Učeničku znatiželju potaknite motivacijskim zadatkom u kojem mogu istražiti primjere uporabe karboksilnih kiselina u svakodnevnom životu. Možete ih uputiti i na istraživanje prirodnih izvora karboksilnih kiselina s obzirom na agrume te ostale izvore.
Potaknite ih na pripremu kratkog izlaganja o obilježjima biljaka agruma čije plodove koristimo u prehrani, u obliku posterskog priopćenja izrađenog u digitalnom alatu Canva. Neka istaknu strukturne osobitosti i nazive karboksilnih kiselina s najvećim udjelima u odabranim primjerima agruma. Potaknite učenike na izlaganje uradaka. Prije izlaganja uradaka uputite učenike na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na primjenu te tablice u vrednovanju učeničkog izlaganja te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Možete ih uputiti i na analizu primjera izvora karboksilnih kiselina u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4. Neka učenici istaknu važnost karboksilnih kiselina za čovjeka.
Uputite učenike na proučavanje i analizu strukturnih osobitosti karboksilnih kiselina te sustavnog i trivijalnog imenovanja karboksilnih kiselina u istome digitalnom obrazovnom sadržaju. Uputite ih i na istraživanje trodimenzijskih modela molekula u navedenom materijalu, koje možete iskoristiti i za zadatak pretvorbe prikazanih struktura u druge oblike formula – strukturnu, sažetu strukturnu i molekulsku. Zatim, možete im zadati zadatak da suradnički u digitalnom alatu ChemSketch prikažu nekoliko karboksilnih kiselina veznim crticama i neka imenuju prikazane spojeve (ili im zadajte specifične spojeve koje trebaju prikazati), obraćajući pritom pozornost na ispravan prikaz kemijske formule. Nakon što završe zadatak, upozorite ih na mogućnost provjere sustavnog naziva spoja u navedenom alatu izborom opcije Generate Name for Structure.
Za dodatno uvježbavanje možete im zadati rješavanje zadataka za uvježbavanje usvojenih spoznaja o karboksilnim kiselinama u odjeljku Promislite i odgovorite u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4.
Planira li se i istraživanje i kratko izlaganje o obilježjima biljaka agruma, učenicima s teškoćama kojima je individualiziranim kurikulom predviđeno dulje vrijeme za dovršavanje zadataka, pripremite ključne informacije koje će oni potom složiti u digitalnom alatu Canva. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite ovu aktivnost i prije nastave te im sugerirajte da obilježja biljaka agruma podijele s razredom. Najavite im svaku aktivnost koja slijedi. Učenicima s jezičnim teškoćama pojasnite sintagmu trivijalna imena služeći se konkretnim primjerima iz svakodnevnog života. Upute za istraživanje trodimenzijskih modela molekula trebaju biti jasne, uvećanog fonta, postavljene u obliku pitanja te ih po potrebi ponovite za učenike s teškoćama ili ih projicirajte. S obzirom na to da se od učenika očekuje da istraže trodimenzijske modele molekula u navedenome digitalnom obrazovnom sadržaju, skrenite im pozornost na inkluzivni prikaz. Učenicima s oštećenjem vida dodatno opišite trodimenzijski model molekula.
Potrebno je provjeriti kako se učenici snalaze u radu u digitalnom alatu (ChemSketch) te im ga po potrebi zorno prikažite (način korištenja, upute) odnosno osigurajte im rad u paru. U suradničkome radu vodite računa o povezivanju učenika s teškoćama s vršnjacima koji imaju osobine mentora. Važno je uspostaviti pozitivan i suradnički odnos između učenika s teškoćama i njihovih vršnjaka.
Ako pojedini pojmovi nisu navedeni u pojmovniku u okviru digitalnih obrazovnih sadržaja, uvrstite ih u prethodno spomenut pojmovnik koji učenicima s teškoćama olakšava usvajanje nastavnoga gradiva, ali i podsjećanje na značenje pojmova koje su možda zaboravili.
Potaknite učenike na analizu prosječnog prehrambenog sastava agruma koje su istraživali u početnom dijelu aktivnosti pomoću dostupnih mrežnih i drugih izvora. Neka prosječni nutritivni sastav agruma prikažu tablično i neka usporede analizirane vrste agruma prema prehrambenoj vrijednosti. Saznanja mogu prikazati u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva (ili alatu Pictochart) odnosno u obliku seminarskog rada za čije vrednovanje pripremite kriterijsku tablicu vrednovanja. Potaknite učenike na izlaganje uradaka. Prije izlaganja uradaka uputite učenike na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na primjenu te tablice u vrednovanju učeničkog izlaganja te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Učenike motivirajte na samostalni istraživački rad ispitivanja fizikalnih svojstava karboksilnih kiselina u kućanstvu (npr. octene kiseline u octu, limunske kiseline) tako da osmisle postupak ispitivanja topljivosti tvari u vodi te njihove gustoće. Izvješće o provedenim pokusima mogu predati u obliku videosnimke pokusa, koju mogu urediti u digitalnom alatu Moovly, ili u obliku izvješća oblikovanog u digitalnom alatu Word. Nakon provedenog pokusa uputite ih i da pogledaju videopriloge 1 i 2 u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4. Neka učenici osmisle tumačenje uočenih pojava.
