Učenicima najavite da počinje njihovo putovanje u školu čarobnjaštva. Objasnite im da je matematika jedna velika čarolija, u kojoj red drže čarobne formule i brojevi, koji su zapisani u različitim zapisima. Svaki učenik ima pokraj sebe čarobnu olovku, koja s pomoću njihova dosadašnjega znanja može brojeve pretvoriti u ostale oblike i zapisati ih u različitim zapisima.
Za ovu aktivnost pripremite jednu kapu koju ćete nazvati Razredbeni klobuk i kartice s brojevima u različitim zapisima. Primjerice, na kartice možete upisati brojeve Kartice ukrasite u skladu s temom. Neka učenici redoslijedom, koji unaprijed odredite, izvlače kartice i zapisuju broj u drukčijim zapisima. Kada se čarobni klobuk isprazni, u njega stavite kartice za drugi dio aktivnosti.
Za drugi dio aktivnosti potrebno je pripremiti kartice s pomoću alata Word i zatim ih ispisati. Na njima ćete zapisati pojam i objašnjenje drugog pojma. Primjerice: na jednoj je kartici napisan pojam „razlomak” i objašnjenje pojma „broj koji ima decimalni dio”. Učenik koji izvuče tu karticu kaže: „Ja sam razlomak. Tko ima broj koji ima decimalni dio?” Ustaje učenik koji na kartici ima pojam „decimalni broj” i čita: „Ja sam decimalni broj. Tko ima...” Aktivnost se nastavlja dok posljednji učenik ne izvuče karticu. Prva kartica se nastavlja na posljednju. S pomoću nje možete objasniti učenicima kako treba igrati igru ili je možete dati učeniku kojemu je potrebna dodatna pomoć te mu sugerirati da će njegovo objašnjenje pojma doći na kraju.
Primjer kartica:
Ja sam... RAZLOMAK. Tko ima... broj koji ima decimalni dio?
Ja sam... DECIMALNI BROJ. Tko ima... dio razlomka koji pokazuje koliko dijelova cjeline trebamo uzeti u obzir?
Ja sam... BROJNIK. Tko ima... razlomak koji je veći od jednoga cijeloga?
Ja sam... NEPRAVI RAZLOMAK. Tko ima... razlomak s nazivnikom sto?
Ja sam... POSTOTAK. Tko ima... broj koji ima brojnik i nazivnik?
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom, onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika. Važno je prisjetiti se zapisa i opisa razlomaka, decimalnog broja i sl. kako bi mogli uspješno sudjelovati u aktivnosti.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Za početak ove aktivnosti zajedno s učenicima uvježbajte zadani broj izreći i zapisati u različitim zapisima, ali i procijeniti u kojoj je situaciji koji zapis najprikladniji. To možete učiniti s pomoću e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.4, Kartice s pojmovima. Zajedno s učenicima prisjetite se značenja zadanih pojmova i klikom na karticu provjerite njihove odgovore. Motivirajte učenike da ponove na koje sve načine mogu zapisati isti broj, a da pritom ne promijeni svoju vrijednost. To možete učiniti rješavanjem e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.4, Kolekcija zadataka #1.
Nakon što su učenici ponovili različite zapise brojeva, motivirajte ih da smisle vlastite šaljive čarolije, u kojima će količina sastojaka biti prikazana brojevima zapisanima u različitom zapisu za jednu dozu čarolije. Recepte za čarolije možete sačuvati na virtualnoj ploči Lino. Kada su osmislili vlastiti recept za čaroliju, možete im zadati da ga zapišu za 5, 8 ili 25 doza.
Primjer jednog recepta za čaroliju:
PRAHOSMIJEH
Prahosmijeh je čarobni prah čija je moć učiniti sve ljude u prostoriji veselima, pozitivnima i sretnima. Kako je smijeh vrlo uobičajena pojava koja brzo dođe, a katkad brzo i nestane, djelovanje toga praha omogućit će korisniku da aktivirani osmijeh što dulje traje, a pritom ne ostavlja negativne posljedice, kao što su bolovi u trbuhu.
