Predmet
Likovna umjetnost 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

(De)konstrukcija

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • konstrukcija
  • dekonstrukcija
  • kadar
  • prostor
  • uređivanje

Kad arhitektura kadrira stvarnost

Započnite sat projekcijom slike Piera della Francesce Bičevanje Krista (1455. - 1460.). Učenicima recite da u bilježnice navedu podatke o djelu, skiciraju kompoziciju i međusobno provjere skice kako bi utvrdili sličnosti i razlike u interpretacijama.

Postavite sljedeću tezu: Arhitektonski elementi kadriraju narativne cjeline. S učenicima zatim diskutirajte i pitajte ih slažu li se ili ne s postavljenom tezom. Ukažite im na dvije tematske i vremenski odvojene cjeline unutar projicirane slike, a zatim ih uputite i na arhitektonske elemente koji odjeljuju događaj iz prošlosti - linearnom perspektivom dubinski koncipiran prostor s prikazom bičevanja Krista - i sadašnjosti - tri lika u prvom planu za koje se pretpostavlja da su naručitelji slike. Učenici će zabilježiti natuknice vezane za prikazivanje i upotrebu arhitekture u projiciranom djelu.

Pokažite učenicima isječke iz filmova režisera Stanleyja Kubricka u kojima je vidljiv specifičan način kadriranja uz uporabu linearne perspektive. Pitajte ih o poveznicama koje uočavaju u prikazima filma, arhitekture i likovne umjetnosti u viđenim kadrovima.

Pripremite učenike za rad u paru i zadajte im izvedbu vježbe kadriranja u razredu. Učenici će snimiti portrete kadrirane unutar ploče ili vrata. Zatim će snimiti niz fotografija koristeći se arhitekturom i slažući narativne nizove na razini rečenice (primjerice, osoba promatra dvije osobe koje razgovaraju). Učenici će svoje radove postaviti koristeći se digitalnim alatom Padlet. Neka zatim u razredu promotre galeriju radova i rasprave o pojmovima kadriranja, naracije i kompozicije.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte učenicima pisane upute ili šablone koje će ih usmjeriti na promatranje i analizu slike. Potaknite ih na suradnju u parovima ili malim grupama. To će im omogućiti da međusobno provjere svoje skice i rasprave o sličnostima i razlikama u interpretacijama, što može dodatno podržati njihovo razumijevanje i sudjelovanje u aktivnosti. Osigurajte pomoć vršnjaka ili pomoćnika u nastavi koji će dati potrebnu podršku učenicima s teškoćama tijekom aktivnosti. To može uključivati objašnjenje instrukcija u preferiranom obliku komunikacije učenika ili pružanje dodatne podrške u bilježenju.
Ako neki učenici imaju teškoće u pisanju ili skiciranju, primjerice učenici s motoričkim poremećajem, dopustite im da se koriste alternativnim načinima izražavanja (npr. usmenim izvješćima, crtanjem slika uz podršku ili uporabom tehnologije za snimanje ideja i misli).
Osigurajte isječke iz filmova Stanleyja Kubricka s dovoljno velikim slikama i jasnim prikazom kako bi učenici mogli vidjeti detalje kadriranja. Možete se koristiti projektorom ili velikim ekranom za bolju vidljivost.
Također, omogućite im opremu za fotografiranje koja je prilagođena njihovim motoričkim potrebama. To može uključivati stabilizatore za ruke ili držače za mobilne telefone ili fotoaparate kako bi im bilo lakše stabilno držati opremu tijekom snimanja. Prilagodite zahtjeve za snimanje fotografija sposobnostima učenika. To može uključivati snimanje fotografija u blizini, snimanje statičnih objekata ili upotrebu postolja za stabilizaciju kamere.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad arhitektura kadrira stvarnost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira načine oblikovanja i kompozicijska načela te ih prepoznaje u djelima popularne kulture i primjenjuje u izabranom mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Konstrukcija u dekonstrukciji

