Komentirajte trenutačne vremenske prilike i njihovu prikladnost putovanju koristeći se frazama za izražavanje mišljenja. Neka učenici prepoznaju koje su to fraze te komentiraju vrijeme služeći se njima.
Na ploču napišite nekoliko argumenata ZA i PROTIV putovanja u trenutačnim vremenskim prilikama, ali s izmiješanim redoslijedom riječi u rečenici. Učenici uređuju rečenicu stavljajući riječi na odgovarajuća mjesta kako bi dobili njihov pravilan redoslijed. U sljedećem koraku učenici obrazlažu svoje mišljenje upotrebljavajući uzročne rečenice s veznikom weil i pazeći pritom na red riječi u rečenici.
Pripremite popis od 15 predmeta koji bi mogli upotrebljavati pustolovi tijekom boravka na pustom otoku. Učenici u grupama igraju igru Die Reise auf eine einsame Insel odabirući pet stvari koje bi ponijeli na putovanje na neki otok. Neka se služe frazama za izražavanje mišljenja.
Pojedine grupe predstavljaju svoj odabir i iznose argumente uzročnim rečenicama. Učenici raspravljaju o odabirima pojedinih grupa te izrađuju opsežniji popis stvari za putovanje. Popis izrađuju u alatu Padlet ovisno o načinu na koji putuju (primjerice, automobilom, u inozemstvo, brodom). Učenici alatu pristupaju putem poveznice koju ste im pripremili.
Pripremite srednje dugačak i jednostavan tekst o organizaciji putovanja ili pronađite tekst s uputama za organizaciju putovanja (npr. Tekst A, Tekst B ili Tekst C). Odabrani tekst didaktizirajte i prilagodite predznanju učenika. Učenici čitaju tekst s uputama za organizaciju putovanja i uspoređuju savjete s onima koje su sami naveli te dopunjavaju svoj popis. Ako žele, mogu birati odredište razrednog putovanja.
Učenici rade u parovima. Pripremaju i glume kratke razgovore u kojima jedni drugima govore što učiniti, tj. koje pripreme obaviti prije razrednog putovanja. Drugi ih učenici ocjenjuju prema kriterijima o kojima ste se unaprijed dogovorili s njima, vodeći računa o sadržaju, argumentima, sigurnom nastupu i jezičnoj točnosti. Učenike čiji je dijalog odabran kao najbolji možete sumativno vrednovati.
Pripremite nekoliko različitih karikatura o pustom otoku i podijelite ih učenicima. Učenici na temelju primjera raspravljaju o značenju pojma Inselwitz. U paru ili grupama osmišljavaju vlastitu šalu o pustom otoku i izrađuju karikaturu. Karikature izložite na razrednom panou.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite sadržaje kako bi ih mogli pregledati kod kuće. Uz popis od 15 predmeta dodajte slikovne prikaze ili navedite i hrvatski naziv za svakog od njih. U komentiranju odabranih predmeta omogućite im uporabu hrvatskog jezika. Učenicima oštećena vida opišite koji se predmeti nalaze na popisu kako bi ravnopravno sudjelovali u aktivnosti.
Tijekom rada u grupama važno je da svakom učeniku s teškoćama dodijelite učenika mentora koji će mu pomoći u izvršavanju zadataka ako mu je to potrebno. Pri organiziranju grupa smjestite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje u poticajnu grupu koja će ga uključivati u rad i usmjeravati mu pažnju na zadatak ako je potrebno. Učeniku oštećena vida pružite podršku tako da potaknete vršnjaka u grupi da mu opisuje sve važne vizualne informacije i potiče ga da i on daje prijedloge i ideje koje će se uzeti u obzir. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra možda će zbog teškoća s apstraktnim mišljenjem biti potrebno objasniti važnost zadatka sastavljanja popisa svega što je potrebno za putovanje i povezati isto s njihovim iskustvom odlaska na put.
U učenika koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem, nemojte inzistirati na usmenom izlaganju o predmetima koje su odabrali u grupi, već pratite njihov rad u grupi.
Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite popis nepoznatih riječi u tekstu o organizaciji putovanja.
