U uvodu pitajte učenike postoji li razgovorni jezik bez teksta. Potpitanjima ih navedite na znakovni jezik. Razgovarajte s učenicima o ljudima koji se služe znakovnim jezikom. Pitajte ih poznaju li u bližem okružju nekog koji se služi tim jezikom. Podijelite učenike u grupe i objasnite im zadatak. Učenici moraju smisliti priču. Mogu se, primjerice, koristiti bajkom, filmom, knjigom ili sami smisliti priču, napisati je na papir te je zatim trebaju pripovijedati, samo bez teksta. Mogu se koristiti rukama, nogama, glavom, plesati, hodati… sve što im je potrebno, ali ne smiju upotrebljavati riječi. Sve to moraju raditi u tišini kako ne bi ometali druge i kako bi zadržali svoju priču u tajnosti. Dok jedna grupa predstavlja svoju priču, druge je grupe nastoje razumjeti i sve što su razumjele zapisati u bilježnicu. Poslije ćete usporediti priče. Razgovarajte o dojmovima. Jesu li brzo shvatili o čemu je riječ? Kako su se osjećali tijekom smišljanja priče, pripovijedanja i pogađanja? Što je bilo najlakše, a što je bilo najteže? S učenicima razgovarajte o osobama koje se koriste znakovnim jezikom. Što misle, na koji bi način mogli komunicirati s takvim ljudima. Na stranici Udruga osoba oštećena sluha možete pročitati preporuke za komunikaciju s osobama oštećena sluha. Ne morate sve čitati učenicima. Bilo bi dobro da sami pročitate i ono najvažnije ispričate učenicima. Također možete s pomoću videozapisa naučiti nekoliko riječi znakovnog jezika. Ne morate gledati cijeli videozapis, možete pogledati samo ulomak. Primjerice, od 9.30 min do 13 min. Kad ste naučili nekoliko riječi, podijelite učenicima boomwhackerse i svirajte marš iz baleta „Orašar”. Obratite pozornost na razumijevanje među učenicima tijekom sviranja. Zatim podijelite učenike u parove i svakom paru dodijelite zagonetku koju ste izradili u alatu Puzzel.org. Svakom paru dodijelite različite slike iz baleta. Mogu biti različiti pokreti i različiti sastavi: od jednog plesača ili plesačice do cijeloga baletnoga ansambla. Uz sliku napišite i terminologiju (kako se naziva korak ili sastav). Razgovarajte s učenicima znaju li kako se naziva ta glazbeno-scenska vrsta. Pitajte ih znaju li na kojem je jeziku terminologija u baletu i zbog čega. Pogledajte ulomak i-nastave u kojem se uspoređuju balet i opera. Ne morate gledati cijeli videozapis, možete pogledati od početka do 13 min. Zatim razgovarajte s učenicima o vremenu i načinu nastanka baleta. Pogledajte videozapis o nastanku baleta. Pokažite učenicima nekoliko baletnih pokreta i potaknite ih da i oni pokušaju izvesti te pokrete. Možete napraviti korake prema videu. Svrha je toga da učenici osjete da plesati u baletu nije tako lagano kako oni možda misle. Prikažite im nekoliko videozapisa iz različitih baleta. Možete i vi zaplesati uz Trepak ako imate lopte.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Tijekom rada u grupi i paru vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da aktivno sudjeluje u svim aktivnostima, a ne da bude pasivan promatrač. Također, vodite brigu o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem iz autističnog spektra ne govori uime para ili grupe (osim ako izrazi želju). Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe i para u kojima je učenik s teškoćama.
Tijekom razredne rasprave učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, ako je dignuo ruku za odgovor, preporučuje se među prvima prozvati da podijeli svoje mišljenje kako biste mu podržali pažnju i koncentraciju na aktivnost.
Za učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje poželjno je predvidjeti upute za svaki dio nastavnog sata, uvijek uz provjeru njihova razumijevanja.
Pisane upute (smjernice) za rad u grupi i paru za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje moraju biti jezično i grafički prilagođene tako da su rečenice kraće uz uobičajen poredak riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima, da se upotrebljava određena vrsta fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima i ljevostranog poravnanja. Također, jasno naznačite dio zadatka kojem se treba posvetiti.
Za učenika s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije govor nastavnika treba biti izražajan, jasan, temeljen na učeniku poznatim riječima i stankama tijekom govora, pri čemu treba paziti na oblikovanje pitanja. Nastavnik pokretom ruke može dočarati intonaciju ili glasnoću, prirodnom gestom pokazati učeniku na sugovornika, pojam u pisanom materijalu ili videozapisu, dati mu do znanja da nastavi određenu radnju ili je prekine izvoditi i slično.
