Kolika je pH-vrijednost tekućina u našem organizmu? Koje tvari u organizmu uzrokuju promjenu pH? Zadajte učenicima da pretraživanjem mrežnih stranica po ključnim pojmovima istraže koje tekućine u organizmu imaju pH-vrijednost različitu od 7 te koje tvari uzrokuju promjenu pH-vrijednosti. Potaknite raspravu. S ciljem usustavljivanja znanja potrebnih za učenje novih sadržaja usmjerite učenike na uporabu gotovih digitalnih materijala na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“, Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija, Kemija učenici, Kiseline, baze i soli, Slabe kiseline i slabe baze, koji će im pomoći u ponavljanju pojmova povezanih s definicijama slabih kiselina i slabih baza, disociranjem slabih kiselina i slabih baza te izračunavanjem i značenjem konstante ravnoteže, kao i izračunavanjem pH–vrijednosti. Izradite križaljku u alatu Crosswordlabs s obrađenim pojmovima te zadatke u Wordu, koji će uključivati disociranje kiselina i baza, određivanje konjugiranog kiselo-baznog para te izračunavanje i objašnjenje značenja pH-vrijednosti uz pomoć vrijednosti ravnotežnih koncentracija pojedinih iona prisutnih u vodenoj otopini slabe kiseline i/ili slabe baze. Pripremljene zadatke, kao i poveznicu na križaljku, s učenicima podijelite e-poštom. Na sljedećem satu, kao ponavljanje ili aktivnost predučenja za aktivnost B, s učenicima provjerite točnost riješenih zadataka.
U svim aktivnostima koje se provode po prvi put (npr. pretraživanje stranica prema ključnim pojmovima, pH-vrijednosti, disociranje kiselina i baza i dr.) zajedno s pojedinim učenikom s teškoćom (npr. učenik s ADHD-om, poremećajem čitanja i pisanja, motoričkim poremećajima i dr.) prođite sve korake aktivnosti i pripremite mu hodogram aktivnosti jer ćete time olakšati snalaženje u novoj aktivnosti.
Tekst planiran za čitanje i rješavanje zadataka dostupan na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ za pojedine učenike (npr. učenicima s poremećajem čitanja i pisanja, s ADHD-poremećajem, oštećenjem sluha i dr.) treba biti protumačen na jednostavan način i prerađen u sažetak s doziranim brojem zahtjeva po čitanju (jedan do dva). Pri svemu je preporuka ići od onoga što je učenicima s teškoćama blisko i poznato.
Učenici s oštećenjem vida i slabovidni učenici mogu samostalno čitati tekst (povećan font, 22 pt i veći, podebljan tisak), a slijepim učenicima možete ponuditi tekst na Brailleovu pismu da ga pročitaju uz pomoć preglednika Google Chrome.
Puferi su smjese otopina slabih kiselina i njihovih soli ili slabih baza i njihovih soli. Za upoznavanje svojstava puferskih otopina, kao i načina pripreme, učenici neka radom u skupinama izvedu pokus. Opis pokusa možete preuzeti na izvoru 1 , pokus br. 10, Acetatni pufer, priprema i svojstva pufera. Usmjerite učenike na zaključak o sposobnosti opiranja puferskih otopina promjeni pH-vrijednosti dodavanjem neke količine jake kiseline ili baze. Nakon izvedenog pokusa od svake skupine učenika zatražite da napišu izvještaj o radu u kojem trebaju navesti koje su kemikalije i kemijski pribor i posuđe upotrebljavali, kojih se pravila tijekom izvođenja pokusa potrebno pridržavati, objašnjenje rezultata pokusa te na koji način skladištiti kemikalije. Unutar skupine svaki učenik neka dobije jedan zadatak povezan se izvještajem o radu. Pritom uputite učenike na uporabu alata Chemix za crtanje kemijskoga pribora i posuđa i alata Word za zapis, kao i na izvor 2. Svoje izvještaje učenici neka pročitaju u razredu i po potrebi nadopune. Uz dodavanje neke količine jake kiseline ili jake baze ne mijenja se značajno pH-vrijednost pufera. Za objašnjenje pojma puferski kapacitet za učenike u Wordu pripremite nekoliko zadataka za izračunavanje promjene pH-vrijednosti puferskoga sustava kojemu je dodana određena količina jake kiseline ili jake baze primjenjujući Henderson-Hasselbalchovu jednadžbu. Pritom se možete koristiti izvorom 3, a zadatke s učenicima podijelite e-poštom. U svrhu ponavljanja i usustavljivanja prikažite učenicima animaciju koja objašnjava svojstva pufera.
