Prije aktivnosti izradite prezentaciju u koju ćete umetnuti simbole koji predstavljaju vremenske prilike, a pokraj njih i rečenicu koja ih opisuje, primjerice: Il fait beau. Il pleut. Ako s učenicima još niste obradili temu prognoze, možete o njoj pripremiti i različite zadatke u alatu LearningApps, primjerice: križaljke, uparivanje slika, igru vješala. Od zadataka koje izradite stvorite zbirku te zamolite učenike da se prijave kako biste mogli pratiti njihov napredak u zbirci zadataka.
Aktivnost započnite pitanjem: Quel temps fait-il aujourd'hui ? Ako učenicima nije poznat vokabular, prikažite im simbole vremenske prognoze u prezentaciji i pustite ih da pročitaju rečenice koje se odnose na aktualne vremenske prilike. Možete im zatim ponuditi zbirku zadataka koju ste izradili. Nakon toga nastavite s pitanjima, primjerice: Et savez-vous quel temps fait-il aujourd'hui à Paris ? Ou par exemple à Sydney ? Ukratko komentirajte s učenicima kako bi to mogli saznati, zanima li ih prognoza te prate li je.
Recite da će danas gledati prognozu na francuskom te se i sami okušati u ulozi meteorologa koji najavljuju vremensku prognozu. Podijelite im poveznicu za zadatak razumijevanja videopriloga koji ste prethodno izradili u alatu EDpuzzle. U alat postavite videosnimku u kojoj osoba govori o vremenskoj prognozi za određenu zemlju ili kontinent, primjerice ovaj video, te umetnite pitanja za razumijevanje: koji se gradovi spominju, kakvo je vrijeme, koja je temperatura i slično.
Podijelite zatim učenike u parove u kojima će odabrati neku frankofonsku zemlju za koju žele predstaviti vremensku prognozu. Učenici u paru traže zemljopisnu kartu zemlje koju će umetnuti u prezentaciju PowerPoint ili u alat Canva te će na nju dodati određene simbole za vremensku prognozu. Mogu pronaći i sinoptičku kartu, proučiti je i na temelju nje prikazati kakvo će biti vrijeme. Aktualnu prognozu mogu provjeriti na službenim stranicama odabrane zemlje, primjerice za Francusku na ovoj stranici. Kada naprave pozadinu za svoju scenu, pripremaju tekst koji će govoriti. Svakako im napomenite da na početku i na kraju govora uljudno pozdrave gledatelje te im na kraju i zahvale na pozornosti. Neka se u paru dogovore hoće li oboje imati ulogu spikera ili samo jedan član. Također, neka se dogovore u vezi s podjelom poslova u paru. Kada su spremni, izlaze pred ostale učenike u razredu, projiciraju kartu odabrane zemlje i predstavljaju vremensku prognozu. Njihovo izlaganje snimajte. Pobrinite se da tijekom snimanja stvorite atmosferu koja imitira realnu atmosferu poslova iza kamera, primjerice, možete angažirati neke učenike da budu šminkeri, da neki od njih budu „tonci“, kamermani i slično. Videouratke možete postaviti u razrednu grupu ili se njima koristiti prilikom razmjene s drugim učenicima tijekom projekata koji se provode u vašoj školi.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Neka tekst prezentacije o vremenskim prilikama bude unaprijed pripremljen tako da vrstom i veličinom fonta bude grafički prilagođen za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom LearningApps. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj početnoga videozapisa o prognozi. Učenike s teškoćama valja motivirati poticanjem na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, pripremite im uručak s prijepisom teksta koji se u videoprilogu reproducira. U zadatku izrade prognoze omogućite da učenik s teškoćama radi u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i primjer vremenske prognoze. Pri snimanju prognoze uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorno-glasovne komunikacije na učenje stranoga jezika i izgovor. Važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa govori pred ostalim učenicima u razredu ako to sam ne želi (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju). Tijekom rada u paru i snimanja prognoze važno je da učenik s teškoćama, u skladu sa svojim jakim stranama, dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, ako je učenik s teškoćama kreativan, može biti zadužen za uređivanje prostora snimanja ili šminkanje spikera.
Učenici koji žele mogu usporediti klime u različitim frankofonskim državama i klimu u Hrvatskoj te na temelju prirodno-geografskih obilježja opisati sličnosti i razlike među tim zemljama. Također, mogu napraviti i dugoročnu vremensku prognozu za neku od tih zemalja ili pak usporediti klimu u prošlosti s današnjom klimom. O rezultatima istraživanja mogu napraviti prezentaciju ili infografiku koju zatim mogu predstaviti u razredu.
