Razgovarajte s učenicima o poduzetništvu, o tome što znači biti poduzetan u životu, za koje sve gospodarske grane se veže poduzetništvo. Pitajte učenike: Znači li biti poduzetan samo ako ste zaradili određeni dio novca? Kako biti poduzetan u pisanju zadaće?
Podijelite učenike u grupe i zadajte im kao zadatak izradu tehničke dokumentacije i uporabnih tehničkih tvorevina (najmanje tri grupe). Svaka grupa učenika samostalno razmišlja i odabire uporabnu tehničku tvorevinu. Uporabne tehničke tvorevine mogu biti kutijica za sitnice, stalak za salvete, stalak za novine, držač za vrećice čaja, svijećnjak, stalak za mobilni uređaj, vješalica za ključeve i drugo. Resursi odnosno materijali za izradu uporabne tehničke tvorevine mogu biti karton i/ili šperploča. U sklopu tehničke dokumentacije u programu Word, učenici opisuju ideju, izrađuju tehničke crteže, upisuju potreban alat i pribor, sredstva zaštite na radu te troškovnik (koji ste prethodno kreirali u programu Excel i dodijeliti učenicima), na temelju kojeg određuju cijenu tehničke tvorevine u dogovoru s predstavnikom učeničke zadruge i vama kao učiteljem ili istraživanjem tržišta sa sličnim proizvodima. U sklopu predmeta izrađuju tehničke tvorevine sukladno izrađenoj tehničkoj dokumentaciji te određuju cijenu sukladno izrađenom troškovniku. Gotove proizvode, odnosno izrađene tehničke tvorevine, mogu prodavati na sajmu ili u sklopu učeničke zadruge ako ista postoji. Potaknite učenike na razmišljanje o tome kome će nuditi svoje uporabne tehničke tvorevine, tko su njihovi kupci, kome su zaista izrađene tehničke tvorevine potrebne. Zatim pitajte učenike: Koja je cijena vaše tehničke tvorevine? Uputite ih da istraže cijene svojih tehničkih tvorevina u svom okruženju (trgovini prehrane, trgovini namještaja itd. ovisno o izrađenoj tehničkoj tvorevini). Nakon analiziranja potencijalnih kupaca i definiranja cijene (nastale snimkom cijena sličnih proizvoda u okruženju), potaknite učenike na oglašavanje sajma na internetskoj stranici škole, izradom i postavljenjem plakata na vidljiva mjesta škole te izradom letaka koje mogu dijeliti u lokalnoj zajednici, prijateljima, poznanicima i slično.
Pitajte učenike: Što je resurs za vaše uporabne tehničke tvorevine koje ste izradili? Što bi vam nedostajalo u životu da nema tog resursa? Koje gospodarske djelatnosti su uključene u proizvodnju tehničke tvorevine koju ste izrađivali? Možete li zarađenim novcem kupiti novi materijal? Ostaje li vam pri tome još novca? Isplati li vam se prodavati uporabne tehničke tvorevine koje ste izradili po cijeni koju ste sami kreirali?
Za poticanje razgovora o poduzetništvu učenicima je pogodno (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s teškoćama iz autističnog spektra) putem fotografija prikazati situacije koje prikazuju poduzetan duh ljudi. Također im se mogu prezentirati fotografije raznih gospodarskih grana uz koje se u većoj mjeri veže poduzetništvo ili im ponuditi određene poveznice da dođu do takvih fotografija. Može ih se priupitati znaju li nekog iz svog okruženja za koga se kaže da je poduzetan i zbog čega.
Prije podjela na grupe i dodjele zadataka iz tehničke dokumentacije, poželjno je prikazati PPT prezentaciju stvaranja određenog jednostavnog uporabnog predmeta od kartona i šperploče te prokomentirati svaku etapu rada, tako da se ponovi put stvaranja, moguć materijal izrade, potrebni alati i mjere zaštite na radu. Može to biti PPT prezentacija zadrugara kojom se prati put od stvaranja tehničke tvorevine do njezine ponude na tržištu tako da je vidljivo kako takav oblik poduzetništva donosi korist onome koji stvara, ali i drugim ljudima. Takav zorni prikaz dobar je kao motivacija za sve učenike s teškoćama.
