Razgovorom provjerite mišljenje učenika o važnosti poštivanja prometnih pravila svih sudionika u prometu. Neka razmisle zašto su nužna različita ograničenja brzine kretanja na različitim vrstama prometnica. Također ih upitajte kojih se prometnih pravila oni kao sudionici u prometu pridržavaju. Prikažite učenicima video o ponašanju u prometu. Raspravom utvrdite svjesnost učenika o opasnostima u prometu. Porazgovarajte i o njihovom sudjelovanju u prometu, posebno o ponašanju prilikom prijelaza preko ceste s obilježenim pješačkim prijelazom.
Objasnite im da ćete izračunavati vrijeme zaustavljanja automobila i duljinu zaustavnog puta automobila pri pojedinim brzinama vožnje automobila u povoljnim uvjetima (vozač usredotočen na vožnju, ispravan automobil i povoljni uvjeti na cesti).
Vrijeme zaustavljanja automobila sastoji se od vremena reakcije vozača i vremena kočenja. Za potrebe vašeg izračunavanja možete koristiti vrijeme reakcije tr = 0.8 s (odmoran vozač, koncentriran na vožnju). Usporenje ovisi o vrsti i ispravnosti automobila, i određuje se probnim vožnjama na poligonima za ispitivanje vozila, a vi ćete koristiti vrijednost Duljina zaustavnog puta automobila, sastoji se od duljine puta reagiranja (jednoliko gibanje) i duljine puta intenzivnog kočenja (jednoliko usporeno gibanje).
Poveznicom učenicima podijelite Excel Online proračunsku tablicu u koju će upisivati rezultate svojih izračuna. Kreirajte zajedničku tablicu u koju ćete unijeti različite početne brzine automobila poredane od manjih prema većima. Vrijednosti brzina odredite u suradnji s učenicima, na način da je oni predlože i obrazlože svoj izbor. Potaknite ih da se prisjete različitih ograničenja brzine ili eventualnih prekoračenja brzine za koja su čuli.
Učenici će izračunavati i upisivati duljine puta reagiranja, vrijeme kočenja, duljinu puta intenzivnog kočenja i ukupnu duljinu zaustavnog puta automobila. Učenicima u parovima pridružite određenu brzinu za koju će izračunati tražene vrijednosti.
Nakon izračunavanja svih vrijednosti, projicirajte tablicu i raspravom utvrdite zavisnost duljine zaustavnog puta automobila o brzini. Obratite im pozornost da ta zavisnost nije linearna, istaknite da povećanje brzine višestruko djeluje na duljinu zaustavnog puta automobila. Tijekom rasprave grafički prikažite tu ovisnost u istoj Excel Online tabici. Podsjetite ih da su izračunavali vrijednosti u gotovo idealnim uvjetima, kojih često na cesti nema. Svi ostali mogući negativni čimbenici (vozač pod utjecajem alkohola ili opijata, korištenje mobitela u vožnji, magla, kiša, poledica, neispravan automobil….) produljuju duljinu zaustavnog puta automobila. Upozorite ih da bez obzira što pješaci imaju prednost pri prijelazu obilježenog pješačkog prijelaza, moraju obraćati pažnju i na ostale sudionike u prometu, prvenstveno zbog vlastite sigurnosti.
Za upotrebu digitalnih alata, upisivanja podataka u tablicu, izradite jednostavne pisane ili slikovne upute. Za rješavanje zadataka učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama dajte primjere riješenih zadataka, a formule za rješavanje perceptivno istaknite različitim bojama za različite vrijednosti koje u formulu trebaju unijeti. Omogućite učenicima upotrebu kalkulatora.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite da istraže kako se duljina zaustavnog puta automobila mijenja ovisno o uvjetima na cesti (faktoru trenja). Neka pronađu vrijednosti duljine zaustavnog puta automobila pri različitim brzinama na suhoj i mokroj cesti, te na poledici. Podatke koje pronađu mogu prikazati digitalnim plakatom izrađenim u nekom alatu za grafički dizajn (npr. Canva) i predstaviti ga ostalim učenicima u razredu.
Napravite kratku anketu među učenicima koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter i postavite ova pitanja (tipa Multiple Choice): Trägst du einen Schutzhelm beim Radfahren? Bist du im Auto angeschnallt? Gehst du immer am Zebrastreifen über die Straße, wo es ihn gibt? Kao moguće odgovore navedite: immer, manchmal, nie. Prokomentirajte rezultate.
