Učenike na početku nastavnog sata podijelite u grupe u kojima ih je jednak broj.
Odaberite nekoliko popularnih pjesama iz različitih vrsta (žanrova) jugoslavenske glazbe. Pjesme mogu biti iz različitih razdoblja i predstavljati različite stilove. Objasnite učenicima da će sudjelovati u glazbenom izazovu u kojem će trebati prepoznati naziv pjesme, izvođača i vrstu pjesme. Pustite kratki isječak svake pjesme (30 – 60 sekundi) i dajte učenicima vremena da rasprave i zapišu svoje odgovore. Provjerite odgovore s učenicima i postavite im pitanje: Što mislite, je li se ovo slušalo u Jugoslaviji?
Nakon što odgovore na postavljena pitanja, uputite ih u novi zadatak. Svaka grupa treba istražiti sljedeće aspekte svoje teme, odnosno glazbene vrste koju je dobila kao zadatak: 1. Povijest odabranog razdoblja ili vrste glazbe u Jugoslaviji, 2. Ključni glazbenici, sastavi ili pjevači koji su oblikovali tu scenu, 3. Najpoznatije pjesme ili albumi iz tog razdoblja i 4. Utjecaj glazbe na društvo i kulturu tog vremena. Glazbene vrste koje učenicima možete podijeliti kao zadatak su: rock: uključuje širok spektar podvrsta poput novog vala, prog rocka, punka, heavy metala, blues rocka itd. pop, narodna glazba, jazz: jazz-glazba i njezine podvrste poput jazz-funka, jazz-rocka i fusiona, elektronička glazba, sevdah, etnoglazba, režimska glazba, reggae, turbo-folk i sl. Učenici se tijekom istraživanja koriste mrežnim pretraživačima i računalima. Ako smatrate da je potrebno, možete im unaprijed prirediti materijale i smjernice za istraživanje glazbe u Jugoslaviji. Učenici će zaključke svog istraživanja zapisati u digitalnom alatu Lino.
Nakon što obave zadani zadatak, učeničke grupe predstavljaju svoj grupni rad. Nakon predstavljanja učeničkih radova, provedite načelo aktualizacije pitanjima: Koji su vam najdraži glazbeni izvođači ili sastavi? Jesu li neki od njih nadahnuti jugoslavenskom glazbom? Jeste li kada čuli neku jugoslavensku pjesmu ili izvođača? Ako jeste, koja vam je pjesma najdraža? Ako niste, jeste li zainteresirani za istraživanje i slušanje nekih jugoslavenskih pjesama? Kako mislite da je jugoslavenska glazba utjecala na društvo i kulturu toga vremena? Postoje li i danas glazbeni elementi ili utjecaji iz tog razdoblja? Koliko je važno očuvati i proučavati glazbu prošlih generacija? Koje su prednosti razumijevanja i cijenjenja glazbe iz prošlosti? Kako glazba može prenositi društvene poruke i utjecati na promjene u društvu? Možete li navesti primjere jugoslavenskih pjesama koje su imale društveni utjecaj? Koji su zajednički elementi ili obilježja jugoslavenske glazbe koje možemo pronaći u glazbi regije danas? Kako su se glazbene vrste ili stilovi razvijali i mijenjali tijekom vremena?
Učenici s teškoćama čine skupinu učenika s vrlo raznolikim, individualnim potrebama što je potrebno imati na umu pri izradi prilagodbe aktivnosti, metoda i postupaka. Pri odabiru metoda i postupaka važno je imati na umu pojedinačne potrebe učenika i teškoću koju ima te njegove jake i slabe strane. Svakako je potrebno voditi računa i o interesima učenika pri odabiru aktivnosti. Prilagodba aktivnosti može biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i, ako je potrebno, može se provoditi u suradnji sa stručnim timom škole (pedagogom, psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom).
