Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Manje od sedam!

Naziv predmeta
Kemija

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kiseline
  • pH-vrijednost
  • teorije o kiselinama i bazama

Opasne, a nužne!

Učenici neka kod kuće prouče temu kiselina uz pomoć materijala koje ste im pripremili kako bi o njima mogli aktivno raspravljati na satu. Pripremite im radni listić s uputama kako voditi bilješke o pregledanim videozapisima, pitanjima na koja trebaju odgovoriti u vezi sa zadanom temom i označavanjem pitanja na koja nisu pronašli odgovor ili im odgovor nije bio dovoljno jasan, što će potaknuti raspravu u učionici. Takve materijale podijelite s učenicima alatom Google Disk.

Učenike usmjerite na pregled nekih od predloženih videozapisa, izvor 1. i izvor 2. a ovisno o njihovu znanju stranih jezika popis dopunite sljedećim obrazovnim sadržajima: izvor 3. i izvor 4. Pretraživanje mrežne tražilice Google znalac po ključnim pojmovima (definicija kiselina, fizikalna i kemijska svojstva kiselina, kiseline u domaćinstvu (limunska kiselina, ocat kao sredstvo za čišćenje, akumulatori, lijekovi, začin itd.)) učenicima će biti vrijedan izvor informacija u rješavanju postavljenih zadataka. Možete izraditi vlastiti videozapis o kiselinama u alatu Edpuzzle koji će učenici u sklopu domaće zadaće pogledati, a omogućit će im stjecanje znanja o važnosti i nužnosti uporabe kiselina u svakodnevnom životu. 

Nakon rješavanja zadataka u radnome listiću učenici neka na satu rasprave o nejasnoćama povezanim s postavljenim zadatcima. U razredu izvedite pokuse u kojima ćete dobiti jednu anorgansku i jednu organsku kiselinu, primjerice pokuse iz važećih udžbenika kemije za srednju školu: dobivanje klorovodične kiseline i dobivanje etanske kiseline.

 Pokus 1: Kako nastaju kiseline – Dobivanje klorovodične kiseline (demonstracijski pokus)
 Pokus 2: Nastajanje etanske kiseline (učenički pokus)

Opise postupaka za izvedbu pokusa možete preuzeti i u repozitoriju digitalnih obrazovnih sadržaja na izvoru 5.  

Rezultate pokusa učenici mogu predstaviti u obliku izvješća ili plakata izrađenih u online alatu Piktochart.

Za domaću zadaću učenicima zadajte da istraže zašto se natrijev hidrogenkarbonat (soda bikarbona) često u kućnoj apoteci upotrebljava za ublažavanje žgaravice. Učenici odgovor trebaju potkrijepiti jednadžbom kemijske reakcije koju mogu zapisati alatom Chem4Word.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Za aktivnost gledanja videozapisa učenicima s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima unaprijed ispričajte ili pročitajte tekst povezan sa sadržajem i provjerite razumijevanje. Tijekom gledanja videozapisa učenicima podijelite predloške koji učenike upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Prije gledanja videozapisa svaki učenik može pročitati sadržaj svojega predloška, uz provjeru razumije li o čemu je zadaća.

U aktivnostima s pokusima predvidite rad u paru ili skupini kako bi primjerice suučenik mogao po potrebi usmjeravati učenika s teškoćom ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida). Rad u skupinama odgovara većini učenika s teškoćama jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu s individualnim sposobnostima. Pri radu u paru ili skupini važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u svim aktivnostima, a pasivni promatrač unutar skupine. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini, uvijek uz mjere opreza i zaštite na radnom mjestu.