Važno je da primjereno grafički oblikujete tekst koji ćete rabiti u aktivnosti za učenike s teškoćama (tekst treba biti veličine 14 pt, napisan sanserifnim fontom – Calibri, Arial, uz lijevo poravnanje te povećane razmake između riječi i redaka), a to je osobito važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Nakon rada u paru nemojte inzistirati na tome da javno izlažu svoj dijalog i glume učenici koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem (primjerice, učenici koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenici koji imaju izraženu anskioznost i slično), već njihov rad i zalaganje pratite tijekom rada u paru.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici sastavljaju upute partnerima iz zemlje njemačkoga govornog područja ili stranim partnerima koji uče njemački. Upute u obliku natuknica sadržavaju popis stvari koje je potrebno pripremiti i imati na putu u grad u kojemu se nalazi škola učenika. Potaknite učenike na to da šaljivim ilustracijama upotpune upute kako bi one bile zabavne, a ne suhoparne. Pošaljite upute partnerima u projektu u kojem sudjeluje vaša škola. Na nastavi engleskog ili nekog drugog stranog jezika, u suradnji s nastavnikom tog jezika, prevedite upute kako biste ih mogli poslati i onim partnerima koji se ne služe njemačkim jezikom.
Ova je aktivnost usmjerena na prepoznavanje različitih aspekata putovanja i izleta. Navedite kojim ste prometnim sredstvom došli u školu. Učenici navode kako oni putuju do škole pazeći pritom da uz prometno sredstvo upotrijebe pravilan prijedlog i član. Nakon toga navode sva prometna sredstva koja poznaju, i to na njemačkom jeziku.
Pripremite radni listić s izrazito ekološkim i izrazito neekološkim prometnim sredstvom te s izrazima umweltfreundlich i umweltfeindlich. Učenici prepoznaju značenje izraza, povezuju sliku s pojmovima te navode njihove sinonime: ökologisch i unökologisch.
Na radnom listiću s izrazito skupim i jeftinim prometnim sredstvom te s izrazima teuer i billig učenici prepoznaju značenje navedenih pojmova. U rječniku traže sinonime za riječ billig. Na ploču pišu izraze preiswert i günstig.
Ostale izraze koji opisuju pojedine prednosti ili nedostatke prometnih sredstava učenici prepoznaju s pomoću vježbe povezivanja koju ste unaprijed pripremili. Povezuju sliku putne torbe s izrazom Koffer schleppen, sliku sata s izrazom lange Wartezeiten i sličnim.
U alatu Wizer pripremite prednosti i nedostatke pojedinih prometnih sredstava. Učenici alatu pristupaju putem poveznice koju im možete napisati na ploču, a koju ste prethodno skratili s pomoću alata za skraćivanje poveznica. Prepoznaju i svrstavaju prednosti i nedostatke pojedinih prometnih sredstava. Poseban je naglasak na očuvanju okoliša.
Neka učenici pronađu pojmove koji ujedno mogu biti i prednost i nedostatak pojedinog prometnog sredstva. Primjerice, zrakoplov je i brz, ali i spor jer podrazumijeva dulje vrijeme čekanja. Automobilom se može stati gdje i kad se želi, ali je problem pronaći mjesto za parkiranje. Pri objašnjavanju prednosti i nedostataka prometnih sredstava učenici se služe modalnim glagolima.
Zatim na platformi koju rabite za komunikaciju, npr. u čavrljanju platforme MS Teams, pišu kratke objave o tome kojim prometnim sredstvom najradije putuju i zašto. Odgovaraju na objavu barem jednog učenika iz razreda.
Prepoznaju vrste putovanja s obzirom na prometno sredstvo te oblikuju složenice s nazivom prometnog sredstva i imenice Reise. Navode po kojim se kriterijima još razlikuju pojedine vrste putovanja.
Pripremite slike različitih odredišta. Učenici povezuju slike pojedinih odredišta s vrstom putovanja. Raspravljaju o tome za koje vrste putovanja odabiru koje prometno sredstvo i zašto.
Ispunjavaju kratak upitnik koji ste im pripremili u alatu Mentimeter u kojem odgovaraju na pitanje zašto putuju navodeći tri razloga, tj. tri motiva za putovanje. Alatu pristupaju putem koda. Komentirajući rezultate upitnika, prepoznaju vrste putovanja prema namjeri. Pri navođenju vrsta putovanja prema motivu ili namjeri služe se rječnikom ili online rječnikom CroDict.
Učenici planiraju izlet u obližnji grad. Odredište i prometno sredstvo odabiru prema motivu putovanja. Rade u grupama od kojih je jedna zadužena za kupnju putnih karata ili najam prijevoznog sredstva, druga za rezervaciju smještaja, treća za dogovaranje organiziranog razgledavanja, četvrta za odabir večernje zabave, a peta za organizaciju zajedničkih obroka. Učenici mogu planirati fiktivni, ali i stvarni izlet. Služe se izvorima informacija na internetu ili u tiskanim brošurama. Svoj plan predstavljaju u alatu PowerPoint.
