Nakon što učenici ponove zbrajanje i oduzimanje decimalnih brojeva u različitim zadatcima u digitalnom alatu Wordwall, za novu aktivnost podijelite zaslon u alatu ClassroomScreen s prikazom motivacijskog zadatka za množenje decimalnih brojeva u e-Škole DOS Matematika 5, Modul 6, Jedinica 6.3, Zadatak motivacijski. Poslije analize rješenja, zadajte sličan zadatak kako bi ga učenici pokušali samostalno riješiti. Primjeri zadataka:
1. Za rođendansku je proslavu potrebno kupiti šarene balone. Majka je u trgovini pronašla paket od 15 balona koji stoji 27.30 kn. Otac je u drugoj trgovini pronašao samo pojedinačne balone po cijeni od 1.20 kn. Koliko bi otac platio 15 takvih balona? Što je povoljnije?
2. Stiže proljeće. Potrebno je urediti cvjetnjak. Za njegovo ukrašavanje potrebno nam je 10 tulipana. Koliko ćemo to platiti ako je cijena jednog tulipana 5.78 kn?
Učenici rješavaju zadatke, a nakon toga slijedi analiza rješenja zadataka.
Ponovno podijelite zaslon iz DOS-a te u svim zadatcima analizirajte različite načine rješavanja zadataka, a vezane za množenje decimalnih brojeva. Pri tome svakako ponovite mjerne jedinice koje su potrebne za istraživački rad. Za istraživački rad možete zadati učenicima da prikupe recepte svojih baka za izradu medenjaka ili nekoga drugog kolača koji se tradicionalno priprema u vašemu kraju. Nakon što prikupe recepte, količine u svojemu receptu neka utrostruče. Oba primjera trebaju prikazati u digitalnom alatu Padlet.
Zanimljivo je analizirati kako su nekad bili pisani recepti i kako su se preračunavale kuhinjske mjerne jedinice. Nekoliko primjera učenici mogu vidjeti na poveznici Preračunavanje angloameričkih kuhinjskih mjernih jedinica. Nakon što prouče primjere na poveznici, učenici ih mogu usporediti s mjernim jedinicama u prikupljenim receptima svojih baka.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu s njima postavljenim ishodima, npr., prilagodite zadatak da računaju s jednoznamenkastim brojevima ili prema potrebi pokažite kako se računa s pomoću džepnog računala i usmjeravajte ih na to.
Važno je tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li učenici razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo na ispravan postupak.
Tijekom analize motivacijskih zadataka provjeravajte s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli postupak. Predvidite više vremena za učenika s teškoćama za samostalno rješavanje zadataka. Uz to provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima (ClassroomScreen, Padlet) te im prema potrebi pružite pomoć.
U raspravi nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. U raspravi ne inzistirajte na tome da sudjeluju i učenici s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije osim ako se za to sami ne jave.
Učenicima osigurajte podsjetnik s mjernim jedinicama te im dopustite da se njime koriste u radu.
Prema potrebi učenicima s teškoćama osigurajte primjerak istraživačkog rada kako bi jasno razumjeli što se od njih očekuje i kako bi se bolje organizirali.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Osmislite za učenike složenije problemske zadatke iz svakidašnjega života. Postavite ih u alatu Genially, u kojemu možete postaviti prezentaciju ili videozapis na osnovi kojih rješavaju problem.
Neki primjeri zadataka:
1. Izračunaj površinu okvira za sličicu u obliku kvadrata kojemu je opseg 22 cm.
2. Nakon što ste uredili cvjetnjak, potrebno ga je ograditi. Izračunajte ukupnu duljinu ograde ako je u tu svrhu pripremljeno 8 žičanih elemenata od po 0.85 m.
Svrha je aktivnosti usvojiti pojam dvostruke i trostruke vrijednosti služeći se praktičnim primjerima.
Aktivnost počnite otvaranjem Padleta u kojem su recepti iz prethodne aktivnosti. Zajedno s učenicima razgovarajte o različitostima recepata. Ujedno analizirajte način zapisivanja trostruke smjese, što je potrebno za daljnju aktivnost. Ponovite učenicima da ako u receptu piše 5 žlica brašna, oni u trostrukoj vrijednosti zapisuju 15 žlica brašna te na taj način utrostručuju sve sastojke. Pri tome je potrebno paziti na mjerne jedinice.
Nakon početne aktivnosti, podijelite učenike u dvije heterogene grupe. Svakoj grupi zadajte recepte za medenjake i mafine. Uputite članove svake grupe da sastojke jednog od recepata udvostruče na način kao što su i utrostručavali. Napomenite učenicima da budu iznimno precizni tijekom računanja jer će izabrani kolač sami izraditi u školskoj kuhinji te pripremiti za prodaju na božićnom sajmu.