Motivirajte učenike za rad, važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama. Učeniku se obratite izravno, koristite se jasnim i jednostavnim uputama u postavljanju pitanja. Važno je provjeriti razumijevanje učenika i pružiti im dodatno objašnjenje ako je potrebno. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama katkad biti potrebno više vremena za obavljanje zadatka.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe i značajkama učenika s teškoćama. Učenika s teškoćama smjestite u grupu s učenicima koji će mu moći pružiti potporu i motivirati ga za rad. Ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, potrebno ga je smjestiti u motivirajuću skupinu. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz vizualnu potporu u obliku vizualnog rasporeda. Neka učenici s kojim je učenik s teškoćama u grupi budu savjesni u svladavanju gradiva, strpljivi i pozitivno utječu na učenika s teškoćama te ga aktivno uključuju u obavljanje zadatka.
Tijekom predstavljanja rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite dobru pripremu za prezentaciju te neka učenik s teškoćama predstavi sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih stranica istraže Opatijski festival te izrade vizualnu priču u digitalnom alatu Emaze. Rezultate istraživanja prikazat će ostalim učenicima u razredu uz izlaganje.
Učenike na početku nastavnog sata podijelite u sedam manjih grupa ili parova, ovisno o tome koliko je učenika u razredu. U grupe ih možete podijeliti prema vlastitom odabiru ili slučajnim odabirom s pomoću kutije unutar koje su papirići u boji. Učenici koji izvuku istu boju papirića su u istoj grupi.
Učenicima projicirajte nekoliko reprodukcija umjetničkih djela te postavite pitanja: Kako biste opisali sliku? Koje su se boje koristile, koje ste oblike i elemente zamijetili? Koje osjećaje ili poruke slika prenosi? Možete li izdvojiti neka stilistička ili umjetnička obilježja prisutna u slici? Na koji način mislite da je umjetnik povezao svoje umjetničko djelo s kontekstom Hitlerove Njemačke? Što vam to govori o njegovu kultu ličnosti? Što mislite, je li Hitlerov totalitarni režim kontrolirao umjetnost i kulturu u nacističkoj Njemačkoj?
Nakon što učenici odgovore na pitanja, usmjerite ih na novu aktivnost. Dodijelite svakoj grupi poseban zadatak za istraživanje kulture i umjetnosti u Hitlerovoj Njemačkoj. Predloženi zadatci za svaku grupu mogu biti: Grupa 1: Slikarstvo – neka učenici istraže glavne slikare i stilove u Hitlerovoj Njemačkoj te prikupe informacije o umjetniku Adolfu Ziegleru i stilu koji se naziva njemački realizam. Također, neka istraže upotrebu slikarstva u promicanju nacističke ideologije. Grupa 2: Arhitektura – neka učenici istraže arhitektonski stil koji je bio karakterističan za Hitlerovu Njemačku, poznat kao njemački monumentalni stil. Neka prikupe informacije o poznatim zgradama poput Zeppelinfeld stadiona i Kuće njemačke umjetnosti (Haus der Deutschen Kunst). Neka analiziraju obilježja toga arhitektonskog stila i njegovu povezanost s nacističkom promidžbom. Grupa 3: Književnost – neka učenici istraže književnost i književnike koji su djelovali u Hitlerovoj Njemačkoj te prikupe informacije o autorima poput Hansa Grimma, Gottfrieda Benna i djelima koja su bila popularna u to vrijeme. Neka istraže utjecaj nacističkog režima na književnost i cenzuru. Grupa 4: Film – neka istraže filmsku industriju i promidžbu u Hitlerovoj Njemačkoj, prikupe informacije o poznatim redateljima kao što su Leni Riefenstahl i nacističkim promidžbenim filmovima poput "Triumph des Willens" (Trijumf volje) te analiziraju način na koji se film koristio za širenje nacističke ideologije. Grupa 5: Glazba – neka istraže glazbu koja je bila popularna u Hitlerovoj Njemačkoj i nacističku upotrebu glazbe u promidžbene svrhe. Neka se usredotoče na informacije o skladateljima poput Richarda Straussa, Petera Raaba i glazbenim djelima koja su promicala nacističke ideale. Neka analiziraju važnosti glazbe u održavanju kontrole i širenju propagande u to vrijeme. Grupa 6: Kazalište i performansi – neka učenici istraže kazališnu scenu i performanse u Hitlerovoj Njemačkoj, prikupe informacije o kazalištima poput Berlinera Ensemblea, Bertolda Brechta i njihovu utjecaju na njemačko kazalište tog vremena. Neka analiziraju način na koji su se umjetnost i izvedbe koristile za promicanje nacističke ideologije i kontrolu nad masama. Grupa 6: Propaganda – neka učenici istraže propagandu u Hitlerovoj Njemačkoj, osobito vizualne materijale poput plakata, ilustracija i fotografija. Neka prikupe primjere materijala koji su se koristili za promicanje nacističke ideologije, njihovu estetiku i načine manipulacije slikom. Neka analiziraju važnost propagande u širenju i održavanju nacističkog režima.
