Aktivnost možete započeti tako da učenicima najavite da obrate pozornost na vaše ponašanje tijekom sljedeće aktivnosti, zatim im postavite pitanje, npr. Kamo biste voljeli ići na razredni izlet? ili Jeste li putovali izvan Hrvatske?, a kad netko od učenika počne odgovarati, prekidajte ga, postavljajte mu potpitanja po kojima će biti jasno kako ga uopće niste slušali. Također ne gledajte onoga tko govori, odnosno i svojim govorom tijela pokažite da vas sugovornik nimalo ne zanima.
Nakon nekoliko minuta takva „razgovora“, prokomentirajte s učenicima vlastito ponašanje ili ih zamolite da napišu nekoliko kratkih uputa kojima bi vam pomogli da poboljšate svoj način komunikacije. Svakako pročitajte nekoliko odgovora, a zatim postavite učenicima pitanje bi li njihove upute vrijedile i za komunikaciju tijekom intervjua.
Pokrenite raspravu o intervjuima koje su učenici pročitali ili pogledali neki intervju, npr. intervju sa sportašima nakon neke značajne utakmice ili s glumcima nakon premijere filma ili kazališne predstave, televizijski intervju s poznatom osobom. Pitajte ih koji su im intervjui najzanimljiviji, koja bi pitanja oni postavljali da su bili u prilici razgovarati s tim osobama i s kim bi voljeli razgovarati te zašto.
Uputite učenike da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju i prouče tumačenje pojma intervju.
Zamolite učenike da iznesu mišljenje o jednom intervjuu, odnosno o postavljenim pitanjima – jesu li bila primjerena, usmjerena na ono čime se osoba bavi ili senzacionalistička, je li se voditelj intervjua ophodio s poštovanjem ili se trudio izazvati negativnu reakciju kod sugovornika i sl.
Nakon razgovora učenici neka otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 1, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju pa ih uputite da prouče kako se pripremiti za intervju, kako ga voditi te neka riješe Zadatak 1. Bilo bi poželjno da pritom vode bilješke.
Po završetku rješavanja zadatka, učenici podijeljeni u parove pregledavaju blok iste jedinice pod naslovom Korelacija te sastavljaju natuknice o tome što misle kakav prvi dojam ostavljaju na druge i što bi mogli poboljšati. Vlastite natuknice potom prosljeđuju drugom učeniku para kako bi drugi učenik dodao barem dvije afirmativne natuknice o dojmu koji njihov suučenik ostavlja.
Radi lakše i brže razmjene tekstova među učenicima, ako je to zadatak koji izvršavaju samostalno za zadaću, možete ih uputiti da natuknice oblikuju u Wordu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U početnoj aktivnosti osigurajte da učenik oštećena sluha sjedi na mjestu u učionici koji će mu omogućiti da vidi i vas dok demonstrirate svoje ponašanje, ali i druge učenike dok vam govore. Osigurajte učeniku oštećena vida vršnjaka koji će mu opisivati neverbalnu komunikaciju i sve važne vizualne informacije u uvodnoj vježbi. Učenik oštećena vida može dati verbalne upute za poboljšanje komunikacije. Učeniku s poremećajem iz spektra autizma dodatno pojasnite važnost neverbalnih znakova u komunikaciji i svrhu ove vježbe.
Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenicima s teškoćama važno je približiti pojam intervjua i pokazati im primjere intervjua kako bi si lakše približili sam pojam ako se dugo s njim nisu susretali. Posebno ako u razrednom odjelu imate učenike s intelektualnim teškoćma i poremećajem iz spektra autizma, pokažite im s pomoću videozapisa primjer intervjua s njihovom omiljenom poznatom osobom. Aktivno uključite u razgovor o intervjuu učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da svoje mišljenje iznose učenici koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (učenici s izraženom anskioznošću, učenici koji mucaju, učenici sa selektivnim mutizmom i sl.), osim ako sami ne izraze želju za tim. Oni svoje mišljenje mogu napisati u pisanom obliku.
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja pripremite glavne bilješke i ključne pojmove videozapisa koji će učenici pogledati na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 1, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju kako bi se lakše usmjerili na ono što je bitno u videozapisu. Učeniku oštećena vida omogućite mjesto u učionici blizu izvora zvuka, a učenika oštećena sluha potaknite da omogući titlove u videozapisu.
