Učenicima zadajte zadatak da tijekom dva tjedna pitaju sugrađane, članove svoje obitelji i prijatelje izvan razrednog odjela što misle o nekoj aktualnoj temi. Možete ih podijeliti u grupe tako da svaki učenik iz grupe pita za komentar o temi koja je grupi zadana. Možete im dati dodatne smjernice, npr. koliko komentara moraju prikupiti, okvirna pitanja kojima će potaknuti sugovornika na odgovor, koliko bi taj odgovor trebao biti dugačak i sl. Tijekom toga vremena učenici neka mobilnim uređajem snimaju sugovornike i postavljaju ih u alat Google Classroom. Pritom ih upozorite na to da trebaju imati dopuštenje osobe za snimanje i prikazivanje videozapisa. Možete pripremiti obrazac za suglasnost koji će snimana osoba potpisati.
Kad je taj dio zadatka gotov, svaka grupa sluša snimke komentara i bira onaj koji im je najbolji prema sljedećim kriterijima: subjektivnost, duljina, obrazloženje mišljenja, zanimljivost i sl. Svaka grupa ostalima predstavlja komentar koji je izabrala.
Nakon slušanja s učenicima potaknite raspravu slažu li se oni s mišljenjima koja su snimili, što misle o svakoj temi, je li bilo teško dobiti komentare svojih sugovornika i sl.
Vođenim razgovorom o tome što je zajedničko svim komentarima učenici će doći do zaključka da je komentar subjektivan i izražava nečije mišljenje. Potaknite zatim razgovor o tome imamo li svi pravo na mišljenje i što se događa kada se naše mišljenje razlikuje od tuđega, gubimo li time pravo na komentar.
Za kraj aktivnosti potaknite učenike na to da u grupama naprave plakat na temu I ja imam pravo na mišljenje. Plakate možete postaviti na neko vidljivo mjesto u školi.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Zapišite pitanja koja učenici trebaju postaviti članovima obitelji ili prijateljima izvan razreda. Isto učinite i s kriterijima po kojima će učenici birati najuspješniji videozapis. Upozorite učenike da trebaju imati dopuštenje osobe za snimanje i prikazivanje videozapisa u alatu Google Classroom. Možete pripremiti obrazac za suglasnost koji će snimana osoba potpisati.
Osigurajte da se učenici osjećaju sigurno kako bi izrazili svoje ideje. Kreirajte ozračje u kojem se poštuju različita mišljenja i gdje se svaki učenik osjeća dobrodošlim da doprinese raspravi.
Upute za sudjelovanje u raspravi neka budu jasne i strukturirane. Postavljajte otvorena pitanja koja potiču razmišljanje i raspravu. Učenicima s teškoćama može biti korisno da rade u paru ili grupi. To im može pružiti podršku i osjećaj sigurnosti, a također ih potiče i na to da aktivno sudjeluju u raspravi. Povežite ih s parom ili grupom u kojoj će se osjećati ugodno i gdje će se poštovati njihova mišljenja.
Nekim učenicima može trebati dodatno vrijeme za razmišljanje i pripremu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu napraviti istraživanje o tome koliko ljudi teško ili lako nešto komentiraju, boje li se da njihovo mišljenje neće biti dobro prihvaćeno, jesu li kad zbog nekog komentara napravili dobro djelo, nekog na nešto potaknuli, ili su pak upali u neku nevolju. To istraživanje mogu provesti unutar razrednog odjela, ali i među članovima obitelji i prijateljima izvan razrednog odjela, učiteljima i stručnom službom.
Na početku aktivnosti zamolite učenike da sjednu u krug. Prije samoga razgovora prisjetite se da svatko ima pravo na svoje mišljenje i komentar o nekoj temi, da nijedno mišljenje nije loše i da bi svi trebali saslušati jedni druge.
Unaprijed s pomoću digitalnog alata Forms pripremite anketu. Pitanja neka se odnose na vrijeme provedeno na društvenim mrežama, s kojim ciljem i što učenici objavljuju. Prikažite dobivene rezultate, a potom potaknite razgovor. Dva osnovna pitanja neka budu koje su dobre, a koje loše strane društvenih mreža. Možete se odlučiti za samo jednu društvenu mrežu ili na sve općenito. Pustite učenike da iznesu svoja mišljenja, a možete ih potaknuti i na to da argumentirano i pristojno komentiraju odgovore drugih.
Nakon razgovora podijelite učenike u nekoliko grupa. Zadatak svake grupe bit će napraviti anketu o nekoj aktualnoj temi, npr. cjelodnevna nastava, čitamo li dovoljno, što bismo mogli promijeniti u školi i sl. Učenicima zadajte i dodatne smjernice, npr. koliko bi pitanja anketa trebala sadržavati, koju će vrstu pitanja postavljati i sl. Svoje ankete izrađuju u digitalnom alatu Forms. Svaka grupa poveznicu na anketu postavlja u alatu Google Classroom, a rješavaju je učenici ostalih grupa.