Napravite kratku anketu među učenicima koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter i postavite ova pitanja (tipa Multiple Choice): Trägst du einen Schutzhelm beim Radfahren? Bist du im Auto angeschnallt? Gehst du immer am Zebrastreifen über die Straße wo es ihn gibt? Kao moguće odgovore navedite: immer, manchmall, nie. Prokomentirajte rezultate.
Na Padlet ploču stavite učenicima fotografije prometnih znakova i pješačkih semafora i prijelaza koji se nalaze u blizini škole. Omogućite učenicima da komentiraju ispod fotografija. Učenici trebaju uz pomoć modalnih glagola opisati što ti znakovi znače. Npr. Hier darf ich über die Straße gehen. Hier muss ich stehen bleiben. Hier kann ich spielen. Man darf hier nicht schneller als 40 fahren.
Ako je potrebno, ponovite prije konstrukciju rečenica s modalnim glagolima i/ili neodređenom zamjenicom man. Nakon što svi učenici upišu komentare, pročitajte komentare, provjerite gramatičku točnost rečenica i koliko učenici zapravo poznaju prometne znakove.
Pokažite učenicima jedan od edukativnih filmova (ovisno o njihovim sposobnostima): Fußgänger und Kinder im Straßenverkehr ili Nick erklärt kako bi učvrstili svoje znanje o prometnoj kulturi i osvijestili svoju ulogu u sigurnom prometu. Recite im da pozorno gledaju film kako bi što bolje riješili Kahoot kviz koji ste unaprijed pripremili na osnovu videa.
Podijelite učenike u parove ili grupe kako bi proučili 10 goldenen Regeln für Kinder im Straßenverkehr tako da svaki par ili grupa prouči jedno ili više zlatnih pravila i objasni ih razredu svojim riječima na njemačkom. Potaknite ih da koriste modalne glagole. Ako želite, možete voditi učenike do dogovora o svojih 10 zlatnih pravila ponašanja u prometu za djecu. O svojih 10 zlatnih pravila neka naprave razredni plakat na njemačkom jeziku. Plakat mogu izraditi suradnički, koristeći online grafički editor Canva.
Kako bi učenici provjerili stečeno znanje o prometnoj kulturi uputite ih da za domaću zadaću riješe kviz Schlaukopf - Verkehrserziehung. Učenici svoj napredak mogu pratiti u prozoru desno, gdje nakon što odgovore na svih 20 pitanja, dobivaju svoju ocjenu na njemačkom.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Za lakše razumijevanje postavljenih pitanja ili odabir odgovora učenicima s PSA ili intelektualnim teškoćama možete pomoći tako da pitanju ili riječi dodate sličicu.
Provjerite znaju li ovi učenici značenje prometnih znakova objasniti na hrvatskom jeziku.Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opis znaka na slici (vršnjačka podrška). U rješavanju kviza mogu sudjelovati svi učenici (možete predvidjeti rad u paru kako bi bila osigurana vršnjačka podrška za učenike kojima je ona potrebna).
Ista uputa odnosi se i na proučavanje zlatnih pravila ili izradu plakata.
Nove riječi koje ćete češće koristiti prilikom ove aktivnosti istaknite na ploči ili na neki drugi način kako bi učenici imali stalnu podršku/podsjetnik na njihovo značenje. Možete izraditi i mini slikovni rječnik vezan samo uz ovu aktivnost.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite zainteresirane učenike da samostalno pogledaju film Das Ost-Ampelmännchen - eine Erfolgsgeschichte. Uputite učenike da na internetu pronađu fotografije “neobičnih” likova s pješačkih semafora te da istraže pozadinu nastanka tih neobičnih likova. Svoja istraživanja mogu predstaviti na zajedničkoj Padlet ploči koju putem poveznice mogu podijeliti drugim zainteresiranim učenicima.
Razgovarajte s učenicima o važnosti prometnih pravila koja uključuju prometne znakove, signalizaciju u prometu, zakonsku regulativu i slično. Razgovorom povežite iskustva učenika u petom razredu kroz promet koji su obrađivali u sklopu Tehničke kulture i izvannastavne aktivnosti Promet, ako ste ju provodili, a učenici pohađali. Pitajte učenike: Kojih se sve prometnih znakova sjećate? Koje znakove najčešće viđate na putu do škole? Smatrate li da postoji dovoljan broj semafora u vašoj okolini? Mislite li da su postojeći semafori postavljeni na dobrim mjestima? Mislite li da su semafori dobro regulirani kako bi se spriječile gužve? Zašto je važna dobra povezanost semafora za automobile i semafora za pješake? Izbjegavaju li se opasnosti na raskrižjima postavljanjem semafora? Što mislite o raskrižjima koja imaju kružni tok (koje su njihove prednosti i nedostaci)? Mislite li da bi na nekim raskrižjima, koja imaju regulaciju prometa semaforima, bilo poželjnije i praktičnije da se raskrižje prenamijeni u kružni tok? Bi li se time raskrižje rasteretilo gužve i bi li bilo sigurnije za pješake?