Učenički zadatak je na osnovi istraživanja o zadanoj temi izraditi prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint. Nakon što obave zadani zadatak, učeničke grupe predstavljaju prezentaciju ostatku razreda uz izlaganje.
Nakon izlaganja provedite načelo aktualizacije. To možete učiniti pitanjima: Kako bi se kultura i umjetnost u Hitlerovoj Njemačkoj mogli usporediti s razvojem kulture i umjetnosti u suvremenom društvu? Koje su sličnosti i razlike? Kako su umjetnici i umjetnička djela bili pod utjecajem političkog režima u to vrijeme? Možete li navesti primjere kada je umjetnost bila instrumentalizirana za političke svrhe u suvremenom društvu? U kojoj mjeri političke ideologije mogu utjecati na umjetničke slobode i kreativnost? Postoje li slični primjeri ograničenja umjetnosti i slobode izražavanja i danas? Kako biste promijenili ili reinterpretirali umjetnička djela koja su nastala u to vrijeme kako biste ih približili suvremenom društvu i izražavanju? Koje su mogućnosti za reinterpretaciju umjetnosti na temelju današnjeg konteksta? Kako je tehnologija, posebno internet i društvene mreže, utjecala na promicanje i dijeljenje umjetnosti danas? Kako su se tehnološke promjene odrazile na umjetnost i kulturne izraze? Koje bismo pouke mogli izvući iz povijesti i primijeniti ih na suvremeno društvo? Kako bismo se mogli osvijestiti i oduprijeti pokušajima manipulacije putem umjetnosti i kulture?
Učenici s teškoćama su heterogena skupinu te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te na njegovim potrebama. Preporuka je da se učenik s teškoćama smjesti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno u provedbi aktivnosti.
Učenika motivirajte za rad i sudjelovanje u raspravi. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u sudjelovanju u početnoj raspravi, ali ne inzistirajte na sudjelovanju učenika kojima je usmeno izlaganje izazovno i nelagodno. Tijekom početnog razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje ideje na ploču.
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografija prije slaganja slagalice, pojednostavnite zadatak te ih unaprijed upoznajte sa zadatcima. Učenicima s poremećajima aktivnosti i pažnje pripremite fotografiju u tiskanom obliku. Učenicima s oštećenjima vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te mu omogućite uvećanje fotografije. Fotografiju – slagalicu pripremite u tiskanom obliku. Uz prilagodbu prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i detaljne opise fotografija te da im se usmeno objasne zadatci.
Jasno i jednostavnim rječnikom objasnite zadatak. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), prilagodite upute grafički i jezično. Na tekstu pjesama koje će učenici obrađivati, označite važne pojmove, a nepoznate pojmove objasnite. Neka tekst bude napisan prikladnim fontom (npr. Arial, Verdana), uvećan, dvostrukog proreda i povećanog razmaka među slovima. Važno je također da tekst bude poravnan s lijeve strane i da u pozadini nema fotografija ili ilustracija koje odvlače pozornost. Pripremite učenicima smjernice za proučavanje i istraživanje teksta. Slušanje pjesama treba omogućiti bez ometanja rada u drugim grupama.
Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu PowerPoint. Pripremite učenicima jasne i konkretne te jednostavne upute za upotrebu alata, a prema potrebi i pokažite kako se njime koristi. Neka učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pomoći u upotrebi alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte vizualnu potporu te više vremena za izvođenje aktivnosti.
