Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što me čini drugačijim?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pridjevi
  • sklonidba pridjeva
  • vrste pridjeva
  • stupnjevanje pridjeva
  • pisanje pridjeva

Pridjevi svijet čine ljepšim!

Na početku aktivnosti potaknite učenike na to da pročitaju tekst s odgojnom temom. To može biti, npr. vijest na društvenim mrežama ili u dnevnom tisku. Aktivnost se može provesti i u obliku obrnute učionice tako da učenici unaprijed pročitaju tekst i donesu ga na sat. Zatim učenike podijelite u parove tako da jedan par čine učenici koji sjede u istoj klupi. Zatim im dajte uputu da učeniku u paru prepričaju tekst koji su pročitali. Uputite ih na to da prepričavanje treba biti slikovito, tj. da u prepričavanju trebaju upotrebljavati što veći broj pridjeva. Dok prvi učenik prepričava tekst, drugi učenik u paru uočava sve pridjeve koje je prvi učenik upotrijebio i zapisuje ih u digitalni alat OneNote. Nakon provedene aktivnosti u paru uputite učenike na to da zamijene svoje bilješke sa susjednim parom koji će kontrolirati popis napisanih riječi i ispraviti ga ako uoči da neki od zapisanih primjera nisu pridjevi.

Zatim s učenicima podijelite tablicu koju ste izradili u digitalnom alatu Word Online, a koju ste podijelili na stupce (opisni, posvojni, gradivni), s obzirom na tvorbeni nastavak pridjeva ili sl. Učenicima skrenite pozornost na neodređeni i određeni vid pridjeva, s obzirom na oblike i značenjske razlike. Istaknite da u vezi s oblikom pridjeva, kao i u vezi s drugim jezičnim obilježjima, mogu i ne moraju postojati razlike između hrvatskih organskih idioma i hrvatskoga standardnoga jezika. Zajednički s učenicima razvrstajte pridjeve koje su učenici zapisali. Učenici prilikom čitanja svakoga pridjeva samostalno razvrstavaju pridjeve u stupac. Prilikom zapisivanja razgovarajte s učenicima o pridjevima koji su na popisu, npr. što označavaju, kojoj vrsti pridjeva pripadaju, kako se sklanjaju, mogu li se stupnjevati, kako se pravilno pišu, npr. komparativ i superlativ pridjeva s popisa, pišu li se pravilno velikim ili malim početnim slovom ili sl. Aktivno sudjelujte u razgovoru, pomažući učenicima u određivanju obilježja pridjeva i ispravljajući eventualna odstupanja.

Učenicima skrenite pozornost na to da se neki pridjevi koji imaju negativno značenje često javljaju u komunikaciji na društvenim mrežama. Upozorite ih na to da se njihovom upotrebom, svjesno ili nesvjesno, vrijeđaju pojedinci i skupine, i da je takav način komuniciranja štetan ne samo za pojedinca nego i za cijelu društvenu zajednicu.

Na kraju se može organizirati natjecanje u obliku kviza koji ste pripremili u digitalnom alatu Kahoot!. Pitanja u kvizu mogu se odnositi na pravilan oblik pridjeva u sklonidbi i stupnjevanju pridjeva, pisanje pridjeva, prepoznavanje vrste pridjeva, razlikovanje pravilnog i nepravilnog oblika pridjeva u komparativu i superlativu, razlikovanje pridjeva od ostalih vrsta riječi i sl.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Savjetujte se sa stručnim timom škole u planiranju postupaka podrške.

Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst koji će čitati u uvodnoj aktivnosti. Učenika s teškoćama podijelite u par s učenikom s kojim se dobro slaže i koji je motiviran u odnosu prema radu i koji mu može pružiti podršku u radu. Tijekom podjele zadatka obratite pozornost na teškoće učenika te zadajte zdatak koji može uspješno riješiti u skladu sa svojim mogućnostima i jakim stranama.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata OneNote, Word Online, Kahoot!. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji su zainteresirani za temu pridjeva potaknite na to da zapišu, npr. dvadesetak imena javnih ustanova u kojima se javljaju pridjevi, npr. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Hrvatska narodna banka, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, Matica hrvatska i dr. Učenici usmeno ili pisano navode koji se pridjevi javljaju u imenu, određuju kojoj vrsti pridjeva pripadaju, u kojem su padežu i jesu li pravilno napisani s obzirom na pisanje velikoga i maloga početnog slova. Također mogu napisati i objasniti pokrate tih imena. Potaknite učenike na to da popis imena javnih ustanova i pokrate podijele sa svim učenicima u razredu. Tako će svaki učenik dobiti mogućnost da kod kuće doradi popis te da dodatno uvježbava pravilnu uporabu pridjeva uz pomoć digitalnoga alata. Možete objediniti popis i objaviti ga na zajedničkom mrežnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet, kako bi ga mogli vidjeti svi učenici u razrednom odjelu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pridjevi svijet čine ljepšim!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik određuje obilježja pridjeva.
  • Učenik sluša o obilježjima pridjeva.
  • Učenik piše o obilježjima pridjeva.
  • Učenik istražuje o obilježjima pridjeva.
  • Učenik čita o obilježjima pridjeva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Služim se pridjevima