Tijekom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak.
Učenicima s teškoćama pripremite smjernice za pisani zadatak o dojmu koji ostavljaju na druge (stavite precizna potpitanja kojima se mogu voditi, npr. Smješiš li se kada se prvi put upoznaješ s drugom osobom?). Učenicima s poremećajem iz spektra autizma ovaj bi zadatak mogao biti teži jer imaju izražene teškoće u socijalnoj komunikaciji pa im dodatno pojasnite zadatak, a ako je potrebno, odglumite s učenikom situaciju upoznavanja i uz njegovo dopuštenje snimite je pa zajedno s njim analizirajte snimku kako bi učenik mogao vidjeti kako se ponaša prilikom upoznavanja i kakav dojam ostavlja na drugu osobu.
Ako je posljednji zadatak za domaću zadaću, učenicima s teškoćama pripremite pisane smjernice za zadatak te im jasno naznačite rok za predaju zadatka. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje dodatno podsjetite kada se približi rok za predaju zadatka te ga potaknite da se samostalno podsjeća s pomoću kalendara, alarma na mobitelu i sl.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Pronađite primjer intervjua (televizijskoga, radijskoga ili u pisanome obliku) pa zainteresiranim učenicima ponudite da ga pogledaju, poslušaju ili pročitaju te napišu svoj osvrt na taj intervju. Osvrt bi trebao uključivati i njihovu prosudbu pitanja i stava ispitivača, kao i njegovu pripremljenost za intervju.
Za ovu je aktivnost važno da učenici imaju saznanje o tome kako pripremiti i voditi intervju. Aktivnost stoga možete započeti sadržajima na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju gdje će učenici pročitati kako se pripremiti za intervju i kako ga voditi.
Nakon podsjećanja na ključne pojmove vezane uz intervju prijeđite na primjer intervjua po vlastitu izboru, a možete se poslužiti i intervjuom s Marinom Čilićem koji se kao Primjer 7 nalazi u jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1., Razlikujemo monološke i dijaloške vrste govorenih tekstova.
Nakon čitanja intervjua učenici se dijele u parove te će intervjuirati jedan drugog. Pritom za svoj par neka biraju učenika ili učenicu o kojoj najmanje (ili malo) toga znaju kako bi se, između ostaloga, bolje upoznali. Učenici potom smišljaju pitanja za opći dio intervjua u kojem bi o osobi koju intervjuiraju trebali saznati:
Prije početka ovog dijela aktivnosti skrenite pozornost učenika na činjenicu da bi poneka pitanja/teme njihovim sugovornicima mogla biti neugodna te ih uputite da ne inzistiraju na odgovorima.
Svoje intervjue učenici potom snimaju mobilnim telefonima, pri čemu mogu odabrati žele li ga voditi u manje ili više formalnom obliku (npr. sjedeći sučelice ili šetajući) kao i ton intervjua (šaljiv, ozbiljan).
Kako biste mogli pregledati učeničke radove, zamolite učenike da ih podijele putem Google Diska, a intervjue koje smatrate najuspješnijima možete zajednički poslušati. Nakon izvršenoga zadatka razgovarajte s učenicima o tome jesu li saznali nešto novo o svojim suučenicima i smatraju li to iskustvo korisnim. Također ih potaknite da sami procjene vlastiti trud, domišljatost pri smišljanju pitanja te izvedbu u svrhu samovrednovanja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Ključne pojmove intervjua koji su važni učenicima pripremite u pisanom obliku za učenike s teškoćama, pri tome vodite računa o tome da podsjetnik s ključnim pojmovima bude primjereno grafički oblikovan (font 14 pt, za učenike oštećena vida i više, ovisno o tome koji font najbolje vide, sanserifni font Arial ili Calibri, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja posebno je važno koristiti lijevo poravnanje, veći razmak između redova), a za učenike s intelektualnim teškoćama vodite računa o tome da pojmova ne bude previše i da pojmove jezično pojednostavite i približite ih njihovu iskustvu.
