Na početku aktivnosti učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi dodijelite jednu vrstu lirske pjesme. Učenici neka napišu što više motiva i tema koje mogu iskoristiti u pisanju one vrste lirske pjesme koju ste im dodijelili. Svaka grupa pročitat će svoje prijedloge. Ostali učenici neka komentiraju teme i motive, a mogu dati i svoje prijedloge.
Podijelite učenike u parove. Za svaki par pripremite lirsku pjesmu. Pjesme neka budu različitih vrsta, ali s prepoznatljivim motivima za svaku vrstu lirske pjesme. Učenici pjesme koje su dobili ne smiju pokazati drugim učenicima. Učenici zatim iz pjesme koju su dobili ispisuju motive u digitalnom alatu MS Teams. Pročitajte naglas motive koje su učenici ispisali iz pjesama, a učenici će prema navedenim motivima pokušati odrediti o kojoj se vrsti lirske pjesme radi. Učenici zatim mogu naglas pročitati svoje pjesme kako bi provjerili jesu li točno odredili vrstu lirske pjesme prema navedenim motivima. Učenici u tablicu upisuju sve vrste lirskih pjesama koje su čuli i za svaku pišu temeljna obilježja.
Učenici uspoređuju motive koje su napisali na početku aktivnosti za određenu vrstu lirske pjesme i motive koje su ispisali iz dobivenih pjesama. Između navedenih motiva odabiru nekoliko po vlastitu izboru i u grupi pišu kratku pjesmu koristeći odabrane motive. Sami mogu odrediti broj strofa, vrstu strofe i vrstu stiha s obzirom na rimu. Na kraju aktivnosti učenici čitaju pjesme koje su napisali. Učenici neka odaberu pjesmu koja im se najviše svidjela.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prije početka rada izradite podsjetnik s vrstama lirskih pjesama koji će biti stalno dostupan i na vidljivome mjestu u učionici.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u grupi.
Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i pružati podršku jedni drugima.
Tekst pjesme koju učenici čitaju prilagodite tako da povećate font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnate tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Strofe možete istaknuti različitim bojama, a podebljanjem istaknuti razlike u vrstama stiha.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite način upotrebe ili izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu se okušati u pisanju limerick poezije na temu školskoga života i šaljivih situacija koje im se događaju u školi. Učenici svoje šaljive pjesme mogu zapisati u digitalni alat Word i objediniti ih u zbirku pjesama.
Na početku aktivnosti učenike podijelite u pet grupa. Svakoj grupi dajte jednu vrstu lirske pjesme − pejzažnu, domoljubnu, dijalektnu, šaljivu i ljubavnu lirsku pjesmu. Po jedan učenik iz svake grupe pročitat će naglas pjesmu koju je dobila njegova grupa. Učenici ukratko iznose svoje dojmove o pročitanoj pjesmi.
Nakon iznošenja dojmova učenici u grupi rade interpretaciju pjesme koju su dobili. Svaka grupa izradit će prezentaciju u digitalnom alatu Sway tako što će motive i pjesničke slike koje pronalaze u pjesmi prikazati fotografijama iz svoje okoline. Motivi i pjesničke slike iz polazne pjesme poslužit će im kao inspiracija za povezivanje pjesme s onim što ih okružuje. U prezentaciju mogu unijeti i vlastite stihove te misli i doživljaje tematski povezane s pjesmom koju interpretiraju. Za učenike pripremite u digitalnom alatu Word tablicu s kriterijima vrednovanja za usmeno izlaganje i prezentaciju. Učenici zatim prezentiraju svoje radove. Još jednom će pročitati polaznu pjesmu naglas, a zatim će objasniti na koji su način povezali pjesmu s okolinom i kako su je doživjeli. Učenici nakon izlaganja svake grupe vrednuju jedni druge prema kriterijima u tablici. Nakon svih izlaganja kratko komentirajte rezultate vrednovanja.
Učenici zatim u istim grupama igraju živu sliku. Odabiru jednu pjesničku sliku iz pjesme koju su dobili na početku aktivnosti. Učenicima dajte vrijeme za dogovor, osmišljavanje i oblikovanje zajedničke slike. Grupe svojim živim slikama daju naslov (ali ne naslov pjesme), pišu naslov na papir i stavljaju ga na pod ispred slike. Slijedi razgledavanje izložbe tako da jedna po jedna grupa razgledava izložbu, a zatim ponovno postaju dio izložbe. Nakon izložbe učenici povezuju naslove slika s naslovima pjesama, tj. pokušavaju odrediti koja slika pripada kojoj pjesmi.