Projicirajte trailer za film Početak (2010.). Učenici će izraditi skice triju različitih kadrova. Raspravite s njima o kontinuitetu jer čak i ako učenici nisu skicirali uzastopne kadrove, kontinuitet se uspostavlja nizanjem. Navedite ih na to da svoje skice usporede sa stripom. Dalje, raspravljajte s njima o ulozi arhitekture u traileru filma i usmjerite ih na odnose arhitektura - pozadina, arhitektura - kadriranje i arhitektura - motiv. U filmu se pažnja gledatelja usmjerava na prostorne i konstruktivne elemente arhitekture. S učenicima raspravite o toj temi koristeći se pritom sljedećim pojmovima: prostorija, unutarnji i vanjski prostor, konstrukcija i gravitacija.

Tijekom gledanja trailera učenici trebaju izdvojiti dijelove u kojima je naglašena arhitektura u kontekstu konstrukcije te dijelove s naglašenom dekonstrukcijom kako bi se raspravljalo o tome na koji način navedeno utječe na gledatelje i njihov doživljaj prostora.

Učenici će zatim u školskoj zgradi snimiti isti motiv, primjerice, hodnike ili stepenice, i to tako da fotografija daje privid konstrukcije i dekonstrukcije, a svoje će radove objaviti s pomoću digitalnog alata Padlet.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte uvećan prikaz trailera filma na ekranu ili se koristite projektorom kako bi učenici s teškoćama u razvoju mogli bolje vidjeti detalje i pratiti radnju.
Priložite vizualne primjere skica kadrova kako bi se učenicima pružila vizualna referenca za njihov rad. Možete pripremiti predloške ili primjere skica kadrova koji se pojavljuju u traileru filma Inception. Osigurajte dodatno vrijeme za izradu skica kadrova učenicima s teškoćama u razvoju kojima je potrebno. Također, omogućite im individualnu podršku tijekom aktivnosti. Pomoćnik u nastavi ili vršnjak može dodatno objasniti zadatak, demonstrirati način rada ili pružiti fizičku pomoć učenicima koji je trebaju. Omogućite rad u parovima ili manjim grupama umjesto individualnog rada.
Osim toga, pomoćnik u nastavi ili vršnjak može pomoći i učenicima s oštećenjem vida tijekom aktivnosti. Može im verbalno opisivati sadržaj trailera filma, detalje arhitekture i pomoći im u radu. Upotrijebite zvučne opise ili zvučne snimke kako biste pružili dodatne informacije o arhitektonskim elementima ili radnji u traileru. Učenicima s oštećenjem vida može pomoći ako stvore mentalne slike jer će tako bolje razumjeti prikazano. Tijekom fotografiranja detaljno opišite nekoliko motiva u školskoj okolini i omogućite učeniku da na temelju opisanih motiva odabere jedan koji ostavlja privid konstrukcije i dekonstrukcije.

Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usmjerite učenike na istraživanje nadrealizma i promatranje sljedećih nadrealističkih djela:

Usto, neka istraže i animirani film na kojem su zajedno radili Walt Disney i Salvador Dali:

  • Walt Disney i Salvador Dali, Destino (prikazan 2003.).

Učenici će objasniti kako je postignut privid nadrealnog u djelima Magrittea i Ernsta te Dalija i Disneyja. Svoja zapažanja vezana za prikazivanje arhitekture učenici trebaju zapisati na ploču u alatu Stoodle. Zatim neka pogledaju trailer za film Početak (2010.) kako bi raspravili o slaganju ili neslaganju s tezom:

Prostor u filmu Početak (Inception) ostavlja dojam nadrealnog, što može biti uvjetovano temom snova koja je ključna za nadrealizam i konkretan film.

Potaknite učenike na fotografiranje arhitekture škole. Fotografije neka prevedu u nadrealizam koristeći se digitalnim alatom Autodesk SketchBook. Svoja rješenja mogu postaviti na bijelu ploču u alatu Stoodle kako bi ih lakše usporedili s djelima nadrealističkih autora. U razgovoru prokomentirajte utjecaje nadrealističkih slikara i filma Početak na učeničke radove.

