Za početak, recite učenicima da ćete odigrati igru nadopunjavanja rečenice. Cilj igre je ponavljanje i uvježbavanje glagolskog vremena Present Continuous. Uputite učenike da rade u paru, s tim da jedan učenik dobro pamti rečenicu koju je čuo, a drugi nadopunjuje tu rečenicu. Vi započnite rečenicu, a ostali učenici, podijeljeni u parove šire rečenicu svojim dodatcima sve dok ona ne postane preduga da bi se zapamtila. Onda započnite novu rečenicu sve dok učenici pokazuju interes. Npr. vi kažete I am speaking English now. Drugi par ponavlja i dopunjuje rečenicu, The teacher is speaking English now and we are listening. Zatim, sljedeći par nastavlja The teacher is speaking English now, Ivan and Ana are listening and we are sitting. Na kraju igre, pitajte ih je li im se igra svidjela i što misle da sada rade njihovi prijatelji iz zgrade, ulice, vrtića, njihovi roditelji i ostali članovi obitelji. Analizirajte odgovore i zamolite učenike da ukažu na sličnosti i razlike.
Kad su se učenici prisjetili tvorbe i upotrebe glagolskog vremena Present Continuous, uputite ih na e-skole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.3, Zadatak 1 i 2 kako bi i dodatno uvježbali sadašnje vrijeme, Present Continuous, ali sada kroz kroz drugačije vježbe. U Zadacima 1 i 2 učenici povezuju imena učenika koji obavljaju različite aktivnosti u razredu te povezuju njihova imena s rečenicama u vremenu Present Continuous. Pitajte ih vide li neke sličnosti sa svojim razredom, odnosno što rade isto ili slično kao i djeca iz priče.
Recite učenicima da ćete odigrati dvije kratke igre u kojima će sudjelovati u paru i grupi. U prvoj igri učenici ponavljaju strukturu glagolskog vremena Present Continuous kroz igru u digitalnom alatu Wordwall povezivanjem točnih oblika jednine i množine uz pomoć opcije Mrežno povezivanje unutar alata. Učenici u ovom alatu igraju interaktivne igre u kojima je cilj doći do rješenja kroz razne zadatke u obliku popularnih igara, kao što je kviz, labirint, anagram i drugi. Prethodno ste pripremili set od 10 rečenica npr. Ivan is/are sitting next to Luka. Luka and Igor is/are listening to the teacher. Poveznica se dijeli uz pomoć alata One Note.
Druga igra se može igrati u grupama po 4 učenika. Svaka grupa će napisati u bilježnicu kratak tekst o trenutnim događanjima na ulici/u školi/razredu/školskom dvorištu/drugim učionicama i sl. koji će druga grupa, koja se dobrovoljno javi, nacrtati u digitalnom alatu Padlet koji se koristi kao “prazan papir”, mrežni zid na kojem učenici mogu dodavati svoje ideje. Alat Padlet omogućuje zajedničku suradnju više učenika i mogućnosti dijeljenja kreiranog sadržaja (share/export/embed).
Potičite učenike da koriste svoju maštu kako bi zamišljali što se događa na nekim drugim mjestima. Na pametnoj ploči ili na projekcijskom platnu prikažite ploču Padlet i recite kako ćete analizirati njihove crteže. Učenike potaknite da iskažu mišljenja o tome je li realno očekivati sličnosti među crtežima, je li uopće moguće izraditi istovjetne opise i crteže te koliko je zahtjevno riječima precizno opisati tuđi rad. Pohvalite ih za trud.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i dati mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom odabira parova, vodite računa o karakteristikama para u kojem se nalazi učenik s teškoćom. Važno je da suučenik djeluje poticajno i da učenik s teškoćom dobije zadatak koji se poklapa s njegovim jačim stranama. Provjerite jesu li učenici razumjeli upute.
Prilikom nadopunjavanja rečenica vodite računa o tome da učenicima s teškoćama (najčešće se odnosi na specifične teškoće u učenju) ovaj zadatak može biti težak.
Za učenike s teškoćama osigurajte podsjetnike u kojima je objašnjeno kako se tvori struktura glagolskog vremena Present Continuous te im dopustite da u radu koriste podsjetnike.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Potaknite učenike da opišu neke neobične škole u svijetu, npr. Najneobičnije škole na svijetu. Nakon što im pokažete slike neobičnih škola i razreda, potaknite ih da opišu te slike i da, na kraju, kažu što im se kod njih sviđa ili ne sviđa. Opis škola mogu prikazati u digitalnom alatu Padlet.
Na početku aktivnosti ponovite Present Continuous rješavajući jednostavan zadatak. Uputite učenike na mrežne stranice e-skole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.3, Zadatak 5 u kojem učenici odabiru točan odgovor.
Nastavnik dijeli poveznicu na stranicu Pixabay i svaka grupa učenika odabire po jednu sliku na toj mrežnoj stranici - classroom koje prikazuju različite situacije u razredu. Na temelju njih opisuju što osobe rade (nastavnik priprema kolaž slika i pomaže oko radnih glagola ako je potrebno). Uputite svaku grupu da izabere vođu. Moderirajte raspravu tako da ih navodite koje bi glagole mogli upotrijebiti prilikom opisa slika. Povedite raspravu o tome koje su sličnosti, a koje razlike između slika razreda koje su oni odabrali i njihovog razreda. Pohvalite ih za trud.
