Tijekom prvog susreta s učenicima kreirajte ugodnu atmosferu. Prvo će predavanje biti uvod u početnu komunikaciju na talijanskom jeziku, što uglavnom podrazumijeva usvajanje osnovnih pozdrava i predstavljanje. Učenici se prvi put upoznaju s pojmovima ragazzo/ragazza i signore/signora u zadatcima A i B na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 Time ćete najaviti i temu kojom ćete se baviti u prvim lekcijama, a riječ je o razlikama između uobičajene komunikacije dviju osoba koje se dobro poznaju i komunikacije iz poštovanja. Također, objasnite učenicima značenje pojmova formalni i neformalni razgovor jer ćete se tom terminologijom koristiti u sljedećim lekcijama.
Nakon što ste definirali muški i ženski rod te objasnili pojmove formalan i neformalan razgovor, potaknite učenike na rješavanje zadataka C i D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 kako bi usvojili različite načine pozdravljanja. U zadatku C saznaju kako se pozdravlja u koje doba dana, a nakon što poslušaju audiosnimku, označavaju što su čuli. Pokažite učenicima na primjerima kako se pridjev buono prilagođava imenici (npr. buon giorno i buona sera). U zadatku D učenici trebaju zaključiti da je na slici prikazana neformalna situacija te označiti točan odgovor.
Učenici će u digitalnom alatu Wordwall u paru izraditi igru memorije. Cilj je upariti sliku dijela dana s odgovarajućim pozdravom (primjerice, sliku večeri potrebno je povezati s pozdravom buona sera). Nakon što su pristupili digitalnom alatu služeći se svojim podatcima, odabiru opciju Matching pair te kreću s izradom igre. Ovisno o veličini razreda rasporedite ih u parove, a ako je u razredu neparan broj učenika, neki od njih mogu raditi u grupi od 3 osobe. Nakon što svi parovi/grupe izrade svoju igru memorije, neka ih međusobno i odigraju (druga grupa igra igru koju je izradila prva grupa, treća grupa igra onu koju je izradila druga itd.).
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osiguralo pojašnjenje ili pomoć.
Prije početka uvodnog dijela i predstavljanja svakom je učeniku s teškoćama, bez obzira na stupanj i vrstu oštećenja ili poremećaja, potrebno osigurati mjesto u razredu koje će mu omogućiti primjereno uključivanje u rad, a nastavniku olakšati praćenje njegovih aktivnosti. Rasporedite klupe polukružno kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti sugovornike i očitavati poruke s lica i usana. Kako biste osigurali rutinu i dosljednost u pravilima i očekivanjima, poželjno je najaviti prijelaze s jedne aktivnosti na drugu kako bi se učenici pripremili i znali što slijedi. Najava redoslijeda aktivnosti stvara osjećaj sigurnosti u svih učenika, a osobito je važna učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra .Tijekom rješavanja zadataka osigurajte prema potrebi rad u paru za učenike s teškoćama. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Provjeravajte s učenicima u paru kako napreduju u izvršavanju zadatka. Učenicima s oštećenjem sluha trebalo bi osigurati podnaslove u videozapisu ili dati predložak s napisanim sadržajem teksta ili ilustracije uza zvučni zapis koji će ostali učenici slušati. Prije nego što započne aktivnost izrade igre memorije, provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Wordwall, dajte im pisane ili slikovne upute za korištenje ili osmislite neki drugi način rada.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Učenici koji žele znati više, neka pronađu još neke pozdrave na talijanskom jeziku te navedu situacije u kojima se govornici njima koriste. Sve to zatim mogu prezentirati i ostatku razreda u kratkoj PowerPoint prezentaciji.
Učenici su u prvoj aktivnosti naučili pozdraviti osobu, a u ovoj će aktivnosti naučiti kako predstaviti sebe, ali i motivirati drugu stranu na odgovor i nastavak komunikacije. Kako bi mogli učiniti prvi korak u komunikaciji nakon pozdrava, važno je usvojiti osobne zamjenice koje su potrebne i za učenje i uvježbavanje konjugacija. Njih će učenici naučiti rješavajući zadatak I na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1. U zadatku je ponuđen tekst sa zamjenicama koje treba rasporediti u tablicu u kojoj se nalazi i prijevod zamjenica kako bi ih učenici lakše usvojili. Neka obrate posebnu pozornost na uporabu zamjenice Lei u formalnom razgovoru, odnosno pri obraćanju s poštovanjem, ali i na uporabu trećeg lica jednine u formalnim situacijama. Zadatak I sadržava 7 podzadataka. U nekima od njih ponuđena je fotografija prema kojoj učenici moraju odabrati odgovarajuću osobnu zamjenicu, a u posljednjem podzadatku odgovarajuću osobnu zamjenicu trebaju i upisati.
