Prije aktivnosti pripremite papiriće na kojima su napisana imena država Europske unije koje će učenici izvlačiti za rad u paru. Pripremite radne zadatke učenicima tako da bude jasno da se proučava institucija za zaštitu ljudskih prava i gdje se najviše intervenira. U prostoru za suradnju OneNote razredne bolježnice pripremite po jednu stranicu za svaki par na koju će upisivati rezultate svoga istraživanja u tri stupca: prvi predstavlja državu, drugi narušeno ljudsko pravo, a treći instituciju nadležnu za očuvanje narušenog ljudskog prava. Pripremite i kviz s nekoliko pitanja o poznavanju ljudskih prava i organizacija koje štite ljudska prava koristeći primjerice Kahoot!.
Odigrajte pripremljeni Kahoot! pa podijelite učenike u parove. Svaki par izvlači jednu državu za razmatranje. Zadajte zadatak učenicima da samostalno istraže koje institucije štite i promiču zaštitu ljudskih prava u državi koju su dobili, koja prava se najčešće krše, te koliko se krše prava na zaštitu osobnih podataka i pravo na privatnost (pretražuju najčešće prekršaje u ovoj skupini prava). Napomenite učenicima pa pretražuju samo državne institucije, a ne civilne udruge. Unutar para mogu podijeliti zadatak.
Zajednički, prikupljene podatke prikazuju u OneNote razrednoj bilježnici te raspravljaju o tome, iznose svoja mišljenja i stavove, ima li u državama Europske unije institucija koja štiti prekršena prava, koja vrsta prava se krše i gdje te u kojoj mjeri.
Tijekom rada u paru, važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćom aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u paru. Svaku aktivnost za učenika s teškoćom, tj. svaki zadatak potrebno je planirati i izvoditi s predviđenim vremenom trajanja, primjerice, kod rješavanja kviza, uz uvođenje stanki, ako je to učeniku potrebno zbog nedostatka pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Naputak za rad potrebno je ponavljati, a uz usmeno objašnjenje preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak za učenika s disleksijom. Učenicima s cerebralnom paralizom potrebno je predvidjeti produljeno vrijeme za zapisivanje i uporabu digitalnih alata, dok učenicima sa specifičnim teškoćama učenja može biti potrebno duže vremensko razdoblje za usvajanje nekih sadržaja. Učenicima s jezičnim teškoćama, ali i učenicima s oštećenjem sluha, nije preporučljivo u isto vrijeme dati aktivnost koja podrazumijeva pisanje i slušanje. Za istraživanje na internetu, uputno je za učenika s teškoćom pripremiti predložak na kojem može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje i alternativni zadatak/ci. Također, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom istraživanja i odgovoriti na pitanja. Tekst mora biti sažet, s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri istraživanju na internetskim stranicama važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText, pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja s obzirom na dotok svjetlosti. Uputno je za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti pisano izražavanje zamijeniti usmenim. U raspravi i iznošenju svojih mišljenja i stavova ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih manje motivirajućoj situaciji.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu napisati pismo organizaciji koja štiti ljudska prava koja se najviše krše, utvrđena istraživanjem. Učenici se u pismu pozivaju na pravo na pristup informacijama i traže izvještaj o učinjenome odnosno mjerama koje institucija poduzima. Kada institucija odgovori, učenici njihove odgovore komentiraju na nastavi.
Analiza prava žena u grčkim polisima omogućuje uočavanje posljedica nepostojanja institucija za zaštitu prava na globalnoj i nacionalnoj razini.
U motivacijskom dijelu potaknite raspravu s učenicima o tome koja prava spadaju u ljudska prava i o tome primjenjuje li se ona na oba spola. Raspravite s učenicima o porijeklu ljudskih prava (jesu li ona urođena ili dodijeljena)? Pritom možete koristiti interaktivnu infografiku Pregled (deklaracije) ljudskih prava (infografiku potražite u aktivnosti ovog scenarija Pogled izvana na stanje unutra, dio za učenike koji žele znati više). Učenici su od ranije upoznati s osnovama društvene strukture u antičkim polisima. Najavite temu, precizirajte da će u ovoj aktivnosti fokus biti na pravima žena.