Nastavna aktivnost za predmet X

Konstrukcija u dekonstrukciji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje oblikovna obilježja i motive umjetničkog djela u djelima popularne kulture te ih primjenjuje u vlastitom istraživačkom radu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od arhitekture do fantastike

Projicirajte primjere sa stranice Daniel Liebeskind architecture. Pitajte učenike što prikazana arhitektonska rješenja čini neobičnima. Motivirajte ih na tumačenje i argumentiranje pojma konstrukcije na primjeru djela Daniela Liebeskinda. Proučavajući njegova djela, raspravljajte o relaciji konstruktivno - dekonstruktivno te o materijalima i prostornim elementima.

Neka u digitalnom alatu Tinkercad izrade dva rješenja odnosa nosača i tereta - tradicionalan način s primjenom skeletne konstrukcije i korekciju istog primjera s elementima dekonstrukcije. Primjere mogu izložiti s pomoću digitalnog alata Padlet kako bi svima bili vidljivi, a zatim učenici mogu na temelju radova raspraviti o statici i inovativnosti rješenja.

Učenici će provesti istraživanje prikaza arhitekture u filmovima Star Wars 1, Matrix 1 i Peti element, a u razredu raspravite o tome uklapa li se koncepcija izmišljenih gradova u konstruktivan ili dekonstruktivan sustav.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte velike prikaze primjera arhitekture Daniela Liebeskinda kako bi učenici mogli jasno vidjeti detalje i oblike. Možete se koristiti povećalima, projekcijama na većim ekranima ili prilagođenim materijalima s povećanim kontrastom kako biste im olakšali pristup vizualnom sadržaju. Prilagodite aktivnost potrebama učenika. Možete smanjiti broj primjera koje trebaju proučiti ili skratiti zadatke kako bi se učenici usredotočili na ključne koncepte. Ovisno o potrebama, možete prilagoditi i digitalne alate poput Tinkercada ili Padleta kako bi bili pristupačni i korisni učenicima s teškoćama. Omogućite dodatno vrijeme za istraživanje, razumijevanje i izradu radova. Na taj će način učenici osjećati manji pritisak i moći će se bolje usredotočiti na aktivnost. Osigurajte dodatne materijale ili resurse koji pružaju pojednostavljene ili vizualno privlačne informacije o statičkim konceptima i inovativnim rješenjima. Dajte im jasne vizualne upute rabeći jasan i uvećan font te kontrastne boje jer će učenici tako lakše pratiti korake u izradi rješenja u Tinkercadu.

Koristite se vizualnim pomagalima poput grafikona, slika, ilustracija ili fotografija kako biste podržali verbalnu komunikaciju učenika s teškoćama u govorno-glasovno-jezičnoj komunikaciji. Ta vizualna pomagala mogu olakšati učenicima oblikovanje i izražavanje svojih misli. Pružite im dodatno vrijeme za odgovor ili sudjelovanje u komunikacijskim aktivnostima kako bi imali dovoljno vremena za obradu informacija i sastavljanje odgovora. Dajte jasne, jednostavne i koncizne upute i pitanja jer ćete na taj način u učenika smanjiti mogućnost konfuzije, ali ćete im i olakšati izražavanje. Dopustite učenicima uporabu alternativnih načina izražavanja misli i ideja tijekom rasprave.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnim alatima Tinkercad i Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od arhitekture do fantastike

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje konstruktivna rješenja u odabranom djelu te ih zatim primjenjuje u praktičnom radu i uočava u djelima pop-kulture.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Piero della Francesca, Bičevanje Krista (1455. - 60.)

Stanley Kubrick, One point perspective

Rene Magritte, Dvorac u Pirinejima (1959.)

Max Ernst, Europa nakon kiše (1940.-42.)

Walt Disney i Salvador Dali, Destino (prikazan 2003.)

Trailer za film Početak (2010.)

Daniel Liebeskind architecture

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.