Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tolerancija-najviša razina obrazovanja

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GU: identitet, glazbene preferencije, lijepo pjevanje
  • IZVAN 1: tolerancija, biografija, panel rasprava
  • POV: Augsburški mir, Miletski sustav, vjerska tolerancija
  • IZVAN 2: demografske strukture, vitalitet, socioekonomska struktura naselja
  • IZVAN 3: netolerancija, diskurs
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Slušaj moju pjesmu

Aktivnost se može provoditi primjerice pri obradi pjevačkih glasova. Bez prethodne najave aktivnosti, poslušajte s učenicima sljedeći glazbeni primjer kojim ćete prezentirati što se smatra lijepim pjevanjem (tal. bel canto) u zapadnoeuropskoj klasičnoj glazbi: Gaetano Donizetti: Una furtiva lagrima iz opere “Ljubavni napitak”. S učenicima prokomentirajte pitanja: Kojoj vrsti glasa pripada solistički glas u glazbenom primjeru? Radi li se o školovanom glasu ili prirodno lijepom glasu? Koja su obilježja izvedbe u slušanom primjeru (u smislu: točnosti intonacije, jasne dikcije i artikulacije teksta, ujednačenosti boje glasa i načina pjevanja u cijelom opsegu, kontinuiteta i povezanosti u izvedbi na dugačkom dahu i sl.). Na kraju prvog dijela aktivnosti, imenujte skladatelja i djelo te stil u kojem je skladana ova arija.

Sljedeći dio aktivnosti neka rade u paru ili u trojkama. Zadajte učenicima da promišljaju o pojmu lijepo pjevanje. Neka se unutar grupe dogovore oko svoje definicije ovoga pojma te ga jednom rečenicom opišu (pri opisu pojma neka se vode osobnim glazbenim preferencijama). Također, neka na YouTubeu potraže glazbeni primjer koji će potkrijepiti njihovo objašnjenje. Svoje objašnjenje i poveznicu neka podijele s razredom na unaprijed pripremljenoj Lino ploči.

Sa svim učenicima porazgovarajte o izloženom materijalu. Prema potrebi možete raspravu usmjeriti i sljedećim potpitanjima vezanima za načine pjevanja koje su učenici predstavili u razredu, primjerice: Postoji li razlika u načinu pjevanja s obzirom na vrstu glazbe, glazbeni stil ili žanr kojem glazba pripada? Što im je sve bitno kod odabira glazbe koju slušaju? Smatraju li da ista pravila trebaju vrijediti za sve vrste glazbe? Što ako ta pravila ne odgovaraju njihovim glazbenim sklonostima? Koliko je bitno da drugi uvažavaju njihovo pravo na različitost? Nastoje li ne uskratiti isto pravo drugoj osobi?

Na kraju, u ranije formiranim grupama, neka osmisle 3 do 5 značajki primjerene komunikacije prilikom slušanja i analiziranja glazbenih djela tijekom nastave (bez obzira radi li se o djelima koje predlaže nastavnik ili ostali učenici). Na temelju prijedloga pojedinih grupa koje su podijelili na Lino ploči, dogovorite razredni bonton kod slušanja glazbe i analize vezane za slušanje.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje bliže zvučniku kako bi osjetili vibracije ili bolje čuli glazbeni primjer. Većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, u ime grupe prezentirati zaključke, prezentirati samo dogovoreni dio ili onaj dio na kojem je učenik bio najviše angažiran.

Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute ako ih učenici ne znaju otprije koristiti.

Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da istraže što se smatra lijepim pjevanjem u različitim, osobito izvaneuropskim kulturama (primjerice kineska opera, indijsko vedsko pjevanje i sl.), kojoj vrsti glazbe ti oblici pjevanja pripadaju, naravno iz perspektive ciljane izvaneuropske kulture, koja je njihova uloga i namjena (društvena, duhovna i sl.). Zaključke neka predstave ostatku razreda uz prezentaciju izrađenu u alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Slušaj moju pjesmu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GK A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GK A.1-4.3. Učenik slušno prepoznaje i analizira obilježja glazbeno-stilskih razdoblja te glazbenih pravaca i žanrova.
  • SŠ GK A.1-4.4. Učenik razlikuje različite vrste glazbe i glazbene žanrove te opisuje njihove međusobne utjecaje i spajanja (crossover i fuzija).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Tolerancija na dohvat srca

S učenicima osmislite i priredite program povodom Međunarodnog dana tolerancije 16.11.

