Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko je odgovoran?

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • PiG: vrste političkih stranaka, vrste izbora, političke kampanje
  • POV: demokratski izbori, parlamentarni izbori
  • IZVAN: medij, prenošenje poruka, predizborne kampanje
  • FIL: politički izbori, politička kampanja
  • GEO: nacionalni izbori, nacionalizam, patriotizam
Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Glas za nas

Aktivnost se provodi paralelno u dva ili više razreda. Za početak ponovite s učenicima vrste političkih stranaka. Zatim prikažite video Izbori u Republici Hrvatskoj kako bi upoznali vrste izbora koje provodimo, kolika je duljina mandata i kako građani mogu sudjelovati u tim procesima.
Potom najavite učenicima da će sudjelovati u političkoj kampanji, a da biračko tijelo čini nekoliko razreda, ovisno koliko ste ih uključili u aktivnost.
Unutar svakog razreda napravite pet grupa. Grupe unutar razredne Edmodo grupe odvojite u zasebne podgrupe radi suradnje. Četiri grupe neka dobiju svaka po jednu vrstu stranke, primjerice jedni neka budu konzervativna stranka, jedni socijaldemokratska, zatim liberalna i zelena stranka. Peta grupa učenika neka bude izborno povjerenstvo.
Za vrijeme dok stranke pripremaju kampanju, izborno povjerenstvo istražuje kako se provode izbori, sastavlja popis birača (učenika u razredu), priprema glasačku kutiju i priprema glasačke listiće na temelju zaprimljenih kandidacijskih lista. Stranke se pripremaju za predizbornu kampanju. Dajte učenicima zadatak da u svojoj kampanji predstave obrazovnu politiku s obzirom na političku ideologiju stranke koju predstavljaju. Učenici moraju osmisliti program svoje stranke, statut stranke, sročiti slogan i izraditi plakate. Dokumente stranke poput programa i statuta mogu napraviti u programu Word Online i podijeliti u svojoj Edmodo podgrupi. Plakate mogu napraviti koristeći PowerPoint Online. Stranka mora izabrati i predsjednika koji će je ujedno predstavljati na predizbornom skupu. Osim predsjednika rasporedite zaduženja ostalih učenika u timu - netko će izrađivati plakat, a netko pisati govor. Učenici trebaju sastaviti i kandidacijsku listu koju predaju izbornom povjerenstvu. Broj kandidata dogovorite ovisno o veličini grupe (poželjno je tri do pet).
Nakon što su učenici složili svoju kampanju, pustite im video o Institucijama vlasti u RH, a potom provedite izbore.

Provodeći izbore, predstavnike jednog razreda (A) odvedite u drugi razred koji je sudjelovao (B) kako bi se kandidati predstavili učenicima te time zadržali najveću objektivnost prilikom glasovanja. Predstavnici će se predstaviti uz pomoć plakata i političkog govora na temu obrazovne politike. Potom će izborno povjerenstvo razreda A predati glasačke listiće izbornom povjerenstvu razreda B koje sada ima ulogu biračkog odbora.
Nakon predstavljanja provedite izbore u kojem razred B bira kandidate s lista razreda A.
Istu proceduru provedite ponovno sa zamijenjenim razredima, tako da razred A bira kandidate razreda B nakon predstavljanja. Prebrojite glasove i proglasite pobjednika. Po završetku aktivnosti, učenici iznose svoje dojmove i provjeravaju svoje znanje kvizom.

Postupci potpore

Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i spremiti se za aktivnosti tijekom nastave. Dobro je pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Pritom je poželjno da učenik s oštećenjima vida ima svoje računalo, tablet ili čitač ekrana, odnosno prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta da bi bolje usvojili sadržaj. Tijekom rada u grupi potrebno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutnu teškoću, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik sa specifičnim teškoćama učenja ne mora puno pisati. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Učenik, primjerice, može unutar ponuđenog izvora birati slike koje bi mogle doći u obzir, nešto prezentirati i sl. Pri formiranju grupa uputno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama ima prilike u svojoj grupi uspješno ostvariti planirane zadatke i biti aktivan, a ne pasivan član.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici pogledaju video D'Hondtova metoda preračunavanja glasova u mandate i glasove, dobivene na izborima u svom razredu, pretvore u zastupničke mandate uz pomoć D'Hondtove metode. Metodu izračuna pokazuju u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Glas za nas