Ako je riječ o stvarnom izletu, učenici vode računa o ekološki odgovornom ponašanju. Nakon putovanja analiziraju se pojedine planirane stavke te se raspravlja o tome koje su od njih potpuno, a koje samo djelomično ostvarene te gdje postoji prostor za poboljšanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Kako bi učenici s teškoćama mogli aktivno sudjelovati u prvoj aktivnosti, pripremite im unaprijed predložak s fotografijama prijevoznih sredstava i nazive istih na njemačkom jeziku kako bi mogli odabrati ono sredstvo kojim dolaze do škole, ali i upotrebljavati taj predložak tijekom cijele aktivnosti.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite digitalne sadržaje kako bi ih mogli pregledati i riješiti kod kuće. Pripremite im radni listić s popisom vozila i na njemačkom i na hrvatskom jeziku ili sa slikovnim prikazom i nazivom vozila na njemačkom jeziku. Uz prednosti i nedostatke dodajte slikovne prikaze ili navedite i hrvatski prijevod. U komentiranju prednosti i nedostataka omogućite im uporabu hrvatskog jezika. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite popis nepoznatih riječi. U pisanju objave na platformi MS Teams prema potrebi pružite podršku učeniku s teškoćama u oblikovanju same objave i postavljanju na platformu.
Tijekom rada u grupama važno je da svakom učeniku s teškoćama dodijelite učenika mentora koji će mu pomoći u izvršavanju zadataka ako mu je to potrebno. Pri organiziranju grupa smjestite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje u poticajnu grupu koja će ga uključivati u rad i usmjeravati mu pažnju na zadatak ako je potrebno. Učeniku oštećena vida pružite podršku tako da potaknete vršnjaka u grupi na to da mu opisuje sve važne vizualne informacije i potiče ga da i on daje prijedloge i ideje koje će se uzeti u obzir. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra možda će zbog teškoća s apstraktnim mišljenjem biti potrebno objasniti važnost zadatka osmišljavanja fiktivnog izleta te povezati s prethodnim iskustvom odlaska na put.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju značenje pojma ugljični otisak (CO2-Fußabdruck) i uočavaju poveznicu između uporabe osobnih automobila i onečišćenja okoliša. Osmišljavaju slogan te snimaju promidžbeni spot kojim pozivaju mlade da što više pješače ili da se služe sredstvima javnog prijevoza. Pritom odabiru i navode najviše tri razloga, npr. smanjenje emisije štetnih plinova i očuvanje okoliša ili održavanje kondicije. Potaknite učenike na to da poziv prikažu koristeći se slikama ili situacijama koje su im bliske te da, ako je moguće, uključe i svoje ukućane.
Ako imate, stavite na sebe neki predmet kupljen na putovanju, npr. naušnice, kravatu i slično. Samoinicijativno napomenite odakle potječe navedeni predmet ili odgovorite na učenički kompliment. Pitajte učenike imaju li i oni slične suvenire.
Učenici objašnjavaju značenje pojma suvenir te s pomoću tiskanog ili online rječnika (Crodict, Duden) komentiraju pokrivaju li njemački izrazi Mitbringsel, Reiseandenken i Erinnerungsstück značenje imenice Souvenir. U parovima pokušavaju pronaći hrvatsku riječ za suvenir. U anonimnom upitniku boduju prijedloge i odabiru najbolji koji šalju na natječaj za najbolju novu hrvatsku riječ časopisa Jezik (Nagrada "Dr. Ivan Šreter").
U alatu Wordwall pripremite slike suvenira iz različitih zemalja ili različitih lokalnih suvenira te geografsku kartu, ovisno o području koje želite prikazati. Učenici povezuju sliku suvenira sa zemljom ili regijom u Hrvatskoj odakle potječe. Alatu pristupaju putem QR koda koji se automatski generira. Alat omogućuje umetanje geografske karte pa je pogodan za ovakvu vrstu zadatka.
Pokažite učenicima sliku hotelske vješalice koja se sastoji od pomičnog i fiksnog dijela. Učenici raspravljaju o tome zašto hoteli sve češće rabe takve vješalice. Prilagodite tekst o hotelskim "suvenirima" (Tekst A, Tekst B ili Tekst C) i pripremite pitanja vezana za njega. Radne listiće podijelite učenicima. Učenici čitaju tekst o hotelskim suvenirima i odgovaraju na pitanja.
Zatim daju primjere hotelskih suvenira i raspravljaju o tome jesu li i koliko isplativi hotelskim kućama. Na hrvatskom jeziku raspravljaju o tome koja su moguća rješenja za sprječavanje krađe hotelskog inventara i je li učinkovito rješenje prodaja hotelskih artikala kako ih gosti više ne bi krali.