Za početak aktivnosti pripremite PowerPoint prezentaciju u kojoj ste naveli ključne pojmove koji se odnose na sklonidbu pridjeva, vrste pridjeva, stupnjevanje pridjeva, pisanje pridjeva i sl. S učenicima razgovarajte o tome što sve znaju o pridjevima, kada ih rabe, kakvi se sadržaji mogu prenijeti primateljima s pomoću pridjeva, razgovarajte i o tome kako se pridjevima možemo služiti da bismo prenijeli pozitivne/negativne informacije o nekoj osobi, npr. da bismo je pohvalili ili je uvrijedili. Neka u raspravi komentiraju jesu li se susreli s uvredljivim pridjevima u komunikaciji na društvenim mrežama, među vršnjacima i sl.

Učenici trebaju pripremiti nekoliko primjera pozitivne i negativne komunikacije na društvenim mrežama, u njima podcrtati prdjeve i zatim na satu razgovarati o značenju pridjeva i o postupku eufemizacije, koji nam može pomoći u izbjegavanju pridjeva koji za pojedince ili skupine mogu biti uvredljivi.

Zatim im zadajte da samostalno oblikuju umnu mapu u digitalnom alatu Popplet u kojoj će sažeti sve bitne pojmove vezane uz pridjeve. Mogu se prisjetiti sadržaja koje ste im dali u prezentaciji na početku aktivnosti u vezi sa sklonidbom pridjeva, vrstama pridjeva, stupnjevanjem pridjeva, pisanjem pridjeva i sl., poslužiti se relevantnim mrežnim izvorima, poput Hrvatske školske gramatike, videolekcijama Škole za život i sl.

Za kraj aktivnosti zadajte učenicima da na mreži pronađu po tri testa iz predmeta Hrvatski jezik s državnih natjecanja i s državne mature te iz njih prepišu i riješe sve zadatke koji su u vezi s pridjevima. Učenici u paru rješavaju zadatke u zadanom vremenu. Zatim potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje zadataka i samovrednovanje rada u paru. Vršnjačko vrednovanje možete provesti s pomoću Liste procjene točnosti zadataka koju možete izraditi zajedno s učenicima koristeći se alatom Word. Učenicima pomozite u objašnjavanju točnih/netočnih odgovora.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite PowerPoint prezentaciju kako bi se mogao pripremiti za uvodnu aktivnost i sudjelovati u raspravi. Ne inzistirajte na sudjelovanju ako to učenik s teškoćama sam ne želi. Učeniku s teškoćama pripremite smjernice za izradu umne mape. Provjerite razumije li zadatak te mu ponovite upute. Učeniku s teškoćama pripremite pitanja o pridjevima koja se nalaze u državnim ispitima.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Popplet, Word. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima možete predložiti da na mreži pronađu vlastita imena i nadimke povijesnih osoba, npr. imena vladara, umjetnika, književnika, a u kojima se javljaju pridjevi, čime se ostvaruje korelacija s nastavom Povijesti. O vlastitim imenima i nadimcima koje su prikupili mogu oblikovati PowerPoint prezentaciju. U razredu se može povesti rasprava o povijesnim osobama, vlastitim imenima i nadimcima, te o pravilnom pisanju vlastitih imena i nadimaka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Služim se pridjevima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita o obilježjima pridjeva.
  • Učenik sluša o obilježjima pridjeva.
  • Učenik piše o obilježjima pridjeva.
  • Učenik istražuje pridjeve.
  • Učenik analizira jezične pojave.
  • Učenik uspoređuje jezičnu teoriju i jezičnu praksu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Povijest

