Predmet
Informatika 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zaštiti me

Naziv predmeta
Informatika 6

Razred
6. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Usmjerivač (engl. router)
  • Preklopnik (engl. switch)
  • Računalni virus
  • Računalni crv
  • Trojanski konj
  • Adware
  • Spyware
  • Antivirusni program
  • Vatrozid

Pazi da se ne uhvatiš u mrežu!

Pomoću digitalnog alata Mentimeter provedite anketu na temu Mreža oko nas u kojoj ćete ispitati koriste li učenici prednosti mreže koje su im dostupne.
Na primjer, uz ostalo, u anketi možete postaviti učenicima neka od sljedećih pitanja.

1. Spremate li dokumente koje izrađujete na USB stick (memorijski štapić)?
Često Ponekad Nikada
2. Jeste li ikada izgubili važne podatke zbog neispravnog USB sticka (memorijskog štapića)? DA NE

3. Znate li gdje možete spremati podatke tako da vam budu dostupni bez obzira na to nalazite li se u kući ili u školi?

DA NE
3. Znate li što je mrežni pisač?
DA NE
4. Koliko se često spajate na mrežni pisač?
Često Ponekad Nikada

Ako učenici još nisu radili u alatu Mentimeter, prije zadavanja zadatka pokažite im kako pristupiti alatu pomoću koda i poveznice.

Nakon provedene ankete analizirajte i prokomentirajte rezultate s učenicima. Nakon toga, s učenicima pročitajte i komentirajte u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.3. Prednosti i nedostatci umrežavanja, Primjer 1.

Nakon toga, učenici neka iznesu svoja iskustva sa spremanjem svojih dokumenata na prijenosni disk. Potaknite učenike da iznose pozitivne i negativne strane spremanja podataka na prijenosni disk. Zaključit ćete da ne treba sve spremati na fizički prijenosni disk, nego postoji mogućnost prijenosa podataka putem mreže. Uz ovaj primjer, pogledajte u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.3. Prednosti i nedostatci umrežavanja, video Razmjena podataka poslužitelj - korisnici u kojem je istaknuta prednost čuvanja podataka na nekom mrežnom poslužitelju (serveru).

U digitalnom alatu iz kategorije Komunikacija i kolaboracija (Padlet) koji ste pripremili, omogućite učenicima da iznesu svoja iskustva i mišljenja o prednostima i nedostatcima mrežnog povezivanja. Osim očitih prednosti mrežnog povezivanja, poput čuvanja podataka na jednom mjestu i njihove lake dostupnosti, dijeljenja podataka, komunikacije i slično, naglasite da ne smijemo zanemariti nedostatke odnosno opasnosti koje mreža sa sobom nosi. Tu su, primjerice, zloporaba podataka, razni zlonamjerni programi, krađa osobnih podataka, neprimjereni sadržaji i slično.
Napomenite učenicima da, prije registracije na društvenoj mreži, trebaju pročitati postavke privatnosti tj. informirati se o tome koji će se osobni podatci ostavljati, međusobno razmjenjivati, prikupljati ili širiti dalje. Te postavke mogu se promijeniti i to svakako treba učiniti kako se ne bi ugrozila privatnost podataka. Učinicima posebno naglasite da svaki put dobro razmisle kad se na internetu od njih traže podatci kao što su: ime i prezime, e-adresa, adresa, broj telefona.
Ako koristimo javni ili tuđi uređaj na kojem se prijavljujemo za pristup internetu, ne zaboravimo se odjaviti.

Ako učenici nisu već radili u alatu Padlet, pokažite im kako u njemu raditi.

Velika prednost razmjene podataka je mogućnost grupnog rada na zajedničkom projektu. Napomenite učenicima da članovi tima ne moraju biti u istoj prostoriji. Svaki član tima svoj dio posla može obavljati iz udobnosti svoga doma. Posebna mogućnost, koja je učenicima važna, mogućnost je stjecanja znanja u mrežnim zajednicama učenja. Istaknite primjer mrežne zajednice učenja Yammer. Učenici mogu međusobno komunicirati učiti na daljinu, dijeliti radove, raditi na zajedničkim projektima itd.

Nakon toga, neka učenici u digitalnom alatu Canva u paru izrade plakat na temu Prednosti i nedostatci umrežavanja u uvjetima pandemije Covid 19. Napomenite da naglasak stave na mrežnu nastavu iznoseći svoja pozitivna i negativna iskustva. Izrađene plakate učenici šalju nastavniku koji može napraviti digitalnu izložbu radova projiciranjem na projektoru. Na kraju, možete izabrati najuspješnije radove koji će biti objavljeni na mrežnim stranicama škole u sklopu Dana sigurnijeg interneta. To možete napraviti tako da pošaljete poveznicu ili na projektoru prikažete QR kod pomoću kojeg će učenici pristupiti glasanju u alatu Forms.