Učenicima je poželjno podijeliti neke primjerke gotovih tehničkih tvorevina koje im mogu poslužiti kao poticaj za razmišljanje. Zornost će posebno pomoći učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama iz autističnog spektra te učenicima s oštećenjima vida, koji će imati mogućnost doživjeti tehničku tvorevinu putem dodira.
Nakon podjela u grupe, uputno je da učenik s teškoćom dobije sasvim određene zadatke sukladno njegovim mogućnostima (primjerice u programu Word opisati ideju, izraditi tehničke crteže, popisati potreban alat i pribor ili sredstva zaštite na radu te troškovnik (prethodno kreiran u programu Excel), ovisno o kojoj se teškoći radi).
Dobro je učeniku s teškoćom za dio njegovog zadatka uručiti predložak s planom etapa rada kao što su to pisane smjernice kojima može biti pridružena vizualna podrška. Potrebno je provjeriti razumiju li učenici uputu za svoj dio zadatka, a učenicima s oštećenjima vida svaka vizualna etapa rada pri izradi tehničke tvorevine treba biti zvučno opisana. Prije i u toku izrade tehničke tvorevine posebnu pažnju treba posvetiti mjerama zaštite na radu pri baratanju priborom za rad (posebice važno za učenike s ADHD-om, smetnjama ponašanja i motoričkim teškoćama). U samoj izradbi, uz primjerenu podršku (kao što je po potrebi uvećan nacrt, podebljanih linija, uvećanih oznaka, plan etapa rada na predlošku) važno je poticati samostalnost učenika u skladu s njegovim sposobnostima.
U postavljanju pitanja učenicima s intelektualnim teškoćama, posebnu pažnju treba usmjeriti na pravilno razumijevanje pojmova kao što su to primjerice resurs, gospodarska djelatnost i sl., koje je poželjno vizualno predočiti, primjerice putem shematskog prikaza.
Prije završnog dijela učenicima se mogu, vezano uz početnu prezentaciju izrade tehničke tvorevine zadrugara, prikazati njihove cijene gotovih tehničkih tvorevina te njihova iskustva o kupcima određene tehničke tvorevine. Mogu im se pokazati fotografije s mjestima na kojima slične tehničke tvorevine nalaze svoje mjesto. Učenicima se mogu dati određene poveznice na kojima mogu iščitati cijene sličnih proizvoda.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike potaknite na ukrašavanje izrađene tehničke tvorevine (moguće u korelaciji s predmetom Likovna kultura: oslikavanje temperama, vodenim bojama, salvetnom tehnikom) te predstavljanje iste. Zadajte učenicima kreiranje kataloga proizvoda s pripadajućim cijenama i fotografijama uporabnih tehničkih tvorevina u programu Canva (fotografirati mogu fotoaparatom ili mobilnim uređajem) ili sličnom programu.
Kao uvod u aktivnost, učenicima možete podijeliti sliku crteža špiljske umjetnosti koja predstavlja mamuta (u alatu Forms koji je dio Office 365 paketa). Učenici odgovaraju na pitanja uz sliku koja se koriste za obradu povijesnih izvora.
Povedite raspravu o iskorištavanju prirodnih resursa. Postavlja se pitanje: Kako se u povijesnom razdoblju koje ne poznaje hladnjak, može najbolje iskoristiti ulovljeni mamut? Učenici se koriste tehnikom oluje ideja kako bi osmislili što više proizvoda nastalih od dijelova mamuta (istovremeno sa što manje ostataka koji bi neiskorišteni propali). Kao pomoć, učenici mogu koristiti sliku mamuta i sliku kostura mamuta. Pretpostavka je da će učenici doći do sljedećih ideja: šator, čizme, odjeća, različito oruđe i oružje, igle, nakit, suho meso, pokrivači, glazbeni instrument, torbe, ulje za baklje…
Učenike možete podijeliti u grupe te svaka grupa odabire jedan proizvod koji za njih predstavlja najveći potencijal zarade. Za taj proizvod smišljaju oglašivačku kampanju. Povedite razgovor o tome što je oglašavanje i koji su ciljevi oglašavanja (prodaja). Upitajte učenike: čemu služi promotivni materijal? Kome je namijenjen odabrani proizvod? Kako možemo utjecati na određenu ciljnu skupinu? S učenicima možete razgovarati o tome kakav će se rječnik koristiti ako je proizvod namijenjen mladima ili umirovljenicima, hoće li igračke privlačiti odrasle ili djecu, može li odabir boje utjecati na potencijalnog kupca.