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PG A.2 Učenik analizira različite strukture vlasti i koncept vladavine prava.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Od izbora do izbora

Razgovarajte s učenicima o važnosti izbora za demokratski politički poredak. Koje vrste izbora postoje? Što mislimo pod pojmom "demokratski izbori"? Jesu li izbori u Hrvatskoj demokratski? Pogledajte zajedno s učenicima video Izbori u Hrvatskoj. Prokomentirajte s učenicima video, razlikuju li grane vlasti i ovlasti pojedinih institucija.

Učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa će istraživati jedne parlamentarne izbore. Učenici će istraživati sljedeće izbore: 1990., 2000., 2003., 2011. Možete za istraživanje uzeti i druge izbore od 1990. nadalje. Učenici istraživanje obavljaju mrežnim pretraživanjem. Za svake izbore predložite im tekstove od kojih mogu krenuti u istraživanje. Neka to budu novinski komentari, izvješća nevladinih udruga i slični izvori iz tog vremena koji će na učenike djelovati motivacijski. Općenito, svima za točne podatke predložite stranice Državnog izbornog povjerenstva, a za svake izbore pojedinačno predložite prikladan početni tekst za 1990., 2000., 2003., i 2011.

Svaka grupa radi studiju slučaja izbora koje istražuje te treba izraditi prezentaciju koristeći digitalni alat PowerPoint Online. Istraživanje i izradu prezentacije neka učenici obave kod kuće. Zajednički rad neka organiziraju koristeći platformu Teams u kojoj ste unaprijed pripremili kanale za svaku grupu te postavili potrebne materijale. Prezentacija mora sadržavati podatke o pravilima po kojima su izbori provedeni, rezultatima izbora, pitanjima oko kojih se vodila izborna kampanja, izbornim kontroverzama i drugim podatcima koje će učenici prepoznati kao važne. Prezentacije u trajanju od 10 minuta učenici izlažu na satu kronološkim redom samih izbora, od 1990. nadalje. Komentirajte s učenicima prezentacije i rezultate. Što učenici izdvajaju kao ključna obilježja izbornih pravila koja su se primjenjivala? Koje stranke su dominirale na izborima? Koje promjene u društvenom, političkom i ekonomskom kontekstu izdvajaju kao važne? Koje izborne kampanje stranaka/koalicija bi izdvojili kao najuspješnije i zašto? Za završetak aktivnosti potaknite ih da riješe kviz o izborima kako bi ponovili naučeno.

Postupci potpore

Na početku aktivnosti razgovora, uputno je da učenik s teškoćama dobije pitanja i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravlja o onom dijelu koji je za njega bio najviše motivirajući i na kojem je bio najviše angažiran te pritom učenike koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje ne treba ispravljati. Prije gledanja videozapisa uputno je učeniku s teškoćom unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogao pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave te mu je potrebno pripremiti pisani predložak s kojega može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učeniku s teškoćama potrebno je omogućiti gledanje videozapisa više puta kako bi bolje usvojio sadržaj, a poželjno je da učenik s oštećenjima vida ima svoje računalo ili tablet, a ako mu to nije dostupno, važno je da ima čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Za istraživanje i rad s tekstom, potrebno je učenike s teškoćama usmjeravati na ključne odrednice teksta, posebno učenike s teškoćama čitanja i pisanja i teškoćama pažnje i koncentracije. Također je potrebno provjeriti razumiju li sve ključne pojmove. Za rad u digitalnom alatu te kod izrade PowerPoint Online prezentacije i rješavanja kviza, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada razrađen u koracima te im je uputno dati kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju podataka i u predstavljanju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici istražuju izborne spotove političkih stranaka/koalicija ili kandidata na jednim parlamentarnim ili predsjedničkim izborima. Učenici trebaju istražiti koje poruke se spotovima šalju, kome su upućene i usporediti poruke različitih političkih opcija. Učenici rezultate mogu prikazati u obliku tablice izrađene u digitalnom alatu Sway. Spotove učenici mogu potražiti na YouTube sjedištu, a rezultate prikazati na satu.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Od izbora do izbora