Ako učenici već nisu radili u alatu Canva, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi plakat.

Također, ako nisu nikad glasali koristeći alat Forms, pokažite im na primjeru kako će to napraviti.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Povežite se s učenicima putem videopoziva u alatu Teams. Podijelite s njima kôd za kviz u alatu Mentimeter. Nakon što ga popune, preko svog zaslona podijelite rezultate i zajedno ih prokomentirajte.

Nastavite prema uputama za provedbu aktivnosti koristeći predložene materijale s Edutorija, Pri komunikaciji s učenicima, zamolite ih da koriste mogućnost podizanja ruke kako se ne bi stvorila buka u pozivu. Također, nakon što odgovore, podsjetite ih da podignutu ruku i spuste. Prilikom dijeljenja videa sa svog zaslona, pripazite na to da podijelite i zvuk.

Kroz chat, podijelite s učenicima poveznicu na ploču Padlet na koju će upisivati iskustva i mišljenja o prednostima i nedostatcima mrežnog povezivanja. Podijelite svoj zaslon i projicirajte ploču kako bi učenici koji, iz nekog razloga, nisu mogli pristupiti ploči, mogli pratiti što njihovi kolege upisuju.

Putem svog zaslona projicirajte učenicima idući predloženi video, pazeći da dijelite i zvuk. Istaknite im da se svi sada nalazite upravo u takvoj situaciji - suradnja putem mrežnog okruženja dok su sudionici na različitim lokacijama.

Pripremite učenicima predloške za zajednički plakat u alatu Canva. Pripremite onoliko predložaka koliko grupa planirate formirati (ovisno o broju učenika u razredu). Možete prepustiti samim učenicima da radove dovrše po završetku poziva ili, pak, za svaku grupu otvorite zasebnu sobu za sastanke kako biste prilikom rada međusobno komunicirali i dogovarali se. Ako ste se odlučili za tu mogućnost, unaprijed dogovorite vrijeme koje će imati na raspolaganju i nakon kojeg ćete zatvoriti sobe za sastanke.

Izrađene plakate učenici šalju nastavniku koji idući sat može napraviti digitalnu izložbu radova dijeljenjem svog zaslona. Na kraju, možete izabrati najuspješnije radovi koji će biti objavljeni na mrežnim stranicama škole u sklopu Dana sigurnijeg interneta. To možete napraviti slanjem poveznice ili prikazivanjem QR koda na projektoru pomoću kojeg će učenici pristupiti glasanju u alatu Forms.

Postupci potpore

Budući da se u nastavi informatike koriste pojmovi s kojima se učenici s teškoćama možda nisu susretali u književnom obliku (npr. prijenosni disk, mrežni pisač), važno je pojasniti im ih i povezati s primjerima iz svakodnevnog života (npr. na što ste spremili prezentaciju za nastavu). Za učenike s intelektualnim teškoćama koncept mrežnog povezivanja valja pojednostaviti i približiti kroz konkretne primjere (povezivanje računala u učionici ili kod kuće), a u odnosu na odgojno - obrazovne ishode surađivati sa stručnim timom škole. Uoči gledanja videa Razmjena podataka poslužitelj - korisnici u Jedinici 1.3, učenicima s teškoćama pojasnite sadržaj/poruku videa, a zatim ga ponovno zajedno pogledajte. Pri izradi postera na temu prednosti i nedostataka umrežavanja, učenicima s teškoćama skrenite pažnju na sadržaj jedinice 1.3 u kojoj su navedeni nedostatci umrežavanja i/ili ih povežite s vršnjacima s kojima će zajednički izraditi poster. Učenike s teškoćama uvijek pohvalite za sudjelovanje u aktivnosti i uložen trud.

U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka na internetu istraže poznate slučajeve zloporabe i neovlaštenog pristupa podacima (slučaj Wikileaks, Julian Paul Assange...). U digitalnom alatu Canva trebaju napraviti plakat. Zatim, valja pohraniti uradak u svoj e-portfolio te ga prezentirati preko projektora. S ostalim učenicima povedite raspravu o moralnim pitanjima koja proizlaze iz slučaja koji su istražili na internetu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pazi da se ne uhvatiš u mrežu!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava nedostatke spremanja podataka na prijenosni disk.
  • Učenik analizira prednosti rada na mreži.
  • Učenik objašnjava prednosti spremanja dokumenata na neko mrežno mjesto.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i društveni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Pazi na svoje stvari!