Ako primijetite da su pažnja i koncentracija učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje pali, omogućite mu stanku da se samoregulira kako bi mogao nastaviti pratiti nastavne aktivnosti.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala te oblikovanje pitanja i zadataka.
Ponudite učenicima neka istraže kako nastaje bijeli balet i predstave ga na nastavnom satu služeći se alatom Canve.
Nastavni sat počnite prikazivanjem videozapisa „Ples šećerne vile” iz baleta „Orašar” P. I. Čajkovskog. Obavezno pogledajte videozapis do kraja (on traje samo 3 min). Razgovarajte s učenicima što ih se najviše dojmilo u tome baletnom isječku. Zašto je publika na kraju tako pljeskala balerini. Objasnite im značenje riječi virtuoz i virtuozitet. Možete im objasniti taj pojam na primjeru Luke Modrića (svi ga poznaju). Razgovarajte o tome koliko je truda potrebno uložiti da bi se postalo virtuozom svojega djela. Može li biti dostatan samo talent ili morate vježbati? Recite im da je taj balet napisao poznati ruski skladatelj P. I. Čajkovski. Možete pogledati videobiografiju Čajkovskoga. Iskoristite metodu „razmijeni misli u paru” tako da svaki par razgovara o tomu što je naučio o Čajkovskom. Zatim svaki par prepričava sljedećemu paru i tako ponavljaju biografiju P. I. Čajkovskog. Druga varijanta: možete sastaviti kviz u alatu LearningApps i dati ga učenicima (primjerice, milijunaš). Tako ćete provjeriti što su učenici zapamtili. Nastavite sviranjem na boomwhackersima „Ples šećerne vile” iz baleta „Orašar”. Potaknite učenike na toleranciju tijekom sviranja. Odsvirajte nekoliko puta mijenjajuću cijevi. Pitajte učenike zna li tko još jedan balet koji je napisao P. I. Čajkovski. Navedite ih potpitanjima da se prisjete baleta „Labuđe jezero”. Možete pogledati videoisječak. Pitajte učenike je li lako balerinama i baletanima? Pokažite im videozapis u kojem se prikazuje što se događa u papučama balerine. Pitajte ih mogu li oni tako stajati. Pokažite im kako treba vezati papuče. Imate izravan prijevod na hrvatski jezik. Razgovarajte o ulozi baletana u baletu. Ne morate gledati cijeli videozapis, odaberite što vam najviše odgovara. Prikažite im videozapis o brazilskom baletanu. Razgovarajte s učenicima što sve moraju znati muškarci kako bi mogli tako plesati. Usporedite kondicijsku spremnost baletana i sportaša. Razgovarajte o rodnom identitetu, o tome da ples nije samo za djevojčice nego i za muževne muškarce. Ako imate mogućnosti, potaknite učenike da uz videozapis naprave nekoliko vježbi (od 7 do 9 min). Neka učenici skinu cipele i probaju napraviti nekoliko vježbi (Svaki video ima automatski prijevod na hrvatski jezik.). Pogledajte videozapis osmogodišnje balerine. Obratite pozornost na to da se baletom treba baviti od djetinjstva i potrebno je jako puno odricanja. Poslije razgovora podijelite učenike u grupe i zadajte im da u alatu ClassTools – Fakebook izrade profil jednog baleta. Vi možete pripremiti popis baleta, a učenici mogu i sami pronaći balet. U profil moraju napisati naziv baleta, ime i prezime skladatelja, libretista, uloge, karakter uloga i, naravno, uvrstiti multimedijski sadržaj. Obavezno se moraju koristiti terminologijom baleta, koju mogu pronaći na poveznici Baletni izrazi. Zatim svoj profil prikazuju cijelomu razredu i vrednuju ga.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Kako bi se smanjio osjećaj nepoznatog i omogućilo dovoljno vremena za usvajanje rječnika, učeniku s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije možete unaprijed najaviti temu sata i dati mu nastavni uručak koji ste pripremili. Na nastavnom uručku trebali bi biti napisani ključni pojmovi i njihova objašnjenja podržani vizualnim prikazima. Koristite se bojama kao biste istaknuli pojmove i ključne riječi. Pisani materijal treba biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Također, pri izradi kviza tekst jezično i grafički prilagodite.