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.4.1. Učenik prosuđuje međusobne odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. stoljeća.
  • SŠ POV D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

“Ništa od navedenoga”

Na početku aktivnosti upoznajte učenike s rečenicom “Medij je poruka.” autora Marshalla McLuhana. Potaknite ih da razmisle o toj tezi te da ukratko obrazlože što je autor tom rečenicom želio reći. Neka učenici navedu što sve može biti medij i na koje se načine može poruka prenijeti. Zatim ih pomoću videa (uključite automatski prijevod na hrvatski jezik) upoznajte s McLuhanovom teorijom o medijima, njihovom razumijevanju i načinu na koji mediji prenose poruke.

Analizirajte s učenicima McLuhanovu teoriju i potaknite ih da ju primjene u procesu političkih kampanja. Kako bi bolje razumjeli vezu političke kampanje i medija, prikažite im video. Povedite raspravu o prenošenju poruka za vrijeme političkih predizbornih kampanja, kakve poruke se prenose, koji medij se najviše koristi, odnosno koji je medij najutjecajniji za stvaranje javnog mnijenja građana.

Podijelite učenike u grupe i najavite im da će, koristeći alat Google Obrasci, metodom ankete ispitati koji medij građani najviše koriste, koji smatraju najutjecajnijim, jesu li poruke za vrijeme predizbornih političkih kampanja dovoljno jasne, odlučuju li građani na izborima samo na temelju informacija koje prenose mediji ili čitaju predizborne programe političkih stranaka. Anketu mogu provesti među članovima obitelji i u svojoj lokalnoj zajednici. Nakon provedene ankete, svaka grupa neka pripremi prezentaciju o njenim rezultatima koristeći Google Prezentacije.

Učenici i dalje u grupama imaju novi zadatak. Trebaju istražiti rad onih političkih stranaka koje su trenutne parlamentarne stranke u Hrvatskom saboru, odnosno njihov program, medije koje su najviše koristili na posljednjim parlamentarnim izborima i kakve su poruke prenosili. Možete na isti način istražiti i političke stranke posljednjeg saziva Sabora. Jesu li poruke u medijima iste/slične onima u predizbornim programima? Ukoliko budu u mogućnosti, mogu prikazati i financijska izvješća, tj. koliko je pojedina stranka uložila u promidžbu svoje kampanje, odnosno promidžbu svoga političkog programa. Uputite ih da zapisuju asocijacije i ključne dijelove koje uočavaju pri komunikaciji (koje pojmove kandidati i stranke najviše koriste u prezentaciji u medijima, koje asocijacije se kod učenika pojavljuju tijekom istraživanja, na koji način kandidati komuniciraju i kako se predstavljaju). Jesu li političke stranke provele u djelo ono što su obećavale tijekom predizborne kampanje? Svaka grupa može istražiti jednu parlamentarnu stranku. Uputite ih i na stranice Hrvatskog sabora, kako bi provjerili je li neko od obećanja bilo na raspravi i kakva je odluka izglasana.

Za svaku grupu pripremite dokument koristeći alat za obradu teksta Google Dokumenti u koji će unositi rezultate svojih istraživanja. Za potrebe ove aktivnosti otvorite Google Classroom u kojoj možete organizirati materijale i komunicirati s učenicima.

Aktivnost završite organiziranjem okruglog stola na temu Treba li političare kažnjavati za neispunjavanje predizbornih obećanja? Sudionici neka budu predstavnici svake grupe koja je istraživala pojedinu parlamentarnu stranku, a pozovite i lokalne novinare. Kao uvod u raspravu, prikažite rezultate ankete koju su učenici proveli i raspravite o njima. Odlučuju li građani o izboru predstavnika vlast samo na temelju predizborne kampanje i medijskih poruka ili čitaju programe stranaka? Jesu li ostvarena obećanja tijekom izvršavanja saborskog mandata? Jesmo li dovoljno zreli za demokraciju ili na izborima treba biti ponuđena opcija “ništa od navedenoga”? Igraju li mediji ključnu ulogu u formiranju političkih stavova, i treba li to biti tako?