Učenike uputite da analiziraju neki od tekstova koji se bave pravima žena u antičkim grčkim polisima. Tekst treba biti kratak i pregledan (primjerice: Društveni položaj žene u antičkoj Grčkoj ili Položaj žena u antičkoj Grčkoj. Kod kuće učenici neka izrade tablicu koristeći alat za obradu teksta, primjerice Word online u kojoj će u zasebnim kolonama upisati prava žena (u odnosu na muškarce) u Ateni i Sparti. Primjerice, učenik u koloni “prava” prepoznaje pravo: odabir bračnog druga. Zatim u narednim kolonama opisuje koja su prava u tom smislu Atenjanki, koja Spartanki, a koja atenskih i spartanskih muškaraca. Učenici taj zadatak rade samostalno.
Na satu učenike podijelite u grupe i odredite grupnog moderatora. Neka unutar svake grupe, a na temelju svojih tablica i saznanja ukratko diskutiraju položaj i prava žena kroz sljedeće društvene i političke institucije: religiju, obitelj, politički sustav i školovanje. Zatim neka zamisle alternativnu povijest u kojoj žene u antičkim polisima imaju prava jednaka pravima muškaraca. Svaka grupa treba osmisliti nova pravila za funkcioniranje Atenske skupštine i nove ovlasti za žene koje će sudjelovati u skupštini. Zadatak učenici obavljaju izrađujući mentalnu mapu, primjerice u alatu Coggle. Uputite učenike da vode računa o vjerovanjima i stavovima ljudi u antici kako ne bi posve izašli iz duha tog vremena. Učenici trebaju provesti i kratku analizu učinka novih pravila na jednakost žena i muškaraca. Pri tom ih uputite da se vode sljedećim pitanjima u analizi: Na koji način sudjelovanje žena u političkoj instituciji kao što je skupština promiče ljudska prava? Kako njihova nova pravila tome doprinose? Postoje li i dalje neka ograničenja ljudskih prava nakon reforme skupštine? Koliko na realizaciju ljudskih prava utječu institucije, a koliko vrijednosti i stavovi nekog društva? Zadnju fazu sata namjenite izlaganju učeničkih radova. Glasnogovornik svake grupe ima zadatak izložiti nova pravila funkcioniranja skupštine. Povedite razgovor s učenicima o odgovorima na pitanja koja ste im postavili za analizu. Potaknite ih da aktualiziraju naučeno s današnjim položajem žena u hrvatskom društvu. Neka učenici podijele svoja iskustva (osobna, svojih sestara ili majki) koja ukazuju na različit tretman žena i muškaraca.
Naputak za rad potrebno je ponavljati, a uz usmeno objašnjenje preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak. Učenicima više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme, a korisno je povezati učenike s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Pritom tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini. Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja, primjerice kada trebaju analizirati tekst koji je isprintan ili kroz online poveznicu. Tada je učeniku potrebno osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad na tekstu, ali i strukturiranje teksta na manje logičke cjeline. Pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezične govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha, uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koja će učenik razvrstavati u pripremljene tablice ili tako da učenik treba nadopuniti slikovni prikaz, tj. uz vizualne predloške (slike, crteže, fotografije, videomaterijale) koji će učeniku olakšati razumijevanje ključnih riječi. Također je uputno u vizualnom prikazu usmjeriti učenika na ključne činjenice teksta, a manje bitne izostaviti. Kod aktivnosti izrade mentalnih (umnih) mapa potrebno je voditi brigu da se učeniku ne daje unaprijed neki model mentalne mape. Svaka mentalna mapa predstavlja tok misli osobe koja ju izrađuje i ne mora biti identična s tokom misli osobe koja ju čita. Stoga, je uputno da nastavnik prvo objasni učeniku s teškoćom kako se mentalne mape izrađuju te je uputno izrađivati ju zajedno. S učenicima sa disleksijom i disgrafijom, ako je učeniku otežano čitanje, dobro je izbjegavati učenikovo čitanje na glas, kao i pretjerano pisanje (osim ako učenik ne izrazi želju). Nakon učioničke rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText, pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja s obzirom na dotok svjetlosti.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici trebaju dodatno istražiti temu koristeći online izvore te osmisliti dijalog između Spartanke i Atenjanke. Teme koje će biti raspravljene u dijalogu mogu uključivati politički, obiteljski, gospodarski ili bilo koji drugi segment života žena – npr. teme o odgoju djece, vođenju kućanstva, ratu, radu skupštine. U dijalogu svaka od žena treba iznositi stavove tipične za žene u njenom polisu i za položaj žene njenog socijalnog položaja. Dijalog pretvaraju u strip koristeći digitalni alat Pixton. Aktivnost učenici mogu izvesti samostalno ili u paru.
