Na početku aktivnosti provedite kratku anketu u digitalnom alatu Mentimeter. U njoj učenici odgovaraju na pitanje što bi radije odabrali u slobodno vrijeme - računalne igrice ili sport. Nakon što ste prikupili povratne informacije, komentirajte ih i zatim povedite raspravu zašto je važno uključivati učenike u organizirane sportske aktivnosti. Potaknite ih na razmišljanje o tome zašto je mnogim učenicima teško baviti se sportom iako je općepoznato koliko je tjelesna aktivnost korisna za njih. Pitajte tko se od njih ili njihovih članova obitelji aktivno bavi sportom, je li to rekreativno ili profesionalno i što im to znači u životu. Raspravite zašto sjedilački način života negativno utječe na psihosocijalni razvoj djece, a posebno na njihov motorički razvoj. Pitajte ih za njihove omiljene, ali i popularne sportove općenito te koji su sportovi dominantni u našoj zemlji, SAD-u i Velikoj Britaniji.
Pomoću dijeljene poveznice uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 1 i 2 te, zatim, komentirajte s njima tekst i odgovore te pitajte što su novoga saznali o sportovima i paraolimpijskim igrama. Naglasite važnost bavljenja sportom za osobe s invaliditetom jer uklanja stigmu s njihovih života, mijenja percepciju mnogih ljudi koji sumnjaju u njihov potencijal i mogućnosti. Navedite učenike do zaključka kako paraolimpijcima sport pruža osjećaj jednakog tretmana, ponosa i društvenog prihvaćanja te kako, svojom izvrsnošću, potiču i druge da se suoče sa svojim izazovima i ograničenjima postajući medij društvenih promjena.
Ponovite s učenicima temeljni vokabular u obliku igre. Potaknite ih da, u digitalnom alatu Genially, kreiraju svoje umne mape ili igru s nekim od ponuđenih zadataka kojim ponavljaju ključne riječi vezane uz sport (npr. nabroji vodene/zimske/olimpijske sportove, discipline na paraolimpijskim igrama, nabroji sportsku opremu koja se veže uz zimske sportove, timske i individualne sportove i slično). Recite im da odaberu funkciju igre ili infografike gdje mogu izraditi sadržaj i dijeliti ga putem poveznice s ostalim učenicima. Provjerite točnost pitanja, slikovnih prikaza i ohrabrite učenike da ponove osnovne riječi.
Učenicima najavite rad u grupi i osmišljavanje akcije Dan bez mobitela, dan sporta! kako bi ukazali na važnost bavljenja sportom, pogotovo djece u školskoj dobi. Akcija treba biti provedena u školi, a učenici trebaju izraditi letak u digitalnom alatu Canva u kojem mogu birati već pripremljene predloške. Unutar njih mogu pronaći što žele kako bi informativni letak dizajnirali po svojoj zamisli. Učenici letkom pozivaju na vježbanje u različitim sportskim disciplinama kako bi ostale učenike potaknuli na povećanje tjelesne aktivnosti.
Osim samog plakata učenici trebaju osmisliti i događaje, njihov sadržaj te organizaciju jednog takvog dana: vrijeme, mjesto, sportove, raspored događanja, natjecanja između ekipa i sl. Svaka grupa bira jedno sportsko područje: aktivnosti za različite sportove u zimsko ili ljetno doba (igre na snijegu, sanjkanje, skijanje, snowboarding, klizanje, plivanje, odbojka na pijesku, atletika, gimnastika...ovisno o organizacijskim mogućnostima škole), međurazredna natjecanja u različitim sportskim igrama, upoznavanje aerobnih aktivnosti u prirodi (orijentacija, vožnja biciklom, veslanje, nordijsko hodanje itd.), predstavljanje novih sportova (ples, streličarstvo, hokej na travi, tenis, borilački sportovi, sportske discipline u kojima se koristi reket, neobični sportovi, npr. 'mermaiding', disciplina koja vas uči da se pod vodom krećete poput sirene - sport koji se brzo razvija u cijelome svijetu i sl.) Učenicima dajte da pročitaju članak Unusual sports for kids kako bi dobili neke ideje. Zajedno s njima odaberite sportove koje je moguće organizirati i provesti u njihovoj školi. Na ovaj način, učenici upoznaju različite sportove, vježbaju svoje organizacijske sposobnosti, timski duh i suradnju.