U uvodnom dijelu lekcije s učenicima pročitajte e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.4. Zaštita računala i podataka na mreži, strip. Pitajte je li netko osobno bio u sličnoj situaciji. Ako nitko od učenika nije imao sličnih osobnih iskustava, pitajte je li ih imao netko od njihovih prijatelja ili rodbine (ili su negdje pročitali). Jeste li na vrijeme osjetili opasnost ili mogućnost prijevare? Nakon razgovora o učeničkim spoznajama o krađama i prijevarama u stvarnom životu, naglasite im da postoje prijevare i u virtualnom svijetu. Povedite raspravu s učenicima o moralnim pitanjima vezanim uz neovlašteno korištenje tuđih uradaka objavljenim na mreži. Neka se učenici prisjete koliko su svog vremena i truda uložili u neki projekt ili zadatak koji su radili na računalu. Jesu li bili ponosni na sebe i svoje djelo? Kako bi se osjećali da im netko ukrade njihov rad? Razvijajte kod učenika stav da je neovlašteno preuzimanje i uporaba intelektualnog vlasništva također krađa.

Zajedno s učenicima pročitajte tekst u jedinici e-Škole DOS Informatika 6, Modul 1, Jedinica 1.4. Zaštita računala i podataka na mreži, tekst "Kakve opasnosti vrebaju na mreži" i proučite vrste opasnosti na internetu te kako se uspješno zaštititi od njih. Pojasnite učenicima razlike između pojedinih zlonamjernih programa. Navedite neke od poznatih štetnih primjera koje su uzrokovali zlonamjerni programi (npr. upad u Pentagon, hakiranje banaka, krađa osobnih podataka korisnika A1 mobilne mreže...).

U digitalnom alatu Learning Apps učenici neka izrade različite vrste kviza o opasnostima i zaštiti računala i podataka na mreži (opasnosti na internetu, zlonamjerni programi, zaštita od zlonamjernih programa, postavke privatnosti...). Prije izrade kviza, učenicima kroz vježbu pokažite na nekoliko primjera rad u ovom alatu te im podijelite poveznicu putem Yammera.

Podijelite učenike u grupe (3-4 učenika). Grupe će izrađivati križaljku u digitalnom alatu Learning Apps, kviz u kojem se nadopunjuju praznine u tekstu, kviz s odabirom točnog odgovora i kviz u kojem je potrebno spajati parove. Ako u razrednom odjelu ima više učenika, neke grupe će raditi isti zadatak.

Ako učenici ranije nisu radili u alatu Learning Apps, tada im učitelj, prije zadavanja zadatka, treba pokazati kako se kvizovi izrađuju.

Nakon izrade kviza na već pripremljenu ploču Padlet, svaka grupa postavlja poveznicu na kviz koji su izradili.

Ako učenici ranije nisu radili u alatu Padlet, tada im učitelj, prije zadavanja zadatka, treba pokazati kako se postavlja poveznica na ploču Padlet.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava, kao i onima sa specifičnim teškoćama u učenju te učenicima s oštećenjem vida, skrenite pozornost na uvećan uvodni strip jer će ga tako moći lakše pročitati. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnoga spektra prepričajte sadržaj prikazanog stripa. Moguće je da kod učenika s poremećajem iz autističnoga spektra postoji izražen strah od krađe. Ako je to točno, tu mu aktivnost unaprijed najavite i pripremite eventualne prilagodbe. Učenike s teškoćama potaknite na iznošenje vlastitih iskustava. Specifične interese učenika s poremećajem iz autističnoga spektra, ako je moguće, povežite s nastavnom jedinicom (primjerice, zlonamjerni programi u računalnim igrama). Prilikom podjele učenika u skupine, vodite računa o tome da učenik s teškoćama dobije jasnu uputu odnosno ulogu u skupini (npr. unaprijed pripremite pojmove koje će učenik s teškoćama zadati svojoj skupini za potrebe križaljke). Imate li u razredu učenika s oštećenjem sluha, osigurajte stanku nakon postavljanja pitanja ili davanja upute kako biste mu dali vrijeme za obradu informacija. Također, vodite računa o tome da učenici s oštećenjem vida koriste pomagala koja su im dodijeljena (primjerice, čitač teksta) i provjerite jesu li im ona dostatna za rad u alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.