Pripremite za učenike uvodnu aktivnost u kojoj će učenici spajati logo pojedine međunarodne organizacije ili udruge koja se bavi zaštitom ljudskih prava na nacionalnoj, europskoj i globalnoj razini (npr. Kuća ljudskih prava, B.A.B.E., Ured za ljudska prava, UN, Europski sud za ljudska prava i dr.) s imenom organizacije ili udruge. Za izradu koristite neki od digitalnih alata za izradu zadataka uparivanja, primjerice alat Matching Pairs s mrežnog sjedišta LearningApps. Nakon što učenici uspješno riješe zadatak, dodatno ukratko pojasnite ulogu navedene udruge ili institucije.
U nastavku podijelite učenike u parove. Učenici u sljedećoj aktivnosti na pouzdanim mrežnim stranicama u parovima istražuju institucije u Republici Hrvatskoj koje se bave zaštitom ljudskih prava od nacionalne do lokalne razine. Predložite sljedeće institucije: Hrvatski sabor, Ustavni sud, Pučki pravobranitelj, Europski sud za ljudska prava, Koordinacija za društvene djelatnost i ljudska prava, Povjerenstvo za ljudska prava, Županijske koordinacije za ljudska prava, Koordinatori za ravnopravnost spolova u tijelima državne uprave, Županijska povjerenstva za ravnopravnost spolova i slično. Pripremite za učenike na google drive-u otvoreni dokument u obliku tablice u koju će svaki par učenika upisivati rezultate svog istraživanja. Svaki par istražuje jednu instituciju. Učenici u tablicu upisuju čime se institucija bavi, koga štiti, koja je njezina uloga, godina osnutka te odgovaraju na pitanje u kojem slučaju bi im spomenuta institucija mogla zatrebati u svakodnevnom životu. Nakon provedenog istraživanja učenici u paru predstavljaju najvažnije podatke o pojedinoj instituciji ili uredu te raspravljaju s ostatkom razreda o temi svog istraživanja. Najveću važnost pridodajte pitanju vezanom uz važnost pojedine institucije u svakodnevnom životu. Motivirajte učenike da navedu konkretne primjere u kojima bi se oni obratili pojedinoj instituciji.
Temu zaključite na način da pripremite pitanje na temelju kojeg ćete s učenicima raspraviti o utjecaju globalizacije na ljudska prava.Na primjer: Utječe li globalizacija i pristupanje RH krovnim institucijama (EU, UN) na smanjenje vaših ljudskih prava ili se vaša prava povećavaju? Pripremite papir velikog formata (može poslužiti i ploča) te ga podijelite na dva dijela (pozitivni i negativni učinci globalizacije). Učenicima podijelite dva samoljepljiva papirića. Na jednom samoljepljivom papiriću učenici će ispisati jedan pozitivan, a na drugom negativan učinak globalizacije na njihova ljudska prava te ih zalijepiti na papir. Nakon aktivnosti lijepljenja papirića raspravite s učenicima najčešće spominjane riječi.
Kod izrade interaktivnog sadržaja u nekoj od aplikacija, uputno je učenicima s teškoćama usmeno objasniti te provjeriti razumiju li pojam, a preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak. Učenicima više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Učenika s teškoćom korisno je povezati s drugim vršnjacima u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Pritom je između njih dobro dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka, s obzirom da je prikupljanje podataka pogodna aktivnost za sve učenike te je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za predstavljanje istraživanja učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Kod upisivanja ključnih ljudskih prava koja štiti pojedina organizacija, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje, kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti i stavite naglasak na ono što učenik može. Učenicima možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenom modelu.
Za učenike s poremećajem glasovno-govorne jezične komunikacije, disleksijom i disgrafijom dopustite uporabu podsjetnika, a pogreške u pisanju ne ispravljajte. Pri korištenju digitalnog alata i prezentacija, uputno je za učenika s teškoćom upotrijebiti grafičke organizatore ako je tako učeniku lakše pratiti. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika te je uputno demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenik snalazi.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu izraditi organizacijski dijagram u obliku umne mape. Za izradu, učenici koriste rezultate rada svih parova vidljivih na finalnom papiru te ih organiziraju u obliku digitalne umne mape. Za izradu mogu koristiti neki od digitalnih alata za izradu umnih mapa, primjerice alat Bubbl.us.
Tema migracija učestala je u književnosti, a aktualna zbog suvremenih globalnih kretanja. Sudbine migranata i izbjeglica tema su djela dviju suvremenih hrvatskih književnica: Drama Fragile, Tene Štivičić i romana Hotel Zagorje, Ivane Simić Bodrožić. Djela su pogodna za usporedno čitanje i analizu.