Tijekom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Učenicima s teškoćama pripremite unaprijed smjernice i primjere pitanja za opći dio intervjua kako bi od navedenih primjera odabrali one koje će upotrijebiti u svom intervjuu. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha koji ima komunikacijskoga posrednika, neka komunikacijski posrednik prevodi pitanje učenika oštećena sluha i odgovor intervjuiranog učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon što su pregledali intervjue svojih razrednih prijatelja, zainteresirani učenici mogu proširiti svoje intervjue, služeći se pitanjima iz drugih intervjua ili kreiranjem novih pitanja, proširujući tako i upoznavanje osobe koju intervjuiraju, ali i vlastite komunikacijske vještine.
Na početku aktivnosti povedite razgovor o mogućnosti studiranja izvan Hrvatske ili zaposlenja za koje je potrebno proći intervju. Pitajte učenike da pretpostave što bi ih se na takvu intervjuu uopće moglo pitati, odnosno potaknite ih da osmisle barem jedno pitanje.
Nakon provjere odgovora uputite ih da na mreži samostalno istraže kakva se sve pitanja mogu naći na takvim intervjuima (primjerice, za posao u Googleu ili tome slično). Neka vam učenici pročitaju nekoliko pronađenih odgovora pa prokomentirajte čini li im se da bi se snašli u takvim situacijama te misle li da se uz pripremu takvi intervjui mogu uspješnije odraditi.
Potom ih uputite da otvore e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju kako bi u Kutku za znatiželjne proučili kako se pripremiti za intervju za posao ili kako se pripremiti za intervju za stipendiju.
Nakon čitanja uputa podijelite učenicima nastavni listić s pet pitanja prividnoga poslodavca koja smatrate učestalim (možete se poslužiti i pitanjima iz Kutka za znatiželjne, ali i osmisliti vlastita).
Zadatak je učenika osmisliti odgovore na vaša pitanja te ih naučiti samouvjereno izgovarati. Učenike podijelite u parove kako bi, služeći se mobilnim telefonom, mogli snimati jedan drugog dok odgovaraju na vaša pitanja (jedan dio para pritom može glumiti poslodavca), pazeći pritom da slijede pravila iz videozapisa Kako se pripremiti za intervju.
Snimke vam mogu poslati na Google Disk kako biste ih mogli pregledati u svrhu davanja povratne informacije.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Aktivno uključite u razgovor o mogućnosti studiranja izvan Hrvatske ili zaposlenja učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da svoje mišljenje iznose učenici koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (učenici s izraženom anskioznošću, učenici koji mucaju, učenici sa selektivnim mutizmom i sl.), osim ako sami ne izraze želju za tim. Učenicima s intelektualnim teškoćama predložite moguća pitanja na takvu intervjuu od kojih će odabrati ono koje im se najviše sviđa te će njega pročitati.
Tekst koji se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.7., Pripremamo i vodimo intervju unutar Kutka za znatiželjne pripremite u pisanom obliku za učenike s teškoćama kako bi tekst grafički i sadržajno bio prilagođen učenicima s teškoćama. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrebljavati sanserifni font (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite količinu teksta, jezično pojednostavite rečenice i u svakom ulomku zadržite ključne rečenice. Tijekom izrade nastavnoga listića s pet pitanja mogućega poslodavca vodite se smjernicama za grafičko oblikovanje koja su iznad navedena. Pazite da su pitanja precizna i jednoznačna što je posebno važno učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje.
Pružite podršku učenicima s teškoćama u osmišljavanju odgovora na pitanja te ih obavezno pregledajte prije nego ih učenici snime kako biste vidjeli jesu li rečenice smislene, koherentne i ispravili potencijalne gramatičke pogreške.
Tijekom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu na mreži potražiti pitanja iz intervjua za potencijalne zaposlenike tvrtki koje ih zanimaju i zatim odgovoriti na ta pitanja u pisanom obliku ili, kao i u aktivnosti, snimajući se vlastitim mobilnim telefonom kako bi stekli dodatni dojam o vlastitoj gestikulaciji, mimici i stavu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010.) Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika - Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, V. (2007.) Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.
Pandžić, V. (2001.) Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Silić, J. (2006.). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Frančić - Hudeček - Mihaljević.(2006.). Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskome jeziku. Hrvatska sveučilišna naklada.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.