Potaknite učenike da u paru razgovaraju o važnosti brzine i sporosti u svakidašnjem životu. Treba li neke radnje obavljati brzo, a koje je pak bolje obavljati sporo? Jeste li kad snosili posljedice svoje brzopletosti te što ste iz toga naučili? Nakon toga zajednički komentirajte njihova razmišljanja.
Osmislite igru u kojoj će učenici izvoditi različite radnje uz različiti ritam, primjerice, neka netko otkopčava i zakopčava zip na pernici ili majici, netko hoda u razredu različitim tempom, tipka po tabletu ili mobitelu… Ohrabrujte ih u izvođenju ritma kako bi se osjećali ugodno i ne natjecateljski.
Zatim učenicima možete pokazati videozapis (The percussion show) s primjerom tjeloglazbe. Raspravite o tome gdje se sve može dobiti inspiracija za osmišljavanje određenog ritma (lupkanje lonaca pri kuhanju, rad perilice za rublje, repetativni zvukovi s gradilišta i sl.). Nakon toga potaknite učenike na rad u paru u kojem će sami osmisliti složeniji ritam koristeći se tjeloglazbom kao svojim prepoznatljivim pozdravom. Nakon što sve uvježbaju neka ikonografijom pokušaju zapisati svoj ritmički obrazac u digitalnom alatu Piktochart. Ohrabrite učenike da svoj rad i izvedbu predstave ostalim učenicima u razredu.
Kako biste aktivnosti prilagodili online okružju, pozovite učenike na sastanak na platformi Teams. Razgovarajte o važnosti brzine u svakidašnjem životu. Treba li neke radnje obavljati brzo ili je bolje sve odraditi polako? Dopustite im da slobodno komentiraju ako su se morali nositi s posljedicama svoje brzopletosti i jesu li što naučili iz toga. Nakon toga ih motivirajte da svatko razmisli o ritmu koji se nalazi svuda oko nas te odabere neki ritmički obrazac koji će snimiti (primjerice, otkopčavanje i zakopčavanje pernice ili majice, lupkanje olovkom, tipkanje po tipkovnici, paljenje i gašenje svjetla u prostoriji i sl.). Snimljene uratke trebaju postaviti na razrednu Padlet ploču. Učitelj zatim slučajnim odabirom odabire i reproducira nekoliko uradaka. Svakog učenika treba pohvaliti za trud i snimanje. Zatim učenicima pokažite videozapis s primjerom tjeloglazbe, primjerice ovaj videozapis. Nakon toga im zadajte da sami smisle tjeloglazbu koja će predstavljati svakog ponaosob. Smišljenu i uvježbanu tjeloglazbu trebaju ikonografijom zapisati u digitalnom alatu Piktochart kako bi je se uvijek mogli prisjetiti.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Tijekom uvodnog dijela aktivnosti nemojte inzistirati na tome da u njemu sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati, osim ako izraze želju.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem organa i organskih sustava koje se očituje u poteškoćama u vezi s motorikom, igru prilagodite tako da dobije odgovarajući zadatak u kojem će moći biti uspješan unatoč svojoj teškoći.
Također, u osmišljavanju pozdrava vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s učenicima koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u obavljanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Piktochart. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, pritom vodeći računa o tome da su jezično i gramatički prilagođene.
Nemojte inzistirati na tome da učenici s teškoćama prezentiraju u razredu (osim ako sami izraze želju), nego prije pratite njihov rad u paru.
Pronađite videozapis svoje najdraže pjesme te kopirajte njezine riječi u digitalni alat prema izboru. Osmislite vlastitu tjeloglazbu koja prati videozapis i tekst. Promislite kako ćete zapisati tu tjeloglazbu iznad/ispod riječi kako bi svima bila razumljiva te kako bismo navedeni primjer mogli naučiti izvoditi u razredu.
Učitelj može potaknuti učenike na razgovor o različitom ritmu i tempu govorenja pojedinih osoba. Pronađite nekoliko različitih primjera za ritam i tempo poput glazbenog stila rapa, irskog step plesa… Učenici izvode zaključke o važnosti upotrebe ritma za određeni stil. Zatim im učitelj ponudi nekoliko pripremljenih tekstova u digitalnom alatu Lino. Tekstovi mogu biti neobični poput recepta za kuhanje, poglavlja iz knjige, vremenske prognoze, liječničkog recepta, liječničkog nalaza i sl. Putem timskog rada potaknite učenike da pokušaju uvježbati „repanje” na dane neobične tekstove. Svaki tim može odabrati predstavnika koji je najsigurniji u svoju izvedbu te se osjeća slobodnim izvesti je u razredu. Nakon toga s učenicima razgovarajte o tome kako su se osjećali što su dio tima, a kako su se osjećali oni koju su morali javno izvesti svoju pjesmu. Raspravljajte o tome osjećaju li tremu u javnom nastupu ili javnom izlaganju na ostalim predmetima, što ih opušta i imaju li neke metode samopomoći u kriznim situacijama. Učitelj to može dopuniti pitanjima poput kako pomoći prijatelju kada je nervozan ili kad se boji? Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje putem digitalnog alata Forms.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Tijekom uvodnog dijela aktivnosti nemojte inzistirati na tome da u njemu sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati, osim ako izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon izvođenja zaključaka omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala.