Nakon što je svaka grupa izradila letak u alatu Canva, u kojem pozivaju ostale učenike u školi da se priključe ovoj akciji i nekoj od mnogih sportskih disciplina, grupe odabiru sportove koje žele ukratko predstaviti i uklopiti u organizaciju samog događaja. Izrađuju svoje prijedloge aktivnosti, vrijeme i trajanje i radove objavljuju u digitalnom alatu Genially u obliku prezentacije ili infografike unutar kojih mogu dodati i audiozapis žele li prezentirati svoj rad i na takav način. Sam digitalni alat nudi sve prednosti suradničkog oblika rada i dijeljenja. Na kraju aktivnosti, pohvalite sve učenike za trud i rad, pitajte ih što im se svidjelo u ovoj aktivnosti i bi li nešto mijenjali.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams i podijelite im poveznicu na kratku anketu u digitalnom alatu Mentimeter. U anketi učenici odgovaraju na pitanje što bi prije odabrali u slobodno vrijeme - računalne igrice ili sport. Nakon što ste prikupili povratne informacije, komentirajte ih i, zatim, povedite raspravu o tome zašto je važno uključivati učenike u organizirane sportske aktivnosti. Potaknite ih na razmišljanje zašto je mnogim učenicima teško baviti se sportom iako je općepoznato koliko je tjelesna aktivnost korisna za njih. Pitajte ih tko se od njih ili njihovih članova obitelji aktivno bavi sportom, je li to rekreativno ili profesionalno i što im to znači u životu. Raspravite zašto sjedilački način života negativno utječe na psihosocijalni razvoj djece, a posebno na njihov motorički razvoj. Pitajte ih za njihove omiljene i popularne sportove općenito te koji su sportovi dominantni u našoj zemlji, SAD-u i Velikoj Britaniji. Učenici svoje odgovore mogu pisati u čavrljanje, a nekoliko učenika pozovite da se uključe mikrofonom.
Pomoću dijeljene poveznice uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 1 i 2 te, zatim, komentirajte s njima tekst i odgovore te ih pitajte što su novo saznali o sportovima i paraolimpijskim igrama. Naglasite važnost bavljenja sportom za osobe s invaliditetom jer uklanja stigmu s njihovih života, mijenja percepciju mnogih ljudi koji sumnjaju u njihov potencijal i mogućnosti. Navedite učenike do zaključka kako paraolimpijcima sport pruža osjećaj jednakog tretmana, ponosa i društvene prihvaćenosti te kako svojom izvrsnošću potiču druge da se suoče sa svojim izazovima i ograničenjima, postajući medij društvenih promjena.
Potaknite učenike da ponove ključne riječi vezane uz sport (npr. Nabroji vodene/ zimske/olimpijske sportove, discipline na paraolimpijskim igrama, nabroji sportsku opremu koja se veže uz zimske sportove, timske i individualne sportove i sl.) u digitalnom alatu Genially, u kojem odabiru predložak za izradu igre ili infografike. Poveznicu na izrađenu igru ili infografiku dijele u čavrljanju s ostalim učenicima. Podijelite ekran i provjerite točnost pitanja, slikovnih prikaza i ohrabrite učenike da ponove osnovne riječi.
Otvorite breakout sobe i podijelite učenike u grupe u kojima će osmisliti akciju Dan bez mobitela, dan sporta! kako bi ukazali na važnost bavljenja sportom, pogotovo djece u školskoj dobi. Akcija se treba provesti u školi, a učenici trebaju izraditi letak u digitalnom alatu Canva u kojem mogu birati već pripremljene predloške. Unutar njih mogu pronaći što žele kako bi informativni letak dizajnirali po svojoj zamisli. Učenici letkom pozivaju na vježbanje u različitim sportskim disciplinama kako bi ostale učenike potaknuli na povećanje tjelesne aktivnosti.
