Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kultura u školi, demokracija u meni

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: prezent
  • TAL: kultura, dječja prava, blagdani
  • GK: pjesma, znakovni jezik
  • ENG: zajednica, izvanškolska aktivnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Naša škola uredna i čista sa svima nama blista

Uporabom digitalnog alata Tricider potaknite učenike na raspravu i prikupljanje ideja o tome kako bi potaknuli ostale učenike škole na čuvanje školske imovine i održavanje čistoće školskih prostora, štednju energije i unapređenje međusobnih odnosa u školi. Recite im da će tijekom aktivnosti preuzeti ulogu dizajnera.

Zadatak je osmisliti poticajne poruke koje će ostaviti na školskim zidovima, a koje će upućivati na promicanje kvalitete boravka u školi. Podijelite učenike u grupe tako da svaka grupa dizajnira poruke za određena mjesta (jedna grupa za toalete, druga grupa za učionice, treća za hodnike, četvrta za blagovaonicu, peta za sportsku dvoranu i sl.). Neka rasprave i neka se dogovore o sadržaju poruke. Poruke trebaju biti napisane u prezentu, poticajne i pozitivne (npr. Osjećam se dobro u čistoj se školi, Zaželim dobar tek učenicima prije užine, Ostavljam iza sebe uredan toalet, Gasim svjetlo pri izlasku iz toaleta). Razgovarajte s njima o tome zašto su poruke napisane u prezentu, a ne u imperativu.

Kada su učenici dogovorili poruke koje će napisati, uputite ih na digitalni alat Meme Generator s pomoću kojeg će urediti poruke i poslati ih učitelju na dogovoreno mjesto (elektroničkom poštom, u virtualnu učionicu i sl.). Nakon što su učenici poslali svoje uratke, umnožite i plastificirajte kartice s porukama te ih vratite učenicima i kako bi ih mogli postaviti na unaprijed dogovorena mjesta u školi.

Postupci potpore

Pri korištenju digitalnog alata uputno brinuti se o interesima učenika s teškoćama i dostupnosti prikupljanja podataka (npr. dogovoriti s učenikom s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka). Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Potrebno ih je unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica i prilagoditi teškoći količinu i način davanja potrebnih informacija. Svakako je uputno objasniti način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze. Tijekom aktivnosti za osmišljavanje poruke i rada u grupi važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da u grupi ne bude pasivni promatrač. Važno je da aktivnost u kojoj će učenik sudjelovati bude smislena i dostupna za izvedbu, pazeći pritom na razumijevanje zadatka. Dobro je učeniku istaknuti pravilo poruke u prezentu na podsjetniku što je važno je za većinu djece s teškoćama koji imaju teškoće u pamćenju pravopisnih i gramatičkih struktura. Dobro je predvidjeti etapne upute dogovorene aktivnosti za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, učenike s teškoćama iz spektra autizma i za učenike s intelektualnim teškoćama.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici koji žele znati više istraže što je hashteg, povijest hashtega, gdje se i kako upotrebljava, a neka zatim izrade PowerPoint slikokaz/prezentaciju s porukama o demokratskoj komunikaciji na društvenim mrežama. Neka napišu poruke u prezentu koristeći se hashtegom, a slikokaz neka objave na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Naša škola uredna i čista sa svima nama blista

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Il nostro libro

Prikažite učenicima videozapis o identitetu. Ukoliko je potrebno, zaustavite ga i objasnite učenicima pojmove koji možda nisu dovoljno razumljivi. Nakon gledanja raspravite o identitetu, što ga karakterizira, koliko smo slični, a koliko različiti. Neka vam videozapis posluži za ponavljanje poznatog i učenje novog rječnika, primjerice nazivi članova obitelji. Ponovite i posvojne pridjeve s članovima obitelji.

