Pokrenite alat Mentimeter pa učenicima podijelite poveznicu i kôd za pristup alatu. Pozovite ih da upišu riječi kojih se sjete kada čuju pojam EE otpad. Povedite raspravu o tome što se krije iza kratice EE te što joj sve pripada.
U slučaju da učenici ranije nisu radili u alatu Mentimeter, prije zadavanja zadatka pokažite na jednom primjeru kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.
Pozovite učenike da riješe u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, Zadatak 1. Potaknite učenike na razgovor pitanjima: Jeste li imali priliku vidjeti EE otpad na nogostupima, pored kontejnera?, Što se događa s tim otpadom? Mogu li ih prolaznici razbijati, uništavati i time nepotrebno onečišćavati okoliš? (korelacija s međupredmetnim temama Održivi razvoj i Zdravlje).
Učenicima zadajte zadatak da na internetu pronađu fotografije divljih odlagališta. Nakon toga im postavite pitanja: Zašto se ova odlagališta nazivaju divljim? Jeste li ikada naišli na slična odlagališta? Imamo li takva i u našem kraju? Jesu li ona prijetnja našem zdravlju? Zašto? Kakvi ljudi na taj način odlažu otpad? (korelacija s međupredmetnim temama Održivi razvoj i Zdravlje).
Podijelite učenike u parove pa ih animirajte da odigraju igru na kraju jedinice e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, igra Razvrstaj otpad u odgovarajuće kontejnere. Svaki par učenika radi na jednom računalu. Nakon odigrane igre, potaknite učenike na raspravu pitanjima: Jeste li se dvoumili kod nekog otpada u koji ćete ga kontejner razvrstati? Zašto? Za koji vas je otpad iznenadilo što se odlaže u određeni kontejner, a ne u neki drugi koji ste mislili?
Naglasite učenicima da je ekološka osviještenost vrlo važna, pogotovo u današnje vrijeme i da nije dovoljno samo ponašati se u skladu s time, nego treba jasno graditi i izražavati svoj stav kako bismo mogli utjecati i na druge i time pridonijeti boljitku i budućnosti našeg planeta Zemlje.
Povežite se s učenicima u poziv putem alata Teams (održavanjem sata u izravnom kontaktu s učenicima jače motivirate učenike nego pri asinkronom radu u mrežnom okruženju). Podijelite s učenicima kôd za alat Mentimeter prema uputama u opisu aktivnosti. Nakon što ga svi unesu, podijelite svoj zaslon i, uz raspravu, kratko prokomentirajte.
Podijelite poveznicu na jedinicu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, Zadatak 1. Ako neki učenici nisu u mogućnosti otvoriti Edutorij, neka prate vaš zaslon kroz poziv i, jedan po jedan, ponude odgovore dok vi razvrstavate pojmove prema njihovim odgovorima. Kako ne bi došlo do buke u pozivu, prozivajte takve učenike kako bi znali tko treba odgovoriti.
Nastavite s pitanjima i vodite raspravu onako kako biste to učinili i u učionici uz napomenu učenicima da koriste emoji podignute ruke za javljanje (nakon što odgovore, podsjetite ih da isključe podignutu ruku). Zadajte im da pronađu fotografiju divljeg odlagališta i pošalju je pomoću poveznice u chat poziva. Procijenite hoće li svi vaši učenici moći izvršiti zadatak pa, prema potrebi, zadajte zadatak samo nekima. Također, uz dijeljenje svog zaslona možete prikazati kako da pretražuju te ćete im, na taj način, ukazati i na različite rezultate koje bi mogli dobiti prilikom pretraživanja. Nastavite s predviđenim pitanjima.
Za kraj ih uputite na predloženu igru razvrstavanja otpada e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, igra Razvrstaj otpad u odgovarajuće kontejnere kojoj možete pristupiti na jednak način kao u slučaju rješavanja Zadatka 1. Prije okončanja poziva, potaknite ih da u chat pošalju emoji koji je u skladu s njihovim trenutnim raspoloženjem. Ohrabrite one koji pošalju emoji koji predstavlja nelagodne ili nesretne osjećaje.