Kako bi kolači bili što ukusniji i što bolji, potrebno je sastaviti plan pripreme i izrade. Učenici u digitalnom alatu Popplet, preko umne mape, prikazuju svu organizaciju. Trebaju prikazati sve što im je potrebno, od kuhinjskog pribora, namirnica pa do dodatnih ukrasa. Naravno, po jedan učenik iz svake grupe cijelu izradu kolača snima videokamerom. Svi učenici zajedno nakon snimanja mogu izraditi videozapis u digitalnom alatu Moovly. U videozapisu treba biti sve prikazano, od zapisa recepta, plana organizacije do gotovih kolačića. Izrađeni videozapisi postavit će se mrežnu stranicu škole.
I u ovoj aktivnosti učenicima s diskalkulijom osigurajte podsjetnik s mjernim jedinicama. Dopustite im provjeravanje postupka računanja na osnovi već riješenog zadatka i vodite računa da je taj zadatak točno riješen.
Tijekom rada u paru ili skupini pripazite na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba prezentirati nego može računati.
Neki učenici s teškoćama mogu snimati videokamerom ili predstaviti pribor koji se koristi pri pripremanju recepata.
Provjerite s učenicima s teškoćama kako se snalaze u digitalnim alatima (Popplet, Moovly) te im prema potrebi pružite potporu. Preporučuje se osigurati vršnjačku pomoć strpljivog i pažljivog učenika.
Svrha je aktivnosti uvježbati umno množenje decimalnog broja s prirodnim brojem tijekom prodaje kolača.
Nakon izrade kolača s učenicima analizirajte njegov izgled i okus. Je li smjesa dobro udvostručena vidi se i prema izgledu, i prema okusu. Znači, ako nisu jednoliko udvostručili sastojke, smjesa može biti previše vodenasta ili obrnuto.
Pripremite kolače za prodaju na božićnom sajmu. Učenici imaju glavne uloge koje su unaprijed podijeljene. Prije sajma, učenici pripremaju oglas u digitalnom alatu Lino u kojemu ističu prodaju kolača u humanitarne svrhe. Oglas treba biti sadržajno cjelovit i primamljiv. Cijena paketića kolača je 15.78 kn. Učenici mogu i prije sajma, prema broju paketića, izračunati očekivanu zaradu te osmisliti namjenu zarađenog novca. Na primjer, novac će uplatiti u humanitarne svrhe ili pak za razredni izlet.
Podijelite uloge učenicima tako da su raspoređeni u dvije grupe. Jedna grupa učenika prodaje kolače, znači brine se o računu i novcu. Važno je da dobro uvježbaju množenje decimalnog broja prirodnim brojem kako u blagajni ne bi imali manjka novca. Druga grupa učenika fotografira prodaju i cijeli božićni sajam te uređuje fotografije u digitalnom alatu Pixlr. Nakon božićnog sajma, slijedi sat analize prodaje i zarade te izbor najboljih fotografija. Sve fotografije učenici objavljuju na mrežnoj stranici škole.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa da učenici s teškoćama budu uključeni u grupu u koja će za njih imati manje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Navedeni primjeri odnose se na učenike koji ne žele sudjelovati u predloženim aktivnostima, naravno uključite ih ako žele sudjelovati: učenik s oštećenjem organa i organskih sustava ne treba se služiti fotoaparatom; učenik s intelektualnim teškoćama ne treba računati (no može račun provjeravati na džepnome računalu); učenik s poremećajem glasovno-govorno-jezične komunikacije ne treba predstavljati kolače.
Provjeriti s učenicima s teškoćama snalaze li se u uporabi digitalnih alata (Lino, Pixlr).
Horvatek, A. (n.d.). Decimalni brojevi. Preuzeto s http://www.antonija-horvatek.from.hr/video/5-6-decimalni-brojevi.htm (28. veljače 2022.)
Preračunavanje kuhinjskih mjernih jedinica. (n. d.). Preuzeto s http://moja-kuhinja.com/preracunavanje-angloamerickih-kuhinjskih-mjernih-jedinica.html (28. veljače 2022.)
Zbrajanje i oduzimanje decimalnih brojeva. (n. d.). Preuzeto s https://wordwall.net/hr/resource/1012307/matematika/zbrajanje-i-oduzimanje-decimalnih-brojeva (28. veljače 2022.)
Zerdun Marić, I. (n. d.). Množenje decimalnih brojeva dekadsim jedinicama. Preuzeto s https://app.wizer.me/preview/NO41NN (28. veljače 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.