Vjerojatno će učenik s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije imati izazove u opisivanju prikazanih baleta pa je korisno pripremiti mu popis riječi kojima se koristimo pri opisivanju baleta. Taj će mu popis pomoći u komentiranju viđenog i brzini izvođenja zadatka. Pri sastavljanju popisa riječi treba imati na umu jezičnu i pojmovnu razinu usvojenosti.
Učenika s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije potrebno je poticati u iznošenju mišljenja, ali ne i zahtijevati da ih predstave. Ako pokaže zanimanje da bi javno izlagao, poduprite ga i ohrabrite. Inače, svoja zapažanja mogu zapisati u bilježnicu koju možete dobiti na uvid.
Pri radu u paru smjestite učenika s teškoćom s učenikom koji je senzibiliziran i pozitivno usmjeren za suradnju i komunikaciju.
Tijekom sata provjeravajte učenikovo razumijevanje te se izražavajte jasnim i kratkim rečenicama ne upotrebljavajući metafore.
Učeniku s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti razumije li ih on. Poželjno je zadati manji broj zadataka pa kad ih riješi u određenom vremenu, dati drugi niz zadataka. Isto tako, potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i uputu dati u pisanom obliku kao podsjetnik i usmjerenje.
Prije rada u digitalnom alatu ClassTools provjerite učenikovo razumijevanje ili znanje za rad u tom alatu. Uvijek možete kratko objasniti upotrebu alata ili dati pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Potaknite učenike da istraže jedan dan balerine ili baletana. Mogu napisati sastavak ili izraditi prezentaciju u jednom od alata i predstaviti svoj rad na satu.
Nastavni sat počnite plesom waka-waka. Na početku pokažite učenicima pokrete, a poslije uključite videozapis. Pazite na to da učenici ne kritiziraju jedni druge, da poštuju svakog i njegov način plesanja. Zatim razgovarajte s učenicima o nastanku baleta. Prisjetite se starog baleta u vrijeme Luja XIV., bijelog ili ruskog baleta i modernog baleta. Razgovarajte s učenicima o izreci po kojoj se proslavio Luj XIV.: Država – to sam ja i kako je on dobio nadimak Kralj Sunce. Pitajte učenike mogu li opisati čovjeka prema toj izreci. Recite im da je baš on zaslužan za nastanak baleta. Pogledajte videopretpostavku kako bi mogao izgledati balet Kralja Sunca. Potaknite učenike da opišu kraljev kostim, ples, držanje i ponašanje. Zatim razgovarajte o klasičnom baletu. Kada je on nastao, koja su njegova obilježja? Pogledajte videozapis i opišite značajke klasičnog baleta. Pitajte učenike bi li oni htjeli pogledati balet i kako bi odabrali koji je bolji. Pogledajte videozapis Kako odabrati balet? Imate kraću varijantu i dulju varijantu. Poznajući svoj razred, sami odredite koja je varijanta za vas najbolja. Podijelite učenicima instrumente i svirajte musikogram Čajkovski „Valcer cvijeća“. Sviranje musikograma povećava motoričke sposobnosti i za to je potrebna koncentracija. S obzirom na to da se izvodi grupno, također potiče razvijanje socijalnih vještina i samopouzdanja. Zatim obradite pojam modernoga baleta. Pogledajte nekoliko primjera modernog plesa: video 1, video 2, video 3, video 4, video 5… Ne morate gledati cijeli videozapis, dostatno je pogledati ulomke. Razgovarajte o razlikama između klasičnog baleta i modernog plesa. Možete primijeniti metodu „vruća olovka”. Podijelite učenike u skupine kojima ćete vi postavljati pitanja na koja će odgovarati oni na koje pokaže vrh olovke nakon što se olovka zavrti i zaustavi. Onaj tko točno odgovori na postavljeno pitanje, vrti olovku. Takvim ćete načinom procijeniti kako su učenici shvatili temu. Poslije te metode istim skupinama podijelite poveznicu na Conceptboard. Vi se možete registrirati i imati neograničen broj dokumenata u kojima možete surađivati s različitim skupinama. Svaka skupina mora izraditi umnu mapu o baletu. Mapa mora uključivati grane: stari balet, klasični balet, različite škole baleta, moderni balet, poznati baletani i balerine, poznati baleti i skladatelji koji su skladali balete. Naravno, učenici mogu sami dodati dodatne grane. Potičite njihovu kreativnost. Učenici unutar skupine preko tražilice traže odgovore i sastavljaju umnu mapu. Svaku granu obavezno mora pratiti multimedijski sadržaj. Ne mora biti samo videozapis. Mogu biti slike, glazba ili tekst. Vi samo pomažete u koordinaciji poslova i usmjeravate učenike. Također, morate obratiti pozornost na moguće svađe između učenika, žaljenje jednih na druge. Potičite uspješnije učenike da pomognu slabijima te da toleriraju jedni druge.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Ples kao aktivnost izazov je učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, ipak to nije razlog da ne sudjeluje s obzirom na svoje sposobnosti i mogućnosti. Istaknite mu da svaki pokret izvodi u skladu s mogućnostima i sposobnostima te da su pokreti podložni vlastitoj interpretaciji i prilagodbi.