Za potrebe kampanje, učenici izrađuju promotivni materijal koji će biti nacrtan na zidovima špilje (u digitalnom alatu učenici mogu odabrati npr. sivu podlogu koja sliči špilji). Plakat mogu izraditi u alatu Canva ili, ako mislite da će im biti preteško, na jednoj sličici PowerPoint alata koji je dio Office 365 paketa.
S učenicima pregledajte nekoliko oglasa te definirajte od čega se oni najčešće sastoje (možete postaviti kriterije da materijal mora sadržavati npr. slogan/poruku i crtež). Također, učenici mogu osmisliti logo i/ili ime obrta kojim se bave te će i ovo uvrstiti u svoj oglas. Nadalje, učenici određuju nekoliko cijena proizvoda po načelu robne razmjene (npr. šator od kože mamuta košta dvije srne ili 4 ćupa meda). Naravno, svi oglasi stilski su prilagođeni kamenom dobu sukladno tome što su učenici naučili o ovome razdoblju te kako ga na temelju usvojenoga zamišljaju.
Gotove materijale grupe mogu postaviti na digitalnu oglasnu ploču Lino te komentirati po načelu: je li promotivni oglas jasan, povezan s proizvodom, kome je namijenjen, postiže li cilj?
Potrebno je da crtež mamuta učeniku s oštećenjima vida bude opisan na zvučnoj razini, kao i pitanja vezana uz sliku.
Kao pomoć za raspravu, učenicima se može ponuditi niz fotografija različitih predmeta između kojih mogu izdvojiti one koji bi se na sličan način mogli iskoristiti od mamuta. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete ponuditi pitanja za raspravu, a učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije plan rasprave.
Uputno je učenike potaknuti da o najvećem potencijalu zarade razmišljaju prema iskustvima s cijenama nekih sličnih proizvoda iz svakodnevnog života.
Učenicima s intelektualnim teškoćama poželjno je ponuditi uz ranije izabrane fotografije proizvoda i njihove cijene koje se ujedno mogu prikazati i u naturalnom obliku (primjerice cijena pokrivača pretvorena u zečeve ili jednostavnog nakita u ćupove meda), kako bi učenicima odnosi cijena i naturalno plaćanje bili jasniji.
Pri izradi promotivnog materijala potrebno je učenicima dodijeliti sasvim određene uloge, primjerice sudjelovanje u izradi određenog dijela plakata, sudjelovanje u davanju prijedloga za slogane ili stvaranje loga, ovisno o sposobnostima. Učenicima s intelektualnim teškoćama poželjno je dati primjere slogana ili loga, vezane uz ranije demonstrirane slične proizvode. Svim učenicima s teškoćama, posebno onima s intelektualnim teškoćama, teškoćama koncentracije i pažnje, uputno je dati uručak na kojem su napisane smjernice vezane za sastavljanje promotivnog oglasa i ciljanu grupu zainteresiranih.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici odabiru jedan "obrt", na primjer kožarski ili izradu oruđa (od mamuta), te stvaraju digitalni letak u Publisheru (Office 365 ) o poslu koji obavljaju. U letku će biti predstavljen njihov obrt (o nama, logo, slogan), opis posla kojim se bave te popis proizvoda koje izrađuju. Bilo bi poželjno da u letku bude zastupljen tekst, ali i slike/ilustracije. Letak sadrži i poruku kojom se obraćaju izravno kupcima, nude svoje usluge te jamče kvalitetu i pouzdanost.
Za ovu aktivnost preporučuje se odabir određene vodene površine, bilo stajaćice ili tekućice, u vlastitom zavičaju. U primorskom kraju moguće je upotrijebiti i dio obale (uvale, plaže ili slične lokacije).