Izvannastavna aktivnost

“Ništa od navedenoga”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Poticati i razvijati kritičko mišljenje o političkoj sceni u Republici Hrvatskoj i utjecaju medija tijekom predizbornih mjeseci.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

Filozofska kampanja

Razgovarajte s učenicima o vrstama političkih izbora koji se provode u Hrvatskoj te jesu li ikada pratili predizborne kampanje određenih stranaka ili osoba za vrijeme tih izbora. Ukoliko jesu, neka izdvoje što smatraju dobrom političkom kampanjom, a ukoliko nisu, neka navedu razloge zašto ih to nije zanimalo. Upitajte ih bi li politička kampanja mogla utjecati na njihovu odluku te za koga će glasati na izborima. Zamolite ih neka obrazlože svoje odgovore.
Prikažite učenicima videozapis Predizborna kampanja koji objašnjava što je politička kampanja i na koje se načine provodi.
Zatim podijelite učenike u četiri grupe i zamolite ih neka dvije grupe istraže posljednju predsjedničku kampanju na američkim izborima, a dvije grupe neka istraže posljednju predsjedničku kampanju na hrvatskim izborima te izdvoje ono što smatraju dobrim u kampanjama predsjedničkih kandidata. Predstavnici grupa neka rezultate istraživanja predstave ostatku razreda. Na osnovu istraženog i izdvojenog, upitajte ih za kojeg bi kandidata oni glasali da su mogli sudjelovati u izborima. Zamolite ih neka obrazlože svoje odgovore. Naglasite učenicima kako političke kampanje nemaju dominantno filozofski predznak niti im filozofija, u ovom slučaju filozofija politike, daje puno prostora. Ono što je zanimljivo filozofiji politike su učenja pojedinih filozofa koji su se bavili različitim temama koje spadaju u područje društvenog i političkog života. Upravo poznavanje učenja filozofa koji se bave ovim temama, može nam pomoći u prepoznavanju kvalitetnih političkih programa, a samim time i političkih kampanja. Recite im kako će na satu vježbati poznavanje učenja pojedinih filozofa koji su se između ostaloga, bavili i filozofijom politike na način, da će njihova politička učenja pokušati predstaviti u obliku političke kampanje.
Nakon toga zadajte da u grupama osmisle predsjedničku kampanju jednog filozofa. Odaberite četiri filozofa koji su zagovarali različite oblike organizacije društva, odnosno različite oblike vladavine i predložite ih kao kandidate za filozofsku kampanju (npr. Platonova Država kao primjer totalitarne države, Utopija Thomasa Morea kao primjer države bez privatnog vlasništva, Hobbesov Levijatan kao primjer monarhije, Millov spis „O slobodi“ ili neki drugi njegov esej preveden na hrvatski kao primjer liberalne demokracije). Kako biste im olakšali zadatak, za svakog filozofa možete pripremiti materijale koji će biti sažetci njihovih političkih ideja ili im ponuditi audiovizualni materijal poput sljedećih: Platon, More1, More2, Hobbes, Mill. Videozapisi su na engleskom jeziku, no dostupan je automatski prijevod na hrvatski jezik koji možete uključiti u postavkama. Ovo su samo prijedlozi, a nastavnik, ukoliko želi, može odabrati i neke druge autore/materijale.
Neka osmisle slogan kampanje (u obliku jedne rečenice koja će biti “zvučna” i obuhvaćati temeljnu ideju političara/filozofa, npr. Platon “Svi zajedno za dobro zajednice!”), program rada (neka u nekoliko rečenica napišu koji su im ciljevi i kako ih planiraju ostvariti, kako će se njegova pobjeda odraziti, npr. na obrazovnu politiku, socijalnu politiku, vanjsku politiku i sl.) te program same kampanje (neka naprave akcijski plan kako će predstaviti političke ideje dodijeljenog im filozofa, tko će imati koju ulogu unutar grupe, tko će biti zadužen za marketing, tko za komunikaciju s javnošću i sl.). Ako žele, mogu osmisliti plakate u digitalnom alatu Canva i promidžbene spotove za predizbornu kampanju koje mogu snimiti i ugraditi u PowerPoint prezentaciju.
Uputite učenike da političku kampanju izrade u digitalnom alatu PowerPoint. Neka obavezno osmisle tekst/izlaganje koje će pratiti prezentaciju. Nakon toga zamolite učenike da unutar PowerPoint prezentacije snime audiozapis teksta koji su pripremili te, koristeći PowerPoint, izrade videozapis.
Videozapise, koje su izradili, učenici mogu objaviti u kanalu koji ste kreirali koristeći Stream koji je dio Office 365 paketa. Potaknite ih da pogledaju videozapise drugih grupa te komentiraju i daju prijedloge za poboljšanje. Nakon korekture videozapise mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