Usmjerite učenike u izradu razredne knjige kojom će predstaviti svoj identitet. Mogu je izraditi u alatu PowerPointu Online, koristeći predložak koji izgleda poput naslovnice knjige. Uputite ih na uporabu svojih avatara ili animiranih likova umjesto fotografija i uz to neka se potpišu. Uz avatara neka upišu svoje osobine, svoje posebnosti, interese i obilježja ponašanja, pazeći na pravilnu uporabu roda pridjeva i pravilnu uporabu neodređenog člana. Neka opis bude u obliku jednostavnih rečenica, pr. Io sono curioso./Io parlo tre lingue straniere. /Ascolto la musica classica. / Io sono gentile.

Cilj je služiti se talijanskim jezikom tijekom rada i uvježbati uporabu prezenta pravilnih i nepravilnih glagola te posvojnih pridjeva, odnosno naglasak je na primjeni znanja o prezentu i posvojnim pridjevima. Neka učenici uporabe jednostavne sintagme i rečenice, pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila.

Nakon predstavljanja svojih avatara učenici će pronaći zajedničke vrijednosti koje njeguju kao zajednica, odnosno kao razred. Objavit će svoje zaključke na zadnjoj stranici kao poticaj da ih njeguju i dalje.

Predstavit će razrednu knjigu drugim učenicima u školi kao poticaj da i oni naprave svoje razredne knjige uz vodstvo razrednika i/ili predmetnog učitelja.

Postupci potpore

Preporuča se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti gledanje videozapisa kako bi bili spremniji za aktivnost. Potrebno im je omogućiti gledanje videozapisa više puta – onoliko koliko im je potrebno da usvoje sadržaj. Dobro je da prije gledanja dobiju jasnu uputu uz provjeru razumijevanja nekih ključnih pojmova i aktivnosti koje bi trebali napraviti nakon gledanja videozapisa. Važno je uočiti i prepoznati ključne elemente na videozapisu. Mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja uz prevedne ključne pojmove ili dijelove teksta. Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane na temelju kojih učenik može označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd. Tekst mora biti sažet i s označenim ključnim dijelovima. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je osigurati primjereno mjesto za sjedenje da bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati da bi bolje vizualizirali ono što slušaju. Tijekom daljnjega rada dobro je da učenik s teškoćom radi u paru i da aktivno sudjeluje kako ne bi bio pasivni promatrač. Dobro je unaprijed pripremiti pitanja koja će ga voditi u opisu svojega identiteta. Dobro je prevesti učeniku pitanja, posebno učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenicima s oštećenjem sluha. Potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore na osnovu kojih bi učenik, uz vršnjačku podršku, mogao izraditi PowerPoint slikokaz/prezentaciju.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Povežite se eTwinning projektom s učenicima u Italiji ili onima koji pripadaju talijanskoj nacionalnoj manjini u Hrvatskoj, a tema projekta neka bude vezana uz osobni identitet i identitet zajednice.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Il nostro libro

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) TJ A.5.5. Učenik sudjeluje u vrlo kratkome i jednostavnome vođenom razgovoru.
  • OŠ (1) TJ B.5.1. Učenik prepoznaje sličnosti i razlike između vlastite i talijanske kulture.
  • OŠ (1) TJ B.5.3. Učenik opisuje jednostavne primjere međukulturnih susreta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Pokaži mi glazbu

Kako bismo osvijestili učenike o potrebama osoba s problemima sluha u našoj sredini, dovedimo na sat Glazbene kulture osobu koja će im o tome pričati iz vlastitog iskustva. Na stranicama Udruge gluhih i nagluhih možete pronaći podružnice i udruge u vama najbližem mjestu. U slučaju da niste u mogućnosti pronaći takvu osobu, možete prikazati učenicima videointervju Glazba i gluhe osobe. Intervju je napravljen s gluhom osobom koja na pitanja odgovara služeći se hrvatskim znakovnim jezikom, a sve je popraćeno podnapisima. Zbog vremena trajanja videa (13:42) pretpostaviti je da će se neki učenici teže usmjeriti na istovremeno praćenje pokreta znakovnog jezika i podnapisa. Upravo ih time pokušajte potaknuti na poistovjećivanje s gluhim osobama i njihovim poteškoćama u svakodnevnim situacijama. Neka zamisle da su okruženi gluhim osobama kao što su gluhe osobe pretežno okružene čujućim osobama. Potaknite ih raspravom na iznošenje vlastitih stajališta, a možete upotrijebiti i pitanja navedena u interaktivnom sadržaju.