Pri obradi podataka te njihovoj prezentaciji primjenom IKT alata važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane poveznice, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice i provjerite kako se pojedini učenik snalazi. Kad se u nastavu uključuje i pomoćnik, potrebno je jasno isplanirati aktivnosti u kojima pruža potporu učenicima za vrijeme nastave. Za učenike s teškoćama dobro je planirati pripremu prezentacije radom kod kuće, pri čemu im mogu pomoći (uz pretpostavku da poznaju alate) i roditelji/staratelji učenika. Učenicima s teškoćama dajte kratka pitanja i uvijek vodite računa o vremenskoj dimenziji zadatka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Opasne, a nužne!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti primjere kiselina koje se upotrebljavaju u svakodnevnom životu
  • definirati kiseline po Arrheniusovoj, Brønsted-Lowryjevoj i Lewisovoj teoriji
  • prikazati disocijaciju kiselina po stupnjevima i imenovati nastale anione
  • razlikovati jake i slabe kiseline
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Svrstaj me!

S pomoću grafičkog organizatora KWL pripremljenog za učenike (potrebno ga je prevesti na hrvatski jezik i ispisati) učenici mogu prikazati što znaju, što žele naučiti te što su na kraju aktivnosti naučili o podjeli kiselina. Učenike uputite da kao izvor informacija pretraže mrežnu tražilicu Google znalac po ključnim pojmovima: anorganske kiseline, organske kiseline, aminokiseline, nukleinske kiseline, jakost kiselina.

Podjelu kiselina po jakosti učenici neka istraže radom u paru, na temelju sadržaja dostupnih na izvoru 6. i izvoru 7. Pri tome neka zabilježe sve što im je nejasno i potom o tome rasprave s učiteljem.

Napomena: Na sve navedene izvore učenike možete upućivati tijekom obrade zadane teme na školskom satu, ali i za ponavljanje i proširivanje znanja.

Svi navedeni prijedlozi unutar aktivnosti mogu poslužiti učenicima za izradu umnih mapa, s obzirom na kriterij odabran za podjelu kiselina, u alatu MindMeister. Za dijeljenje umnih mapa učenicima predložite alat Google Disk.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da predloženi alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Organizirajte za njih rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane poveznice, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice i provjerite kako se pojedini učenik snalazi.

Uporabu umnih mapa / grafičkih organizatora uvodite u skladu s individualnim potrebama učenika i pratite svrhovitost u poučavanju i provjeravanju naučenog (mapa kao predložak pri pisanom ili usmenom odgovaranju). Još uvijek postoje učenici kojima od mapiranja više odgovara linijski zapis teksta te čitanje jasnih i preglednih, slikom obogaćenih sažetaka. Dobro je učenicima s teškoćama dati kratka pitanja, a odgovori na njih činit će sažetak koristan za učenje i ponavljanje. Pri svemu vodite računa o vremenskoj dimenziji zadatka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svrstaj me!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prikazati disocijaciju kiselina po stupnjevima i imenovati nastale anione
  • razlikovati jake i slabe kiseline
  • objasniti pojam pH-vrijednosti
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tko jači, taj kvači!

Konstanta ionizacije je mjera za jakost kiselina. Što je vrijednost konstante ionizacije viša, kiselina je jača, a u otopini će biti veća koncentracija oksonijevih iona. Primjere ionizacije monoprotonskih, diprotonskih i poliprotonskih kiselina učenik može pronaći na portalu e-Škola, izvor 8.  Konstante ionizacije velikog broja anorganskih i organskih kiselina učenici mogu pronaći na izvoru 9.  One im mogu poslužiti u raspravi o značenju vrijednosti konstante ionizacije.

Za određivanje jakosti različitih organskih i anorganskih kiselina neka učenici odrede pH-vrijednost različitih kiselina, a promjenu boje indikatora fotografiraju. Fotografije mogu iskoristiti za izradu plakata, prezentacije ili umne mape. Za ovu priliku možete izraditi radni listić prema predlošku, koji je prethodno potrebno prevesti, a dostupan je na izvoru 10. U listiću učenicima dajte upute kako izvesti pokus, zabilježiti rezultate i objasniti njihovo značenje.

Pokus 3: Određivanje pH-vrijednosti (učenički pokus)

Napomena: Opis postupka za izvedbu pokusa možete preuzeti u repozitoriju digitalnih obrazovnih sadržaja na izvoru 11. 

