Predmet
Geografija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zagrebe - što nam novo spremaš?

Naziv predmeta
Geografija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • funkcije grada
  • divlja naselja
  • geto
  • izgled gradova Republike Hrvatske u povijesti

Gradske funkcije

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmovima: urbanizacija, urbanizacija u Republici Hrvatskoj, deurbanizacija u Republici Hrvatskoj, najviši neboder u svijetu.

Učenici analiziraju funkcionalnu strukturu naselja te uspoređuju funkcije naselja u kojima žive s ostalim naseljima u zavičaju. Nakon razgovora podijelite učenike u skupine u kojima je jednak broj članova, ali da ne bude više od tri člana. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Zadajte im da pročitaju tekst u udžbeniku o gradskim funkcijama. Učenici će analizirati i usporediti važnost i ulogu gradskih funkcija izrađujući umnu mapu u kojoj će iznijeti najvažnije značajke različitih gradskih funkcija. Za izradu umne mape koristit će se korjenitim grafičkim organizatorom u alatu za izradu digitalnog sadržaja Coggle.

Učenici slušaju nastavnikove upute za izradu umne mape i za vršnjačko samovrednovanje prema pripremljenim rubrikama vrednovanja. Naslovi grana umne mape su: 1. Stambena gradska zona, 2. Rekreacijska gradska zona, 3. Poslovna gradska zona, 4. Industrijska gradska zona i 5. Prometna gradska zona.

Učenici podijeljeni u skupine izrađuju umnu mapu o vrstama gradskih funkcija prema sljedećim kriterijima: koja je uloga gradskih funkcija u prostoru, kakvi su građevinski radovi izvedeni kako bi određena gradska funkcija bila dostupna, po čemu je određena gradska funkcija prepoznatljiva u prostoru te navedi primjer za svaku gradsku funkciju u mjestu gdje živiš i u Republici Hrvatskoj. Pritom se koriste školskim udžbenikom.

Nakon što skupine završe izradu umne mape, sadržaj dijele s nastavnikom putem društvene mreže Yammer ili MS Teams, a nastavnik nasumice izabere dvije skupine te projicira njihove umne mape. Prozvani parovi će usmenim izlaganjem opisati gradske funkcije služeći se umnom mapom. Članovi suprotnih timova vrednuju umnu mapu prema pripremljenim rubrikama za vrednovanje.

Kao oblik formativnog vrednovanja znanja, učenici rješavaju kviz izrađen u aplikaciji Kahoot.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Tekst iz udžbenika možete prilagoditi učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s oštećenjem vida (kontrast, uvećan font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, ljevostrano poravnanje). Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Coggle. Potrebne dijelove umne mape također možete priložiti u prilagođenom obliku. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Kahoot. Kviz za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti u obliku digitalnog teksta, kompatibilna s čitačem teksta.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će s pomoću dodatnih digitalnih sadržaja istražiti značenje pojma susjedstvo i back to back houses s priložene poveznice. Na osnovi spoznaja, služeći se tabletom ili računalom, izradit će prezentaciju u MS PowerPoint u sklopu paketa Office 365. Uradak će pohraniti u razrednu mapu kako bi bila dostupna ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gradske funkcije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira funkcionalnu strukturu naselja u kojem živi te je uspoređuje s ostalim gradovima u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • povijest, politika i gospodarstvo

Divlja naselja i geta

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmovima divlja naselja i geto.

Učenici analiziraju promjene prostorne i socioekonomske strukture gradova svijeta. Nakon razgovora učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenici uspoređuju urbana naselja u različitim dijelovima svijeta. Zadajte im da, služeći se mrežnim pretraživačem, pročitaju što su divlja naselja, a što geta te da navedu primjere i imena za svaki oblik naselja. Učenici trebaju dodatno na slijepoj karti svijeta označiti različite primjere divljih naselja u svijetu.

Na osnovi spoznaja parovi će izraditi korjeniti grafički organizator u alatu Coggle kojim će objasniti pojmove favele i geto, njihova opća obilježja, uzroke nastanka te zastupljenost u svijetu.

