Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od tijela do otiska

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • proporcije
  • otisak
  • kadar
  • dripping

Može li se kontrolirati slučajnost?

Usmjerite učenike na kreiranje rada u bilježnici iscrtavanjem obrisa i izradom otisaka svojih ruku. Zatim tražite da u mnoštvu otisaka kadriraju dio koji bi se mogao iskoristiti kao završno djelo zahvaljujući kompoziciji i zastupljenosti principa oblikovanja kao što su simetrije ili kontrasti. Potaknite ih na razmišljanje o tome može li kvalitetno izvedeno djelo biti rezultat slučajnosti. Napomenite im da je riječ o zadatku u kojem nisu unaprijed usmjereni na oblikovanje rada kao cjeline. Podijelite učenike u grupe kako bi mogli uspostaviti kriterije i provesti vršnjačko vrednovanje. Diskutirajte s njima o kriterijima postavljenim u grupi. Pripremite primjere djela:

Podijelite učenike u četiri grupe koje će provesti istraživanje i definirati stav o formalnoj razini djela provjerom oblikovnih principa, npr. kontrasta, simetrije, ravnoteže i dominacije. Grupe će iznijeti mišljenje o tome koliko je slučajnost utjecala na oblikovanje djela.

Raspravljajte s učenicima o metodama rada kao što su otiskivanje i dripping. Istaknite da u sva četiri slučaja umjetnici upotrebljavaju slikarsku tehnologiju (boja, rendgenski zapis, litografija, otiskivanje i kapanje boje), ali i tijelo kako bi se realiziralo djelo.

Rezultate istraživanja - primjere, vremenski kontekst i kriterije - svaka grupa može predstaviti koristeći se digitalnim alatom Prezi. Na kraju aktivnosti raspravite s učenicima o tome koji im je dio zadatka bio najteži.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne vizualne primjere radova i korake za izradu rada u bilježnici koristeći se tragovima ruku kako bi učenici bili sigurni što se od njih očekuje u zadatku te kako bi u svakom trenutku znali gdje se nalaze u odnosu na cilj zadatka.
Pružite dodatnu fizičku podršku učenicima koji imaju oštećenja mišićno-koštanog sustava. To može uključivati ​​pružanje pomoći pri iscrtavanju obrisa ruku ili pri pravilnoj izradi otisaka.
Osigurajte različite materijale i tehnike za izradu radova kako bi učenici mogli, s obzirom na svoje potrebe i teškoće, odabrati one koji im najviše odgovaraju. Na primjer, umjesto tradicionalnih boja mogu se koristiti boje s velikim kontrastom ili taktilni materijali poput tinte ili plastelina.
Prilagodite način evaluacije kako bi bio pristupačan učenicima s teškoćama u razvoju. Omogućite im da vizualno ili usmeno izraze svoje dojmove i prijedloge kriterija. Osim toga, pomoćnik ili asistent mogu učeniku pomoći tijekom evaluacijskog procesa.
Osigurajte prilagođene materijale za istraživanje i definiranje stavova. Primjerice, ​​pristupačne tekstove, audiozapise ili videomaterijale koji će olakšati razumijevanje pojedinih metoda rada i njihova konteksta.
Pružite dodatnu podršku učenicima tijekom istraživanja. Dajte im upute korak-po-korak, modelirajte postupak istraživanja, potkrijepite primjerima ili dodatnim resursima.
Kad grupa predstavlja svoje istraživanje u alatu Prezi, pružite mogućnost uporabe audiovizualnih materijala umjesto isključivo vizualnih. To može uključivati ​​govorne opise, zvučne efekte ili snimljene intervjue čime bi prezentacija dobila dodatnu dimenziju.
Pružite individualnu podršku učenicima tijekom uporabe alata Prezi. To može uključivati ​​pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će biti dostupan za odgovaranje na pitanja, davanje smjernica i pomoć učenicima tijekom izrade njihovih prezentacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Može li se kontrolirati slučajnost?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava kako su likovni materijali i tehnike odredili formalna obilježja umjetničkog djela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti uku A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.

Isti smo, bez obzira na razdoblje

Prije početka aktivnosti pripremite primjere: Kora, Orator, Sveti Juraj, Vitruvijev čovjek.

Pokažite učenicima reprodukciju Leonardove interpretacije Vitruvijeva čovjeka (o. 1487.) te razgovarajte o proporcijama ljudskog tijela. Postavite tezu:

Kad raširimo ruke poput Vitruvijeva čovjeka, oko svakog od nas moći će se opisati kvadrat.