Za jednu dozu praha potrebno je:
mg osmijeha novorođenog djeteta
sekundi smijeha publike stand-up komičara
mg šećerne vune
g vilinske prašine
Sve to zajedno promiješajte te čuvajte zatvoreno u epruveti na nadmorskoj visini iznad oblaka.
Nakon što učenici predstave recepte, mogu riješiti zadatke primjene različitih zapisa racionalnih brojeva u e-Škole DOS Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.4, Kolekciji zadataka #4 kako bi ponovili naučeno.
Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenike s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno riješiti kolekciju zadataka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika.
Učenicima s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Učenici koji žele znati više mogu riješiti zadatke u kojima se pojavljuju i negativni racionalni brojevi. Neka se prvo prisjete računanja s cijelim brojevima i ta svojstva primijene na nove zadatke.
Za ovu je aktivnost potrebno osmisliti digitalnu potragu za blagom. Potragu za blagom možete izraditi u aplikaciji Goose Chase. Kako je besplatna verzija aplikacije ograničena na tri igrača ili tima po igri, učenike možete podijeliti u tri grupe. Učenici trebaju preuzeti aplikaciju Goose Chase na mobilni uređaj.
Potraga za blagom sastoji se od misija, koje mogu biti različite vrste. Svakoj misiji dodjeljujete određeni broj bodova. Neka prva misija bude naziva Peron i neka u njoj budu zadatci s višestrukim odgovorima i pretvaranjem brojeva različitih zapisa u drugi oblik. Druga misija neka bude nešto zabavno, primjerice, učenici pošalju fotografiju svojega najdražeg lika iz filma Harry Potter. Objasnite im prije toga koji su prihvatljivi izvori podataka i na koji se način mogu koristiti fotografije ako jesu ili nisu zaštićene autorskim pravima. U jednu od misija uvrstite i zaštitu autorskih prava. Zatim izradite misiju u obliku tekstualnog odgovora u kojoj će učenici osmisliti priču o putovanju Hogwarts Expressom i u nju uključiti brojeve različitog zapisa. U posljednjoj misiji unutar aplikacije Goose Chase učenici vam mogu poslati fotografiju najzabavnijeg dijela potrage svojega tima.
Zatim dodajte još jednu misiju koja će biti izvan aplikacije Goose Chase te joj dajte maštovito ime, primjerice Metloboj. Izradite je u alatu Kahoot, u kojem ćete osmisliti kviz o brojevima različitih zapisa. Grupe će se prijaviti i sudjelovati u izazovu na način da ćete projicirati pitanja i odgovore pokraj kojih su prikazane četiri različite boje s četirima različitim oblicima. Učenici će ući na platformu igre, upisati šifru igre koja će biti projicirana na platnu, a igru ćete pokrenuti kada se sve tri grupe prijave u platformu. Na platnu će se pojaviti pitanje, uz zadano vrijeme i četiri ponuđena odgovora. Učenici će, u dogovoru s grupom, odgovoriti na pitanje odabirući jednu od četiriju boja prikazanih na svojemu zaslonu, a za koju vjeruju da se nalazi pokraj točnog odgovora na platnu. U toj je igri važna točnost, ali i brzina pa će pobjednik biti grupa koja najbrže točno odgovori na najviše pitanja.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata. Učenicima s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Tijekom rada u skupini važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Također je pri radu u skupini važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Učenike s poremećajem pozornosti potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Pri rješavanju kviza Kahoot vodite računa da je učenicima s teškoćama (npr., specifične teškoće učenja, jezične teškoće, intelektualne teškoće) potrebno više vremena za čitanje i/ili rješavanje zadatka. S obzirom na to, preporučuje se da nastavnik pročita pitanja i ponuđene odgovore prije nego što učenici imaju mogućnost odabrati točan odgovor. Možete im ponuditi i drugi način – pripremiti nastavne listiće na kojima zaokružuju rješenja prema vlastitoj procjeni.
Učenicima koji žele znati više dodajte još jednu misiju, koja će se sastojati od zadataka s natjecanja u kojima se nalaze različiti zapisi nenegativnih racionalnih brojeva.
Brojevi različitog zapisa (29. 9. 2022.) ‒ Wordwall
Josipović, V., Racionalni brojevi (29. 9. 2022.) ‒ Geogebra
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.