Napomena: Animaciju prati objašnjenje na engleskome jeziku, stoga možete isključiti zvuk i objasniti učenicima što su puferi i puferski kapacitet te što se događa dodatkom jake kiseline odnosno jake baze.
U svim aktivnostima koje se provode po prvi put zajedno s pojedinim učenikom s teškoćama (npr. učenik s ADHD-om, poremećajem čitanja i pisanja, motoričkim poremećajima i dr.) prođite sve korake aktivnosti i pripremite hodogram aktivnosti jer će te time olakšati snalaženje.
Ključni pojam puferi, puferski kapacitet dodatno istaknite pa izdvojite lakši primjer za rješavanje. Budući je animacija koja tumači što su puferi i puferski kapacitet na stranome jeziku, jasno i kratko protumačite nove pojave. Animacija je izvrsna i može se pogledati najmanje dvaput.
Tekst planiran za čitanje i rješavanje zadataka, izvor 2 i 3 (npr. učenicima s poremećajem čitanja i pisanja, s ADHD-poremećajem, oštećenjem sluha) treba biti jednostavan i prerađen u sažetak s doziranim brojem ključnih pojmova i zahtjeva po čitanju (jedan do dva). Pri svemu je preporuka krenuti od onoga što je učenicima s teškoćama poznato.
Učenici s oštećenjem vida i slabovidni učenici mogu samostalno čitati tekst (povećan font, 22 pt i veći, podebljan tisak), a slijepim učenicima možete ponuditi tekst na Brailleovu pismu da ga pročitaju uz pomoć preglednika Google Chrome.
Većina organizama, uključujući i ljudski, za preživljavanje mora održavati pH-vrijednost sustava u određenim granicama. Npr. pH-vrijednost krvi je 7,4. Što ako se pH-vrijednost spusti na 7,2 ili poveća na 7,6? Što pridonosi smanjenju ili povećanju pH-vrijednosti u krvi? Kako se organizam odupire promjenama pH-vrijednosti? Postoji li hrana koja pridonosi kiselosti organizma? Samo su neka od pitanja koja mogu poslužiti kao motivacijska pitanja na početku aktivnosti. Da bi učenici stekli znanja o važnosti održavanja kiselo-bazne ravnoteže u organizmu, važnim puferskim sustavima te kritički promišljali o suvremenom pogledu društva na zdrav način prehrane, za učenike u Wordu pripremite upute za vođeno istraživanje. Učenike podijelite u skupine. Neka svaka skupina istraži jednu temu, npr. Uspostava i narušavanje kiselo-bazne ravnoteže našeg organizma, Glavni puferski sustavi u našem tijelu, Kisele i lužnate namirnice – istina ili mit? i sl. Uputite učenike na pretraživanje mrežnih stranica po ključnim pojmovima, kao i na sadržaje na izvoru 4, i izvoru 5. Svoja saznanja svaka skupina neka predstavi prezentacijom, koju mogu izraditi u PowerPointu, a nakon izlaganja svake skupine potaknite raspravu u razredu o obrađenoj temi.