Osim samog letka učenici trebaju osmisliti i događaje, njihov sadržaj te organizaciju jednog takvog dana: vrijeme, mjesto, sportove, raspored događanja, natjecanja između ekipa i sl. Svaka grupa bira jedno sportsko područje: aktivnosti za različite sportove u zimsko ili ljetno doba (igre na snijegu, sanjkanje, skijanje, snowboarding, klizanje, plivanje, odbojka na pijesku, atletika, gimnastika...ovisno o organizacijskim mogućnostima škole), natjecanja između razreda u različitim sportskim igrama, upoznavanje različitih aerobnih aktivnosti u prirodi (orijentacija, vožnja biciklom, veslanje, nordijsko hodanje itd.), predstavljanje novih sportova (ples, streličarstvo, hokej na travi, tenis, borilački sportovi, sportske discipline u kojima se koristi reket, neobični sportovi, npr. 'mermaiding', disciplina koja vas uči da se pod vodom krećete poput sirene, sport koji se brzo razvija u cijelome svijetu i sl.) Učenicima dajte da pročitaju članak Unusual sports for kids kako bi dobili neke ideje. Zajedno s njima odaberite sportove koje je moguće organizirati i provesti u njihovoj školi. Na ovaj način, učenici upoznaju različite sportove, vježbaju svoje organizacijske sposobnosti, timski duh i suradnju.
Nakon što je svaka grupa izradila letak u alatu Canva, kojim pozivaju ostale učenike u školi da se priključe ovoj akciji i nekoj od mnogih sportskih disciplina, grupe odabiru sportove koje žele ukratko predstaviti i uklopiti u organizaciju samog događaja. Učenici izrađuju svoje prijedloge aktivnosti, vrijeme i trajanje i radove objavljuju u digitalnom alatu Genially u obliku prezentacije ili infografike unutar kojih mogu dodavati i audiozapis ako žele prezentirati svoj rad i na takav način. Sam digitalni alat nudi sve prednosti suradničkog oblika rada i dijeljenja. Svoje radove učenici dijele u čavrljanju kako bi im i ostali učenici mogli pristupiti. Na kraju aktivnosti pohvalite sve učenike za trud i rad i pitajte ih što im se svidjelo u ovoj aktivnosti i bi li nešto mijenjali. Učeničke radove možete objaviti i na školskoj mrežnoj stranici.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i osobinama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnih alata (Mentimeter, Genially i Canva). Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje. Učenike s motoričkim teškoćama spojite u par s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički napisali formalno elektroničko pismo.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst o sportovima i paraolimpijskim igrama te tekst članka Unusual sports for kids). Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje.
Po potrebi, nakon ponavljanja vokabulara, učenicima koji imaju izražene teškoće osigurajte popis riječi koje su bile obuhvaćene u ponavljanju.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice.
Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće te bi mrežni grupni rad za njih bio prezahtjevan. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Kod učenika s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti provjeravajte prati li događanja jer je u mrežnome obliku kontrola nastavnika slabija.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Potaknite učenike da istraže discipline iz paraolimpijskih igara za sportaše s fizičkim, intelektualnim i drugim poteškoćama te da, putem prezentacije, predstave svoj rad.
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1. Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 4 i 5. Nakon što su riješili zadatke, poslušajte dijaloge još jednom i komentirajte ih. Pitajte učenike vode li i oni slične razgovore sa svojim roditeljima. Ohrabrite ih da iznesu svoja iskustva vezana uz bavljenje sportom - tko od njih trenira, je li ih itko nagovarao na bavljenje sportom, imaju li svog idola u sportskom svijetu. Istaknite primjer sportaša Muhammada Alija koji je bio jedan od najuspješnijih sportaša svih vremena unatoč brojnim poteškoćama. Razgovarajte s učenicima o životnom stilu sportaša, njihovim odricanjama, financijskoj strani uspjeha, slavi koju neki sportaši doživljaju, ali i o mračnim stranama slave. Neka raspravljaju o tamnim stranama sporta, o pritisku da budeš bolji, brži i uspješniji, o brojnim žrtvama i odricanjima u privatnom životu, o dopingu, o tome zašto su neki sportovi manje popularni ili manje plaćeni od drugih i sl. Ohrabrite učenike da vam definiraju uspjeh - je li strašniji sportski uspjeh ili neuspjeh, koji je tajni sastojak za uspjeh u sportu. Potaknite ih da podijele osobne misli i doživljaje vezane uz sportski uspjeh ili neuspjeh i životne lekcije koje su iz njih izvukli.
Povedite raspravu o Kući slavnih i njenoj ulozi u sportskom svijetu. Pitajte ih što znaju o Kući slavnih, poznaju li neke hrvatske sportaše koji su primljeni u nju kao iznimne sportske veličine (Toni Kukoč, Dino Rađa, Goran Ivanišević...)
