Podijelite učenike u grupe. Idealno bi bilo da grupe budu četveročlane, ali sami procijenite optimalan broj grupa i članova za pojedini razred. Zadajte učenicima zadatak da u grupama pretražuju internet i mrežne stranice srednjih škola. Cilj je pronaći koji sve smjerovi postoje u pojedinim školama i koji se predmeti boduju za upis. Koristeći se uslugom Kalkulator bodova, moraju saznati koliko je prethodne godine bilo potrebno imati bodova za upis u određeni smjer pojedine škole.
Nakon nekoliko minuta zajedno sa svim grupama dogovorite koje će škole koja grupa detaljnije proučiti i o njima izraditi stranice u alatu OneNote.
Prije toga u alatu OneNote pripremite bilježnicu u kojoj trebate otvoriti dvije sekcije, jednu za gimnazije, a drugu za strukovne škole. Svaka grupa otvara novu stranicu u odgovarajućoj sekciji za školu koju proučava. Na stranici za školu treba napisati puni naziv škole i adresu, objaviti jednu ili dvije fotografije i u tablici zapisati sve smjerove s predmetima koji se boduju. Kao dodatak, zapisuju i broj potrebnih bodova za svaki smjer. Ako pronađu informaciju, trebaju zapisati radi li škola u dvije smjene ili samo u jednoj.
Ako je potrebno, odvojite vrijeme kako biste učenicima pokazali kako se dodaje nova sekcija i nova stranica u bilježnici izrađenoj u alatu OneNote, kao i kako se postavlja sadržaj na stranicu u bilježnici izrađenoj u alatu OneNote.
Predvidite dovoljno vremena da svaka grupa predstavi škole koje je istraživala kako bi svi učenici dobili informacije o proučenim školama.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika.
Prije početka rada u grupi iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Pri davanju uputa za izradu zadataka izražavajte se konkretno, precizno i sažeto. Upute dajte u pisanom obliku i pritom ih razdijelite na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik ne razumije pisanu uputu, dajte mu verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Nakon što završite s davanjem upute, uvijek provjerite kako ju je učenik razumio. U uputama specificirajte segment zadatka za koji je zadužen učenik s teškoćama.
Prilikom rada u grupi u obzir uzmite interese i jake strane učenika s teškoćama tako da bude aktivni sudionik u svim aktivnostima, a nipošto samo pasivni promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost učitelja kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti neovisno o postojećim ograničenjima, primjerice, kolega učenik iz grupe pružit će podršku kolegi učeniku s oštećenjem vida kao tumač vizualnih informacija, a učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će u korištenju računalom.
Prije rada u digitalnom alatu OneNote provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu, kao i postavke pristupačnosti tog alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici koji žele znati više neka izrade animaciju o školi koju su proučavali ili o zanimanju kojim će se moći baviti nakon završetka pojedinog smjera u određenoj školi. Animacija može biti izrađena i na humorističan način, ističući dobre i loše strane škole i/ili zanimanja. Učenici neka izaberu aplikaciju za izradu animacija u kojoj su već radili, primjerice alat Powtoon.
Ako je potrebno, podsjetite ih kako se koristi alat Powtoon ili neki drugi alat za izradu animacija u kojemu ste već s njima radili. Prezentaciju prikazuju prijateljima iz razreda.
Neka učenici ostanu u grupama iz prethodne aktivnosti. Na početku ove aktivnosti svatko od učenika samostalno ispunjava upitnik dostupan na stranici: https://e-usmjeravanje.hzz.hr/predanketa. Nakon toga učenici u grupi komentiraju koliko je, prema njihovu mišljenju, prijedlog upitnika u skladu s njihovim željama i namjerama i obrazlažu u kojoj se mjeri slažu s rezultatima upitnika, a u kojim stavkama smatraju da predložena rješenja nisu dobra. Nakon toga neka u grupama pretražuju internet u potrazi za informacijama o pojedinim zanimanjima koja su se najčešće pojavila u grupi kao rezultat ispunjavanja upitnika. Neka međusobno komentiraju dobivene prijedloge i kažu čini li im se da bi njihovi prijatelji bili dobri u zanimanjima predloženima za njih rješavanjem upitnika.
Ako je moguće, učenici se prijavljuju u aplikaciju e-Upisi i prijavljuju svoje željene programe.
Ako još nije moguće prijaviti programe u aplikaciju e-Upisi, vratite se na ovu aktivnost nakon što prijava bude omogućena. Tada neka učenici još jedanput ispune upitnik dostupan na stranici: https://e-usmjeravanje.hzz.hr/predanketa i komentiraju je li se što promijenilo u njihovim odgovorima, a samim time i u prijedlogu dobivenom rješavanjem upitnika. Nakon toga zadajte učenicima da se registriraju u aplikaciju e-Upisi i da je prouče. Objasnite im pravila prema kojima se upisuju u odnosu na prijavljene programe. Uputite ih i na mrežna mjesta na kojima mogu pratiti hodogram aktivnosti s važnim datumima kako im ništa ne bi promaknulo. Naglasite da je, nakon dodavanja programa na popis, programe potrebno poredati prema željama, odnosno da je potrebno izraditi popis prioriteta. Popis prioriteta izrađuje se tako da se na vrh postavi program obrazovanja koji se najviše želi upisati, a zatim slijede ostali, željenim redoslijedom. Zatražite od njih da barem u jednom programu s ljestvice prioriteta budu na sredini popisa učenika koji „upadaju“ u program kako bi bili sigurni da će ga upisati. To može biti i šesti program. Nakon što jednom izaberu redoslijed prioriteta, neka ga više ne mijenjaju bez znanja roditelja.
Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams (ili nekog drugog alata u kojemu se mogu otvoriti izdvojene sobe za suradnju – tzv. breakout rooms). Uputite učenike da samostalno ispune predloženi upitnik. Nakon što ga ispune, za svaku grupu otvorite izdvojenu sobu za suradnju. Uputite učenike u zadatak: neka komentiraju rezultate upitnika, pretraže internet u vezi sa zanimanjima koja su upitnikom bila najčešće predložena i komentiraju koliko su, prema njihovu mišljenju, pojedina zanimanja prikladna za pojedine članove grupe. Prije odlaska u izdvojene sobe za suradnju provjerite jesu li svi razumjeli zadatak.
Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka. Tijekom rada posjetite svaku izdvojenu sobu za suradnju i nadzirite komunikaciju unutar grupa. Učenike uputite da služeći se alatom za čavrljanje pošalju upite i zahtjeve za dodatnom pomoći.
Nakon isteka predviđenog roka zatvorite sobe i u zajedničkom pozivu neka svaka grupa kaže koja je zanimanja pretraživala.
Uputite učenike da se prijave u sustav e-Upisi i nastavite prema predloženom planu.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama bitno je da je učenik u središtu aktivnosti koja u obzir uzima njegove jake strane i interese. Obratite se stručnom timu škole (edukacijskom rehabilitatoru, logopedu, pedagogu) i savjetujte u vezi s postupcima prilagodbe.
U razgovoru i pri pojašnjavanju zbog učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, učenika s intelektualnim teškoćama i učenika s poremećajem iz autističnog spektra sporije govorite, koristite se jednostavnijim rječnikom i rečeničnim konstrukcijama, češće provjeravajte razumijevanje kratkim pitanjima, češće ponavljajte ključne riječi i pojmove te postavljajte dopunska pitanja u svrhu podrške u zaključivanju. Nužna je jednostavna i precizna formulacija.
Osigurajte podsjetnik za zadatak u pisanom obliku. Pri komentiranju izbora srednjih škola preporučuje se da ih učenici zapišu na papir kako bi učenik s teškoćama na raspolaganju imao podsjetnik na najučestalije srednje škole. Isto tako, senzibilizirajte kolege učenike da tijekom komunikacije budu strpljivi s učenicima s teškoćama, pogotovo s učenikom s oštećenjem sluha ili poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije zbog dužeg vremena prilikom odgovaranja. Također, napomenite učenicima iz grupe u kojoj je učenik s oštećenjem sluha da govore jedan po jedan, okrenuti prema učeniku s oštećenjem sluha kako bi im mogao očitavati poruke s lica i usana te da se pridržavaju pravila uljudne komunikacije i slušanja jedni drugih.
Predložene preporuke vrijede i za nastavu na daljinu.
Prije upotrebe aplikacije e-Upisi provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenoj aplikaciji i postavke pristupačnosti aplikacije za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici koji žele znati više neka razmisle o pitanjima koja bi im pomogla u izboru budućeg zanimanja i buduće srednje škole. Ta pitanja neka zapišu na papiru u obliku upitnika. Mogu izraditi i plakat u obliku algoritma, tj. koji su sve koraci i na što se sve mora misliti i odgovoriti pri odluci o upisu u srednju školu. Plakate neka prezentiraju svim učenicima u razredu skrećući im pozornost na to koji su sve koraci potrebni i kojim redom da bi se na ispravan način prijavili u aplikaciju. Pripremljena pitanja neka podijele svim učenicima u razredu kako bi svaki učenik zasebno odgovorio na njih i time se približio odluci o odabiru zanimanja.
Zadržite grupe učenika iz prethodnih dviju aktivnosti. Svaka grupa izabire tri zanimanja koja su se pojavila kao prijedlog nekome od članova grupe. Učenici dijele zaduženja i pronađene informacije predstavljaju na različite načine. Netko piše esej, netko izrađuje prezentaciju, a netko animaciju ili pak e-knjigu. Prije početka rada na zadatku učenici zajednički odlučuju koje će informacije obuhvatiti svojim uradcima. Pobrinite se da učenici poštuju tuđe mišljenje i razvijaju toleranciju.
Ako tako odluče, mogu zajednički izrađivati zajedničke digitalne dokumente. Svoje uratke predstavljaju ostalim grupama u razredu i objavljuju na mrežnoj stranici škole.
Ako je potrebno, odvojite dovoljno vremena i upoznajte učenike s alatima iz zadatka. Neki od alata u kojima učenici izrađuju svoje digitalne uratke mogu biti MS Word, MS PowerPoint, Canva, Powtoon, Book Creator…
Sve postupke potpore potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Pružite podršku pri podjeli zadataka unutar grupe. Obratite pozornost na jake strane i interese učenika s teškoćama tako da bude aktivni sudionik. Također, osigurajte popis s pitanjima na koja trebaju pronaći odgovor o zanimanjima i koja će omogućiti da se usmjere na ono što je bitno. Pripremite sažete i precizne upute za izradu eseja, prezentacije, animacije ili e-knjige kako bi učenik sa sigurnošću znao što izrađuje s kolegama i na koji način.
Nakon što učenici odaberu željeni digitalni alat (MS Word, MS PowerPoint, Canva, Powtoon, Book Creator i sl.), provjerite njihovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu i postavke pristupačnosti tog alata za učenike s teškoćama. Uvijek im možete ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene učenicima s obzirom na potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici koji žele znati više neka izdvoje zanimanja u kojima je nužna uporaba IKT-a od onih u kojima to nije nužno i neka o tome izrade prezentaciju. Prezentaciju neka prikažu učenicima iz razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.