Nakon što parovi završe s radom, sadržaj dijele s nastavnikom putem društvene mreže Yammer ili MS Teams, a nastavnik nasumično bira tri para te projicira njihove umne mape. Prozvani parovi će usmeno opisati osnovna obilježja divljih naselja i geta služeći se umnom mapom.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učeniku s motoričkim teškoćama može se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Kako bi učenik s oštećenjem vida uspješno riješio aktivnost slijepih karata, položaj točke dodatno opišite u prilagođenom obliku (kontrast, uvećan font, prored, razmak) ili u digitalnom obliku kompatibilnim s čitačem teksta. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Coggle. Ako se učenici s teškoćama ne mogu samostalno koristiti digitalnim alatom, pojmove koje trebaju istražiti izdvojite na papir, a njihov par odgovore može upisivati u alat. Učeniku oštećena vida njegov partner može opisati ključne vizualne informacije tijekom aktivnosti. Važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da s priložene poveznice istraže položaj i povijest splitskoga geta. Trebaju izraditi plakat u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva kojim će prikazati povijest, opća obilježja i današnje stanje splitskoga geta. Plakat im može koristiti kao predložak za usmeno izlaganje ostalim učenicima u razredu ili ga mogu objaviti na mrežnim stranicama škole kako bi bio dostupan svima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Divlja naselja i geta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava pojmove divljih naselja i geta.
  • Učenik navodi primjere divljih naselja u svijetu.
  • Učenik analizira socijalnu topografiju gradova u svijetu na primjeru divljih naselja i geta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • povijest, likovna umjetnost

Izgled gradova u Republici Hrvatskoj u povijesti

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmovima: antička nalazišta u Republici Hrvatskoj, cardo – decumanus, forum – agora.

Učenici analiziraju i uspoređuju razvoj urbanih naselja u Republici Hrvatskoj u povijesti. Učenike podijelite u skupine u kojima ih je po troje. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Uputite skupine da s pomoću udžbenika istraže koja su obilježja grčkih i rimskih gradova u Republici Hrvatskoj, srednjovjekovnih gradova, gradova humanizma i renesanse te da navedu primjer za razvoj grada prema razdobljima. Učenici će izraditi plakat u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva. Pripremite upute za skupine o tome što svaki plakat treba sadržavati (tekstni i grafički prilozi, fotografije i sl.). Fotografije mogu pronaći na mrežnim poveznicama Pixabay ili Flickr. Nastavnik nasumice odabire tri skupine koje će predstaviti rezultate svojega rada.

Kada skupine završe s radom, uratke dijele ostalim učenicima putem društvene mreže Yammer ili MS Teams.

Nastavnik dijeli učenicima listić na kojemu mogu provjeriti usvojenost ishoda. Listić sadržava nekoliko pitanja koje će učenicima poslužiti za formativno vrednovanje.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama uspješno služiti udžbenikom. U suprotnom tekst možete priložiti u prilagođenom obliku (kontrast, uvećan font, prored, razmak).

Uputu za uporabu digitalnog alata Canva priložite u prilagođenom obliku. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica da bi se mogao lakše služiti tabletom ili računalom. Učeniku oštećena vida dodijelite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Ako učenik ima teškoća s uređivanjem vizuala za plakat, može se usmjeriti na prikupljanje potrebnih informacija. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Pri prozivanju učenika imajte na umu da učenik zbog teškoća jezično-govorne-glasovne komunikacije ili druge teškoće može osjećati anksioznost pri javnom nastupu, zato na tome nemojte inzistirati. Listić s pitanjima učenicima s oštećenjem vida možete priložiti u digitalnom obliku koji je kompatibilan s čitačem teksta, a učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju poslužit će listić u prilagođenome tekstnome obliku.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da, služeći se tabletom ili računalom, napišu kratak osvrt razvoja grada Zadra u različitim razdobljima: antike – Rima, ranoga srednjeg vijeka, razvijenoga srednjeg vijeka, kasnoga srednjeg vijeka, novog vijeka te u vremenu od Napoleona do Drugog svjetskoga rata. Pritom se mogu koristiti priloženom poveznicom.

Rezultate istraživanja predstavit će u aplikaciji MS Office PowerPoint. Nastavnik nasumice odabire dvoje učenika koji će predstaviti rezultate svojega rada, a ostali učenici svoje radove objavljuju na društvenoj mreži Yammer ili Teams kako bi bili dostupni svima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izgled gradova u Republici Hrvatskoj u povijesti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje prostorne promjene urbanih naselja u Hrvatskoj u pojedinim povijesnim razdobljima.
  • Učenik navodi obilježja antičkih, srednjovjekovnih i novovjekovnih urbanih naselja u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • povijest, latinski jezik, likovna umjetnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.