Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mudrost i radost u jednome liku

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Krčmarica Mirandolina
  • Gostioničarka Mirandolina
  • Carlo Goldoni
  • komedija
  • klasicizam

Odaberi sam svoju poruku

Na početku aktivnosti drami Gostioničarka Mirandolina dajte povijesni kontekst i povedite razgovor o položaju žena u društvu u 18. stoljeću. Istaknite specifičnost situacije u kojoj se nalazi glavni lik – za razliku od većine žena tog vremena samostalno je zarađivala, nije financijski ovisila ni o kome te je mogla sama odabrati budućeg supruga.

Daljnji razgovor usmjerite na njezin kriterij odabira supruga. Uputite učenike na to da u parovima, na temelju pročitanog djela u cjelini ili ulomka koji ste pripremili, oblikuju kriterije kojima se Mirandolina vodila pri odabiru supružnika (primjerice, ravnopravnost, odnosno odabrala je supruga koji nije nad njom dominantan ni po društvenom sloju kojem pripada ni po financijskoj stabilnosti te su oboje marljivi radnici). Nakon toga učenici (ponovno u parovima) oblikuju neku od mogućih poruka drame (primjerice, žene su jednako vrijedne kao i muškarci te ih ne valja omalovažavati sugestijom da su željne muškarčeve zaštite (što bi impliciralo slabost žena), novca (što bi impliciralo pretjeranu sklonost materijalnom) i društvenog položaja (što bi impliciralo taštinu i površnost)).

Učenici potom u parovima odabiru ulomak koji, po njima, najbolje prikazuje temu ili poruku drame koju su sami oblikovali. Potom taj ulomak uvježbavaju i izvode pred ostalima. Nakon izvođenja obrazlažu svoj odabir ulomka (odnosno kako taj ulomak predstavlja temu ili poruku koju su sami osmislili).
Odabrane ulomke grupe dijele s ostalima u digitalnom alatu (elektronička pošta ili Google Disk) kako bi tijekom izvođenja bio vidljiv ostalima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenika s teškoćama podijelite u grupu s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pomoći u radu. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama u grupi. Osigurajte dodatno vrijeme za rad ako je potrebno. Provjerite razumije li zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/il slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatom Google Disk. Pripremite pisane/slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu preraditi tekst tako da ključne trenutke/scene oblikuju u dramu koja će trajati najviše 20 minuta i izvedu je pred razredom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odaberi sam svoju poruku

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu.
  • Učenik objašnjava kulturni i povijesni kontekst komedije Gostioničarka Mirandolina.
  • Učenik analizira i interpretira komediju Gostioničarka Mirandolina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika, Povijest
  • Sociologija
  • Psihologija

Isto vrijeme, različiti običaji

Na početku aktivnosti prisjetite se dramskih djela nastalih u 18. stoljeću, što možete učiniti i uz pomoć kviza oblikovanog u digitalnom alatu Kahoot koji bilježi učeničke odgovore. Pažnju učenika potom usmjerite na komedije Krčmarica Mirandolina Carla Goldonija i Moliereova Škrtca.

Povedite razgovor o ženskim pravima tada i danas te uputite učenike na to da u parovima oblikuju primjere iz djela kojima će dokazati da ženska prava nisu bila poštovana u istoj mjeri kao danas (istaknite pozitivne propise u RH). Razgovor potom usmjerite na sadržajne sličnosti, primjerice na motiv udaje/ženidbe (krčmarica Mirandolina samostalno odabire budućeg supruga, a u Škrtcu se problematiziraju ugovorene ženidbe/udaje).

Odaberite ulomke iz oba djela u kojima se tematizira odabir supružnika pa zadajte učenicima da analiziraju ulomke (temu, književne postupke, motive, odnos i stav likova prema udaji/ženidbi).
Pročitajte nekoliko učeničkih analiza i potom ih podijelite u dvije grupe. Prva grupa obradit će povijesni kontekst, odnosno društvena pravila (poput ugovaranja ženidbe/udaje) u talijanskom i francuskom društvu 18. stoljeća te način na koji se to odražava u djelima, odnosno primjere iz djela na temelju pročitanih djela ili ulomaka. Druga grupa treba predstaviti obilježja komedije (drame) u 18. stoljeću, pri čemu obilježja navedenih dviju komedija mogu promatrati u širem kontekstu tako da njihova obilježja uspoređuju s Boileauovim pravilima za pisanje tragedije (u tom slučaju učenicima pripremite nastavni listić koji sadrži ključne pojmove Boileauove Poetike), oprimjerujući ih potvrdama iz djela (vanjskom kompozicijom, temom, porukom itd.).