Potaknite učenike na izlaganje uradaka o osmišljenim i provedenim pokusima. Prije izlaganja uradaka uputite učenike na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na primjenu te tablice u vrednovanju učeničkog izlaganja te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Uputite učenike na analizu tablice 1 u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4. S obzirom na podatke u tablici, neka grafički prikažu ovisnost vrelišta navedenih spojeva o relativnoj molekulskoj masi odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza i koristeći se digitalnim alatom Microsoft Excel. Potaknite ih na razmišljanje o obilježjima podataka i s tim povezanoga odabira odgovarajuće vrste grafičkog prikaza. Naglasite važnost ispravnog označivanja osi i cjelovitosti grafičkoga prikaza.
Prije izrade uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje grafičkih prikaza. Uratke mogu predati u digitalnom alatu Teams iz sustava Office 365 u razrednoj grupi u obliku zadatka uz koji priložite kriterijsku tablicu vrednovanja. Potaknite ih na zaključke s obzirom na prikazane podatke. Pomoću dostupnih materijala u navedenom digitalnom obrazovnom sadržaju te literaturi neka osmisle tumačenje uočenih razlika u fizikalnim svojstvima.
Zatim, uputite ih na videopriloge 1 i 2 u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4. Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti s pomoću nekoliko pitanja zatvorenog tipa u obliku kviza u alatu Quizizz, obraćajući pozornost na obilježja kvalitetnog pitanja.
U okviru aktivnosti Više ili niže kiseline, vodi nije svejedno za učenike s teškoćama pripremite detaljne upute za samostalan istraživački zadatak te definirajte vrstu karboksilne kiseline koju će istražiti. Za učenike s disleksijom pritom se koristite lako čitljivim fontom (kakav je, primjerice, OmoType), uvećanim razmakom, podebljanim ključnim riječima i lijevim poravnanjem. Planirano je da učenici predaju izvješće o provedenim pokusima u obliku videosnimke pokusa, koju mogu urediti u digitalnom alatu Moovly, odnosno u obliku izvješća napravljenog u digitalnom alatu Word. S obzirom na to da valja provjeriti kako se učenici s teškoćama snalaze u alatu Moovly, predlaže se da učenici s oštećenjem vida te učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i drugi učenici s teškoćama, prema procjeni nastavnika izvješće pripreme u alatu Word, koji dobro poznaju.
Predvidite vrijeme za ponovljeno gledanje videopriloga 1 i 2 u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4 ili učenicima s teškoćama unaprijed najavite te videosadržaje, odnosno pošaljite im poveznice da ih mogu pogledati kao pripremu za sat. S obzirom na specifičnost pojmova koji se javljaju u videosadržajima, učenike s disleksijom, kao i one s jezičnim teškoćama podsjetite na pojmovnik ili im objasnite pojmove koji su novi.
Grafički prikaz ovisnosti vrelišta navedenih spojeva o relativnoj molekulskoj masi može biti izazovan za učenike s diskalkulijom, za učenike s oštećenjem vida, kao i za one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava. Pripremite im primjer(e) grafičkoga prikaza ili konkretan grafički prikaz s obrnutim zadatkom (za uvježbavanje razumijevanja grafičkog prikaza). Pripremate li dodatne materijale za rad, vodite računa o vrsti i veličini fonta (lako je čitljiv font OmoType) odnosno grafičkog prikaza.
Učenike možete potaknuti na proširivanje samostalnog istraživačkog rada u kojemu mogu osmisliti primjenu termokemijskih mjerenja tijekom ispitivanja topljivosti čvrstih kiselina dostupnih učenicima u kućanstvima (npr. limunske kiseline). Potaknite ih na primjenu i proširivanje stečenih spoznaja iz termokemije, neka izrade entalpijski dijagram s obzirom na mjerenja te neka izvješće o provedenom istraživačkom zadatku predaju u obliku dokumenta izrađenog u digitalnom alatu Word ili u obliku infografike napravljene u digitalnom alatu Piktochart.