Uoči provedbe aktivnosti Ah, ta dva E provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Mentimeter te im, ako treba, osigurajte pomoć. Iskoristite naziv aktivnosti kako bi učenici, koji teško pamte nove informacije, uz asocijaciju na dva E lakše usvojili pojam električnog i elektroničkog otpada. Učenicima s teškoćama svakako uoči zadatka pojasnite na što se odnosi termin EE otpad. Prilikom rješavanja Zadatka 1 u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, Zadatak 1 učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potaknite na sudjelovanje u raspravi. Učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije kao i učenicima s teškoćama iz spektra autizma pojasnite uputu oko pretraživanja interneta. Kod ove vrste zadatka uvijek je dobro povezati učenike s teškoćama s drugim učenicima, odnosno organizirati rad u paru i definirati njihove uloge. Budući da se u ovoj aktivnosti izmjenjuju različiti oblici rada, učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite svaki novi oblik rada. Prilikom rasprave na temu, igru u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, igra Razvrstaj otpad u odgovarajuće kontejnere postavljena pitanja valja pojednostaviti (npr. Je li bilo teško odlučiti u koji ćete kontejner odložiti otpad?).
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrži titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenici u bilježnice zapisuju svoja iskustva u organizaciji razvrstavanja otpada u njihovim obiteljima. Nakon toga, međusobno komentiraju zapisano te čitaju ostalim učenicima razrednog odjela.
Otvorite zajednički alat Lino ploča koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima. Pozovite ih da joj pristupe na svojim računalima pa napišu svoja iskustva s uporabom i zbrinjavanjem elektroničkog otpada: koliko mobitela su već promijenili, što su napravili sa starim televizorom ili nekim drugim kućanskim aparatom.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. pristup alatu, objava papirića, osvježavanje ploče kako bi se vidjele nove verzije rada na njoj).
Potaknite ih na razmišljanje o tome što se na kraju dogodi s tim uređajima, gdje oni u konačnici završe.
Tada ih uputite na jedinicu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, videosadržaj koji prikazuje kako se i kamo odvozi EE otpad. Potaknite ih na raspravu pitanjima: Jeste li znali da je odvoz EE otpada besplatan? Kamo se u našem kraju taj otpad odvozi, odnosno gdje je odlagalište? Jeste li ikada bili tamo?
Nakon toga, učenici trebaju pročitati sve papiriće s alata Lino ploča te odabrati jedan na kojem će zbrojiti zbrinute uređaje u pojedinoj obitelji. Otvorite raspravu o količini toga otpada. Nakon toga, kroz raspravu, učenici neka argumentiraju važnost njihova zbrinjavanja (korelacija s međupredmetnim temama Održivi razvoj i Zdravlje).
Potaknite učenike da grade stav koji mogu argumentirati - o tome da nije nužno uvijek imati najnoviji model mobitela kao ni drugih električnih i elektroničkih uređaja jer se tom težnjom stvaraju velike i nepotrebne zalihe EE otpada.
Učenicima koji imaju oštećenje jezično-glasovne-govorne komunikacije ili radi drugih razloga teže usvajaju nove pojmove, na konkretnom primjeru pojasnite pojmove zbrinjavanje elektroničkog otpada kao i odlagalište. Isto tako učenike s teškoćama valja podsjetiti na značenje riječi EE otpad. Uoči pokretanja videosadržaja koji prikazuje kako se i kamo odvozi EE otpad učenicima s teškoćama skrenite pozornost da se video nalazi na sredini jedinice e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, videosadržaj. S obzirom na to da se očekuje da učenici pročitaju sve papiriće s alata Lino ploča, učenicima s oštećenjem jezično-glasovne-govorne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju osigurajte dulje vrijeme čitanja, uporabu lako čitljivog fonta i/ili im skrenite pozornost na korištenje alata kao što je aplikacija Lexie (Google Play, App Store) koja omogućuje čitanje dokumenata. Vodite računa o učenicima s oštećenjem vida i provjerite je li njihovo pomagalo dostatno za čitanje papirića s alata Lino ploča. Ako nije, osigurajte alternativan način (sadržaj prebacite u aplikaciju u kojoj će učenici moći sudjelovati u zadatku).