Učenici u grupama kreiraju svoju Kuću slavnih odnosno najprije biraju nekoliko sportskih osoba po osobnom izboru. To mogu biti osobe iz jednog sporta, iz više njih, domaći i/ili strani sportaši. Učenici u razredu demokratski određuju zajedničke kriterije po kojima neka osoba može biti primljena u Kuću slavnih. Unutar razredne grupe učenicima podijelite poveznicu na novinski članak Who is the most famous sports person in the world in 2022? koji im može pomoći oko ideja.
Svaka grupa izrađuje listu osoba koje bi htjeli vidjeti u svojoj Kući slavnih, istražujući njen život i sportsku karijeru na provjerenim mrežnim stranicama. Napomenite učenicima da svi unutar grupe odaberu po jednu osobu tako da svi imaju različite osobe, ali isti zadatak po istim parametrima. Neka svaki učenik unutar svoje grupe napiše nekoliko rečenica o odabranoj osobi u digitalnom alatu Padlet koji služi kao prazno platno u kojem se može provesti suradničko učenje i vrednovanje. Nakon što su učenici učitali slike i opise sportaša koji, prema njihovu mišljenju, zaslužuju biti primljeni u Kuću slavnih, neka usmeno obrazlože svoje razloge. Osim objektivnih pokazatelja - broj osvojenih nagrada i mnoštvo natjecanja, sportsko ponašanje, neka uzmu u obzir i neke subjektivne razloge - značaj sportaša za različite generacije, učinak kroz karijeru, odnos prema navijačima, privatan život i sl.
Na kraju se svi učenički prijedlozi i radovi objedinjuju u digitalnom alatu Book creator koji se može obogatiti i dodatnim multimedijskim sadržajem poput videozapisa i audiozapisa kako bi se postigla interaktivnost i dinamičnost prilikom čitanja, kao u pravom muzeju.
Pohvalite sve učenike za međusobnu suradnju koja je donijela odlične rezultate, kao u pravome sportu.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 1. Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 4 i 5. Nakon što su riješili zadatke, pitajte ih vode li i oni slične dijaloge sa svojim roditeljima. Ohrabrite ih da iznesu svoja iskustva vezana uz bavljenje sportom - tko od njih trenira, je li ih itko nagovarao na bavljenje sportom, imaju li svog idola u spotskom svijetu. Učenici svoje odgovore pišu u čavrljanje. Istaknite primjer sportaša Muhammada Alija koji je bio jedan od najuspješnijih sportaša svih vremena unatoč brojnim poteškoćama. Razgovarajte s učenicima o životnom stilu sportaša, njihovim odricanjama, financijskoj strani uspjeha, slavi koju neki sportaši doživljaju, ali i o mračnim stranama slave. Neka raspravljaju o tamnim stranama sporta, o pritisku da budeš bolji, brži i uspješniji, o brojnim žrtvama i odricanjima u privatnom životu, o dopingu, zašto su neki sportovi manje popularni ili manje plaćeni od drugih i sl. Ohrabrite učenike da vam definiraju uspjeh - je li strašniji sportski uspjeh ili neuspjeh, koji je tajni sastojak za uspjeh u sportu. Potaknite ih da podijele osobne misli i doživljaje vezane uz sportski uspjeh ili neuspjeh i životne lekcije koje su iz njih izvukli. Pozovite nekoliko učenika da uključe mikrofon i iznesu svoja razmišljanja, a ostali mogu svoje odgovore pisati u čavrljanje.
Povedite raspravu o Kući slavnih i njenoj ulozi u sportskom svijetu. Pitajte ih što znaju o Kući slavnih, poznaju li neke hrvatske sportaše koji su primljeni u nju kao iznimne sportske veličine (Toni Kukoč, Dino Rađa, Goran Ivanišević...)