U aktivnosti govora i rasprave, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravljaju. Predložak s pitanjima može biti prilagođen, primjerice veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom, jasnim i kratkim pitanjima, dvostrukim proredom između riječi i rečenica i dr. Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave te pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učenicima je potrebno omogućiti gledanje videozapisa više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana, a za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Za istraživanje u grupama, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Prilikom izrade PowerPoint prezentacije potrebno je ponavljati naputak za rad uz više usmenog objašnjenja i stalno praćenje učenika. Pritom je potrebno učeniku s teškoćom omogućiti kraće etape rada uz dovoljno vremena za izvedbu, a korisno je povezati učenika s vršnjakom u paru kao oblik pomoći.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti komunikaciju koju su putem društvenih mreža ostvarivali predsjednički kandidati na posljednjim predsjedničkim izborima u RH. Nakon toga dodijelite im filozofa kojega niste dodijelili ostatku razreda i uputite ih neka izrade njegov profil na nekoj društvenoj mreži. Neka na profilu istaknu njegovu predsjedničku kandidaturu, slogan i program rada i objave nekoliko njegovih “statusa” vezanih uz kandidaturu. Poveznicu na izrađeni profil mogu podijeliti s ostatkom razreda, a razred može komentirati njegove statuse, postavljati pitanja vezana uz program rada te davati moguće prijedloge.

Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

Filozofska kampanja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FILOZOFIJA D.2. Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o društvu primjerenom čovjeku.
  • SŠ FILOZOFIJA D.3. Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Desni kroše

Pripremite unaprijed kanal za ovu aktivnost u svom razredu na Microsoft Teams platformi. Na prvi tab postavite pripremljenu Mentimeter interaktivnu prezentaciju s pitanjem tipa oblak riječi. Zamolite učenike da se prisjete općenitih obilježja lijevih, desnih i centralnih stranaka koje su učili na nastavnom predmetu Politika i gospodarstvo. Podijelite učenike u tri skupine i svakoj skupini dodijelite jednu opciju. Nakon što su učenici odgovorili na vaš zadatak, potaknite raspravu među učenicima o uopćenim obilježjima stranaka. Pripremite video koji govori o razlici između desno i lijevo orijentiranih stranaka, na primjer Razlika između lijevih i desnih stranaka (uključite postavke/titlovi/automatski prijevod/hrvatski jezik) te motivirajte učenike da kritički usporede njihove rezultate iz oblaka riječi sa sadržajem teksta.

Podijelite učenike u parove, uputite ih na poveznice Nacionalizam i Patriotizam koje ste postavili u čavrljanje kanala te ih usmjerite na sljedeću kliznicu vaše Mentimeter prezentacije s pitanjem otvorenog tipa. Potaknite ih da u nekoliko rečenica opišu razliku između nacionalizma i patriotizma. Prikažite učenicima njihove odgovore, pročitajte nekoliko odgovora i pokrenite raspravu o primjerima patriotizma i nacionalizma u svijetu, Europskoj uniji i Hrvatskoj.

