Motivirajte učenike za rad prikazom fotografija cesta nekad i danas. Iskoristite slikovne izvore npr. sa stranice Pixabay. U raspravi potaknite učenike da navedu vrste prometa. Pazite na njihovo predznanje, uključite što više slikovnih materijala, neka se prisjete Prve industrijske revolucije. Zapitajte učenike zašto je važan promet i prometna povezanost te da usporede brzinu prometa danas i u prošlosti. Učenicima naglasite problem prometne povezanosti Hrvatske – prelazak Gorskog kotara kako bi se spojila kopnena i primorska Hrvatska. Uključite slike i današnje autoceste A6 kako bi učenicima zornije predočili taj prometni pravac.
Kao poticaj za daljnji rad pustite učenicima pjesmu grupe Kawaski trip Ni da ni ne u kojoj se spominje Karlovac. Upitajte ih zašto je Karlovac ključno mjesto za prometno povezivanje.
Učenike podijelite u 5 grupa zbog pet prometnica o kojima će biti riječi. Svaka će se grupa pozabaviti jednom od prometnica. Napišite imena prometnica na papiriće pa neka ih vođe grupe izvlače. Uputite ih da učitaju QR kod ili mrežnu adresu na članak Stare ceste Gorske Hrvatske. U članku će saznati više o prometnicama koje su se sagradile u 18. i 19. stoljeću kako bi se povezala Središnja Hrvatska s morem. Svaka skupina u alatu NatGeo MapMaker označava prometnicu koja iz unutrašnjosti vodi do mora. Točkama označavaju ishodište (Karlovac, Ogulin, Gospić) i krajnje točke (Rijeka, Bakar, Kraljevica, Novi Vinodolski, Karlobag). Zatim izdvajaju najvažnije informacije o zadanom prometnom pravcu i informacije unose u umnu mapu alata MindMeister. Svaka grupa svoj uradak prezentira razredu i iznosi svoje mišljenje zašto je baš njihov prometni pravac najvažniji.
Kod prilagodbe ove nastavne aktivnosti, važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave, nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama), osim ako izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu NatGeo Mapmaker. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. U skupinama u kojima su učenici s teškoćama neka budu učenici koji su strpljivi i nemaju poteškoća s usvajanjem gradiva, i s kojima će učenici s teškoćama, ako nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, moći podijeliti posao sukladno jakim stranama učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više će istražiti gdje su pronađeni ostaci rimskih cesta u Hrvatskoj. Svoje će istraživanje predstaviti razredu u obliku prezentacije PowerPoint MS Office 365 alata.
Drugu aktivnost započnite s nekoliko fotografija koje prikazuju promet vašim gradom/mjestom/selom. Pitajte učenike kako su njihov grad, njihovo mjesto ili selo prometno povezani s okolicom te koje prijedloge oni imaju da se situacija popravi. Potaknite učenike na razmišljanje izjavom da je promet temelj razvitka nekog kraja. Potaknite raspravu zašto je tako ili nije, kako promet utječe na život ljudi, što razvoj prometa mijenja; neka se učenici prisjete razvoja prometa u prošlosti te pojave Prve industrijske revolucije.
Naglasite da su vrste prometa uvijek međusobno povezane i isprepliću se. Od davnih vremena pa sve do danas.
Podijelite učenike u parove kako bi lakše raspravili o važnosti povezanosti riječnih, morskih i cestovnih pravaca. Svakom paru predajte materijale za rad – slikovne materijale s fotografijama morskih i riječnih luka te cesta u 18. i 19. stoljeću te danas i pripremljen tekst o razvoju prometa tijekom prošlosti.
Učenici će u parovima prikazati zaključke rasprave koristeći se umnom mapom u digitalnom alatu MindMeister te će svoje uratke predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Kod prilagodbe ove nastavne aktivnosti, važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave, učenike s teškoćama potaknite na uključivanje u raspravu, ali i nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama), osim ako izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama.
Prilikom podjele učenika u parove, nastojte da učenici s teškoćama budu u parovima s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u paru sa strpljivim učenikom koji će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako je to potrebno, pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena te predvidite specifičan dio zadatka za svakog člana para kako imajući u vidu da učenici s teškoćama u svom dijelu zadatka mogu biti uspješan. To može biti da učenik s teškoćama čita tekst i prepriča ga učeniku u paru, a da drugi dio para izlaže uradak.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu MindMeister. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Ako učenici s teškoćama nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka u digitalnom alatu, neka podijele posao u paru sukladno jakim stranama učenika s teškoćama.
Tijekom predstavljanja uradaka, nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati, osim ako izraze želju. Pohvalite rad učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako biste učenicima s teškoćama pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Učenici koji žele znati više istražit će koja je riječna luka i koja je morska luka danas najvažnija u Hrvatskoj. Usporedit će dostupne podatke i prezentirati ih razredu u obliku infografike izrađene u alatu Piktochart.