Sljedeći zadatak bit će iščitati dobivene rezultate, a potom svaki učenik piše svoje mišljenje, odnosno komentar o dobivenim podatcima.
Komentar pišu u alatu Word i postavljaju ga na Padlet ploču koja im omogućuje vrednovanje uradaka vršnjaka. Kriteriji za vrednovanje mogu biti: poštivanje trodijelne strukture, subjektivnost, zanimljivost i sl. Te kriterije možete postaviti na istu Padlet ploču kako biste učenike usmjerili kako napisati komentar.
Predstavnici grupa neka izvlače papiriće različitih boja. Oni koji su dobili istu boju međusobno vrednuju radove.
Komentare s najviše glasova učenici čitaju naglas i komentiraju zašto su baš taj komentar izabrali kao najbolji.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Kako bi učenici s teškoćama uspješnije sudjelovali u razmjeni mišljenja, možete im unaprijed pripremiti rečenice zbog čega su društvene mreže dobre ili loše, a njihov zadatak neka bude sortiranje (za i protiv). Umjesto napisanih rečenica mogu poslužiti i sličice.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu tijekom nekoga razdoblja prikupljati zanimljive komentare na društvenim mrežama. Ispisuju ih s pomoću digitalnog alata ClassTools koji omogućuje izradu lažnih Facebook profila, tvitova i sl. Na taj će način komentari biti prikazani na učenicima poznat način. Komentirajte što je u tim komentarima pogrešno i što treba izbjegavati pri iskazivanju svojega mišljenja.
Učenike podijelite u nekoliko grupa. Zadatak svake grupe bit će snimanje videozapisa o određenoj temi. Bitno je da su teme aktualne, učenicima bliske, a mogu biti i povezane s tekstovima koje ste prethodno radili.
Za ovaj dio aktivnosti učenicima dajte određeno vremensko razdoblje i dodatne smjernice, npr. videozapis može biti i animiran, u videozapisu nema govorenoga dijela, prenosi poruku vezanu uz temu koju su dobili, zadana je duljina trajanja videozapisa i sl.
Učenici videozapise izrađuju s pomoću digitalnog alata Kizoa i postavljaju ga u alat Google Classroom.
Zamolite učenike da s pomoću Google tražilice potraže primjere komentara u nekim dnevnim novinama, a možete im i unaprijed pripremiti nekoliko primjera napisanih u Word dokumentu i ispisanih.
Učenici svake grupe proučavaju strukturu komentara i obilježavaju njegove dijelove. Vođenim razgovorom dolaze do zaključka što svaki dio komentara mora sadržavati. Pitajte učenike komentiraju li i oni nešto na društvenim mrežama pa potaknite raspravu o tome koja je razlika između tih komentara na društvenim mrežama i onih koje su upravo proučavali.
Nakon što su učenici došli do zaključka koji su dijelovi komentara, zajednički pogledajte sve videozapise, a potom nasumce izaberite koja će grupa detaljnije proučavati koji videozapis. Učenici međusobno unutar grupe razgovaraju o videozapisu, a zatim zajednički pišu komentar prema obilježjima do kojih su došli u prethodnom dijelu aktivnosti.
Svoje komentare pišu u alatu Word i postavljaju ga u digitalni alat Linoit. Kad su završili ovaj dio zadatka, predstavnik svake grupe čita njihov komentar, a ostali učenici vrednuju prema zadanim kriterijima: subjektivnost, trodijelna struktura, pravopisna i gramatička točnost i sl.
Učenike grupe koja je napravila najbolji komentar možete nagraditi nagradom po izboru pa tako potaknuti natjecateljski duh.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Neki učenici s teškoćama mogu zahtijevati dodatno vrijeme za obradu informacija ili završetak zadataka. Osigurajte da digitalni alati omogućuju prilagodbu brzine ili ponavljanja materijala kako bi učenici imali dovoljno vremena.
Upozorite učenike na to da trebaju imati dopuštenje osobe za snimanje i prikazivanje videozapisa u alatu Google Classroom. Možete pripremiti obrazac za suglasnost koji će snimana osoba potpisati.
Osigurajte jasan raspored rada i strukturu aktivnosti kako bi učenici s teškoćama mogli razumjeti očekivanja i slijediti tijek grupnoga rada. Možete upotrijebiti vizualne rasporede ili jasne upute koje su prikazane na jednostavan i pregledan način.
Potaknite suradnju i partnerstvo među učenicima u grupnom radu. Poticanje timskoga rada i uzajamne podrške može pomoći učenicima s teškoćama da se osjećaju uključenima i prihvaćenima u grupi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu napraviti TV emisiju s prijateljima iz razrednog odjela ili izvan njega koja će nalikovati talk showu. Učenici prije snimanja emisije pripremaju pitanja kojima će potaknuti svoje sugovornike na komentiranje određene teme. TV emisije izrađuju s pomoću digitalnog alata Kizoa. Emisije zajednički pogledajte pa komentirajte jesu li sugovornici ispravno komentirali neku temu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.