Napravite eksperiment u razredu tako da učenici stanu u položaj Vitruvijeva čovjeka, naprave fotografije te s pomoću digitalnog alata GeoGebra provjere valjanost teze. Kako bi realizirali zadatak, učenici će svoje fotografije priložiti u Geogebru i upotrijebiti alat - kvadrat preko fotografije. U slučaju poteškoća (krivi kut snimanja) možda će trebati napraviti nove fotografije. Nakon izvedbe ovog zadatka podijelite im vizuale Kore, Oratora i Svetog Jurja.

Zadatak je učenika da navedene primjere postave u alat Geogebra i pokušaju ucrtati kvadrat. Zadatak se može realizirati označavanjem osi simetrije i iscrtavanjem dužina ruku kako bi se iste podigle pod određenim kutom okomito na prethodno označenu os simetrije. Kad se označe osi podignutih ruku, moći će se ucrtati kvadrat na temelju poznatih točaka: vrh glave - peta na nozi i okomit pravac koji povezuje dvije ruke, što je dovoljno za rekonstrukciju kvadrata. Na kraju raspravite s učenicima o rješenjima i potaknite ih na razmišljanje o tome upotrebljavaju li se u različitim razdobljima iste proporcije. Zatim učenike podijelite u grupe kako bi proučili proporcije ljudskog tijela tijekom razdoblja.

Učenici će istražiti nekoliko prikaza ljudskog tijela u razdobljima romanike, gotike i renesanse. U svojim se istraživanjima mogu koristiti digitalnim alatom Geogebra ili sličnom aplikacijom po izboru. Proporcije mogu istražiti upisivanjem likova u kvadrat ili provjerom odnosa glave i ostatka tijela.

Romanika:

  • Benedetto Antelami: David
  • Gislebertus: Eva
  • Majstor Radovan: Adam

Gotika:

Renesansa:

Rezultate istraživanja učenici će prezentirati koristeći se digitalnim alatom Prezi. Za valjanost prezentacija potrebno je navesti podatke o razdoblju i rezultate istraživanja pokazati na konkretnim primjerima.

Naposljetku, uspoređuju se rezultati i raspravlja o načinu prikazivanja tijela u trima navedenim razdobljima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se jasnim i jednostavnim vizualnim uputama kako biste objasnili zadatke učenicima. Možete rabiti ilustracije, slike ili simbole koji će pratiti korake u postupcima u eksperimentu.
Pružite dodatnu podršku učenicima pri uporabi alata Geogebra. To može uključivati ​​demonstraciju koraka, modeliranje upotrebe alata ili upute u obliku videozapisa koji će im olakšati korisničko iskustvo i uspješno izvršavanje zadatka.
Ako je potrebno, prilagodite zadatke prema individualnim potrebama učenika. Ovisno o njihovim sposobnostima, pojedini zadatci mogu biti pojednostavljeni, a materijali prilagođeni kako bi i učenici s teškoćama mogli u njima uspješno sudjelovati.
Omogućite učeniku s teškoćama u razvoju rad u paru s drugim učenikom ili u manjim grupama kako bi imao dodatnu podršku i mogućnost suradnje. To će svim učenicima pružiti priliku da se međusobno potiču i zajedno rješavaju zadatke.
Osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka učenicima s teškoćama u razvoju. Na taj će način moći raditi svojim tempom i posvetiti se detaljima tijekom proučavanja proporcija ljudskog tijela u različitim razdobljima.
Uručite učenicima vizualne pomoćne alate kao podršku tijekom rješavanja zadataka. To može uključivati ​​ilustracije ili slike koje prikazuju osi simetrije, dužine ruku i druge važne elemente za konstrukciju kvadrata i analizu proporcija ljudskog tijela.
Pripremite taktilne materijale koji će omogućiti učenicima s oštećenjem vida proučavanje proporcija tijela. To može uključivati ​​modeliranje kvadrata i drugih elemenata ljudskog tijela s pomoću materijala poput gline, plastelina ili drugih oblikovnih materijala. Na taj način mogu dobiti taktilno iskustvo te razumjeti proporcije.
Pružite detaljne audioopise primjera ljudskog tijela i elemenata koje trebaju analizirati. Opišite oblike, dimenzije i položaje dijelova tijela kako bi im omogućili mentalnu sliku i razumijevanje strukture.
Osigurajte pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima s oštećenjem vida. Pomoćnik može pružiti dodatnu podršku i pomagati učenicima u manipulaciji materijalima, izradi taktilnih priprema ili pristupu informacijama putem zvuka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, istraživanje mogu nastaviti proučavanjem metode pojednostavnjivanja ljudskog tijela primjenom geometrije. Istraživanje može početi pitanjem:

Mogu li se proporcije ljudskog tijela prikazati uz pomoć geometrije?