Zadajte učenicima zadatak da kreiraju svoju Kuću slavnih. Prethodno otvorite knjižicu u u digitalnom alatu Book creator i pripremite onoliko stranica u knjižici koliko imate učenika. Svaki učenik će odabrati sportaša kojeg bi volio vidjeti u Kući slavnih i predstaviti ga na svojoj stranici u obliku teksta i slika koje mogu naći na nekom od besplatnih servisa. Po želji, učenik može ugraditi videozapise i audiozapise kako bi se postigla interaktivnost i dinamika prilikom čitanja knjižice kao u pravom muzeju. Učenicima podijelite poveznicu na novinski članak Who is the most famous sports person in the world in 2022? koji im može pomoći oko ideja o tome koji sportaši zaslužuju biti u Kući slavnih. Učenici istražuju život odabranog sportaša i njegovu sportsku karijeru na provjerenim mrežnim stranicama te zapisuju svoje obrazloženje zašto taj sportaš zaslužuje biti primljen u Kuću slavnih. Osim objektivnih pokazatelja (broj osvojenih nagrada i mnoštvo natjecanja, sportsko ponašanje) neka uzmu u obzir i neke subjektivne razloge, npr. važnost sportaša za različite generacije, učinak kroz karijeru, odnos prema navijačima, privatan život i sl.
Knjižicu Kuća slavnih podijelite na školskoj mrežnoj stranici.
Poželjno je da auditivni nastavni materijal bude pripremljen i u pisanoj formi kako bi učenik s oštećenjem sluha, uz preslušavanje audiosnimke, mogao pratiti tekst kako ne bi došlo do nesporazuma. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom rasprave. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana.
Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (posebno se odnosi na učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim poremećajem učenja).
Prilikom razredne rasprave i izlaganja ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena anksioznost - govore, osim ako za to ne jave sami.
Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pažnju na zadatak te provjeravati čine li nepromišljene greške.
Učeniku s disleksijom pomoći pri pisanju rečenica o odabranom sportašu u digitalnom alatu Padlet. Za njih smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
Učenike je potrebno upoznati sa sadržajem odabrane poveznice (Who is the most famous sports person in the world in 2022?), a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da auditivni nastavni materijali bude pripremljen i u pisanoj formi. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatu Book Creator koji se koristi u ovoj aktivnosti. S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute.
Potaknite učenike da posjete neki sportski klub i istraže njegove mogućnosti te organiziraju razgovor s poznatim sportašem kojeg mogu pozvati u školu ili zamoliti da im, putem videopoveznice, uputi riječi podrške ako se žele baviti sportom. Razgovor s poznatim sportašem mogu snimiti u obliku podcasta u digitalnom alatu Audacity.
Aktivnost započnite igrom Pogodi tko sam! Neka učenici zamisle osobu, zapišu njeno ime na komadić papira i sakriju ga kako ga drugi ne bi vidjeli. Recite im da zamišljena osoba mora biti strani ili domaći sportaš ili sportašica. Učenici si, zatim, međusobno postavljaju pitanja ne bi li odgonetnuli tko su zamišljene osobe. Primjerice: ”Je li osoba muškarac?” Ako je odgovor ne, taj igrač gubi pravo daljnjeg ispitivanja, a u suprotnom smije nastaviti postavljati pitanja. Pobjednik je onaj igrač čiju osobu ostali učenici nisu uspjeli otkriti. Povedite razgovor o slavnim sportašima i pitajte učenike je li netko od spomenutih sportaša ili sportašica njihova omiljena sportska osoba. Recite im da rade u paru i međusobno podijele informacije o svom omiljenom sportašu ili sportašici. Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1. Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 7 u kojem se nalaze pitanja koja učenici koriste u međusobnom razgovoru, naravno, uz druga pitanja koja mogu biti upućena. Ako ne znaju odgovore na neka pitanja, uputite ih na provjerene mrežne stranice na kojima mogu pronaći detalje o životu neke slavne sportske osobe. Pitajte ih je li više učenika odabralo sportaša ili sportašicu i komentirajte odgovore, odnosno činjenicu da je više poznatih sportaša (ili sportašica, ovisno o odgovorima učenika). Pitajte ih za rodnu ravnopravnost u različitim sportovima: od jednakih plaća i sponzorskih ugovora do stipendija kao državne potpore talentiranim sportašima i sportašicama te znaju li oni nekoga tko je tražio i dobio potporu. Ohrabrite nekoliko učenika da ispričaju detalje o svom sportskom idolu ili omiljenom sportašu/sportašici i usmeno objasne razloge odabira. Pitajte učenike jesu li ikad čuli za škole, akademije ili sportske kampove koje su slavni sportaši osnovali ili su radili i vježbali u njima. Spomenite neke: Real Madrid Youth Academy Players, FC Barcelona’s Academy, Venus and Serena Williams Academy, NBA Academy itd...