Pri podjeli učenika u timove, ukoliko je to učeniku potrebno, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u timu s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti, ako mu je to potrebno, smjestite u tim koji je uzorna ponašanja i koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojem timu želi sudjelovati, ovisno o području njegova zanimanja.
U timovima u kojima su učenici s teškoćama mogu biti vršnjaci mentori koji će ih aktivno uključivati u aktivnosti ako to bude potrebno. Timovima u kojima su učenici s teškoćama pripremite tekst koji će biti jezično i gramatički prilagođen.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Lino i Google Forms. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja vodeći pritom računa da su pisane upute jezično i gramatički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.
Pronađite različite tehnike disanja kao pomoć pri opuštanju. Pokušajte svaku izvesti te najpraktičnije prikažite fotografijom i opisom na razrednoj Padlet ploči.
Osmislite aktivnost tako da se učenici aktivno bave glazbom. U dogovoru s učenicima osmislite tjeloglazbu kao pozadinu za neku pjesmu ili pak smislite ritmičke obrasce tjeloglazbe koji će se proširivati poput igre „gusjenice”. Učenici se mogu poredati u krug kako bi se međusobno mogli vidjeti. Svaki učenik smisli jedan kratki ritmički obrazac tjeloglazbe koji sljedeći učenik mora ponoviti te dodati još jedan novi ritmički obrazac. Kao primjer vam može poslužiti videozapis (Bibbidi bobbidi boo). Također, moguće je osmisliti tjeloglazbu na neku poznatu i učenicima privlačnu skladbu poput ove u videozapisu (Pink Panther). Učenike u cijelom postupku bodrite i motivirajte. Pomozite i radite s učenicima kojima je malo teže kako bi svi bili uspješni u ovoj igri/vježbi. Učitelj zatim nudi zapisane ritmičke obrasce koje su učenici usvojili putem digitalnog alata Piktochart. Zapis ritma može služiti kako podsjetnik te služiti kao sigurnost za one koji se ne osjećaju sigurni u pamćenju ritmičkog obrasca i imaju strah od neuspjeha. Zatim sve možete izvoditi onoliko puta dok ne primijetite da su učenici počeli uživati u opuštenosti izvođenja glazbenog ritma.
Zatim provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed postavljenoj rubrici procjene. Učenicima podijelite poveznicu na zadatke koje ste prije pripremili u digitalnom alatu Forms kako biste dobili jasniju sliku o tome kako su se učenici osjećali u cijelom procesu izvedbe tjeloglazbe i smišljanja ritmičkih obrazaca, što im se svidjelo, a u čemu se nisu osjećali ugodno. Potaknite raspravu o tome tko više voli samostalno sve raditi, a kome više odgovara grupni rad i zašto je to tako. Ako se netko osjećao nesigurno je li se uspio opustiti u cijelom procesu? Također, pitanja možete povezati s različitim zanimanjima odraslih ljudi te s kojim se zanimanjem oni mogu poistovjetiti s obzirom na svoj osjećaj ugodnosti/neugodnosti javnog nastupa.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Tijekom aktivnosti pružite pomoć i potporu učenicima s teškoćama. Tijekom aktivnosti u krugu neka uz učenike s teškoćama budu vršnjaci mentori koji će ih bodriti i pomoći im ako to zatraže.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Piktochart i Google Forms. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja pazeći pritom da su pisane upute jezično i gramatički prilagođene.
Potaknite učenike da izađu na zrak te na mobitel snime različite zvukove iz prirode u kojima se krije ritam. Neka osluškuju, istražuju i obraćaju pozornost na okolinu koju inače shvaćamo olako. Možete im predložiti i da zatvore oči te osluškuju dopiranje zanimljivog ritma koji će nakon toga snimiti (zvuk ritma djetlića kako kucka u drvo, ritam pražnjenja kanti za smeće, ritam igranja ping-ponga i sve što se može čuti u njihovoj sredini). Zvučne zapise mogu postaviti na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.