Koristeći digitalni alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter upitajte učenike što njima znači biti tolerantan (Open Ended tip pitanja). Pročitajte i zajednički komentirajte njihove odgovore. Neka se prisjete situacija u njihovom osobnom životu kada su bili tolerantni. Pogledajte video sječak Branko Lustig, In memoriam - 2014. godina, emisija Subotom ujutro. Razgovarajte s učenicima na kojoj razini Branko Lustig potiče toleranciju (s obzirom na vrste tolerancije: vjersku, spolnu, kulturnu, etničku, nacionalnu, rasnu).

Nakon toga pogledajte televizijsku emisiju Mogu Sve - Mirjana Krizmanić - 4. 12. 2017 (budući da emisija traje 35 minuta učenici je mogu pogledati kod kuće). Razgovarajte o pogledanom. Usporedite prvi i drugi video. U čemu su slični, a u čemu različiti?

Sljedeći video koji će učenici pogledati je Helen Keller Speaks Out nakon čega slijedi razgovor. Video je na engleskom jeziku pa po potrebi uključite nastavnika/cu Engleskog jezika u vašoj školi. Po čemu se ovaj video razlikuje od prethodna dva?

Četvrti video JFF 2017 kronika 1 učenici neka pogledaju kao motivaciju/ideju za osmišljavanje svog školskog programa za obilježavanje Međunarodnog dana tolerancije. Učenike podijelite u grupe tako da ravnomjerno pokriju sve dijelove osmišljenog programa. Evo prijedloga:

Jedna grupa može pripremiti izložbu biografija poznatih ljudi koji su upozoravali na važnost tolerancije (Branko Lustig, Mirjana Krizmanić, Luka Ritz, Voltaire, John Locke, Hellen Keller). Osim pisanih biografija, izložba neka obuhvaća i slikovne priloge. Izloške mogu pripremiti koristeći digitalni alat za grafički dizajn Canva.

Druga grupa može organizirati panel raspravu na temu “Tolerancija u mojoj školi”. U raspravu neka uključe školskog psihologa/pedagoga. Prije same rasprave potaknite učenike na razmišljanje pitanjima: Što mislite, tko su ranjive skupine u našoj školi? Na koji se sve način može potaknuti tolerantno ponašanje? Jesu li se nekada našli u situaciji u kojoj je bilo netolerantnog ponašanja? Kako se ta situacija razriješila? Na temelju rasprave učenici neka donesu zaključke kako potaknuti učenike i djelatnike škole na tolerantna ponašanja. Zaključke mogu zapisati i postaviti na školsku web- stranicu.

Treća grupa može pogledati video Tolerancija o pet stupnjeva tolerancije te napisati pet priča u kojima će biti vidljivi stupnjevi tolerancije kao u videu. Svoje knjige mogu izraditi u digitalnom alatu Book Creator i predstaviti ih 16.11.

Izvannastavna aktivnost

Tolerancija na dohvat srca

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi i drugi razred srednje škole
Svrha
  • Uočiti važnost poštovanja, prihvaćanja i uvažavanja različitosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Vjerska tolerancija u Novom vijeku

Pripremite u digitalnom alatu Word Online KWL tablicu s temom vjerske tolerancije u ranom novom vijeku i podijelite je učenicima. Neka pokušaju ponuditi odgovor na istraživačko pitanje: jesu li u ranom novom vijeku vjerski tolerantnije bile islamske ili kršćanske države? Učenici odmah ispunjavaju prva dva stupca tablice: u prvom odgovaraju na pitanje: Što znam?, a u drugom: Što želim znati? Ne očekuje se da će učenici imati veliko znanje o tom pitanju i ono služi kao poticaj na razmišljanje o problemu vjerske tolerancije u ranom novom vijeku i kao poticaj na donošenje zaključka o reformaciji u 16. st. Porazgovarajte s njima o tome što su napisali. Jesu li u iznesenim tvrdnjama iskazali neke predrasude? Neka pokušaju osvijestiti zbog čega su se one javile? Utječu li njihova vlastita vjerska uvjerenja na stavove o ovim pitanjima?