Kao uvodnu aktivnost s učenicima možete ponoviti važnost i načine upotrebe vode za ljude. Pomoću aplikacije Mentimeter učenici zapisuju u oblaku riječi četiri do pet načina i namjena kako ljudi iskorištavaju vodu iz prirode.
Nakon dobivenih rezultata, prokomentirajte iste tražeći od učenika da pokušaju grupirati napisane namjene u različite kategorije poput: 1. upotreba za osnovne potrebe, 2. upotreba za rekreaciju, 3. gospodarska upotreba, 4. ekološka upotreba.
Učenicima najavite kako će danas pokušati usporediti način iskorištavanja odabranog vodenog resursa (npr. jezero Jarun, rijeka Drava…) sa svim mogućnostima koje bi se još mogle razviti. Ako u lokalnom zavičaju nemate vodenih resursa, vi možete izabrati resurs na kojem će raditi, a ako je resursa više, možete dopustiti učenicima da iznesu svoje prijedloge, nakon čega, u dogovoru s njima, odaberete jedan. Tako će procijeniti i prepreke u realizaciji tih mogućnosti kao i opasnosti i prijetnje koje mogu nastati pri korištenju tog resursa. Učenike podijelite u četiri grupe te svakoj zadajte dio zadatka, kako slijedi:
Svaka grupa svoje prijedloge može zabilježiti u digitalnom alatu za izradu interaktivnih vremenskih rasporeda i prezentacija Sutori. Osim svojih ideja, u aplikaciju mogu unijeti slike (s interneta ili slike koji sami naprave ako se organizira posjet vodenom resursu kojeg obrađujete), filmiće ili poveznice prema vanjskim resursima i izvorima informacija (web stranice novina, javnih ustanova i sl.) kojima bi potaknuli svoje ideje i zamisli. (Primjer: jezero Jarun ima festivalski turizam, slike s INmusic festivala).
Nakon što sve grupe završe s bilježenjem svojih ideja i zamisli, razmijenit će linkove svojih prezentacija s ostalim grupama. Svaka će dobiti priliku upoznati se s radovima ostalih grupa. Radove drugih grupa mogu komentirati tako da komentare zapišu u aplikaciju. Također, eventualne nove ideja za svoj dio zadatka kojih će se sjetiti pregledom ostalih radova, neka zapišu komentirajući vlastiti uradak. Nakon što sve grupe pregledaju i prokomentiraju tuđe radove, svaka grupa može nadupuniti svoj rad u skladu sa sugestijama ili novim idejama.
Na temelju završenih radova i njihove analize pokrenite raspravu oko toga koju bi djelatnost ili aktivnost bilo najbolje pokrenuti na zadanom vodenom resursu, odnosno što nedostaje, a smatrate da bi moglo donijeti zaradu osobama koje istu pokrenu. Učenici trebaju u alatu Mentimeter predložiti jednu takvu djelatnost ili aktivnost za koju smatraju da bi se najlakše mogla pokrenuti (npr. rafting na rijeci, ribičko društvo na jezeru). Djelatnost koja dobije najviše glasova učenici će zajednički razraditi izradom plakata. Plakat treba poslužiti kao promotivni oglas za njihovu novu djelatnost kojom bi privukli ljude da im pomognu u njenom ostvarivanju odnosno kako bi prikupili donacije (ulaganja) za svoju ideju. Plakatom trebaju predstaviti odgovore na 4 ključna pitanja povezana s njihovom zamišljenom novom djelatnošću. Svaka grupa iz prethodnog dijela zadatka može riješiti po jedan dio koristeći se već pripremljenim bilješkama, materijalima i zaključcima koje su unijeli u alat Sutori.
1. grupa Zašto je nova djelatnost potrebna i korisna na novom resursu, odnosno kako bi se uklopila u postojeće djelatnosti? |
2. grupa Koje su trenutne prepreke za ostvarivanje zamišljene djelatnosti i kako ih riješiti? |
3. grupa Kako će pokretanje nove djelatnosti utjecati na vodeni resurs i koje promjene će se dogoditi za širu okolicu? |
4. grupa Procijeniti koliko bi uspjeha mogla ideja imati, kako i koliko bi se na njoj zaradilo i zašto je dobra ideja uložiti u nju. |
Učenike potaknite da svojoj potencijalnoj djelatnosti osmisle ime, logo koji bi koristili te maskotu ili neki slični simbol koji mogu dodati na plakat. Nakon što je plakat završen, moguće ga je izložiti u prostorijama škole ili uz sam vodeni resurs, ukoliko postoje mogućnosti, u suradnji s mjesnom upravom ili javnom ustanovom koja upravlja lokalitetom.