Što se tiče usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu i način rada dogovarajte timski sa stručnim timom škole.
Učenici na internetu istražuju gdje se nalaze odlagališta EE otpada u njihovom kraju.
Na prethodnom satu, učenicima ste zadali zadatak da donesu neke svoje stare uređaje za EE otpad. Podijelite ih u grupe i neka svaka grupa složi skulpturu/robota od donesenog EE otpada. Kada završe, neka mobilnim uređajima fotografiraju svoje uratke. Koristeći fotografije i iskustvo slaganja skulpture/robota, potaknite ih da svaka grupa napravi plakat u alatu Canva. Predložite im koje predloške mogu koristiti. Predstavnik svake grupe predstavit će digitalni uradak uporabom projektora, dok će ostali članovi grupe pokazivati skulpturu/robota i pojašnjavati kako su je složili, od kojih starih uređaja.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu (npr. pristup alatu, uporaba predložaka, izrada plakata, dodavanje sadržaja).
Pozovite učenike da svaka grupa, na jednom računalu, otvori podnaslov Oznake EE otpada u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, Oznake EE otpada. Pogledajte oznake te neka učenici provjere imaju li njihovi doneseni stari uređaji neku od tih dviju oznaka. Prokomentirajte što koja oznaka znači. Upozorite učenike da odsada vode računa o ovim oznakama (korelacija s međupredmetnim temama Održivi razvoj i Zdravlje).
Ukažite im na to da se i stari uređaji mogu ponovno iskoristiti na različite načine pa ih pozovite da na internetu samostalno istraže što se u svijetu poznato stvorilo od EE otpada. Vi im navedite primjer: božićni i novogodišnji ukrasi.
Neka učenici zapisuju bilješke u bilježnice. Kada završe, pozovite ih da ostatku razreda predstave napravljeno.
Potaknite učenike na oblikovanje stava da reciklirano nije „staro“, „potrošeno“, „roba drugog reda“ i slično nego da ima svoju vrijednost koja se može iskoristiti.
Prilikom podjele učenika u skupine u okviru aktivnosti Vidi mog robota vodite računa da učenik s teškoćama sudjeluje u skupini zajedno s učenicima koji ga usmjeravaju te da pritom razumije ulogu koju mu je nastavnik namijenio (primjerice, učenik s teškoćama će fotografirati uratke ili slagati robota). Odabir vrste zadatka ovisi o individualnim obilježjima pojedinog učenika s teškoćama. Pohvalite svako sudjelovanje učenika s teškoćama. Učenike s teškoćama podsjetite na postavke (promjena prikaza i fonta) prilikom otvaranja podnaslova Oznake EE otpada u jedinici e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.4. EE otpad, Oznake EE otpada, odnosno na korištenje pomagala koja su im dodijeljena što se posebno odnosi na učenike s oštećenjem vida. Ako se, kod istraživanja na temu što se u svijetu stvorilo od EE otpada, očekuje pretraživanje interneta učenicima s teškoćama pomozite s ključnim riječima za pretraživanje. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u radu u alatu Canva te im pokažite rad u njemu.
Učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Stoga je važno osigurati im stanku nakon postavljanja pitanja ili davanja upute. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao.
Učenicima, koji su posebno zainteresirani za temu, zadajte da na internetu istraže koji su dijelovi EE otpada ponovno iskoristivi, a koji nisu pa ih se zato treba posebno zbrinjavati.
Toić Dlačić, K. i Jakšić, M. (2021.). Informatika 5 - 4.4 EE otpad. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/c9d3bbb7-0fb8-45a8-ba91-4175fca0fc8a/html/536_ee_otpad.html (3.3.2022.)
Udruga "Eko Zadar" (2020.). „Reciklirajmo zajedno“: S najmlađima kreativno o EE otpadu. Preuzeto s https://ekozadar.hr/reciklirajmo-zajedno-s-najmladima-kreativno-o-ee-otpadu/ (19.4.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.