Druga aktivnost je opis učenika u razredu, ali na pogrešan način. Učenike podijelite u parove i recite im da u digitalnom alatu Padlet, na praznom zidu koji ste vi otvorili, napišu nekoliko rečenica, ali pogrešnih. Uputite ih da gledaju učenike u razredu i što oni rade. Npr. jedan par napiše i kaže Ivan is walking around. Drugi par ga ispravlja i kaže No, Ivan isn't walking around, he is sitting. Cilj aktivnosti je uvježbavanje jesnih i niječnih rečenica u vremenu Present Continuous. Potaknite učenike da koriste pozitivno ozračje prilikom opisivanja i da izbjegavaju ismijavanje drugih učenika. Na taj način, promiču temeljne postavke međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje-odgovornost, ljudsko dostojanstvo, slobodu, ravnopravnost i solidarnost.
I u ovoj aktivnosti važno je učenicima s teškoćama, kojima je to potrebno, osigurati podsjetnike u kojima je objašnjeno kako se tvori struktura vremena Present Continuous te im dopustite da u radu koriste podsjetnike.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju. Kod zadatka slušanja, omogućite učenicima s teškoćama da ponovno poslušaju slušni zapis. Učenicima s oštećenjem sluha, po potrebi, osigurajte transkript zvučnog zapisa.
Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Tijekom rada u skupini i paru važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Potaknite učenike da izrade kratak dnevnik u kojem će zapisivati aktivnosti učenika tijekom jednog tjedna. Npr. Monday: Marko is cleaning the board, Ivana is laughing. Uputite ih da svaki dan opišu druge učenike tako da su svi učenici budu spomenuti u dnevniku.
Dnevnik mogu izraditi u digitalnom alatu Book-creator.
Kao uvod u aktivnost podijelite učenike u parove i potaknite ih da u digitalnom alatu Padlet napišu četiri rečenice o slici koju su pronašli na mrežnoj stranici Pixabay. Npr. In this picture the sun is shining and the birds are singing. Ili A woman is smiling. She is carrying a brown bag i sl. Rečenice mogu biti točne ili lažne, a kao dokaz sve grupe moraju pokazati svoje odabrane slike na kraju aktivnosti. Moderirajte opise tako da učenicima sugerirate odabir slike koja prikazuje neku radnju i potaknete ih na upotrebu glagolskog vremena Present Continuous. Objasnite im da slika može funkcionirati kao platno na kojem likovi djeluju zaleđeno, ali da ih oni trebaju oživjeti tako da opišu što rade, njihove kretnje pa čak i nekakve namjere, npr. She is meeting a friend. U određenom roku, koji vi postavite, zamolite učenike da dovrše svoje opise i da ih podijele na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Učitelj priprema zid u alatu Padlet koristeći opciju Canvas. Alat se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na kojem učenici mogu dodavati svoje ideje, recenzije, obavijesti, informacije i sl. Svaki tim predaje svoj zadatak kreiranjem posta. Na satu timovi predstavljaju svoje rečenice, a drugi timovi, po vlastitom izboru i dobrovoljnom javljanju, pogađaju jesu li rečenice točne ili lažne. Onaj tim, čija se slika opisuje, mora na kraju pokazati odabranu sliku i dokazati jesu li njihove rečenice točne ili lažne. Potaknite učenike da odaberu najbolje primjere dodavanjem dogovorenog znaka (npr. znak srca).
U nastavku aktivnosti ohrabrite učenike da pomoću pantomime ponavljaju učestale radne glagole, pogotovo one vezane za aktivnosti u razredu, npr. sit, clean, write, sleep, close, open i sl. Jedan je učenik dobrovoljac i oponaša radne glagole, a drugi pokušavaju pogoditi o čemu se radi. Npr. He is sitting on the floor. She is looking out of the window. i sl.
Recite učenicima da ćete objaviti zajedničku sliku razreda tzv. zamrznutu sliku na kojoj svi nešto rade. Recite im da se rasporede po razredu i nešto rade - čiste, prazne smeće iz torbe, brišu ploču i sl. Fotografirajte ih i recite im da će u grupama po pet učenika izraditi digitalni plakat ili infografiku u digitalnom alatu Canva na kojoj, uz svakog učenika, stoji kratak opis toga što radi. Na taj način, učenici svojim prezentacijama, posterima i infografikama mogu dati profesionalni izgled, a zadatak im je olakšan zahvaljujući već postojećim predlošcima.
Ako žele, mogu pomoću računala izraditi kolaž u digitalnom alatu Lunapic koji im pomaže u uređivanju određene fotografije s računala ili interneta. Slike i fotografije mogu učitati u alat sa svog računala. Zadatak je da svaka grupa pokraj svakog učenika napiše što taj učenik radi ili ne radi, npr. pjeva, piše, snima se, ne sluša učitelja, čisti smeće, otvara vrata, zatvara prozor, gleda kroz prozor, traži nešto u torbi i sl. Potaknite ih na zajedničku suradnju i međusobno uvažavanje dok zajednički rade na zadatku. Dopustite svim učenicima da komentiraju slike/kolaže ili infografike drugih grupa i pohvalite ih za kreativnost. Radove učenika možete pohraniti u zajedničku razrednu bilježnicu One Note/Class Notebook.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji ima će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove, uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Za učenike s teškoćama predvidite više vremena potrebnog za izvršenje zadatka te u skladu s time odredite i odgovarajući rok.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće.
Pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u alatu Canva i za snalaženje u alatu Lunapic.
Potaknite učenike da predstave svoj razred kroz kratak strip koji mogu izraditi u digitalnom alatu Pixton.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.