Neki načini upotreba vode mogu biti prikazani na fotografijama, što bi posebno bio dobar poticaj za učenike s intelektualnim teškoćama, s teškoćama iz spektra autizma, te pomoću pitanja koja se odnose na njihova osobna iskustva, primjerice u vlastitoj obitelji.
Za neke se učenike (primjerice učenike s intelektualnim teškoćama ili teškoćama pažnje i koncentracije, kao i učenike s oštećenjima vida ili jezično-govorno glasovnim teškoćama) možete predvidjeti rad u paru ili im, prema njihovim mogućnostima, zadati sudjelovanje u grupiranjima upotrebe vode samo u određenim kategorijama.
Za učenike može biti poticajno da im se za rad u grupama uruči predložak s fotografijama različitih mogućnosti korištenja voda kojim se mogu služiti u svrhu aktivnog sudjelovanja.
Za poticajno sudjelovanje u raspravi oko toga koju bi djelatnost ili aktivnost bilo najbolje pokrenuti na zadanom vodenom resursu, nekim učenicima (primjerice s intelektualnim teškoćama) možete dati slikovne prikaze ili pitanja pomoću kojih će se lakše uključiti u raspravu. Za rad u grupi na iznalaženju mogućih nedostataka učeniku s intelektualnim teškoćama možete dati popis (npr. mogućih prepreka u ostvarenju zamišljene djelatnosti) pa neka izaberu one koje smatraju važnima.
Uputno je da se sadržaj gotovog plakata pročita u cijelosti te da se uz pitanja ponove pojedina područja plakata (posebno za učenike s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije te za učenike s oštećenjima vida). Također je poželjno da se tekst sadržaja plakata arhivira kako bi učenicima, po potrebi, bio dostupan u svrhe učenja.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da na temelju izrađenog plakata, materijala i komentara koje su prikupili, izrade jednu jedinstvenu prezentaciju u Powerpointu koji je dio Office 365 paketa, Sutori ili nekom drugom prezenterskom alatu. Nakon uvježbavanja izlaganja i prezentiranja uz pomoć izrađene prezentacije, učenici mogu održati izlaganje o lokaciji koju su istražili i svojoj zamišljenoj djelatnosti pred drugim razredom ili na roditeljskom sastanku pred svojim roditeljima te ih potaknuti na pokretanje manjih komunalnih akcija (čišćenje, uređivanje) ili pokretanje zamišljene djelatnosti u sklopu KUD-a škole ili nekih drugih organizacija dostupnih učenicima i roditeljima.
U uvodnom dijelu aktivnosti s učenicima ponovite mjerne jedinice za površinu i volumen, formule za izračunavanje površine kvadrata i pravokutnika te volumen kvadra i kocke u obliku memory kartica koje se mogu izraditi u alatu LearningApps.
Podijelite učenike u grupe tako da svaka grupa izrađuje dio troškovnika i popis potrebnog materijala za izgradnju bazena. Kao zadatak svakoj grupi zadajte jednak volumen bazena s jednakom dubinom od 150 cm, a oni sami određuju ostale dimenzije i rade najpovoljniju ponudu. Najčešći volumeni za obiteljske bazene su 36 m3, 35.7 m3, 33.75 m3, 48 m3. S obzirom na složenost izgradnje i izrade troškovnika cijelog bazena, dovoljno je da učenici izračunaju dio troškovnika.
Mogu računati:
* broj sati potrebnih za izgradnju
* trošak ljudi (keramičarov 1 sat rada je 40 kn, a u 1 satu poploči 1 m2)
Nakon potrebnih izračuna, učenici izrađuju 3D model svog bazena u računalnom programu dinamične matematike GeoGebra, uz odabir odgovarajućeg mjerila. Opis kako u GeoGebri koristiti 3D grafički prikaz te konstruirati kocku i kvadar možete vidjeti u videozapisu GeoGebra 3D upute, u trajanju od 10:50 min. Prema raspoloživom vremenu, učenici mogu pogledati cijeli videozapis ili ih uputite da pogledaju isječak od 1:55 do 5:10.