Nakon toga zadajte im da istraže dva tipa vjerske tolerancije: onaj u kršćanskoj Europi nastao nakon potpisivanja Augsburškog mira 1555. i onaj Miletskog sustava vjerske tolerancije koji je paralelno postojao u Osmanskom Carstvu. Neka za domaću zadaću mrežnim pretraživanjem istraže ta dva pojma. Možete im preporučiti i primjerene tekstove za početak istraživanja, primjerice Augsburški mir 1555. godine i Franjevci pod osmanskom vlašću (kao i izabrane dijelove knjiga iz dodatne literature). Nakon istraživanja, učenici kod kuće popunjavaju treći stupac KWL tablice (Što sam naučio?)

Na satu podijelite učenike u četveročlane grupe. Uputite ih da vode računa o tome kako na sustav vjerske tolerancije utječe političko uređenje pojedinog prostora kroz različit odnosa vladara i podanika, kroz rascjepkani politički prostor u Europi nasuprot snažno centraliziranoj državi Osmanskog Carstva, kao i kroz doktrinarne razlike u poimanju političkih prava i obaveza podanika u odnosu na njihovu vjeru. Učenici trebaju koristeći svoje KWL tablice raspraviti razlike i sličnosti između dva sustava vjerske tolerancije, razaznati prednosti i mane svakog od sustava te ponuditi odgovor na pitanje koji je od dva sustava omogućavao bolji suživot između pripadnika različitih religija. Predstavnici svake grupe nakon rasprave ukratko izlažu svoje zaključke pred razredom. Raspravite s njima temu i potaknite ih da aktualiziraju temu povlačenjem paralele s vjerskom tolerancijom u suvremeno doba.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s poremećajem pažnje tekstove za istraživanje potrebno je unaprijed pripremiti kako bi se suzio izbor, usmjerila njihova pažnja. Takvi tekstovi se grafički, strukturalno, jezično i sadržajno mogu prilagoditi potrebama učenika kako bi što ravnopravnije kasnije sudjelovali u raspravi.

Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici istražuju položaj Židova u Europi Novog vijeka te izrađuju plakat koristeći digitalni alat Canva. To mogu napraviti primjerice, istraživanjem Dubrovačkog geta: Stranci u Dubrovačkoj Republici u vrijeme humanizma i renesanse. Radna tema plakata je: Židovi u očima novovjekovnih Dubrovčana/Europljana. Učenici mogu usporediti i položaj Židova u Osmanskom Carstvu s položajem Židova u kršćanskoj Europi, prepoznati s kojim su se vrstama predrasuda Židovi suočavali i kako su se s njima nosili. Izrađene plakate neka prezentiraju na satu i komentiraju ih s drugim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Vjerska tolerancija u Novom vijeku

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.2.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u srednjem i ranom novom vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Tolerancija na djelu

Na početku aktivnosti učenike podijelite u grupe koje će istraživati demografsku i socioekonomsku strukturu stanovništva svoje ulice, mjesta ili kraja te njihov status unutar društva. Svaka grupa proučavat će određene osjetljive društvene skupine (starije stanovništvo, osobe s invaliditetom, manjine itd.) i na kraju o tome napraviti izvješće te ga prezentirati drugoj grupi kao infografiku koju će izraditi koristeći digitalni alat Canva. Aktivnost započnite tako da svaka grupa formira istraživačko pitanje i hipoteze koje će provjeriti. Na stranicama Državnog zavoda za statistiku ili Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo neka učenici prikupljaju potrebne demografske podatke i izrađuju dijagrame koristeći program za tablične proračune Google Sheets. U nastavku istraživanja neka učenici osmisle pitanja za intervju ili anketu koju će provesti na terenu s odabranim pripadnicima društvene skupine koju su dobili, a vezane za odnos društva i lokalne zajednice prema toj skupini. Pitanja mogu biti npr. Što određenoj skupini stanovništva treba u njihovoj životnoj sredini? Jesu li ikada doživjeli diskriminaciju ili netoleranciju od svojih sugrađana i u kojoj mjeri? Koji su najveći problemi s kojima se susreću? Što je društvo (lokalna zajednica) napravila za njih i jesu li time zadovoljni? Što misle da bi njihova zajednica mogla bolje napraviti za njih? Na koji način bi mogli osvijestiti ljude da budu tolerantniji prema tim društvenim skupinama? Anketu izrađuju koristeći Google Forms te rezultate ankete zajedno s obrađenim demografskim podacima uključuju u završnu infografiku. Uz zaključke, za završnu infografiku neka osmisle parolu ili geslo kojim bi mogli potaknuti druge da se aktivnije uključe u pomaganje potrebitima ili da budu tolerantniji prema takvim društvenim skupinama. Svoje infografike mogu prikazati na aktivnostima koje će organizirati u svojoj školi ili zajednici.