Prije provedbe aktivnosti provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u radu u alatu Learning Apps. Ako postoji nesnalaženje, pokažite im kako u njemu raditi ili im osigurajte vršnjačku podršku.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici u paru na internetu istraže i prouče nekoliko različitih antivirusnih programa (npr. Bitdefender, Avira, Norton, PC Protect, McAfee...) te odrede njihove prednosti i nedostatke. U svom radu mogu pogledati različite mrežne recenzije za pojedine antivirusne programe kao i pročitati forume na istu temu. Osim toga, neka iznesu svoja iskustva, ako ih imaju prilikom korištenja antivirusnih programa. Učenici iznose argumente za i protiv uporabe pojedinog antivirusnog programa kroz suradnju, vodeći računa o uvažavanju različitih mišljenja. Također, navode kako uporaba antivirusnih programa doprinosi sigurnom radu računala. Rezultate svojih istraživanja trebaju zalijepiti na pripremljenu ploču Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pazi na svoje stvari!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava zlonamjerne programe.
  • Učenik razlikuje što je računalni virus, crv i trojanski konj.
  • Učenik objašnjava kako antivirusni program štiti računalo.
  • Učenik izrađuje i objavljuje kvizove u mrežnom okruženju.
  • Učenik vodi računa o postavkama privatnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Tko je bolji?

Ova se aktivnost nadovezuje na prethodnu. Nastavnik će unaprijed pripremiti ploču Padlet te učenicima omogućiti pristup poveznicom koju će im podijeliti putem Yammera. Učenici na ploči Padlet lijepe poveznice na kvizove koje su izradili u digitalnom alatu Learning Apps. Organizirajte natjecanje među grupama. Grupa, čiji se kviz trenutno rješava, ne sudjeluje u samom rješavanju. Njima dodijelite ulogu natjecateljskog stručnog suda koji će pratiti rad grupa i vrednovati njihov uspjeh. Prije samog natjecanja, objasnite učenicima po kojim će se kriterijima natjecanje odvijati. Po jedan član natjecateljskog suda prati jednu grupu, bilježi broj točnih odgovora i zapisuje za koliko je vremena grupa završila kviz. Rezultate upisuju u unaprijed pripremljene tablice u alatu Word. U sljedećem krugu ulogu natjecateljskog stručnog suda preuzima sljedeća grupa, a ostale rješavaju njihove kvizove. Po završetku unosa bodova učenici šalju rezultate putem Yammera učitelju. Na kraju se svi rezultati uspoređuju. Ako rezultat točnih odgovora bude isti, pobjednik je grupa koja je riješila sve zadatke u kraćem vremenu.
Po završetku natjecanja objavite rezultate (koje su unosili u tablice) preko projektora.
Budući da je rješavanje kvizova natjecateljskog karaktera, kod učenika se razvija natjecateljski duh, razvijaju pozitivni stavovi i vrijednosti, ali i tolerancija te međusobno uvažavanje.

Postupci potpore

U okviru aktivnosti Tko je bolji? vodite računa o brzini kojom pojedini učenici s teškoćama mogu odgovarati na pitanja u grupi. Aktivnosti, u kojima se mjeri vrijeme potrebno za rješavanje zadataka, nisu primjerene za učenike sa specifičnim teškoćama učenju, učenike s oštećenjem vida kao niti za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava ili one s intelektualnim teškoćama. Definirajte ulogu učenika s teškoćama u okviru grupa i vodite računa o ponašanju ostalih učenika koji u kompetitivnim zadatcima mogu burnije reagirati. Pojedini učenici s teškoćama mogu biti stalni članovi natjecateljske komisije. Pritom im skrenite pozornost na elemente koje će ocjenjivati ili komentirati kako bi znali što se od njih očekuje.

Za učenike koji žele znati više

Budući da je kupovina preko interneta uobičajen način naručivanja robe, neka se učenici informiraju o sigurnoj internetskoj kupnji i savjetima kojih se, pritom, treba pridržavati. U digitalnom alatu Wordwall učenici neka izrade igricu na tu temu.

Ako učenici već nisu radili u alatu Wordwall, tada im, prije zadavanja zadatka za samostalan rad, učitelj treba pokazati kako se izrađuje igrica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko je bolji?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava što su zlonamjerni programi.
  • Učenik analizira prednosti i nedostatke mrežnoga povezivanja te odabire i primjenjuje postupke za zaštitu na mreži.
  • Učenik objašnjava kako antivirusni program štiti računalo.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko (2020.). Informatika 6 - 1.3 Prednosti i nedostaci umrežavanja. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/548_prednosti_i_nedostaci_umrezavanja.html (21.4.2022.)

Karmen Toić Dlačić, Vinko Pilipović, Vlado Karajko (2021.). Informatika 6 - 1.4 Zaštita računala i podataka na mreži. Edutorij. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/79a7c4da-1347-41b5-90ab-34429cec7d8c/html/549_zastita_racunala_i_podataka_na_mrezi.html (21.4.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.