Prije nego što učenici započnu usmjereno čitati i analizirati tekstove po radnim stanicama, potaknite ih da samostalno kod kuće prouče temeljna ljudska prava koristeći interaktivne infografike Pregled Opće deklaracije o ljudskim pravima i Pregled prava djeteta. Sa učenicima podijelite navedene infografike putem ove poveznice. Učenicima zadajte da samostalno izrade umnu mapu kojom će prikazati sva ljudska prava koja se primjenjuju i krše u procesima migracija. Umnu mapu izrađuju koristeći neki od digitalnih alata za tu svrhu, primjerice Mindomo. Podatci usustavljeni umnom mapom služe za analizu književnih tekstova.
Učionicu preuredite tako da oblikujete četiri radne stanice koje učenici trebaju posjetiti tijekom aktivnosti. Rad po radnim stanicama omogućuje samoregulaciju učenja s obzirom na dubinu kognitivnoga rezoniranja te socijalne oblike rada. Za svaku radnu stanicu predvidite ishode aktivnost na različitim razina ostvarenosti,a učenicima omogućite da samostalno odaberu koji će zadovoljiti. (npr. učenici odabiru hoće li se zadržati na razini prepoznavanja problema ispisivanjem citata iz zadanog ulomka ili će svoju aktivnost dići na razinu primjene pridružujući citatu i opis prava iz nekog od dokumenata ili ishod ostvariti na razini vrednovanja ponašanja lika ili institucije). Isto tako učenicima dopustite da odaberu hoće li raditi samostalno, u paru ili skupini. Za svaku radnu stanicu pripremite književne tekstove sa smjernicama za usmjereno čitanje i usporednu analizu ulomaka iz djela:
1) ulomak o odnosu starije Zagrepčanke prema pripovjedačici – izbjeglici iz Vukovara s početka romana Hotel Zagorje;
2) pismo predsjedniku Republike Hrvatske iz romana Hotel Zagorje;
3) dijalog Gyle i Tjaše u uredu za izbjeglice u Londonu (2. prizor) iz drame Fragile;
4) dijalog Tjaše i Erika (6. prizor) iz drame Fragile.
Književnice u predloženim ulomcima problematiziraju pravo na zaštitu dostojanstva, pravo na stambeno zbrinjavanje i pravo na slobodu. Smjernice koje možete uputiti su: U kojoj se situaciji našao lik? Koje je ljudsko pravo lika povrijeđeno? U kojem je dokumentu to pravo opisano i definirano? Zašto se lik našao u svojoj situaciji? Što mu predlažeš?
Učenici čitajući svaki ulomak prepoznaju o kojem se ljudskom pravu radi, kako je ono povrijeđeno te predlažu mjere zaštite likova. Svaki učenik popunjava svoj radni listić koji je podijeljen na četiri sekcije – po jedna za svaki ulomak. Radni listić možete oblikovati i u nekom digitalnome alatu, primjerice Wizer jer omogućuje lakšu analizu i vrednovanje te učenje tijekom aktivnosti. Učenici mogu promijeniti postaju tek kada se oslobodi jedno mjesto na sljedećoj. Vodite računa o vremenu koje učenici provode na postaji i upozorite ih da je dopušten vrijeme od 10-20 min.
Nakon obrade ulomaka, učenici neka sjednu u krug da biste pokrenuli razgovor o njihovoj analizi ulomaka. Pitanjima provjerite njihovo poznavanje temeljnih ljudskih prava i njihova kršenja koja su prepoznali u ulomcima. Pitajte ih znaju li kome se mogu obratiti oni, ali i migranti zbog zaštite. Neka učenici usporede priče iz ulomaka s današnjim migracijama, ekonomskim i ratnim, koje utječu na Hrvatsku.