Zadajte učenicima da istraže u svojem naselju ili gradu potencijalno opasna raskrižja na kojima su učestale prometne nesreće i predlože svoje ideje za poboljšanje sigurnosti prometa na njima. Neka istraže kako se pješaci i vozači ponašaju na tim raskrižjima, poštuju li svjetla na semaforu, nedostaje li možda nogostupa, biciklističkih staza, dodatnih ogledala i znakova te neka na temelju svoga istraživanja zaključe je li veći problem u prometu pješacima ili vozačima. Učenici svoja istraživanja mogu provesti i razgovorom s obitelji, mještanima, susjedima i slično. Rezultate istraživanja i prijedloge rješenja neka bilježe na zajedničko online mjesto, primjerice u Google Dokument u zajedničkoj mapi na Google Disku. Izvješća mogu čitati i komentirati svi sudionici u ovoj aktivnosti.
Podijelite zatim učenike u grupe i pomozite im da izrade automatiziranu signalizaciju najviše problematičnog raskrižja iz svoga istraživanja, za automobile i pješake. Učenici neka koriste elektroničke elemente iz kutija za Tehničku kulturu te ostalu potrebnu opremu. Učenici mogu svoj model automatiziranog raskrižja unaprijediti i dizajnirati prema želji, a možete napraviti i model većih dimenzija koji će biti izložen u holu škole. Učenici će raskrižje automatizirati mikroupravljačem Arduino UNO koji se programira pomoću besplatnog programa Arduino IDE. Ako u školi posjedujete 3D pisač možete s učenicima dijelove za automatizirano raskrižje ispisivati njime.
Po završetku radova provjerite s učenicima funkcionalnost semafora. Ako ste s učenicima izradili model semafora većih dimenzija, postavite ga u predvorje škole te prezentirajte drugim učenicima. Po završetku aktivnosti možete učenicima predložiti izradu kviza u programu Wordwall pomoću Čudnovatog kotača, koji je dostupan u besplatnoj inačici, kako bi učenici provjerili usvojenost ishoda.
Porazgovarajte s učenicima o važnosti poštivanja prometnih pravila. Sudionici u prometu dužni su se držati ograničenja, zabrana i obveza izrečenih pomoću postavljenih prometnih znakova. Ponovite vrste znakova koje su učenici dosad naučili na nastavi Tehničke kulture koristeći interaktivni element Prometni znakovi. Prikažite im zatim video Trenuci nepažnje u prometu. Ponovite zajedno s učenicima što je sve bitno za sigurno sudjelovanje u prometu i upitajte ih trebaju li možda mijenjati svoje navike.
Pripremite podjednak broj kartica na kojima su ispisani znakovi opasnosti, znakovi izričite naredbe i znakovi obavijesti. Podijelite učenicima kartice i zamolite ih da se grupiraju prema vrstama znakova.
Nakon formiranja, svaki član grupe istražuje na mrežnim stranicama objašnjenje i primjenu svog znaka, što zatim prezentira ostalim članovima. Na taj način cijela grupa usvaja znanja vezana uz određenu vrstu znakova.
Neka zatim zajedno pronađu podatke o stvarnim dimenzijama znakova te izaberu znakove s jednostavnijim likovima koje će umanjene nacrtati ili izraditi od kolaža. Koristeći svojstva proporcionalnosti izračunavaju dimenzije znakova i likova na njima.
Nakon izrade, svoja rješenja predstavljaju učenicima u razredu uz objašnjenje i primjenu pojedinog znaka. Radovi se mogu izložiti na panou škole ili fotografirati te objaviti na mrežnim stranicama škole 21. listopada koji je proglašen Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opis viđenoga u videu.Učenike s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju uputite na točno određene mrežne stranice za istraživanje prometnih znakova ili im unaprijed pripremite objašnjenja koja su jednostavna i laka za čitanje. Za izradu prometnog znaka i korištenje svojstva proporcionalnosti pomozite učenicima prikazujući im riješeni primjer. Učenici mogu izračunavati samo opseg i površinu cijelog znaka prema zadanoj formuli.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirani učenici neka izrade maketu s dijelom grada ili ulicu u kojoj stanuju. Neka na mrežnim stranicama istraže dimenzije kolnika, pješačkih staza, zebre i prometnih znakova i prikažu ih u umanjenom mjerilu.