Otvorite temu nacionalnih izbora u zemljama Europske unije te nastavite rad učenika u parovima. Dodijelite svakom paru zadatak da istraži desno orijentirane stranke u jednoj od navedenih zemalja (Francuska, Hrvatska, Njemačka, Italija, Poljska, Mađarska, Austrija, Danska, Švedska, Finska, Estonija, Španjolska). Učenici istražuju sudjeluje li stranka u vlasti, koliki je postotak glasova dobila na nacionalnim izborima i navode li neke od smjernica njihovog programa. Podijelite s učenicima na drugom tabu kanala tablicu kreiranu koristeći Word Online te usmjerite učenike da svoje rezultate upišu u tablicu na predviđeno mjesto. Po završetku aktivnosti, uputite učenine na tematsku kartu s poveznice Desno orijentirane stranke u Europi na sljedećem tabu te potaknite raspravu o usporedbi rezultata njihovih istraživanja i tematske karte. Zamolite učenike da u raspravi usporede i programe stranaka koje su istraživali. Pitajte ih primijećuju li kakve obrasce u programima svih desnih stranaka u Europskoj uniji.

Pripremite na posljednjem tabu tematsku kartu s poveznice Desne stranke u Europskom parlamentu - izbori 2019. te zamolite učenike da analiziraju kartu i usporede broj zastupnika u Europskom parlamentu s rezultatima nacionalnih izbora. Na kraju aktivnosti prikažite učenicima video s poveznice Rast desnice u Njemačkoj. Zamolite učenike da pronađu recentni izvor o broju desno orijentiranih zastupnika u trenutnom sazivu njemačkog parlamenta te ih ohrabrite da iznesu svoje argumente o mogućim posljedicama rasta zastupljenosti desnih stranaka u Europskoj uniji i Hrvatskoj.

Postupci potpore

Za rad u digitalnom alatu uputno je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom, da imaju plan rada u koracima i kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti. Prije gledanja videozapisa uputno je učeniku s teškoćom unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogao pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te mu je potrebno pripremiti pisani predložak s kojega može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Potrebno je omogućiti gledanje videozapisa više puta kako bi učenik s teškoćama bolje usvojio sadržaj, a poželjno je da učenik s oštećenjima vida ima svoje računalo ili tablet, a ako mu to nije dostupno, važno je da ima čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. U dijelu aktivnosti čitanja članka, tekst za učenike s teškoćama čitanja treba pripremiti s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica, kao i provjeriti je li učenik razumio sadržaj i pojmove te ponuditi dodatna objašnjenja (posebice za učenika s disleksijom). Za rad u tablicama učeniku je uputno ponuditi riječi/pojmove koje će razvrstavati u pripremljenu tablicu ili da u radu u paru za zadatak pronađe određeni slikovni prikaz kako ne bi trebao puno pisati (npr. učenik s disgrafijom). Za raspravu, uputno je da učenik s teškoćama dobije pitanja i prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravlja o onom dijelu koji je za njega bio najviše motivirajući i na kojem je bio najviše angažiran.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usmjerite učenike da u obliku studije slučaja istraže mjere pojedinih država koje idu u smjeru sprječavanja ulaska migranata u zemlju. Kao primjer možete učenicima predložiti Mađarsku, Sloveniju, Dansku, Švicarsku ili neke druge zemlje. Uputite učenike da rezultate istraživanja usporede s Hrvatskom. Učenici predaju svoje istraživanje u obliku eseja te ih ukratko izlažu pred ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Desni kroše

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO A.4.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Školski HRT. Izbori (29.12.2020.).

Bužinkić, E., ur. (2011) Koraci do uspješne politike za mlade u lokalnoj zajednici. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske (17.1.2021.).

Sočo, A., ur. (2011) Mali rječnik pojmova politike za mlade i rada s mladima. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske (22.1.2021.).

Bagić, D. (2011) Odgaja li škola dobre građane? Studija o političkoj socijalizaciji hrvatskih srednjoškolaca. Zagreb: GONG, Fakultet političkih znanosti (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.