Kod analize teksta za učenika s teškoćama čitanja važno je dati pojednostavljeni, kraći tekst i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Svaki novi pojam treba biti popraćen i slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Uz usmeno objašnjenje dijelova teksta preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak koji prati tekst. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme, a korisno je povezati učenike s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Kod rada po radnim stanicama i zadanim ulomcima tekstova, važna je prilagodba teorijskog dijela (teksta) sažimanjem i/ili izdvajanjem bitnih odrednica i broja činjenica. Uputno je napraviti sažetke ključnih dijelova teksta koji će učeniku olakšavati analizu i samostalan rad. Ovisno o teškoći učenika to može biti različito organizirani tekst, shematski prikaz, kombinacija teksta i slika ili auditivni sažetak, (primjerice za učenike s oštećenjem vida). Također, tekst može biti različitog opsega i dubine, što znači da može sadržavati samo ključne opće informacije, različiti stupanj njihova proširivanja i različiti broj činjenica. Važne informacije istaknite boldom, umjesto podcrtavanjem koje tim učenicima može otežati vizualnu percepciju. Za učenike s disleksijom također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi tekst na način da bude veći od standarnog (u wordu veličina fonta 16 i veća), iako postoji dio slabovidnih učenika kojima ne odgovara veći font, već dapače, manji od standardnog. Zato je potrebno prije pitati učenika koji font mu je najpogodniji Verdana ili Arial ili primjerice Tahoma, iako su slabije čitljivi od Verdane. Za slijepog učenika potrebno je korištenje čitača ekrana kao softvera koji sadržaj ekrana računala ili mobilnog telefona pretvara u tekstualne informacije.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu pročitati djela u cijelosti jer nude i druge situacije koje se ne odnose samo na migracije nego i druga ljudska prava (npr. novinara na objektivno izvješćivanje) te pripremiti usmeno izlaganje u digitalnom alatu Prezzi.
Potaknite raspravu s učenicima o kulturi igre pojedinih sportova u svijetu, te koja je uloga institucija i organizacija u fair play sportskim natjecanjima. Neke od tema koje možete analizirati u razgovoru su: pošteno natjecanje, poštovanje, prijateljstvo, timski duh, sport bez dopinga, poštivanje pisanih i nepisanih pravila, solidarnost, tolerancija, briga, izvrsnost i radost. Razgovor zaključite temom mogućnosti i potrebe primjene takve vrste igre na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture.
Podijelite učenike u dvije skupine te im zadajte zadatak da kod kuće istraže sve europske i svjetske organizacije koje organiziraju sportska natjecanja. Svakoj skupini dodijelite jednu vrstu sporta, primjerice, rukomet, nogomet, atletika i sl. Pretražujući na internetu rad sportskih organizacija, trebaju istražiti pravila poštene igre u tom sportu i primjere kršenja.
Svaka skupina svoje rezultate pretraživanja, zapisuje na ploču digitalnog alata Padlet koju ste unaprijed pripremili i poveznicu kao takvu podijelili svim učenicima. Napomenite im da mogu dodavati svoje ideje, informacije, učitavati slike i dokumente kako bi svi istovremeno imali uvid u istraženo ostalih učenika. Za završetak zadatka, neka odaberu jednu fair play poruku koje će se kasnije koristiti na nastavi, svatko za sebe. Na nastavi, predstavnici svake skupine prezentiraju istražene rezultate i iznose zaključke do kojih su došli te su vidljivi svima na školskom projektoru, a potom neka svaki član demostrira svoje fair play pravilo koje će primjenjivati na nastavi kroz sportsku igru. Nastavite s predstavljanjem rezultata i poruka dok sve skupine ne predstave svoj rad. Nakon demonstracije, povedite raspravu o prednostima poštene igre.
Za učenike s teškoćama provjeravajte je li učenik razumio temu, pojmove i pravila te im ponudite dodatna objašnjenja. Za te učenike predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, upotrebljavajte slikovne podsjetnike odnosno tehniku vizualizacije. Rad u skupini poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezične govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti, već može unutar ponuđenog izvora odabirati slike koje bi mogle doći u obzir. Učenika s teškoćom pritom uključite u aktivnost tako da bude aktivni sudionik, primjerice kod pretraživanja i rada pomoću digitalnog alata. Prilikom zapisivanja u digitalnoj aplikaciji, za svakog učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu koju će imati u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može. Na taj način će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u ovoj aktivnosti. Naime, za učenike s određenim motoričkim poremećajima, specifičnim teškoćama učenja, deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti dobro je da znaju, odnosno imaju označena mjesta za zapisivanje. Umjesto pisanja, uputno je učenicima s teškoćama omogućiti pronalaženje slikovnih prikaza ili učitavanja slika koje im olakšavaju rješavanje zadatka, odnosno pisano izražavanje zamijeniti usmenim.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu istražiti sportove u kojima je najviše zastupljeno nesportsko ponašanje, te rezultate svojih istraživanja mogu prikazati grafički i opisno, obraditi u digitalnom alatu Excel online koji je dio Office365 paketa te objaviti na mrežnoj stranici škole.
Council of Europe (2013). The 12 principles of good governance at local level. Youtube video (5.3.2020.).
MN Community Assembly (2017). 8 Qualities of Good Governance. Youtube video (5.3.2020.).
BaBe. O TV produkciji (5.3.2020.).
GOOD inicijativa (2017). Ljudska prava. Youtube video (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.