Nakon što su usvojili osobne zamjenice, uputite ih na glagol chiamarsi (zvati se). Prva tri lica naučit će rješavajući zadatak J na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 u kojem je potrebno glagolske oblike iz teksta rasporediti po licima. Usmjerite ih na to da sami zaključe kako se tvori množina s ciljem usvajanja cijele konjugacije. Neka obrate pozornost na to da povratna zamjenica u konjugaciji ide ispred glagola kako se ne bi dogodilo izravno prevođenje iz hrvatskog jezika koje bi moglo rezultirati izostavljanjem zamjenice ili stavljanjem iste na kraj. Također im naglasite da se formalno osobu pita: Come si chiama Lei?, dakle rabi se treće lice jednine, a ne drugo lice množine kao u hrvatskom jeziku.
Na kraju neka učenici naprave svoj kviz u alatu LearningApps vezan za predstavljanje u kojem će upotrijebiti sva lica glagola chiamarsi. Aplikaciji će pristupiti svojim pristupnim podatcima, a kad izrade kviz, proslijedit će nastavniku poveznicu na isti kako bi mogao provjeriti njegovu točnost. Potaknite ih na to da međusobno odigraju kvizove.
Prije samostalnog rješavanja zadatka s uparivanjem zamjenice i fotografije provjerite je li učenik s teškoćama razumio sadržaj, pojmove i upute te ponudite dodatna objašnjenja. Učenike postupno uvodite u samostalan rad. Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru kako bi, primjerice suučenik prema potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. S učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra naučena jezična pravila potrebno je uvježbavati u različitim situacijama i kontekstima s različitim osobama. Učenike s teškoćama potaknite na izradu mentalne mape/mementa s najvažnijim informacijama o konjugaciji. Za učenike s teškoćama predvidite produženo vrijeme za usvajanje takvih sadržaja. Prije aktivnosti izrade igre memorije provjerite znaju li i mogu li svi učenici s teškoćama rabiti LearningApps te prema potrebi osigurajte im rad u paru.
Učenici koji žele znati više, neka osmisle dijalog koristeći se naučenim pozdravima, a zatim neka ga snime u alatu Audacity i pošalju Vam. Alat ponajprije moraju preuzeti na računalo kako bi mogli snimiti zvuk. Kad budu zadovoljni svojim audiozapisom, omogućite im da ga predstave ostalim učenicima u razredu.
Uz glagol chiamarsi (zvati se) potrebno je usvojiti i glagole essere (biti) i avere (imati). Potaknite učenike na zaključak o tome kako se konjugiraju ta dva glagola. Naime, navedeni će im glagoli trebati i za učenje prošlog vremena (passato prossimo) pa je važno da ih što prije usvoje. Objasnite učenicima specifičnosti nepravilnih oblika tih dvaju glagola. Riječ je o razlici između trećeg lica jednine è i veznika e u glagola essere. Također, objasnite im da se slovo h ne čita u oblicima glagola avere, no nužno je u pisanju kako bi ga se razlikovalo od ostalih riječi (prepozicija a, ai, imenice anno, veznika o). Nakon objašnjenja uputite učenike na zadatak L (1) na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1.
Učenici trebaju u alatu Canva osmisliti dva razgovora - formalni i neformalni - koristeći se pozdravima i pazeći na uporabu 3. lica jednine u formalnim situacijama. U tom će digitalnom alatu kreirati i likove koji će voditi razgovore kako bi se bolje istaknula razlika između formalnog i neformalnog razgovora. Razgovore je potrebno smjestiti u oblačiće. Likove mogu pronaći u izborniku pokraj glavnog sučelja te ih prema želji smjestiti na plakat. Kad naprave plakat, trebaju ga preuzeti u PDF verziji i proslijediti nastavniku, a na kraju i prezentirati u razredu.
Budući da uvodite nove pojmove i sadržaje vezane za konjugaciju, potaknite učenike s teškoćama na izradu mentalne mape/mementa. Na taj se način već na satu priprema strukturirani izvor informacija koje su učeniku potrebne za snalaženje na nastavi. Istodobno, učenik na taj način usvaja i strategiju učenja. Za učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju u daljnjoj nastavi i rješavanju zadataka dopustite uporabu podsjetnika. Učenicima s teškoćama omogućite uporabu unaprijed pripremljenih podsjetnika. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, sve je zadatke važno staviti u kontekst specifičnog interesa tog učenika. Primjerice, pripremite zadatke s glagolima biti i imati u rečenicama vezanim za temu svemira ako je to područje interesa tog učenika. Pri planiranju aktivnosti kreiranja razgovora u Canvi važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama. Prema potrebi osigurajte im rad u paru ukoliko se ne snalaze u radu u digitalnim alatu.
Učenici koji žele znati više, mogu napraviti kratak strip u Pixtonu u kojem će prikazati upoznavanje na formalan i neformalan način.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.