U slučaju da ste pozvali gosta, učenici mogu ranije pripremiti pitanja koja će ga pitati. Komunikacija se može odvijati računalom i projekcijskim platnom (pametna ploča). Ako ste uvodnu motivaciju ostvarili gledanjem videa, razgovor koji je uslijedio prepustite učenicima kojima ste sat ranije zadali zadatak vezan uz tu temu (učenici koji žele znati više).

Uputite učenike da pokušaju riješiti zadatak Spoji znak i zvuk u kojem je potrebno spojiti kratke zvučne zapise s odgovarajućim videoisječkom u kojem gluha osoba dočarava zvuk znakovnim jezikom. Možete dodatno izabrati pjesmu blisku učenicima, a koja prenosi pozitivnu poruku (prijedlozi spotova pjesama sa znakovnim jezikom: Pavel, Zbog tebe, Mia Dimšić, Život nije siv i Kelly Clarkson, I Dare You). Prilagodite izbor pjesme njihovim individualnim motoričkim sposobnostima tako da izaberete cijelu pjesmu ili samo dio koji će se prikazati na znakovnom jeziku. Učite pjevati pjesmu po sluhu, a tijekom učenja služite se i znakovnim jezikom. U tome vam mogu pomoći učenici koje ste ranije zamolili da usvoje određenu pjesmu na znakovnom jeziku (učenici koji žele znati više).

Snimite izvedbu i objavite je na mrežnoj stranici ili Youtube kanalu škole (uz prethodnu suglasnost roditelja). Predstavite pjesmu na znakovnom jeziku na Danu škole ili osmislite tematski/projektni dan na kojem možete proširiti tu aktivnost.

Postupci potpore

Nakon gledanja videa i tijekom razgovora na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike s teškoćom da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Za aktivnost gledanja videozapisa preporučuje se unaprijed ga najaviti kako bi ga mogli pogledati i tako biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Učenicima se može unaprijed ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti njegovo razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Na predlošku može biti rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja ili poruke mogu biti prikazane pisano i/ili vizualno na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja i odgovoriti na pitanja. Ne preporuča se uporaba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao. Prije gledanja videozapisa svaki učenik treba pročitati sadržaj svojega predloška uz provjeru razumije li što je zadatak. Tijekom gledanja potreban je dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnostii i emocionalnim poremećajima. Većina učenika može prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje samostalno sudjelovati u raspravi ili u dijelu na kojem je učenik bio najviše angažiran. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ako ne žele, ne inzistirajte na tome da govore pred razredom u njima manje motivirajućoj situaciji. Pri slušanju i pjevanju pjesme za učenike s oštećenjem sluha potrebno je pripremiti tekst i u pisanom obliku.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji u svojoj blizini (ukućani, rođaci ili susjedi) imaju gluhu i nijemu osobu, mogu pripremiti motivacijski uvod. Mogu razgovarati o odrastanju, školovanju i zapošljavanju te s kojim se poteškoćama u svakodnevnom životu susreću osobe s tom vrstom invaliditeta. Pomozite im u pripremi pitanja. Rezultate mogu usmeno prepričati ili pripremiti prezentaciju/slikokaz. Učenici mogu ranije naučiti pjevati i pokazivati pjesmu koju ste odabrali pjevati uz znakovni jezik kako bi vam pomogli naučiti ostale učenike.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Pokaži mi glazbu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK B.5.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.5.2. Učenik pjevanjem izvodi autorske i tradicijske pjesme iz Hrvatske i svijeta.
  • OŠ GK B.5.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Bez panike, organizirajmo se!