Nakon istraživanja, neka učenici osmisle dvije akcije koje će provesti u svojoj zajednici ili školi kako bi ukazali na probleme s kojima se te skupine društva susreću. Jedna akcija neka bude humanitarnog tipa (npr. prikupljanje hrane i potrepština za starije i nemoćne, nabava drva za ogrijev i sl.), a druga može biti volonterska (npr. organiziranje radionica i aktivnosti u prirodi za starije, košnja trave i sl.)

Na kraju aktivnosti povedite s učenicima raspravu na temu ‘’Što sam naučio o toleranciji?’’ te izradite kratki video uz pomoć alata kao što je Animoto.

Izvannastavna aktivnost

Tolerancija na djelu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Primjereno komuniciranje s osjetljivim skupinama društva.
  • Sudjelovanje u humanitarnom i volonterskom radu.
  • Razvijanje tolerantnog odnosa prema drugima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Bilježimo (ne)toleranciju

Prije izvođenja ove aktivnosti predlaže se s učenicima uraditi izvannastavnu aktivnost “Tolerancija na dohvat srca” iz ovog scenarija poučavanja u kojoj učenici detaljno mogu naučiti razlikovati toleranciju od netolerancije. Učenici zajedno s učiteljem raspravljaju o različitim vrstama netolerancije u društvu te kakav je stav suvremenog svijeta o tom problemu (npr. istospolne zajednice, djeca s mentalnim oštećenjima i sl.). Učenike, ovisno o izabranim vrstama netolerancije u društvu koje su odlučili pratiti, podijelite u tri grupe.

Svaka grupa dobiva zadatak pratiti netoleranciju, ali u različitim sferama društva i života. Prva grupa prikupljat će izjave i događaje kroz dnevne portale koji su prikazivali netoleranciju političara na državnoj i lokalnoj razini prema određenim pojedincima i/ili društvenim grupama. Druga grupa će prikupljati izjave i događaje kroz dnevne portale koji su prikazivali netoleranciju prema određenim pojedincima i/ili grupama u sferi sporta, kulture i društvenih događanja. Treća grupa pratit će primjere netolerancije iz svoje okoline – obitelji, prijatelja, razreda, škole. Uputite ih da primjere organiziraju i sistematiziraju u obliku e-portfolija koristeći Wakelet.

Proizvoljno odredite vremensko trajanje prikupljanja primjera, a zatim komentirajte što su prikupili, kakve je reakcije taj primjer netolerancije izazvao te kako pristupiti uklanjanju takvih primjera iz društva.

Neka učenici najupečatljivije primjere prikažu u obliku postera koristeći digitalni alat Canva. Svoje postere predstavljaju cijeloj grupi te na satima razredne zajednice gdje zajedno u moderiranoj raspravi s ostalim učenicima komentiraju što su prikupili i raspravljaju o diskursu.

Izvannastavna aktivnost

Bilježimo (ne)toleranciju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Uočavanje netolerancije u različitim sferama života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Obiteljski centar Primorsko-goranske županije. Upoznajmo se i poštujmo različitosti (4.8.2020);

Inalcik, Halil (2002). Osmansko Carstvo. Srednja Europa, Zagreb;

Roberts, J. M. (2002). Povijest Europe. AGM, Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.