Na početku zajedno s učenicima pogledajte video Važnost tehničkog crtanja objavljen na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. Zatim započnite razgovor o potrebi za jedinstvenim oznakama u tehničkim crtežima, napomenite kako se većini tehničkih tvorevina koje učenici upotrebljavaju (npr. mobitel, kompjutor, automobil itd.), dijelovi ne proizvode u istoj državi u kojoj se sastavlja tehnička tvorevina. Naglasite važnost normi u tehničkom crtanju.
Video pauzirajte na kraju, u dijelu koji prikazuje tehnički crtež mobitela. Pitajte učenike što misle, koliko je ljudi uključeno u proces izrade mobitela (mogući odgovori: tehničari u raznim područjima, elektroničari, dizajneri i dr.). Ponovno istaknite važnost normi u tehničkom crtanju.
Prije zadatka crtanja još jedanput ponovite s učenicima vrste crta u tehničkom crtanju te objasnite i to da su crte, također, opisane normama. Gledajući sliku tehničkog crteža mobitela, neka učenici razmisle o tome i navedu koji su sve dijelovi kotiranja opisani normama tehničkog crtanja. Zadatak mogu raditi u paru (učenici u klupi). Dajte im dovoljno vremena za razmišljanje i dogovor pa prozovite nekoliko parova da iznesu svoje mišljenje.
Potrebno je zatim ponoviti sve norme vezane za kotiranje kojih se učenici tijekom crtanja moraju pridržavati (debljina i smještaj kotnih crta, kotne strelice, kotni brojevi). Demonstrirajte izradu tehničkog crteža koristeći se jednostavnim geometrijskim likom (pravokutnikom).
Učenicima zadajte da nacrtaju i kotiraju jednostavan geometrijski lik (pravokutnik) u digitalnom alatu Kleki prema uputama koje ste im dali tijekom demonstracije. Provjerite učeničke radove i uputite ih na ispravak mogućih pogrešaka. Proširite zadatak tako da zadate lik sastavljen od dvaju pravokutnika (u obliku slova L) koji je potrebno nacrtati i kotirati rabeći naučene norme tehničkog crtanja. Na kraju učenici postavljaju slike svojih crteža na virtualni zid u alatu Padlet. Potaknite ih na provjeru svojih rješenja služeći se slikom Pravilno kotirani tehnički crtež na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3. Točnost svojih uradaka neka komentiraju ispod postavljene slike.
Zajedno s učenicima pogledajte nekoliko crteža te ponovite što je sve važno znati pri kotiranju tehničkih crteža.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima oštećena sluha mjesto najbliže ekranu.
U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka slobodno iznose svoja mišljenja i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora) ako to ne žele.
Učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s opisanim normama u tehničkom crtanju i vrstama crta koji mogu rabiti tijekom ove aktivnosti. Usto, neka bude popraćen vizualnom podrškom (primjerice, uz vrstu crte navedena je crta prikazana vizualno), što je posebno važno za učenike s poremećajem iz autističnog spektra, učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s intelektualnim teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove nemojte nužno dijeliti učenike s teškoćama u par s učenikom s kojim sjede u školskoj klupi. Poželjno je da ih smjestite u par s vršnjakom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Učenicima s teškoćama omogućite da pri kotiranju pravokutnika ispred sebe imaju pisani predložak s koracima u kotiranju kako bi imali jasne smjernice u izradi crteža. Učenicima s motoričkim teškoćama, kojima teškoća utječe na hvat olovke i pribora za tehničko crtanje, omogućite produljeno vrijeme za rad te im tolerirajte sitne pogreške u preciznosti koje su nastale kao posljedica teškoće. Slijepim učenicima omogućite da po uzoru na Vaš kotirani crtež, crtaju taktilne linije s pomoću tiflotehničkih pomagala. Slabovidne učenike uputite na uporabu asistivne tehnologije (primjerice, povećala) te im omogućite primjereno osvjetljenje u učionici kako bi bili uspješni u ovom zadatku. Učenicima s intelektualnim teškoćama pružite podršku i nekoliko im puta objasnite kotiranje pravokutnika. Također, nije potrebno prijeći na kotiranje dvaju pravokutnika sve dok ne izvježbaju kotiranje jednog.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Započnite aktivnost ponavljajući naučene norme u tehničkom crtanju (vrste crta i pravila kotiranja). Nakon toga zajedno s učenicima pogledajte video Prikaz pravilnog kotiranja objavljen na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.4. Koristeći se izgledom jednostavnog geometrijskog lika u videu, usmjerite razgovor prema različitim geometrijskim likovima i njihovim svojstvima.
Nabrojene geometrijske likove učenici crtaju u svoje bilježnice koristeći se priborom za tehničko crtanje i pridržavajući se normi tehničkog crtanja. Za svaki nacrtani lik potrebno je rabiti više vrsta crta (nacrtati središnjicu ili kotirati). U zadatku definirajte i to da svi dogovoreni crteži moraju stati na jedan list u bilježnici. Na kraju crtanja učenici stavljaju sliku svojeg crteža na virtualni zid u alatu Padlet, a zatim zajedno prokomentirajte jesu li i u kojoj mjeri njihovi crteži točni.