Pri sviranju musikograma omogućite učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava da sam izabere instrument na kojem želi svirati jer on najbolje zna koji mu instrument odgovora i kakve prilagodbe mora učiniti kako bi mogao sudjelovati u sviranju. Naravno da ste slobodni predložiti mu neki instrument i neka proba svirati.
Učeniku s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije nepoznate riječi i apstraktne pojmove objašnjavajte na osnovi njemu poznatih primjera. Također, pri gledanju videozapisa upućujte učenika s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije na ključne odrednice sadržaja prije gledanja videozapisa, zaustavljajte i komentirajte videozapise te usmjeravajte učenikovu pozornost na ono što je važno.
Učeniku s oštećenjem jezično-govorno glasovne komunikacije važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti razumije li ih on. Također, pri zadavanju zadatka poželjno ga je raščlaniti na više manjih dijelova i dati upute u pisanom obliku.
Na kraju sata je učeniku s teškoćama potrebno dati sažetak sadržaja, u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove te njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na osobnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Prije rada u digitalnom alatu Conceptboard provjerite učenikovo razumijevanje ili znanje za rad u tom alatu. Uvijek možete kratko objasniti upotrebu alata ili dati pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Potaknite učenike na istraživanje posla ravnatelja baleta u zagrebačkome i riječkome HNK-u. Učenici će nakon istraživanja snimiti audio-vizualni zapis glumeći novinara i ravnatelja baleta. Taj zapis možete prikazati na nastavnom satu, a možete postaviti na mrežnu stranicu škole kao primjer kreativnog izražavanja učenika.
Draga Jelena, molim Vas dodajte još i ovu literatura za 8.7. Sve sam stavila. Može i taj scenarij ići na recenziju. Lp
https://bkaobalet.wordpress.com/razvoj-baleta/
https://www.youtube.com/watch?v=atapRASXgh0 kako gledati balet kratka verzija
https://www.youtube.com/watch?v=atapRASXgh0kako gledati balet
https://www.youtube.com/watch?v=2zuHTkKMuT8 vježbe baleta
https://www.znanje.org/i/i25/05iv10/05iv1032/baletni%20izrazi.htm baletni izrazi
http://uoosbbz.hr/znakovni-jezik/abeceda/jednorucna-abeceda udruga osoba oštećena sluha
https://www.youtube.com/watch?v=a6xLuQeKHTI i nastava
https://www.youtube.com/watch?v=OEekFTj5PvU nastanak baleta
https://www.youtube.com/watch?v=JWLy4IKgd1M&list=PL0dxI9Id8j2NQl1Hp3TFbIT4vS1oI8TpH pokrete
https://www.labin.com/lcplus/balet---nastanak-7637 klasični balet
https://www.youtube.com/watch?v=XCAV2BF7Q6Q balet Luji14
https://povijest.hr/nadanasnjidan/luj-xiv-izrekao-svoju-poznatu-recenicu-drzava-to-sam-ja-1655/ povijest
https://www.youtube.com/watch?v=Ch5hPrMCpYA orašar
https://www.youtube.com/watch?v=rDdcw_p3eJg&list=RDMzv7BH9rSmo&index=2 ples mladih labuda
https://www.youtube.com/watch?v=xlTWIY97_SM biografija Čajkovskog
https://www.youtube.com/watch?v=pVISPs9rMZs ples šećerne vile
https://www.youtube.com/watch?v=KptF449Mkkw video trailer
https://salabahter.tirena.hr/suvremeni-ples/ suvremeni ples
https://hjp.znanje.hr/index.php?show=search hrvatski jezični portal
https://www.youtube.com/watch?v=KCgS8pB_k9E&t=13s baletan
https://www.youtube.com/watch?v=-ATHTQCeZiI baletan
https://www.youtube.com/watch?v=bOXFrgB083A valcer cvijeća
https://www.youtube.com/watch?v=_1xsYMGy4uY baletani
https://www.youtube.com/watch?v=T8ae3_Pm5eE baletne vježbe
sve je preuzeto 8.5.2023
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.