Potaknite ih na razmišljanje o ciljevima sportskih kampova ili sportskih akademija, zašto je važno upoznavanje sa sportskim načinom života i koliko je važan prikaz kretanja kao jedne od ključnih karika u psihofizičkom razvoju djeteta. Pitajte ih na koji način sportski kamp razvija i socijalnu komponentu – naglasite da se djeca međusobno bolje upoznaju, uče se funkcionirati u zajednici i poštivati razlike, razvijaju toleranciju, razumijevanje, ali i samovrednovanje. Potaknite ih na iznošenje osobnih iskustava.
Najavite učenicima da će u grupama kreirati scenarij sportskih događaja, odnosno program i aktivnosti u sportskom kampu u kojem djeca aktivno provode svoje vrijeme uz omiljeni sport ili rekreaciju. Ponuda treba sadržavati informacije o mjestu događanja, datumima održavanja, potrebnoj opremi, ručku, trenerima. Neka treneri ili pomoćnici trenera budu učenici koji se bave sportom. Programi trebaju pružiti informacije o različitim sportskim i edukativnim aktivnostima, mogućnostima za individualne i grupne sportove, o podukama nekih osnova, npr. plivanja, o edukativnim programima i radionicama, poticanju društvenih igara kako bi se postigla maksimalna interakcija među djecom. Recite učenicima da pročitaju neki od ponuđenih novinskih članaka u kojima se nude slične informacije. USsportscamps, Sportscroatia, Eurosportscamps. Ako je potrebno, učenici neka koriste mrežni rječnik, npr. Glosbe ili im pomognite oko prijevoda određenih riječi.
Naglasite da je kamp besplatan jer se školski projekti mogu prijaviti na javni natječaj kojim se financiraju projekti u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova. Pokažite im i primjere takvih natječaja kako bi stekli sliku o kriterijima koji trebaju biti ispunjeni (MZO Odluka o financiranju projekata, EU projects funding). Učenici, na taj način, razvijaju poduzetničku ideju od koncepta do realizacije jasno postavljajući ciljeve i artikulirajući vlastite vizije.
Učenici u grupama osmišljavaju svoj program u alatu Word Online u kojem zajednički izrađuju, dijele i pohranjuju kreirani sadržaj istodobno komunicirajući s drugim korisnicima. Potaknite učenike na komentiranje, vrednovanje drugih uradaka i samovrednovanje, kao u pravom sportskom kampu!
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Aktivnost započnite igrom Pogodi tko sam! Prethodno pripremite prezentaciju s nekoliko slika poznatih sportaša i sportašica u digitalnom alatu Microsoft Power Point u kojem ćete koristiti opciju za zamagljivanje slika kako učenici ne bi mogli odmah pogoditi tko je na njoj. Podijelite ekran i prikažite prvu zamagljenu sliku u prezentaciji. Svi učenici trebaju uključiti svoje kamere. Recite im da trebaju odgonetnuti tko su osobe na slici tako da postavljaju pitanja, na primjer: ”Je li osoba muškarac?” Ako je odgovor ne, taj učenik gubi pravo daljnjeg ispitivanja i mora isključiti kameru, a ako je odgovor točan, smije nastaviti postavljati pitanja. Na kraju igre učenici, koji su pogodili osobe, imat će uključene kamere.
Povedite razgovor o slavnim sportašima i pitajte učenike je li netko od spomenutih sportaša ili sportašica njihova omiljena sportska osoba. Odgovore mogu napisati u čavrljanje. Uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 1. Modul 4, Jedinica 4.1., Zadatak 7 kako bi im ponuđena pitanja pomogla za pisanje kratkog teksta o omiljenom sportašu. Ako ne znaju odgovore na neka pitanja, uputite ih na provjerene mrežne stranice na kojima mogu pronaći detalje o životu neke slavne sportske osobe. Svoj tekst neka napišu na ploču koju ste otvorili u digitalnom alatu Lino kako bi svi učenici mogli pročitati i tekstove o sportašima koje su odabrali ostali učenici. Pitajte ih je li više učenika odabralo sportaša ili sportašicu i komentirajte odgovore, odnosno činjenicu da je više poznatih sportaša (ili sportašica, ovisno o odgovorima učenika). Pitajte ih za rodnu ravnopravnost u različitim sportovima: od jednakih plaća i sponzorskih ugovora do stipendija kao državne potpore talentiranim sportašima i sportašicama te znaju li oni nekoga tko je tražio i dobio potporu. Odgovore neka pišu u čavrljanje. Ohrabrite nekoliko učenika da uključe mikrofon i ispričaju detalje o svom sportskom idolu ili omiljenom sportašu/sportašici i da usmeno objasne razloge odabira.