Pripremite slikovne prikaze godišnjih doba i zamolite učenike da ih imenuju u zadanom vremenu te da svatko napiše što više riječi koje povezuje uz određeno godišnje doba. Usporedite riječi i svakako pohvalite učenika koji je imao najviše riječi u određenoj kategoriji. Najavite im zatim da ćete razgovarati o godišnjim dobima. Postavite im pitanje utječu li godišnja doba na njihove aktivnosti. Ne trebate previše inzistirati na objašnjavanju jer ćete to raditi s njima u nastavku ove aktivnosti.
Pripremite kartice s različitim aktivnostima, primjerice: faire du vélo, bien manger, partir pour une aventure, chanter, voyager en train, ali dodajte i neke druge glagole, poput ovih: devenir végétarien, maigrir, tomber amoureux, voir un psy, détester tout le monde. Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi podijelite kartice s glagolima. Svatko treba reći s kojim godišnjim dobom povezuje određenu aktivnost. Pritom se mogu koristiti ovom rečenicom: Le printemps, c'est la saison pour... Neka pokušaju i objasniti svoj odabir pa im pomozite potpitanjima, primjerice: Pourquoi associes-tu 'changer de vie' et l'hiver ? Pripremite i prazne kartice na koje će oni upisati svoje prijedloge aktivnosti koje možete zatim dati drugim grupama da one odrede idealno godišnje doba za predložene aktivnosti. Kada završe svoj razgovor, neka u grupi naprave umnu mapu za svako godišnje doba i neka se dogovore koje će aktivnosti gdje staviti. Umnom mapom mogu se koristiti u posljednjem dijelu ove aktivnosti.
Pripremite različite naslove koji će u sebi sadržavati riječ la journée, primjerice: Votre pire journée, Votre journée idéale, Votre journée shopping, Votre journée en famille te odaberite jedan od tih naslova, kao i jedno godišnje doba. Zadajte učenicima da napišu kratku priču o tome, primjerice: Imaginez votre journée la plus fatiguante en été. Učenici u grupi pišu tekst u dokumentu programa Word, koji sadržava od pet do deset rečenica, pri čemu se mogu koristiti i umnom mapom s aktivnostima po godišnjim dobima koju su pripremili. Nakon toga svaka grupa čita svoju priču i uspoređuju svoje aktivnosti s aktivnostima drugih grupa da vide imaju li slične ili različite aktivnosti.
Kao varijantu ove aktivnosti možete odabrati jedan od naslova, primjerice: Votre journée de voyage, a svakoj grupi zadati drugo godišnje doba te da pišu o istom danu, ali u različita godišnja doba.
Učenicima s izraženijim komunikacijskim i jezičnim teškoćama najavite igru asocijacija i prije početka sata kako bi se pripremili i ponovili riječi i izraze vezane za temu godišnjih doba. Prilikom podjele učenika u grupe za povezivanje aktivnosti i godišnjih doba vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. U zadatku izrade umne mape odredite ulogu učenika s teškoćama unutar grupe u skladu s njegovim jakim stranama. Na primjer, ako su učenici sa specifičnim teškoćama u učenju kreativni, neka budu zaduženi za likovno uređenje mape, a učenici urednoga razvoja za razradu pojedinih zadataka ili gramatičku i pravopisnu provjeru sadržaja. Tijekom provedbe aktivnosti obratite pozornost na to sudjeluje li u zadatku učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje te mu po potrebi dodatno privucite pozornost poticanjem na komentiranje vlastitih iskustava uz pojedina godišnja doba. U zadatku pisanja kratkih priča učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, kao i drugim učenicima s teškoćama, pripremite potpitanja koja će im poslužiti kao smjernice za pisanje teksta. Važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja govori pred ostalim učenicima u razredu ako to sam ne želi (primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili poremećajem u ponašanju i osjećanju).
Učenicima možete ponuditi početke rečenica koje oni trebaju završiti u skladu s osobnim sklonostima, primjerice: J'aime le printemps parce que... Je déteste l'été parce que... Ma saison préférée c'est... Na temelju rečenica sastavljaju tekst, a zatim i pitanja za razumijevanje teksta. U nekom od alata mogu izraditi i kviz koji će drugi učenici potom rješavati.