Podijelite učenike u skupine od po četiri učenika. Uputite ih da svaka skupina promotri popis pojmova povezanih s prometom (npr. a road, a lane, a road sign, traffic lights, a zebra crossing, a motorway, a roundabout, a gas station, a car park, to overtake, to park, a safety belt, a speeding ticket, a speed camera, a stop sign, to bump into, to give way, to turn left/right…) i da definiraju riječ na engleskom jeziku (npr. A car park is an area where you can leave your car temporarily.). Objasnite učenicima da će svoje definicije, nakon predstavljanja drugim skupinama, napisati u kartice u alatu Quizlet, a svakom će pojmu pridružiti sliku. Uputite učenike da pri korištenju aplikacije Quizlet upisuju pojam po pojam, njegovu definiciju na poleđini kartice, prilikom čega odabiru i sličicu koja opisuje taj pojam. Svaka skupina treba napraviti set od 10 riječi koje će poveznicom podijeliti u Prostoru za suradnju zajedničke OneNote razredne bilježnice.
Pogledajte s učenicima video Walking While Texting o jednom prometnom problemu koji je postao prisutan u posljednje vrijeme – distracted walking. Zamolite učenike da komentiraju video i postupke pojedinaca te usporede sa svojim iskustvom kada su pješaci u prometu i koriste mobitel. Uputite sada učenike da pogledaju video Gary on the Street: Distracted Walking i navedite ih da razmisle na koje sve opasnosti i probleme mogu naići ukoliko pišu poruke i kreću se u isto vrijeme. Neka zapišu ideje na papir jer će ih koristiti u sljedećem zadatku.
Koristeći Biblioteku sadržaja vaše OneNote razredne bilježnice podijelite učenicima tekst Japan's Yamato aims to ban phone use while walking o novom prijedlogu u jednom japanskom gradu o zabrani pisanja poruka na mobitelu za vrijeme hodanja. Navedite učenike da komentiraju i obrazlažu svoje mišljenje o tom problemu i prijedlogu zakona na način da svoje mišljenje iznose pomoću izraza za slaganje/neslaganje (I totally agree ili Absolutely not!). Uputite ih da navedu zašto tako misle, kako bi se povela rasprava unutar grupa.
Uputite učenike da će u posljednjem dijelu izraditi strip koristeći alat Pixton. Recite im da od svojih ideja kreiraju priču o liku ili likovima i naprave strip od 5 sličica o problemu korištenja mobitela prilikom hodanja ili u vožnji te ponude rješenje u završetku svoje priče. Nakon što stripove naprave, objasnite im da će ih podijeliti u Prostoru za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice kako bi bili dostupni svim učenicima.
Riječi vezane uz promet za učenike s PSA ili intelektualnim teškoćama objasnite/ pojasnite uz pridruživanje sličica. Za korištenje/ upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute ako ih učenici nisu ranije koristili.
Videozapise po potrebi zaustavljajte i prevodite ako smatrate da u razredu postoje učenici koji nisu uspjeli pratiti/razumjeti izgovoreno u videu. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise viđenog u filmu.Tekst o prijedlogu japanskog grada možete skratiti i pojednostaviti ili uz njega pridružiti rječnik novih pojmova s kojima će se učenici u tekstu susresti. (Za učenike s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Objasnite učenicima da će sada primijeniti u praksi dijelove koje su usvojili u prethodnim aktivnostima. Uputite ih da pročitaju primjere dopisa na mrežnoj stranici Letters - Roads & Road Safety.
Savjetujte učenike da istraže imaju li u okolici škole ili na putu do kuće opasno prometno mjesto, oštećenja na kolniku, opasan pružni prijelaz, neoznačeno mjesto prelaska kolnika ili znak koji nedostaje. Na zajedničkom Padlet zidu koji ste unaprije kreirali opisuju svaki problem, postavljaju fotografije i nude rješenje. Objasnite učenicima kako da napišu dopis Općini, Gradu, Županiji ili hrvatskom predstavniku u EU parlamentu u kojem opisuju problem i traže njegovo rješenje. Dopis neka napišu koristeći alat za obradu teksta Word Online, a mogu ga poslati e-poštom.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.