Pitajte učenike jesu li ikad čuli za škole, akademije ili sportske kampove koje su slavni sportaši osnovali ili su radili i vježbali u njima. Spomenite neke: Real Madrid Youth Academy Players, FC Barcelona’s Academy, Venus and Serena Williams Academy, NBA Academy itd... Potaknite ih na razmišljanje o ciljevima sportskih kampova ili sportskih akademija, zašto je važno upoznavanje sa sportskim načinom života i koliko je važno kretanje kao jedna od ključnih karika u psihofizičkom razvoju djeteta. Pitajte ih na koji način sportski kamp razvija i socijalnu komponentu – naglasite da se djeca međusobno bolje upoznaju, uče se funkcionirati u zajednici i poštivati razlike, razvijaju toleranciju, razumijevanje, ali i samovrednovanje. Potaknite ih na iznošenje osobnih iskustava. Učenici sudjeluju u raspravi uključivanjem mikrofona.
Najavite učenicima će kreirati scenarij sportskih događaja, odnosno program i aktivnosti u sportskom kampu u kojem djeca aktivno provode svoje vrijeme uz omiljeni sport ili rekreaciju. Ponuda treba sadržavati informacije o mjestu događanja, datumima održavanja, potrebnoj opremi, ručku, trenerima. Neka treneri ili pomoćnici trenera budu učenici koji se bave sportom. Programi trebaju pružiti informacije o različitim sportskim i edukativnim aktivnostima, mogućnostima za individualne i grupne sportove, o podukama nekih osnova - npr. plivanja, o edukativnim programima i radionicama, poticanju društvenih igara kako bi se postigla maksimalna interakcija među djecom. Recite učenicima da pročitaju neki od ponuđenih novinskih članaka u kojima se nude slične informacije, npr. USsportscamps, Sportscroatia, Eurosportscamps.
Naglasite da je kamp besplatan jer se školski projekti mogu prijaviti na javni natječaj kojim se financiraju projekti u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova. Pokažite im i primjere takvih natječaja kako bi stekli sliku o kriterijima koji trebaju biti ispunjeni (MZO Odluka o financiranju projekata, EU projects funding). Učenici, na taj način razvijaju, poduzetničku ideju od koncepta do realizacije jasno postavljajući ciljeve i artikulirajući vlastite vizije.
Učenici osmišljavaju svoj program u alatu Word Online u kojem izrađuju i pohranjuju kreirani sadržaj, a poveznicu na kreirani program dijele u čavrljanju. Potaknite ih na komentiranje, vrednovanje drugih uradaka i samovrednovanje, kao u pravom sportskom kampu!
Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom aktivnosti „Pogodi tko sam!“. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Prilikom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena anksioznost - govore, osim ako za to ne jave sami.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Važno je da, unutar skupine, učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s disleksijom ne treba čitati ponuđene članke, već da za to budu zaduženi drugi učenici koji će prenijeti pročitane informacije učeniku s teškoćama ili da učenik s disleksijom ne piše u alat Word. Poželjno je, za učenike s teškoćama, osigurati pisanu strukturu scenarija sportskih događaja koju učenici trebaju poštivati, kao i sažetak kriterija koje trebaju ispunjavati EU projekti.
Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem vida. U aktivnosti „Pogodi tko sam!“ omogućite i prikaz nešto manje zamagljene slike kako bi učenici s oštećenjem vida imali podjednake šanse pogoditi sportaša ili sportašicu u odnosu na ostale učenike.
Učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da auditivni nastavni materijali bude pripremljen i u pisanoj formi. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Provjerite s učenikom s disleksijom i oštećenjem vida snalazi li se u pisanju teksta u digitalnom alatu Lino. S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute.
Potaknite učenike na napišu novinski članak kojim će opisati navedeni sportski kamp i kojim će pokušati privući što više polaznika.
Who is the most famous sports person in the world in 2022?
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.