Na početku aktivnosti postavite pitanje: Quelle date sommes-nous aujourd'hui ? Ako je potrebno, ponovite s učenicima nazive mjeseci u godini. Neka se učenici tada ustanu i stanu u kolonu. Zadajte im da se poredaju prema datumu rođenja te im pokažite na koju stranu ide siječanj, a na koju prosinac, a vrijeme im ograničite na 10 do 20 sekunda, ovisno o veličini grupe. Nakon isteka vremena svaki učenik govori kada je rođen koristeći se ovim početkom rečenice: Je suis né.e le... Ako su se dobro poredali, mogu ići na mjesto, ako nisu, recite im da zamisle datum rođenja neke njima bliske osobe te im opet zadajte da se poredaju po datumima rođenja. Ovaj put govore rečenice poput ovih: Ma mère est née le... Mon ami est né le... Vježbu ponavljajte dok se učenici ne poredaju pravilno.
Pitajte ih zatim što misle o horoskopu i vjeruju li u njega. Razgovor možete voditi i na hrvatskome jeziku kako biste što potpunije saznali koliko učenici znaju o horoskopu te koje je njihovo mišljenje o njemu.
Tada im dajte da rješavaju nastavni listić koji ste prethodno pripremili u alatu Wizer.me. U listić možete staviti različite zadatke, od lakših, u kojima trebaju spojiti datume s nazivima horoskopskih znakova, preko zadataka za razumijevanje razgovora o znakovima drugih, kao primjerice ovaj dijalog, do tekstova o obilježjima horoskopskoga znaka, kao u ovom primjeru.
Učenike zatim podijelite u grupe prema njihovu horoskopskom znaku i recite im da će izrađivati horoskop za idući tjedan ili mjesec za druge učenike. Podatke o različitim horoskopskim znakovima mogu potražiti na internetskim stranicama. Možete svakoj grupi zadati jedan ili više određenih horoskopskih znakova ili svakoj grupi zadati da napravi kratki horoskop za sve znakove. Kako bi im bilo lakše, možete im zadati određene kategorije, primjerice: ljubav, škola, zdravlje. Učenici zajedno osmišljavaju tekst i vježbaju pročitati ga pravilno. Nakon probe snimaju se pametnim telefonom ili pomoću alata Audacity te šalju snimku drugim grupama u razredu.
Tijekom uvodne aktivnosti o nazivima mjeseca u godini omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku prikaza prirode) koja će učenicima s teškoćama olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Učenicima s izraženijim komunikacijskim i jezičnim teškoćama najavite temu aktivnosti i prije početka sata kako bi mogli izvježbati uporabu jezičnih izraza koji se koriste tijekom igre. Nalazi li se u razredu učenik s motoričkim teškoćama, modificirajte uvodnu igru tako da učenici sjede na mjestu, a da se po mjesecima rođenja poredaju tako da svoj simbol ili ime zalijepe na mjesto na unaprijed pripremljenoj lenti s trakom s čičkom. Provodi li se igra na taj način, prije početka dogovorite s učenicima pravila i zorno im pokažite način na koji se igra. Imajte na umu da će učenicima s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju, a posebice učenicima s diskalkulijom biti potrebno produženo vrijeme za snalaženje u redoslijedu mjeseci. Pripremite za učenike grafički prilagođen uručak s prikazom mjeseci u godini i prijevodom njihova nazivlja. Po potrebi, tijekom rješavanja nastavnoga listića pripremljenog u alatu Wizer.me osigurajte rad u paru za učenike s izraženijim teškoćama. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. U zadatku izrade horoskopa vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na ograničenje, primjerice da učenik s disgrafijom ne bude zadužen za pravopisnu točnost i čitljivost zapisanog horoskopa. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite da samostalno odabere kojim se područjem horoskopa želi baviti, ovisno o području svoga interesa. U zadatku čitanja teksta učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne ispravljajte u govoru ako su pogreške posljedica njihovih primarnih teškoća. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje pri korištenju digitalnim alatom Audacitiy.
Zainteresiranim učenicima možete predložiti da izrađene snimke obrade u alatu Audacitiy te da od njih izrade razredni podcast u koji će redovno stavljati horoskop, ali i druge sadržaje za koje procijene da bi bili korisni za njihov podcast, poput dnevne vremenske prognoze ili aktivnosti u školi odnosno bilo koje druge teme koje bi mogle zanimati njihove vršnjake.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.