Na kraju rada, svaka grupa prezentira dobivena rješenja i svoj model bazena te zajednički izračunavaju koliko vode bi se uštedjelo da se napravi najmanji volumen bazena u odnosu na dva prethodna.
Ponavljanje mjernih jedinica za površinu, volumen i formule za izračunavanje površina kvadrata i pravokutnika poželjno je izvesti uz vizualne predloške s naznačenim mjernim jedinicama i označenim stranicama te formulama (za učenike s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije). Tim učenicima je uputno izdvojiti samo jednu od navedenih aktivnosti.
Pri izradi troškovnika i popisa potrebnog materijala, učenicima je potrebno zadati konkretan zadatak, po mogućnosti pridružiti vizualni prikaz, provjeriti razumijevanje upute, ponoviti slijed izvođenja zadatka, a po potrebi učeniku uručiti predložak s napisanim slijedom radnji za njegovo rješavanje.
Za izradu 3D modela preporučuje se rad u paru (posebno za učenike s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, intelektualnim teškoćama, teškoćama iz spektra autizma ili s teškoćama pažnje i koncentracije). Način izrade 3D modela poželjno je demonstrirati prije nego što učenici pristupe njegovoj izradi, kako bi se preduhitrile moguće nejasnoće i ispitalo razumijevanje slijeda izvođenja radnji.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Daljnja istraživanja navedene teme aktivnosti mogu biti usmjerena na jednu ili više sljedećih mogućnosti: Učenici izračunavaju troškovnik za betonske popločene stepenice. Određuju njihovu visinu te izračunavaju koliko ih je potrebno napraviti. Učenici na web stranicama istražuju temperature vode u bazenima termalnih toplica koje su najbliže njihovom mjestu te uspoređuju s temperaturom njihovog bazena. Raspravljaju o razlikama kupanja u “svom" bazenu i bazenima termalnih toplica. Učenici mogu izraditi od kartona model bazena te izračunati njegov volumen.
Kao pripremu za aktivnost, zadajte učenicima zadatak da kod kuće fotografiraju jednu društvenu igru, objave fotografiju na digitalnu oglasnu ploču Lino ili Padlet te uz nju ukratko pojasne osnovna pravila igre. U uvodnom dijelu sata projicirajte objavljene fotografije te pitanjima vodite učenike kroz analizu vezano za pravila određene igre te njihovo vizualno oblikovanje: Čime je definiran izgled igre: fotografijama, riječima, obojanim poljima? Koja od igara je vizualno najatraktivnija? Zašto? Kako je to postignuto? Kako su elementi igre vizualno organizirani i povezani (kompozicija, ritam, vizualna usklađenost različitih elemenata i sl.)? Na kojoj su pravila igre jasno povezana s njenim vizualnim oblikovanjem? (Primjerice, je li iz vizualne organizacije, tj. kompozicije elemenata, odmah jasno koliko igrača sudjeluje u igri, što je njen cilj i sl.) Koja igra sadrži najmanje, a koja najviše elemenata? Gdje se ove igre nalaze u vašem domu, kako izgleda njihovo pakiranje i jesu li praktične za spremanje ili nošenje na igru kod prijatelja? Koju biste najradije igrali i možete li svoj izbor povezati s određenim karakteristikama koje ste upravo opisali? Tijekom analize, na ploči organizirajte tablicu te u nju zapisujte uočene osobine vizualnog oblikovanja. Na temelju zapisanoga, zajedno s učenicima oblikujte rubriku za vrednovanje društvene igre. Rubriku zapišite na ploči kako bi učenicima bila dostupna tijekom rada na zadatku.