Kao pomoć pri preračunavanju pH-vrijednosti u koncentraciju oksonijevih (vodikovih) iona i obrnuto učenike uputite na izvor 12. Za upoznavanje pH-vrijednosti otopina koje upotrebljavamo u svakodnevnom životu učenike uputite na simulaciju na mrežnoj stranici Chemistry – PhET Simulations. 

S ciljem povezivanja znanja iz Biologije i Kemije o probavnom sustavu i enzimskoj aktivnosti, zadajete učenicima da istraže u stručnoj literaturi ili na provjerenim mrežnim stranicama kolika je pH-vrijednost otopina u pojedinim dijelovima probavnoga sustava (usta, jednjak, želudac, žuč itd.). Rezultate istraživanja učenici neka oblikuju u prezentaciju koju će podijeliti alatom Google Disk te prokomentirati na satu Biologije.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri uporabi sadržaja na poveznicama, a potom pri obradi podataka (izračunavanje, analiza grafičkog prikaza i dr.) važno je uzeti u obzir da alati i prikazani podatci budu dostupni i pristupačni učenicima s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane poveznice, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Učenike nikako ne ograničavajte, već ih aktivirajte, u početku radom u paru, a kasnije postupno do osamostaljivanja. Svakako demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice i provjerite kako se pojedini učenik snalazi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko jači, taj kvači!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati jake i slabe kiseline
  • objasniti pojam pH-vrijednosti
  • povezati važnost pH-vrijednosti tvari koje koristimo u svakodnevnom životu
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gdje nas sve ima?

(miniistraživački projekt učenika – projektna nastava)

Za istraživanje gdje se u svakodnevnom životu upotrebljavaju kiseline uputite učenike da pretraže mrežnu tražilicu Google znalac po ključnim pojmovima: uporaba kiselina u prehrambenoj, tekstilnoj, drvoprerađivačkoj, metaloprerađivačkoj industrijiprimjena važnih anorganskih kiselina (npr. sumporna, dušična, kloridna i fosfatna kiselina) i organskih kiselina (npr. metanska, etanska, oksalna kiselina).

Učenike pri tome podijelite u skupine. Svaka skupina učenika može zajedno surađivati na istraživanju jedne od predloženih tema koristeći se alatom Google Disk za prikupljanje i usustavljivanje podataka. Svoja saznanja mogu iznijeti drugim učenicima na sljedećem nastavnom satu s pomoću digitalne inačice plakata izrađenog u alatu Google prezentacije.

Napomena: Uputite učenike da na primjeru sumporne kiseline istraže mjere opreza za sigurno rukovanje, uvjete njezina transporta i skladištenja. Pri tome ih uputite na sadržaje dostupne na izvor 13. U svrhu ponavljanja sadržaja možete pripremiti kviz za učenike u alatu Socrative.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri uporabi sadržaja na poveznicama uzmite u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane poveznice, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice i provjerite kako se pojedini učenik snalazi. Rad u paru uz potporu suučenika, pomoćnika ili roditelja kod kuće olakšat će učenicima s teškoćama primjenu mrežnih stranica.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti pouzdane mrežne stranice, primjerice Google Znalac, i obraditi temu Superkiseline. Svoja saznanja neka oblikuju kao prezentaciju u online alatu Emaze i predstave je na satu dodatne kemije. Učenicima predložite da pogledaju emisiju Treći element, isječak od 24:04 do 45:35 min., jer predstavlja vrijedan izvor informacija povezanih s predloženom temom.

U redovnoj nastavi učenike koji žele više uputite neka istraže u kojoj je mjeri lokalna zajednica upoznata s pojmom kiselih kiša, kao i glavnim uzročnicima njihova nastajanja. Istraživanje neka provedu u online upitniku izrađenim u alatu Google obrasci.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje nas sve ima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti primjere kiselina koje se upotrebljavaju u svakodnevnom životu
  • povezati važnost pH-vrijednosti tvari koje koristimo u svakodnevnom životu
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  3. V. Tomišić, T. Preoĉanin, N. Kallay (2011.): Osnove fizikalne kemije – predavanja.
  4. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga.
  5. Sikirca, M(2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.