Na kraju aktivnosti učenici neka iznesu svoja razmišljanja o živim slikama koje su napravili, kako su se osjećali izvodeći zadatak, je li im postavljanje žive slike pomoglo da bolje razumiju pjesmu i slično.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u grupi.
Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i međusobno si pružati podršku. Za izradu prezentacije vi odredite koji će dio pripremiti učenik s teškoćama te mu unaprijed pripremite izvore/materijale za rad.
Tekst pjesme koju učenici čitaju prilagodite tako da povećate font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnate tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Strofe možete istaknuti različitim bojama, a podebljanjem istaknuti razlike u vrstama stiha.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite način upotrebe ili izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu napisati dijalektnu pjesmu na svojem zavičajnom govoru. Pjesmu mogu napisati u digitalnom alatu Word. Pjesmu mogu popratiti ilustracijom koja prikazuje njihov zavičaj. Ilustraciju mogu naslikati rukom ili fotografirati pa urediti fotografiju u digitalnom alatu Pixlr. Napisane pjesme možete izložiti na razrednome panou ili u školskoj knjižnici.
Učenicima na početku aktivnosti pustite uglazbljenu ljubavnu lirsku pjesmu književnika s kojim su se već susreli na satovima Hrvatskoga jezika. Nakon slušanja pjesme komentirajte s učenicima takav način izvedbe pjesama poznatih književnika. Pitajte učenike smatraju li da time pjesma gubi ili dobiva na vrijednosti, je li glazbenik možda svojom izvedbom promijenio doživljaj pjesme i tome slično.
Svaki učenik treba donijeti jednu lirsku ljubavnu pjesmu po vlastitu izboru i biografiju pjesnika. Pjesme i biografije trebaju biti napisane na računalu i ispisane na papiru. Učenici pjesmu režu na onoliko dijelova koliko u pjesmi ima stihova. Sve stihove stavite u jednu kutiju iz koje će svaki učenik izvući nekoliko stihova, ovisno o broju izrezanih papirića i broju učenika. Učenici od dobivenih stihova sastavljaju svoju ljubavnu lirsku pjesmu. Stihove koje su dobili mogu rezati i mijenjati redoslijed riječi, a mogu i dodati riječi koje im nedostaju. Za svoju pjesmu naslikat će ilustraciju ili snimiti fotografiju. Biografiju pjesnika koju su učenici donijeli iskoristit će za stvaranje blackout poezije.
Radove učenika objavite u obliku virtualne izložbe u digitalnom alatu Artsteps. Postavljanje virtualne izložbe možete odraditi u korelaciji s Likovnom kulturom i Tehničkom kulturom. Poveznicu na izložbu možete objaviti na školskoj mrežnoj stranici i društvenim mrežama. Izložbu radova možete napraviti i u školskoj knjižnici ili nekom drugom prostoru u školi predviđenom za to.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učeniku s oštećenjem sluha omogućite da sjeti bliže izvoru zvuka i pripremite tekst uglazbljenje pjesme.
Učenici trebaju imati ispis pjesme. Ako učenici slušaju pjesme, za učenike s oštećenjem sluha omogućite streaming izravno u vanjsku jedinicu sustava umjetne pužnice, tamo gdje je moguće kada se radi o zadatcima slušanja reprodukcije.
Verbalne informacije i upute za rad podržite vizualizacijom (npr. slikovnim prikazima, mimikom, pokretima), kao i naglašavanjem i promjenom intenziteta glasa, predvidite više vremena za izvršenje zadatka. Provjerite je li učenik razumio upute, a zadatke mu dajte postupno, jedan po jedan.
Ponovite što je to blackout poezija, pojasnite učenicima primjerom. Sve tekstove na kojima će učenici raditi grafički prilagodite tako da povećate font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnate tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje ili pokažite način upotrebe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu napraviti kviz u digitalnom alatu Kahoot! u kojem će na primjerima pjesama poznatih glazbenika provjeriti znanje o lirskim pjesmama, njihova obilježja, stilska izražajna sredstva, vrstu stiha, vrstu rime i slično.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.