Na pogreškama se uči

Na početku aktivnosti upoznajte učenike s postojanjem mrežne stranice Bolje je hrvatski! i potaknite ih na to da istraže kako su na hrvatski standardni jezik prevedene neke engleske riječi i izrazi koji se vrlo često koriste u komunikaciji. Neka izaberu nekoliko engleskih izraza i njihovih prijevoda na hrvatski u kojima se nalaze pridjevi te ih zabilježe. Mogu i sami predložiti neki izraz na engleskome jeziku s kojim su se susreli, primjerice na društvenim mrežama, u komunikaciji s vršnjacima i sl. te ponuditi prijevod na hrvatski jezik, vodeći računa o pravilnoj tvorbi riječi u hrvatskome standardnom jeziku. Svaki učenik neka pred razredom navede riječi i izraze koje je odabrao.

Učenici također mogu istražiti i Jezični savjetnik Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, u njemu izabrati nekoliko savjeta koje smatraju korisnima za pravilnu uporabu pridjeva te o njima izvijestiti ostale učenike u razrednom odjelu.

U nastavku aktivnosti nastavnik dijeli učenike u grupe (od 3 do 4 učenika). Svaka grupa dobiva isti zadatak, tj. da u dogovorenom vremenu (npr. tjedan dana) pronalazi i zapisuje odstupanja (pogreške) u oblicima i značenju pridjeva u različitim govorenim i pisanim tekstovima u kojima se očekuje uporaba hrvatskoga standardnog jezika. Uputite učenike na to da to trebaju biti tekstovi upućeni javnosti te da mogu analizirati tekstove iz govorenih i pisanih medija. Prva grupa treba zapisivati odstupanja u oblicima i sklonidbi pridjeva, druga u stupnjevanju pridjeva, treća u vidu pridjeva, četvrta u pisanju pridjeva i sl. Svaka grupa izrađuje plakat u digitalnom alatu Canva. Učenici najprije navode koje su tekstove odabrali za analizu i argumenitiraju zašto je u tim tekstovima trebao biti upotrijebljen standardni jezik. Zatim objašnjavaju zašto misle da je neki od oblika pridjeva nepravilan. Učenik koji započinje izvještavanje o provedenom istraživanju treba najprije navesti koji je bio zadatak svakoga člana grupe, u kojem je dijelu zadatka sudjelovao svaki član grupe i zatim objasniti tijek istraživanja. Nakon toga svaki učenik govori o svom dijelu istraživanja, kao i o rezultatima istraživanja do kojih je došao. Sudjelovanjem svakog učenika u aktivnosti potiče se važnost aktivnoga sudjelovanja svakoga člana grupe u aktivnostima grupe i postizanja zajedničkih ciljeva. Također se potiče upoznavanje s aktivnostima koje se provode u istraživačkom radu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i mrežnu stranicu koju će istraživati na satu kako bi se mogao pripremiti za uvodnu aktivnost. Učenika s teškoćama oslobodite navođenja izabranih riječi pred razredom, osim ako to želi. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima se dobro slaže te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, kako bi u radu aktivno sudjelovao.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji su zainteresirani za daljnje ovladavanje predviđenim odgojno-obrazovnim ishodima može se potaknuti na to da u Čestotnom rječniku hrvatskoga jezika, npr. istraže kojih se dvadeset pridjeva u hrvatskom jeziku javlja najčešće. Taj podatak zatim trebaju usporediti s dvadeset najčešćih pridjeva, npr. u engleskom ili drugom stranom jeziku. Jesu li ti pridjevi u oba jezika isti ili su različiti?, Koji su pridjevi isti, a koji različiti?, Koji je pridjev najčešći u oba jezika? O tome i drugim podatcima do kojih su došli proučavanjem pridjeva u čestotnim rječnicima trebaju izvijestiti ostale učenike u razredu tako da rezultate istraživanja objave na zajedničkom mrežnom zidu s pomoću digitalnog alata Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na pogreškama se uči

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik određuje obilježja pridjeva.
  • Učenik čita o obilježjima pridjeva.
  • Učenik sluša o obilježjima pridjeva.
  • Učenik piše o obilježjima pridjeva.
  • Učenik analizira jezične pojave.
  • Učenik uspoređuje jezičnu teoriju i jezičnu praksu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Moguš, M.; Bratanić, M. i Tadić, M. (1999). Hrvatski čestotni rječnik. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.