Prikažite učenicima kratku animaciju na poveznici, neka tijekom gledanja usmjere posebnu pažnju na pet načina informiranja građana u animaciji i neka ih prevedu na engleski jezik (newspaper, TV, radio, internet web page, press conference). Razgovarajte o tome što su zajednice, kojim zajednicama pripadaju (neka ih učenici imenuju na engleskom jeziku, a nastavnik ih zapisuje na ploču), zašto je važno pripadati zajednici i koja su pravila ponašanja u zajednicama (što možemo raditi, što moramo ili što ne smijemo raditi da bi zajednica kvalitetno funkcionirala). Usmjerite učenike da odrede kako se donose odluke u pojedinim zajednicama i kako se moramo odnositi prema mjestima ili imovini unutar prostora pojedinih zajednica (možemo se koristiti ljuljačkama u parku, ali ne smijemo uništavati imovinu na javnom prostoru, moramo ostaviti učionicu čistu kako bi drugi učenici imali ugodan prostor). Podijelite učenike u grupe od četiri ili pet učenika i svakoj grupi dodijelite zajednicu koju će opisivati (obitelj, razred, škola, sportski klub ili druga izvanškolska aktivnost poput izviđača i sl.). Svaka grupa metodom oluje ideja navodi kako se treba ponašati u toj zajednici i kako se odnositi prema zajedničkoj imovini i stvarima. Uputite ih da navedu pravila kojih se moraju pridržavati u zajednici koju opisuju i neka naglase zašto je to važno.

Neka u grupama izrade plakat s pomoću digitalnog alata Canva koji će predstaviti razredu. Plakat bi trebao prikazivati usuglašene načine funkcioniranja zajednice i pravila ponašanja u zajednici. Potaknite ih na uporabu cjelovitih afirmativnih rečenica. Nastavnik treba pripremiti tablicu za samovrednovanje učenika kojom će se služiti tijekom pripreme predstavljanja plakata. Ako je moguće, učinite plakat dostupnim u razredu ili na razrednoj digitalnoj platformi.

Postupci potpore

Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti gledanje videozapisa da bi bili spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Potrebno je prevesti pojmove s engleskog jezika koje učenik možda još nije usvojio, a svaki novi pojam treba popratiti slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Učenicima se unaprijed može pročitati tekst ili ga pripremiti na predlošku koji je povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje onoga što se prikazuje. Tijekom rada u grupi potrebno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Zadatke je uputno planirati tako da se izmjenjuju lakši i teži zadatci jer se zna dogoditi da učenici s teškoćama zastanu na težem zadatku i tako ne uspiju riješiti druge zadatke koje možda znaju, a slijedili su iza težeg zadatka. Uputno je omogućiti takvim učenicima rad s vršnjakom u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada. Važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci, posebice učencima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti. Pri izradi plakata poželjno ih je približiti mjestu izvođenja da bi mogli dobro vidjeti, čuti i uključiti se u rad. Učitelj treba točno odrediti ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što učenik može činiti) i tako mu osigurati aktivno sudjelovanje. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, poželjno je imati mogućnost prilagodbe ekrana s pomoću programa ZoomText, pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja u odnosu na dotok svjetlosti. Potrebno je pripaziti da pri izradi plakata podloga i boje na ekranu nemaju odsjaj. Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Potrebno je za svakog učenika s teškoćom predvidjeti ulogu u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.).

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da naprave strip u alatu Pixton tako što će jednom sličicom prikazati nepoželjno ponašanje u zajednici, a drugom sličicom poželjan primjer ponašanja u zajednici, a sve neka poprate kratkom afirmativnom rečenicom.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Bez panike, organizirajmo se!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.5.5. Sudjeluje u kratkome i jednostavnome razgovoru poznate tematike.
  • OŠ (1) EJ A.5.4. Govori kratak i jednostavan tekst pozante tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama.
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu osnovnih pravopisnih znakova.
  • OŠ (1) EJ C.5.5. Obrazlaže svoje mišljenje, stavove i vrijednosti i uspoređuje ih s drugima u različitim komunikacijskim situacijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razredne zajednice

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Pavlović, V., Karlović, A., Morić, D. (2015) Knjiga dobrih ideja – školski projekti za razvoj kulture mira, suradnje i zajedništva Forum za slobodu odgoja, Zagreb (19.6.2020)

AZOO (2012.) Pravedni medvjedići uče o pravednosti. Priručnik o osnovama demokracije - za učitelje. Zagreb. (19.6.2020)

Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (19.6.2020)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.