Učenici na temelju opisa po jednog suvenira za svaku hrvatsku regiju, koje ste im unaprijed pripremili, prepoznaju nastavke pridjeva kao atributa nakon određenog i neodređenog člana u nominativu i akuzativu. Na radnom listiću s opisom ostalih hrvatskih suvenira u paru umeću odgovarajuće nastavke deklinacije pridjeva. Rezultate provjeravaju u suradnji s drugim parom te međusobno vrednuju radne listiće.
Učenici izrađuju plakat sa suvenirima tipičnim za zemlje njemačkoga govornog područja. Na njemačkom jeziku ukratko opisuju pojedine suvenire vodeći računa o nastavcima deklinacija pridjeva. Na hrvatskom jeziku raspravljaju o važnosti prepoznatljivosti neke zemlje, nekog kraja ili mjesta putem simbola.
Učenici u grupama osmišljavaju i u digitalnom alatu po izboru dizajniraju suvenir svojeg kraja ili grada. Suvenir treba biti inovativan, tematski povezan s krajem ili gradom, privlačan, uz jasno značenje i poruku te pristupačnu cijenu. Dodana je vrijednost ako je ujedno riječ i o uporabnom predmetu. Suvenir opisuju u kratkom tekstu na njemačkom jeziku.
Učenici predstavljaju svoje suvenire te, ispunjavajući upitnik u alatu Google Forms, odabiru najbolji koji škola može izraditi u suradnji s obrtničkim i industrijskim školama ili s lokalnom turističkom zajednicom. Suvenire škola može darovati partnerima u međunarodnim ili državnim projektima. Upitniku učenici pristupaju putem QR koda koji alat automatski generira. Osim toga, alat je pogodan jer automatski daje statističku analizu rezultata.
Učenici raspravljaju o tome koliko im je važno donijeti suvenir s putovanja i kakvu ulogu u sjećanjima na putovanja imaju tzv. nematerijalni suveniri, odnosno uspomene. Izrađuju katalog nematerijalnih suvenira kao podsjetnik na pravo značenje putovanja i uživanje u njima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Važno je da primjereno grafički oblikujete radne listiće o suvenirima (tekst treba biti veličine 14 pt, napisan sanserifnim fontom – Calibri, Arial, uz lijevo poravnanje te povećane razmake između riječi i redaka, a za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s oštećenjem mišićno-koštanog sustava jasno treba naznačiti mjesta za odgovore na pitanja te ostaviti dovoljno velik prostor za upisivanje odgovora).
Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite popis nepoznatih riječi uz tekst o hotelskim suvenirima te uz opise tipičnih hrvatskih suvenira.
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite poveznice za digitalne vježbe kako bi ih mogli riješiti ili pregledati kod kuće. U zadatku povezivanja odaberite samo četiri ili pet suvenira.
Tijekom rada u grupama važno je da svakom učeniku s teškoćama dodijelite učenika mentora koji će mu pomoći u izvršavanju zadataka ako mu je to potrebno. Smjestite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje u poticajnu grupu koja će ga uključivati u rad i usmjeravati mu pažnju na zadatak ako je potrebno. Učenicima oštećena vida osigurajte vršnjaka koji će im pružati podršku tijekom rada u grupi dajući im važne vizualne informacije te će im pomoći i u kućnom okruženju odraditi njihov dio zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici rješavaju upitnik o ekološki prihvatljivim suvenirima na stranici Souvenir-Ratgeber ili odabiru određeni dio svijeta u istoimenom članku. Proučavaju podrijetlo, način izrade i ostale aspekte održivosti pojedinog suvenira svoje zemlje. Sastavljaju popis ekološki prihvatljivih suvenira u Hrvatskoj, služeći se metodom semafora, te izrađuju plakate koje možete izložiti u učionici ili u hodniku škole.
U aktivnosti osmišljavanja novoga lokalnog suvenira učenici vode računa o inkluziji, tj. osmišljavaju suvenir prilagođen osobama s posebnim potrebama, ovisno o poteškoći. Odaberite vrstu poteškoće koju ima učenik u razredu kako bi učenici razvili empatiju prema njemu te kako bi se učenik osjećao uključenim i uvaženim. Ako je riječ o osobi oštećena vida, učenici osmišljavaju taktilni ili zvučni suvenir i slično.
Buscha, J. i Helbig, G. 2013. Deutsche Grammatik - ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt. Njemačka.
Jozić, Ž.; Bartolec, G. B.; Hudeček, L.; Lewis, K.; Mihaljević, M.; Ramadanović, E. 2013. Hrvatski pravopis. Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Zagreb.
Kljajić, J. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izd.). Školska knjiga. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.