Sadržaji na izvoru 4 i 5 složeni su i primjereni učenicima s teškoćama koji žele znati više o puferima i puferskim sustavima. Tekstove je potrebno dodatno protumačiti, primjerice tehnikom insert: na marginama teksta uz pročitani ulomak učenici mogu staviti oznake kako slijedi: već znam (kvačica), pobija ono što sam mislio da znam (–), imam pitanja (?). Kasnije učenici mogu učiti prema sažetku teksta.
Učenici s oštećenjem vida i slabovidni učenici mogu samostalno čitati tekst (povećan font, 22 pt i veći, podebljan tisak), a slijepim učenicima možete ponuditi tekst na Brailleovu pismu da ga pročitaju uz pomoć preglednika Google Chrome.
Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je da se ne mijenja rutina u radu, za razliku od učenika s teškoćama čitanja i pisanja, za koje je važno da tekst bude semantički pojednostavnjen, jasan, nedvosmislen i kratak. Pažnju posvetite nepoznatim riječima i pojmovima u tekstu jer ih ima mnogo; pripremite pojmovnik.
Puferi imaju široku primjenu u industrijskim procesima čijim se produktima koristimo u svakodnevnom životu, npr. za održavanje sastava šampona, losiona, u proizvodnji piva, tekstilnoj industriji u procesu bojenja i sl. U biokemijskim procesima važno mjesto zauzimaju enzimi, čija aktivnost ovisi o nepromijenjenoj pH-vrijednosti, odnosno o puferima. Učenike podijelite u skupine te za svaku skupinu pripremite kratku priču o kemijskom sastavu i načinu djelovanja određenog proizvoda, npr. šampona za kosu, losiona za tijelo, kreme za lice i sl. Uz priču zadajte učenicima tri zadatka: u 1. zadatku od učenika zatražite da između navedenih kemijskih spojeva izdvoje one koji stvaraju puferski sustav opisanog proizvoda, u 2. zadatku zatražite da opišu što bi se dogodilo s proizvodom da nema izdvojenog pufera, a u 3. zadatku neka učenici daju prijedlog zamjene pufera drugim uz uvjet da proizvod nema negativan utjecaj na zdravlje čovjeka. Dokument napišite u Wordu i e-poštom razmijenite s učenicima. Nakon završetka zadatka svaka skupina neka izloži svoja rješenja. Po potrebi dodatno učenicima pojasnite važnost pufera. U svrhu ponavljanja i usustavljivanja stečenih znanja o puferima uputite učenike na uporabu gotovih digitalnih materijala na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“, Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija, Kemija učenici, Kiseline, baze i soli, Puferi.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost učenja primjenom gotovih digitalnih alata.
Tekst planiran za čitanje i rješavanje zadataka, izvor digitalnih materijala na (npr. učenicima s poremećajem čitanja i pisanja, s ADHD-poremećajem, oštećenjem sluha) treba biti protumačen na jednostavan način, prerađen u sažetak s doziranim brojem ključnih pojmova i zahtjeva po čitanju (jedan do dva). Pri svemu je preporuka ići od onoga što je učenicima s teškoćama poznato.
Za učenike s poremećajem na spektru autizma, učenike s poremećajem čitanja i pisanja i dr. pri svemu što uče o umjetnim puferima planirajte pojednostavnjen pristup – jednostavna pitanja povezana sa svakodnevnim životom. Kad nauče samostalno pretraživati odabrane digitalne materijale poželjno je u početnom radu poticati rad u paru s vještim učenicima – vršnjačka potpora je dobro došla ali mora biti dobro pripremljena, nije dovoljno učenike organizirati samo za rad u paru!
Učenici koji žele znati više neka izvedu pokus kojim će dokazati postojanje pufera u otopljenoj šumećoj tableti te odrediti puferski kapacitet sustava. Potreban pribor i kemikalije, kao i opis pokusa, možete pronaći na izvoru 6. Izvor prilagodite učenicima tako da im date upute za izvođenje B-dijela opisanog pokusa.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 29. 6. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.