Svaka grupa svoje zaključke predstavlja u digitalnom alatu PowerPoint koji omogućuje dodavanje fotografija, slika te snimki predstava nastalih prema navedenim tekstovima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen kviz. Tijekom izrade kviza pazite na kontrast između pozadine i teksta. Ulomke koje ste pripremili grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, najmanjom veličinom 14pt. Povećajte prored i razmak među riječima. Za učenika s teškoćama možete se koristiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Učenika s teškoćama raspodijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Kahoot, PowerPoint. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu proučiti Aristotelovu Poetiku i usporediti je s Boileauovom tako da odrede stavove autora prema komediji i tragediji te jedinstvu mjesta, vremena i radnje u dramskim tekstovima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Isto vrijeme, različiti običaji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
  • Učenik uspoređuje književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Povijest
  • Sociologija

Iz perspektive lika

Na početku aktivnosti s učenicima porazgovarajte o glavnim likova i njihovim osobinama (Mirandolina, markiz od Forlimpopolija, vitez od Ripafratte, grof od Albafiorite, Fabrizio). Učenicima u digitalnom alatu PowerPoint možete pokazati i mjesta Forlimpopoli, Ripafratta i Albafiorita na karti uz slike tih mjesta, kako biste im približili likove. Potom učenikovu pažnju usmjerite na temu djela, tj. na odnos muških likova prema ženskim likovima i obrnuto, služeći se ulomcima iz teksta u kojima muški likovi pojašnjavaju čime/kako su pokušali osvojiti Mirandolinu te tekstom u kojem Mirandolina iznosi svoj plan da viteza zavede pa odbije. Učenicima zadajte da u parovima analiziraju ulomke (temu ulomka, karakterizaciju likova koja proizlazi iz ulomka, ali i djela u cjelini ako su djelo čitali). Razgovor potom možete usmjeriti na negativan ili omalovažavajući stav pojedinih likova prema ženama pa taj stav usporediti sa sadašnjim položajem žena u društvu, ističući pozitivne pomake u percepciji žena i ženskih prava.

Zatim podijelite učenike u pet grupa, pri čemu svakoj grupi dodijelite jedan lik. Učenici u skupinama sastavljaju odgovore na pitanja koja ste zadali iz perspektive lika dodijeljenog njihovoj grupi. Broj pitanja ovisi o broju članova grupe (ako grupa ima pet članova, grupi zadajte pet pitanja, kako bi svaki učenik odgovorio na jedno pitanje).

Pitanja mogu biti ista za sve grupe upravo zato da se lakše uoče razlike između likova, pri čemu možete ispitati što lik misli o tome da mu žena bude šef, mogu li žene doseći visoku razinu naobrazbe, sudjelovati u boksačkom natjecanju, živjeti izvan braka i tome slično.

Svaki učenik odgovara na jedno pitanje iz perspektive dodijeljenog mu lika ne spominjući ime ni titulu lika, a potom članovi grupe snimaju jedni druge mobitelom dok svaki član odgovara na svoje pitanje. Snimke uređuju u digitalnom alatu Kizoa i potom prosljeđuju ostalima uz pomoć WhatsApp grupe ili elektroničke pošte. Aktivnost završite pregledavanjem svake snimke, a nakon svake ostali učenici moraju pogađati iz čije perspektive govore/odgovaraju članovi pojedine grupe. Završite s članovima grupe kojima je dodijeljen lik Fabrizija ili Mirandoline kako biste ih mogli istaknuti kao pozitivne primjere likova koji uvažavaju ženska prava.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujete se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama prije najavite temu sata kako bi se pripremio i mogao sudjelovati u razgovoru. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne infomacije. Učenik s teškoćama stavite u grupu učenika koji su motivirajući prema radu te mu mogu pomoći. Osigurajte da se učenik s teškoćama ugodno osjeća u grupi te da je aktivan član. Jasno odredite njegov zadatak u grupi. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Kizoa. Pripremite pisane/slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite mu rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti porijeklo i značenja riječi mizantropija i mizoginija, prisjetiti se nekog lika iz već pročitanih djela koji pokazuje sklonost mizantropiji ili mizoginiji te ga usporediti s likom viteza od Ripafratte (po kriteriju mizantropije/mizoginije).

Nastavna aktivnost za predmet X

Iz perspektive lika

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
  • Učenik analizira i interpretira komediju Gostioničarka Mirandolina.
  • Učenik objašnjava temu, motive i opisuje i uspoređuje likove u komediji Gostioničarka Mirandolina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Geografija
  • Sociologija
  • Psihologija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Goldoni. C. (2012.). Gostioničarka Mirandolina. Zagreb: Školska knjiga.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Kolar Billege, M. (2020). Sadržaj, ishodi i vrednovanje u Hrvatskome jeziku – metodički pristup. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, M. (2003.). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Solar, M. (2005.). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.