Tijekom prikazivanja slika postavljenih na virtualni zid spomenite mogućnost izrade tehničkih crteža u digitalnim alatima za crtanje. Neka učenici zatim izrade crtež geometrijskih likova (iz prethodnog zadatka, ali uz uvažavanje svih potrebnih ispravaka) s pomoću digitalnog alata Kleki. Tijekom rada u digitalnom alatu moraju paziti na norme tehničkog crtanja. Slike napravljenih geometrijskih likova neka postave na virtualni zid u alatu Padlet, a zatim neka prokomentiraju po čemu su slična, a po čemu se razlikuju ta dva načina izrade tehničkih crteža.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s opisanim normama u tehničkom crtanju, vrstama crta i pravilima kotiranja koji mogu rabiti tijekom ove aktivnosti. Usto, neka bude popraćen vizualnom podrškom (primjerice, uz vrstu crte navedena je crta prikazana vizualno), što je osobito važno za učenike s poremećajem iz autističnog spektra, učenike sa specifičnim teškoćama učenja te učenike s intelektualnim teškoćama.
Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku oštećena sluha mjesto najbliže ekranu.
Tijekom crtanja geometrijskih likova u bilježnicu učenicima s teškoćama (osobito učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s intelektualnim teškoćama) omogućite predložak s koracima u crtanju pojedinog geometrijskog lika. Učeniku s intelektualnim teškoćama za ovu aktivnost možete zadati dva od četiri geometrijska lika pa tek kad njih usvoji, možete prijeći na preostala dva geometrijska lika. Slijepim učenicima omogućite da po uzoru na Vaš crtež geometrijskih likova, crtaju taktilne linije s pomoću tiflotehničkih pomagala. Slabovidne učenike uputite na uporabu asistivne tehnologije (primjerice, povećala) te im omogućite primjereno osvjetljenje u učionici kako bi bili uspješni u ovom zadatku.
Prije aktivnosti dajte učenicima s teškoćama upute za rad u digitalnom alatu Kleki, pružite im podršku u uporabi alata kako bi se dobro pripremili prije nego što u njemu počnu kotirati tehnički crtež.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
U dogovoru s učiteljim informatike kreirajte zadatke crtanja geometrijskih likova u programskom jeziku Python.
S učenicima ponovite norme tehničkog crtanja koje su dosad naučili. Zajedno nabrojite razne digitalne alate za crtanje i prokomentirajte one koje su učenici već rabili. Pitajte ih o tome koja zanimanja zahtijevaju iznimnu informatičku pismenost te poznavanje načina rada u računalnim programima za izradu tehničkih crteža (npr. arhitekt, dizajner, stolar i dr.). Pitajte ih, također, o tome jesu li imali priliku vidjeti tehničku dokumentaciju za sastavljanje kakve tehničke tvorevine (stola, ormara, kreveta itd.).
Navedite koje su prednosti uporabe računalnih programa u usporedbi s ručnom izradom tehničkih crteža.
Nakon rasprave zadajte učenicima praktičan zadatak crtanja tehničkog crteža složenog geometrijskog lika u programu MS Word. Zajedno s njima postavite okvir na stranicu prema normi u tehničkom crtanju i ucrtajte zaglavlje. Nakon toga započnite s crtanjem složenog geometrijskog lika. Demonstrirajte učenicima rad u alatu te im pokažite tijek nastajanja tehničkog crteža po koracima.
Za prvi crtež kojim demonstrirate rad u digitalnom alatu rabite skicu Pravilno kotirani tehnički crtež objavljenu na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.3.
Nakon demonstracije rada u digitalnom alatu učenici otvaraju novi dokument te ga, ponavljajući korake, pripremaju za izradu tehničkog crteža. Učenike organizirajte u parove. Svaki par dobiva za izradu dva jednostavna geometrijska lika (npr. slovo L i slovo T). Učenički par istodobno crta različite tehničke crteže. Crteže izrađene u digitalnom alatu MS Word neka razmijene putem platforme Teams te ih kotiraju. Na kraju svaki učenik postavlja dokument u datoteku razrednog kanala ili na virtualni zid u alatu Padlet.
Nakon objave tehničkih crteža svaki se učenik postavlja u ulogu ocjenjivača te pregledava jedan od postavljenih crteža. Ako uoči pogreške, zabilježi ih te ispravi. Nakon evaluacije zajedno s učenicima pregledajte radove te im dajte povratne informacije o točnosti.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnom razgovoru potaknite na sudjelovanje i učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno sudjeluju u ponavljanju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima govora) ako to ne žele.
Tijek nastanka tehničkog crteža po koracima koji ćete opisivati i demonstrirati učenicima, pripremite u obliku pisanog predloška kako bi ga učenici s teškoćama mogli imati pred sobom tijekom cijele aktivnosti.
Kad učenik s teškoćama prvi put izrađuje složeni geometrijski lik u alatu, poželjno je da radi u paru s vršnjakom koji bi istodobno izrađivao svoj lik, ali i pružio podršku učeniku s teškoćama ako mu neki korak nije dovoljno jasan. Nakon što prvi put korake u crtanju prođu zajedno, učenik s teškoćama može samostalno napraviti crtež u digitalnom alatu. Ako imate učenika oštećena vida, potaknite ga na uporabu asistivne tehnologije kako bi i on mogao napraviti crtež u digitalnom alatu. Učeniku s intelektualnim teškoćama zadajte manje složen geometrijski lik koji treba izraditi u digitalnom alatu, a za početak neka se zadrži na jednostavnim geometrijskim likovima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.