Učenike zatim podijelite u timove od četiri do šest učenika te svakom timu podijelite isti materijal: kolaž papir ili obojeni tanji karton u crnoj, bijeloj, crvenoj, plavoj, žutoj i zelenoj boji, škare, ljepilo te flomastere. Možete podijeliti i drugačiju kombinaciju materijala, no preporuka je da svaki tim na temelju istog materijala oblikuje svoju, drugačiju ideju. Timovi ne moraju koristiti sve ponuđene materijale ili boje. Tema igre može biti povezana upravo s korištenjem papira kao resursa za proizvodnju. U pripremi igre učenici trebaju prikupiti podatke vezane uz proizvodnju papira i njegovu upotrebu te ih iskoristiti u osmišljavanju sadržaja i pravila igre.
Učenici na osnovu dobivenoga materijala i teme, metodom oluja ideja stvaraju idejni prijedlog društvene igre. Odabiru jednog člana susjednog tima – ciljanog kupca te mu kratko prezentiraju svoju ideju. On im daje povratnu informaciju o jasnoći i zanimljivosti ideje. Timovi izrađuju model igre (primjerice kartice, figure, ploču…), pakiranje tj., ambalažu te popratne upute. Po završetku rada, timovi međusobno razmjenjuju igru sa susjednim timom koji je igra prema priloženim uputama te sastavlja kratku recenziju sukladno rubrici za vrednovanje društvene igre zapisane na ploči s početka aktivnosti.
Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti papira kao resursa za proizvodnju. Postavite im pitanje: Koje su sve igre napravljene isključivo od kartona ili papira? Da li vam je papir potreban za izradu radnog zadatka? Što biste osmislili da vam papir nije dodijeljen kao materijal u radni zadatak? Koje sve proizvode možemo izraditi od papira?
Aktivnost je moguće ostvariti i suradničkim planiranjem povezujući se kroz temu igre sa sadržajima drugih predmeta (“Vremeplov“, “Matematički labirint“, “Prometna zbrka“, “Glazbeno putovanje“ i sl.) ili međupredmetnih tema (“Zeleni izazov“, “Posudi mi/posudim ti…“ i sl.). Učenici tada u pripremnom dijelu aktivnosti imaju zadatak istražiti i prikupiti podatke vezane uz zadanu temu i upotrijebiti ih u osmišljavanju sadržaja i pravila igre.
Nekim učenicima se mogu ponuditi poveznice koje sadrže fotografije neke igre, a ujedno daju i njihov opis na slušnoj razini što će biti od koristi učenicima s oštećenjima vida, ali i učenicima s intelektualnim teškoćama.
Poželjno je učenicima unaprijed dati pitanja po kojima će se usmjeriti na vizualno oblikovanje svoje odabrane igre. Time će se učenicima (posebno učenicima s jezično-govornim glasovnim teškoćama, s intelektualnim teškoćama i teškoćama pažnje i koncentracije) omogućiti da se pripreme i time aktivno sudjeluju na nastavnom satu.
Za rad u timu važno je potpuno konkretizirati zadatak za učenika ovisno o njegovim mogućnostima i ograničenjima. S nekim učenicima uputno je proći, navesti mu ili napisati slijed radnji u zadatku, a učeniku s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida osigurati rad u paru ukoliko je potrebno.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici fotografiraju svoje igre te ih, zajedno s dobivenim recenzijama, objavljuju na blogu ili nekoj drugoj platformi na kojoj drugi učenici škole, prema jasno naznačenim kriterijima, mogu glasovati za najbolja rješenja.
U suradnji s učiteljem hrvatskog jezika ili informatike učenici mogu izraditi trailere za svoje igre. Koristeći svoj pametan uređaj, učenici snimaju kratke prikaze svojih igara u kojima opisuju cilj igre i ukratko pojašnjavaju pravila. Svoje snimke objavljuju na zajedničkoj platformi ili društvenoj mreži koju koriste u školi (primjerice Edmodo), zajedno s recenzijama koje su dobili za svoju igru. Učenici ostalih razreda odabiru najbolju igru pomoću online ankete, prema jasno naznačenim kriterijima (anketu možete pripremiti npr. u alatu Forms dostupnom u paketu Office 365), kratko obrazlažući svoj odabir. Također, učenici mogu oblikovati digitalni letak u Publisheru (Office 365) kao složeniji oblik promocije svojeg proizvoda – društvene igre.
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Osmislite i provjerite svoju poduzetničku ideju (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.