Pri izlaganju rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite dobru pripremu za izlaganje te neka učenik s teškoćama predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima. Također, postavite pitanja o informacijama koje je izdvojio kao važne.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže modu i dizajn u Hitlerovoj Njemačkoj. Neka prikupe informacije o modnim trendovima, oblicima odijevanja te utjecajima nacističkog režima na modu i dizajn. Neka analiziraju simboliku odjeće i dizajna u kontekstu nacističke ideologije. Rezultate istraživanja neka prikažu u obliku prezentacije koristeći se digitalnim alatom Canva.
Na početku nastavnog sata učenike podijelite u pet grupa u kojima ih je jednak broj. Učenike u grupe možete podijeliti prema vlastitom odabiru ili slučajnim odabirom s pomoću kutije u kojoj su papirići s rednim brojevima. Učenici koji izvuku isti broj na papiriću su u istoj grupi.
Svaka grupa dobiva slagalicu koju treba složiti u što kraćem vremenu.
Nakon toga usmjerite učenike na novu aktivnost. Svaka grupa ima različit zadatak, a istraživanje provodi služeći se mrežnim pretraživačima. Ako smatrate potrebnim, možete im unaprijed pripremiti materijale vezane za umjetnost u Staljinovoj Rusiji.
Prva grupa istražuje socijalistički realizam u slikarstvu. Zadatke i smjernice im možete postaviti u sljedećem obliku: 1. Istražite što je socijalistički realizam i kako je bio dominantan stil u slikarstvu u Sovjetskom Savezu., 2. Proučite ključne umjetnike tog razdoblja koji su prakticirali socijalistički realizam., 3. Analizirajte obilježja socijalističkog realizma u slikarstvu i njegovu svrhu u promicanju socijalističkih ideala., 4. Istražite razne teme i motive koji su se pojavljivali u slikarstvu socijalističkog realizma.
Druga grupa istražuje konstruktivizam kao umjetnički pokret. Učenicima postavite smjernice i zadatke u sljedećem obliku: 1. Istražite konstruktivizam kao važan umjetnički pokret u Sovjetskom Savezu., 2. Proučite ključne umjetnike poput Aleksandra Rodčenka, Vladimira Tatlina i Ljubova Popova., 3. Analizirajte koncepte geometrije, industrijskog dizajna i funkcionalnosti u konstruktivizmu., 4. Istražite primjenu konstruktivističkih ideja u arhitekturi, dizajnu, fotografiji i grafici.
Treća grupa istražuje ženske glasove u umjetnosti Sovjetskog Saveza, a zadatke i smjernice im možete postaviti ovako: 1. Istražite ulogu žena u umjetnosti Sovjetskog Saveza., 2. Proučite radove i doprinos ženskih umjetnica tog razdoblja., 3. Analizirajte kako su se teme poput ženskog iskustva, rodne jednakosti i feminističke perspektive odražavale u umjetničkim djelima., 4. Istražite izazove s kojima su se suočavale umjetnice u to vrijeme i njihovu ulogu u oblikovanju umjetničke scene.
Četvrta grupa istražuje propagandu u umjetnosti. Zadatke i smjernice možete postaviti u ovom obliku: 1. Istražite kako se umjetnost koristila kao propagandno sredstvo u Sovjetskom Savezu., 2. Proučite ikonografiju, simboliku i estetiku koje su se koristile u propagandnim slikama., 3. Analizirajte kako su umjetnička djela promicala Staljinovu ideologiju i kult. 4. Istražite razne medije u kojima se provodila propaganda, poput plakata, murala, skulptura i javnih instalacija.
Peta grupa istražuje izazove i oporbu umjetnosti u Sovjetskom Savezu, a smjernice i zadatke možete postaviti u sljedećem obliku: 1. Istražite izazove s kojima su se suočavali umjetnici koji nisu slijedili službenu ideologiju., 2. Proučite umjetničku oporbu i kritičko stajalište prema socijalističkom realizmu., 3. Analizirajte sudbine umjetnika koji su bili progonjeni zbog svojih umjetničkih izraza., 4. Istražite podzemnu umjetnost i neovisne umjetničke grupe koje su se suprotstavljale službenoj umjetničkoj politici.