Kako bi proveli ovu aktivnost, učenici mogu kombinirati praktičan i istraživački rad. Istraživački rad uključuje smjernice Villarda de Honnecourta za skiciranje s pomoću geometrijskih likova, crtež Luce Cambiasa s prevođenjem ljudskih likova u geometrijska tijela te shematske crteže Oscara Schlemmera. Tijekom aktivnosti učenici bi trebali eksperimentalno primijeniti te metode za prikazivanje ljudskih likova u vlastitim crtežima. Alat kojim se mogu koristiti u takvim aktivnostima jest Mathigon. Ulaskom u Mathigon potrebno je u izborniku izabrati opciju Polypad te zatim s pomoću poligona ili geometrijskih tijela oblikovati ljudske likove. Svoje radove, uz objašnjenje primjene izvornih metoda Honnecourta, Cambiasa i Schlemmera, mogu prezentirati u obliku infografika u digitalnom alatu Canva. Izložba radova mogla bi potaknuti na raspravu o primjeni takvih rješenja u suvremenom svijetu (robotika, SF filmovi, strip, kazalište).

Nastavna aktivnost za predmet X

Isti smo, bez obzira na razdoblje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje utjecaj umjetničkog konteksta na promjenu pristupa ljudskom tijelu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika SŠ C 1.1. Učenik definira i konstruira simetralu dužine, simetralu kuta, visinu.

Dizajnirajmo društvenu igru

Ponudite učenicima teme vezane za prikazivanje ljudskog tijela u razdobljima drevnog Egipta, antike i renesanse:

  • proporcije u razdoblju drevnog Egipta
  • Leonardovo viđenje anatomije
  • antički pojam ljepote
  • renesansne poze.

Učenici će formirati grupe ovisno o interesima, a svaka će grupa složiti društvenu igru u obliku lova na blago s pomoću digitalnog alata Goose Chase.

Zadatak se realizira u nekoliko vremenski definiranih faza: istraživanje, definiranje ciljeva, obrada informacija, pisanje scenarija, editiranje igre u zadanom formatu, provjera i prezentacija rada na projektu. Grupe će se organizirati s pomoću digitalnog alata Trello. Faze rada također će biti dokumentirane s pomoću digitalnog alata Trello, stoga se za potrebe završne prezentacije može rabiti vizualni ili videoformat. Prije početka rada učenici će u grupi raspraviti o ciljanim skupinama. Savjetuje se da igra bude primjerena dobi učenika.

Faze:

  1. Istraživanje se odnosi na prikupljanje podataka o zadanoj temi, odnosno tekstova i vizuala. Važno je da se u grupi provjerava valjanost prikupljenih podataka. Na kraju ove faze svakako razgovarajte s predstavnicima grupa.
  2. Definiranje ciljeva omogućuje učenicima da označe smjer u kojem žele ići. Razgovarajte s predstavnicima grupa kako biste ih dodatno usmjerili u radu.
  3. Obrada informacija podrazumijeva kategorizaciju s obzirom na prethodno definirane ciljeve. U ovoj će fazi učenici neke rezultate istraživanja ocijeniti kao neupotrebljive, a druge pak kao važne. Važno je da se prije pisanja scenarija eliminiraju podatci koji nisu usko povezani s ciljevima.
  4. Scenarij će povezati ciljeve i relevantne materijale u logičku i linearno postavljenu cjelinu. Scenarij treba biti jasan i lišen nepotrebnih deskripcija. Svaka faza igre treba biti definirana na razini točnog i krivog odgovora. Kad dovrše scenarije, učenici trebaju pripremiti vizuale i tekstove vezane za linearni kontinuitet igre. Provjerite kako učenici napreduju u grupnom radu.
  5. Editiranje igre u alatu temelji se na pripremljenom scenariju i materijalima. Savjetuje se probno testiranje.
  6. Provjera je zapravo igranje igre s ostalim učenicima.
  7. Prezentacija rada uključuje diskusiju sa svim članovima i osvrt na faze projekta. Učenici trebaju navesti uspješne i neuspješne faze projekta, osvrnuti se na poteškoće i na načine njihova prevladavanja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne i jednostavne upute za uporabu alata Goose Chase. Koristite se jasnim jezikom i jednostavnim rečenicama te ponovite važne informacije. Osigurajte jasan i strukturiran raspored aktivnosti kako bi se učenicima olakšalo praćenje koraka u radu na projektu. Upotrijebite vizualne rasporede ili rasporedite zadatke po fazama te dajte jasne upute za provedbu svake faze projekta. Pružite vizualna pomagala učenicima kako bi potkrijepili pisane i usmene informacije. To može uključivati ​​ilustracije, slike ili grafikone koji će im pomoći osvijestiti srž teme i ciljeve projekta. Osigurajte dodatnu individualnu podršku učenicima tijekom istraživanja i obrade informacija. Podršku u radu može mu pružiti pomoćnik u nastavi kako bi lakše pronašao relevantne materijale i uspješnije organizirao svoje ideje. Prilagodite materijale za istraživanje i obradu informacija potrebama učenika. Ponudite mu ​​pojednostavljene tekstove, uvećan font, jasnije slike ili taktilne pripreme kako bi se omogućio pristup informacijama na prilagođeni način. Dopustite učenicima prezentiranje rada na alternativne načine. Umjesto tradicionalne prezentacije možete razmotriti mogućnost izrade zvučnih prezentacija, videozapisa ili plakata koji će učenicima omogućiti iznošenje ideja na njima najudobniji i najprikladniji način. Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju rad u manjim grupama kako bi imali podršku i priliku za suradnju. Prema potrebi, o sigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka učenicima s teškoćama u razvoju. To će im omogućiti da rade svojim tempom, da pozorno obrade informacije te da se posvete svakoj fazi projekta kako bi postigli najbolje rezultate.
Osigurajte jasno strukturiran vremenski raspon za svaku fazu rada kako bi učenici s poremećajem pažnje i aktivnosti imali jasne smjernice o tome što se očekuje i kad. Koristite se vizualnim rasporedima ili kalendarima kako biste im pružili pregled cjelokupnog projekta i njegovih faza. Podijelite zadatke na manje cjeline i dajte im jasne upute o tome što i kad trebaju raditi. To će pomoći učenicima s poremećajem pažnje i aktivnosti održati koncentraciju i lakše se nositi sa zadatcima. Osigurajte sustav praćenja napretka učenika tijekom cijelog projekta. To podrazumijeva ​​redovite povratne informacije o napretku, bilješke o postignućima ili samoprocjenu kako bi se učenicima omogućilo praćenje vlastitog rada. Uključite kratke pauze tijekom dugotrajnih aktivnosti kako bi se omogućio oporavak i ponovno fokusiranje na zadatak. Također, promičite fizičku aktivnost (poput kratkog rastezanja) tijekom pauza kako bi se potaknula cirkulacija i povećala koncentracija.
Pružite podršku učenicima u organizaciji svojih zadataka na Trello ploči. Neka ​​dodaju oznake za prioritet, stvore podploče za različite faze projekta ili popis za provjeru kako bi lakše pratili korake u izvršavanju zadatka. Možete im dati dodatne upute, korak-po-korak vodiče ili demonstracije kako bi im pomogli u tome da se osjete sigurnima i samostalnima u uporabi alata Trello. Prilagodite postavke sučelja kako biste osigurali jasan i pregledan vizualni prikaz. Podesite veličinu fonta, boju i kontrast kako biste im olakšali čitanje i snalaženje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dizajnirajmo društvenu igru

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje pristup ljudskom tijelu u umjetničkim djelima različitih razdoblja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • uku A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema. uku D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Špiljsko slikarstvo: Pech Merle

Robert Rauschenberg, Booster (1967.)

Yves Klein, Antropometrije (1960.)

Jackson Pollock: Dripping

Kora

Orator

Sveti Juraj

Leonardo da Vinci, Vitruvijev čovjek (o. 1487.)

Benedetto Antelami: David

Gislebertus: Eva

Majstor Radovan: Adam

Zapadni portal katedrale u Reimsu

Verrocchio: Krist i nevjerni Toma

Ghiberti: Sveti Matej

Donatello: Zuccone

Faksimil bilježnice Villard de Honnecourta s objašnjenjima

Petrović, Đ.: Teoretičari proporcija; Građevinska knjiga, Beograd 1974.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.