Pitajte učenike koriste li se i danas ovi pravci od unutrašnjosti prema moru i u kojim slučajevima. Koja je cesta njima najpoznatija? Zapitajte ih na koji bi se način danas mogle bolje iskoristiti ove prometnice. Navodite učenike prema odgovoru – turizam. Prikažite im fotografije nekih turističkih aktivnosti koje se već provode na ovom prostoru.
Predstavite učenicima zadatak – osmisliti način kako obogatiti hrvatsku turističku ponudu i ove cestovne pravce pretvoriti u turističke atrakcije kojima će privući domaće i strane turiste.
Podijelite učenike u 5 grupa. Svakoj grupi dodijelite jedan od cestovnih pravaca i materijale koji će im pomoći za rješavanje zadatka. To mogu biti poveznice (ili QR kodovi) koji će ih odvesti na zadane mrežne stranice (natuknica Lujzinska cesta u Hrvatskoj enciklopediji, članak Lujzijana – najbolja cesta u Austro-Ugarskoj (1811.) portala Povijest, članak portala Geotech Lujzijana – od najznačajnije prometnice u povijesti do turističke atrakcije, članak Jutarnjeg lista Karolina, Jozefina, Lujzijana... Jeste li za road trip slavnim hrvatskim povijesnim cestama?, natuknica Jozefinska cesta u Hrvatskoj enciklopediji, natuknica Karolinska cesta u Hrvatskoj enciklopediji, natuknica Rudolfinska cesta u Hrvatskoj enciklopediji, natuknica Terezijanska cesta u Hrvatskoj enciklopediji, članak o Terezijani ustanove Park prirode Velebit, članak portala Punkufer Na putu do mora: Cesta preko Velebita na kojoj se nalaze neki od najljepših vidikovaca u Hrvatskoj i slično).
Grupe mogu biti iste kao u prvoj aktivnosti, a možete i učenike proizvoljno ponovno podijeliti. Dajte učenicima vremena da razmisle o zadatku. Podijelite im zadatak u tri faze – koja je bila važnost ceste u prošlosti, kako je danas cesta iskorištena te kako od ceste stvoriti turističku atrakciju. Olujom mozgova potaknite ih da svoje ideje zabilježe u bilježnice. Svaka grupa bilježi ideje u jednu bilježnicu da se ne ponavljaju i radi lakše organizacije misli u smislenu cjelinu.
Učenici će u digitalnom alatu Sway MS Office 365 paketa prikazati svoje zaključke s naglaskom na budućnost – kako povijesne prometnice učiniti privlačnim za turiste i time unaprijediti prostor uglavnom Gorske Hrvatske. Pri stvaranju prezentacije uputite učenike da se koriste dostupnim slikovnim materijalima i videomaterijalima, a mogu nešto i sami nacrtati. Uputite učenike da razmisle i o održivom razvoju tog kraja.
Svaka će grupa svoje projekte predstaviti razredu. Zatim potaknite raspravu o novinama koje su učenici predložili, što se još može dodati te kao zaključak donesite prijedloge koji bi bili u skladu s održivim razvojem naše zemlje.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave ohrabrite učenike s teškoćama te ih potaknite na uključivanje u raspravu i dijeljenje ideja i razmišljanja. Nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a pohvalite ih kada je to primjereno, radi stvaranja pozitivne slike o njima samima i veće motiviranosti.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite materijale koji će učenicima pomoći u izvršenju zadataka, a koji će biti jezično i grafički prilagođeni. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će opisati sve faze izvršenja zadatka. Neka uputa također bude jezično i grafički prilagođena. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sway. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Nemojte ustrajati u tome da učenici s teškoćama izlažu grupne uratke. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže.
Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom izvršenja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za izlaganje uratka. Pružite im povratne informacije i podršku nakon ostvarenog zadatka kako biste učenicima s teškoćama pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Učenici će prikupiti slikovne prikaze odabranoga cestovnog pravca te ih poredati kronološkim redoslijedom koristeći se alatom Sutori.
Stare ceste Gorske Hrvatske, ABC geografija
Feletar, Petar, Hrvatske povijesne ceste: Karolina, Jozefina, Lujzijana, Meridijani, Samobor, 2016.
Kawaski trip Ni da ni ne
Hrvatska enciklopedija, natuknica Lujzinska cesta
članak Lujzijana – najbolja cesta u Austro-Ugarskoj (1811.), portal Povijest.hr,
članak Lujzijana – od najznačajnije prometnice u povijesti do turističke atrakcije, portal Geotech
članak Karolina, Jozefina, Lujzijana... Jeste li za road trip slavnim hrvatskim povijesnim cestama?, Jutarnji list
Hrvatska enciklopedija, natuknica Jozefinska cesta
Hrvatska enciklopedija, natuknica Karolinska cesta
Hrvatska enciklopedija, natuknica Rudolfinska cesta
Hrvatska enciklopedija, natuknica Terezijanska cesta
članak Terezijana, ustanova Park Prirode Velebit
članak Na putu do mora: Cesta preko Velebita na kojoj se nalaze neki od najljepših vidikovaca u Hrvatskoj, portal Punkufer
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.