Nakon što obave zadatak, učenici zapisuju svoje zaključke pomoću digitalnog alata Lino. Nakon izlaganja svih pet grupa, provedite načelo aktualizacije pitanjima: Kako biste usporedili umjetničke manifestacije i slobodu izražavanja u Sovjetskom Savezu s današnjim vremenom? Koje su sličnosti i razlike? Možete li navesti neke umjetničke projekte ili inicijative u današnjem svijetu koje se bave društvenim i političkim pitanjima, poput onih koje su se pojavile u umjetnosti Sovjetskog Saveza? Razlikuju li se te inicijative ili su veoma slične? Kakvu ulogu ima umjetnost u oblikovanju društvene svijesti danas? Možete li navesti primjere umjetničkih djela ili pokreta koji su se pojavili nedavno, a imaju sličan cilj kao i umjetnost u Sovjetskom Savezu? Možete li navesti umjetničke projekte ili aktivnosti koje se koriste umjetnosti kao načinom prosvjeda protiv nepravdi ili iznošenjem stajališta o socijalnim pitanjima? Kako ti primjeri odražavaju slične ideje iz umjetnosti Sovjetskog Saveza? Kakvu ulogu ima umjetnost u svakidašnjem životu? Možete li navesti primjere umjetnosti u javnom prostoru ili medijima koji utječu na naše mišljenje i emocije?
Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika te njegovim potrebama. Preporuka je da se učenik s teškoćama smjesti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno pri obavljanju aktivnosti.
Učenika motivirajte za rad i sudjelovanje u raspravi. Postavite jasna pitanja i smjernice te pružite potporu u sudjelovanju u početnoj raspravi, ali ne inzistirajte na sudjelovanju učenika kojima je usmeno izlaganje izazovno i nelagodno.
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografija prije slaganja slagalice, pojednostavnite zadatak te ih unaprijed upoznajte sa zadatcima. Učenicima s poremećajima aktivnosti i pažnje pripremite fotografiju u tiskanom obliku. Učenicima s oštećenjima vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Fotografiju – slagalicu pripremite u tiskanom obliku. Uz prilagodbu prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i detaljne opise slika te da im se usmeno objašnjavaju zadatci.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), prilagodite upute grafički i jezično. Neka tekst bude napisan prikladnim fontom (npr. Arial, Verdana), uvećan, dvostrukog proreda i povećanog razmaka među slovima. Važno je također da tekst bude poravnan s lijeve strane i da u pozadini nema fotografija ili ilustracija koje odvlače pozornost. Pripremite učenicima smjernice za proučavanje i istraživanje teksta. Slušanje pjesama potrebno je omogućiti bez ometanja rada u drugim grupama.
Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Coggle. Pripremite specifične, jasne i jednostavne upute za upotrebu alata, prema potrebi pokažite kako se njime koristi. Neka učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pomoći u upotrebi alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte vizualnu potporu te više vremena za izvođenje aktivnosti.
Pri izlaganju rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Također, omogućite dobru pripremu za izlaganje te neka učenik s teškoćama predstavi sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima. Postavite pitanja o informacijama koje je učenik s teškoćama izdvojio kao važna.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti tko je bio Sergej Ejzenštejn i njegovu ulogu u sovjetskoj kinematografiji. Na osnovi istraživanja izradit će novine u digitalnom alatu Canva. Rezultate istraživanja i izrađene novine predstavljaju ostatku razreda uz kratko izlaganje.
Članak Odnos totalitarnih režima prema kulturi i urbanom planiranju, pristupljeno 16. srpnja 2023.
Moj život je novi val, Branko Kostelnik, Zagreb, Fraktura, 2004.
RED!RIVER!ROCK! - riječka rock scena 60-ih, Velid Đekić, Rijeka, KUD Baklje, 2013.
Ex YU rock enciklopedija, Petar Janjatović, Koprivnica, Šareni dućan, 2007.
Članak Nacizam i umjetnost, pristupljeno 16. srpnja 2023.
Članak Umjetnička djela diktatora, pristupljeno 16. srpnja 2023.
Komunizam kao religija, Mihail Riklin, Zagreb, Fraktura, 2010.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.