Potaknite učenike na izlaganje istraživačkih uradaka. Prije izlaganja uradaka uputite učenike na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na primjenu te tablice u vrednovanju učeničkog izlaganja te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Imate li materijalnih mogućnosti, kemijska svojstva karboksilnih kiselina obradite s učenicima praktičnim radom provedbom dvaju pokusa opisanih u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.4. Učenike možete uputiti i na samostalnu provedbu istraživačkog rada u kućanstvu prilagodbom uputa za provedbu pokusa (npr. reakcija octa i sode bikarbone uz praćenje temperature smjese; reakcija octa i krede; utjecaj octa na mlijeko). Možete ih uputiti i na pripremu indikatora od crvenog kupusa te ispitivanje jakosti kiselina prema predloženom popisu. Neka učenici opažanja bilježe tablično (u alatu Word ili sl.) za pojedine pokuse te neka osmisle zaključke s obzirom na opažanja.
Pribor: plastična posuda, rezač za kupus, cjedilo za čaj, tri male staklene čaše, zaštitne rukavice, zaštitne naočale
Kemikalije: voda, ocat, odčepljivač odvoda
Priprema otopine indikatora
Izribati pola male glavice crvenog kupusa. Na izribani kupus dodati 200 mL vode i sve dobro promiješati. Kupus procijediti kroz cjedilo za čaj. Prikupljenu otopinu sačuvati, a preostali kupus iz cjedila baciti.
Sok crvenog kupusa može poslužiti kao indikator i za kiseline i za lužine. Njegova je boja ljubičasta, a ovisno o kiselosti ili lužnatosti otopine mijenja boje prema prikazanome:
Kisela otopina | Neutralna otopina | Lužnata otopina |
ružičasto | plavo | zeleno |
Postupak: Neka učenici u jednu čašu uliju 20 – 30 mL octa, u drugu limunov sok (iscijeđen iz jednog limuna), a u treću čašu neka otope žličicu limunske kiseline u 50 mL vode. U svaku čašu neka dodaju malo soka crvenoga kupusa te neka opažaju promjene.
U prvu čašu s octom neka oprezno dodaju manji volumen odčepljivača odvoda i neka opažaju promjene. Neka zaključe kakva je otopina odčepljivača odvoda prema pH-vrijednosti.
Učenici trebaju bilježiti opažanja za svaki provedeni pokus te osmisliti zaključke u skladu s uočenim promjenama i opažanjima u dokumentu u alatu Word, uz dokumentiranje provedenih pokusa fotografiranjem. Uratke mogu objaviti za zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet, pri čemu trebate obratiti pozornost na to da učenicima u postavkama onemogućite uređivanje objava drugih učenika. Procijenite, s obzirom na obilježja skupine, hoćete li učenicima omogućiti komentiranje objava. Potaknite ih na analizu uradaka, isticanje dobrih primjera te zamisli o mogućim poboljšanjima. Istaknite dobre uratke i potrebna poboljšanja u skladu s rubrikama kriterijskog vrednovanja.
Zajednički s učenicima analizirajte uočene promjene u provedenim pokusima, s naglaskom na tumačenju opaženih promjena te na jednadžbama kemijskih reakcija.
Prilikom provedbe aktivnosti Kupus boju mijenja učenicima s teškoćama ponudite mogućnost provedbe istraživačkog rada u kućanstvu tako da upute napišete jasnim i jednostavnim jezikom (npr. prema koracima koje treba slijediti). Unaprijed pripremite obrazac za bilježenje opažanja u kojem se nalaze smjernice ili natuknice koje će učenicima s teškoćama olakšati rad. Obrazac pripremite koristeći se lako čitljivim fontom (OmoType), koji omogućava lakše čitanje učenicima s disleksijom. Povežite zadatke s jakim stranama učenika s teškoćama (npr. ako je pojedini učenik s teškoćama vješt u fotografiranju ili digitalnim alatima, on može pripremati animirani sadržaj). Omogućite li komentiranje objava, vodite računa o komentarima vezanim za radove učenika s teškoćama (primjerice, valja obratiti pozornost na emocionalne reakcije učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje).
Učenike potaknite na istraživanje načina dobivanja značajnih karboksilnih kiselina u industriji. Usmjerite ih na istraživanje uvjeta potrebnih za octeno vrenje, rod bakterija koji ga uzrokuje te primjenu u kućanstvima, primjerice pri kiseljenju kupusa. Potaknite ih na primjenu spoznaja iz biologije o vrstama metaboličkih procesa s obzirom na potrebu za kisikom. Možete ih uputiti i na istraživanje dobivanja mliječne kiseline pomoću različitih rodova bakterija kao primjenu u mliječnoj industriji. Potaknite ih na izradu infografike ili plakata u alatu Canva o stečenim saznanjima s primjerima različitih vrsta bakterija za dobivanje mliječnih proizvoda različitih organoleptičkih svojstava (npr. jogurta, acidofila, kefira). Uratke mogu objaviti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet, čiju poveznicu objavite u razrednoj grupi.
Organske kiseline - kemija istraživanjem: Slide 1 (pmf.hr)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 4.5.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.