefa zbog svojih potreba. U tome neka im pomognu i drugi dostupni i pouzdani izvori znanja uz vaše navođenje. Učenike grupirajte prema načelu sličnosti primjera. Tako podijeljeni u grupe učenici izrađuju infografiku u digitalnom alatu Canva. Infografika treba sadržavati konkretan primjer za koji se unutar grupe učenici dogovore. Primjer treba sadržavati osnovne informacije – zašto je čovjek mijenjao reljef, kako ga je promijenio i kako je promjena utjecala na okoliš. Predstavnik svake grupe potom ostalim učenicima u razredu prezentira infografiku, a ostali učenici komentiraju prezentirano.
Omogućite učeniku s oštećenjem vida da usmeno iznese svoje ideje i razmišljanja o tome zašto čovjek mijenja reljef. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite pomoć vršnjaka pri zapisivanju ideja u Tricider ako je potrebno. Prije čitanja digitalnog obrazovnog sadržaja pripremite popis pojmova i nepoznatih riječi iz teksta za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu za učenika s oštećenjem vida i slabovidnog učenika. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama pripremite smjernice koje će ga voditi u opisu primjera u kojem je čovjek utjecao na promjenu reljefa. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ako je potrebno. Prije izrade infografike u digitalnom alatu Canva pripremite kratke i jasne upute popraćene slikama za učenike s teškoćama. Učestalo provjeravajte kako se snalaze u pojedinim fazama izrade te im prema potrebi pružite pomoć ili osigurajte vršnjačku potporu. Obratite pažnju na učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje jer je u izradi digitalnih sadržaja slabija kontrola nastavnika. Potaknite učenika s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava da aktivno sudjeluje u osmišljavanju i dogovorima potrebnim za izradu infografike, a tijekom realizacije ideje u digitalnom alatu Canva omogućite mu pomoć pri upisivanju podataka. Učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice učenik koji muca) može pismeno, u nekoliko rečenica, ili s pomoću slika predstaviti svoju grupu.
Uputite učenike na to da prouče jedinice Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1. 6. i 1. 7. Nakon što prouče digitalne obrazovne sadržaje učenicima zadajte da u svojim atlasima pronađu primjere prostora u kojima se rasprostire određena vrsta reljefa. Uputite ih na to da im u tome mogu pomoći interaktivni sadržaji na temu geografske raspodjele glavnih tipova reljefa iz e-Škole DOS Geografija 1, modul 1, jedinica 1.7. Primjere prostora neka zapišu na zajedničkoj Padlet ploči u kojoj prije organizirajte stupce za svaku vrstu reljefa (fluvijalnoga, eolskoga, glacijalnoga, marinskoga, krškoga). Zatim neka svaki učenik odabere jednu vrsta reljefa (izuzev padinskoga). S obzirom na to kako su odabrali vrstu reljefa, neka se učenici podijele u grupe. Ako su grupe neravnomjerne s obzirom na broj članova, intervenirajte i podijelite grupe tako da budu ravnomjernije. Grupe neka odaberu određenu, manju prostornu razinu (najbolje regionalnu, može i manju ili veću, ali nikako ne veću od razine kontinenta) te im objasnite kako da izrade geografsku kartu u programu NatGeo MapMaker. Na tematskoj karti prikazat će geografsku raspodjelu izabrane vrste reljefa. Prije nego započnu s izradom ponovite s učenicima sve elemente koje mora imati geografska karta. U MS Formsu u alatu Office 365 izradite obrazac za samoprocjenu koji će im pomoći u provjeri sadrži li tematska karta sve elemente.
Prije čitanja digitalnih obrazovnih sadržaja za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama ili poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite objašnjenja novih pojmova i natuknice koje prate tekst radi lakšega snalaženja i praćenja sadržaja tijekom čitanja. Dopustite im korištenje navedenoga podsjetnika kad god je potrebno na nastavi. Navedenim učenicima pomozite oko snalaženja u atlasu na način da im naglasite na koje se stranice u atlasu trebaju usredotočiti. Za njih pripremite kratke natuknice koje sadrže obilježja određenih vrsta reljefa te slikovne prikaze njihova izgleda u atlasu kako bi lakše mogli pronaći primjere. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite da primjere prostora zapiše u preferiranom obliku ako ima teškoća s razvrstavanjem u stupce (primjerice, izrada mentalne mape). Vodite računa o tome da podjelu u grupe najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Učenika s teškoćama smjestite u skupinu sa senzibiliziranim vršnjacima. Prije izrade geografske karte učeniku s teškoćama pokažite nekoliko primjera već gotovih karata u programu NatGeo MapMaker kako bi lakše sudjelovao u izradi s ostatkom skupine. Usmeno objasnite postupak izrade te uz to pripremite pisane upute popraćene slikovnim prikazima aplikacije. Pripremite popis elemenata koje geografska karta treba sadržavati. Učenik sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama ili poremećajem aktivnosti i pažnje može kvačicom označiti koje dijelove je dosad uključio u kartu. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećani prikaz u programu.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike usmjerite na članak Geomorfološka obilježja Sjevernog Velebita. Neka se koncentriraju na dio o glacijalnom reljefu i ostatcima ledenjaka u Hrvatskoj. Također im zadajte da istraže još neke primjere atipične vrste reljefa i egzogenih procesa u Hrvatskoj. Neka snime izlaganje o glacijalnom reljefu u Hrvatskoj u Screen-o-Matic i objave ga u Teamsu, u alatu Office 365, u kanalu nastavnog predmeta.
http://hud.hr/savjeti-uciteljima/
https://radld.org/wp-content/uploads/2019/09/INFORMATIVNI-LETAK-O-RAZVOJNOM-JEZI%C4%8CNOM-POREME%C4%86AJU-RJP-u-Croatian.pdf
https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b
https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/Smjernice%20za%20rad%20s%20ucenicima%20s%20teskocama.pdf
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.