Raspravite s učenicima o problemima koji se znaju pojaviti pri korištenju različitih uređaja. Potaknite njihovu radoznalost pitanjima poput: Zašto uopće treba riješiti neki problem? Ako ste imali problem s nekim uređajem, kako ste ga riješili? Za početak, kratko se osvrnite na uključivanje i isključivanje uređaja, pri čemu podsjetite učenike na pravilno isključivanje računala i razloge za to. Nakon toga neka na ploču izrađenu u alatu Padlet zapisuju sve probleme s kojima su se susreli pri radu na različitim uređajima. Možete ih podsjetiti pitanjima: Je li vam se dogodilo da se računalo ili neki uređaj ne može uključiti ili isključiti? Je li vam se kad dogodilo da pisač nije ispisivao i da je javljao grešku? Je li vam se dogodilo da se računalo uključilo, a monitor nije ili obratno? Dogodi li se katkad da vam ne rade mikrofon ili zvučnici na uređaju?
Nakon što upišu svoja iskustva, razgovarajte s učenicima o tome jesu li uspjeli riješiti te probleme i na koji način. Zajedno s njima predložite neka moguća rješenja. Zatim možete s njima potražiti na internetu dodatne informacije i prijedloge rješenja. Možete posjetiti stranice proizvođača nekih uređaja, stručne forume, portale, stranice stručnih časopisa i sl. Također, preporučljivo je posjetiti i stranice s audiovizualnim savjetima, poput platforme YouTube ili neke koje sadrže slikovne i/ili videoupute.
Učenicima naglasite da pri traženju rješenja na internetu posjete više izvora sa savjetima za otklanjanje određenog problema. Ako isti savjet pročitaju na više mjesta, veća je vjerojatnost da će postupak rješavanja biti ispravan i da neće nanijeti štetu uređaju na koji se problem odnosi.
Nakon zajedničkog pretraživanja neka učenici u parovima pronađu rješenja za neke probleme s kojima su se susreli, a na kraju neka svoje savjete i prijedloge rješenja zapišu na ploču izrađenu u alatu Padlet u obliku odgovora na navedene probleme. Prisjete li se još kojeg problema, neka ga dodaju na ploču zajedno s prijedlogom rješenja, a nakon toga neka ostali učenici pregledaju sve savjete i komentiraju ponuđena rješenja. Na kraju, u razrednu grupu u aplikacijama Teams ili Yammer možete postaviti poveznicu do koje će učenici imati pristup dogodi li im se koji od navedenih problema.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Osigurajte vizualnu podršku u obliku ilustracija, slika ili grafika koje prikazuju različite probleme s uređajima. Ta vizualna podrška može olakšati razumijevanje i pomoći učenicima da identificiraju probleme koji su slični onima koje su iskusili. Ako neki učenici imaju poteškoće u verbalnom izražavanju, omogućite im da koriste alternativne načine izražavanja kao što su pisane bilješke, crteži ili simboli kako bi podijelili svoja iskustva s problemima i prijedloge rješenja.
Dajte učenicima vodič s jasnim uputama o tome kako tražiti informacije i rješenja na internetu. Opišite korake koje trebaju slijediti, kao što su upotreba određenih ključnih riječi u pretraživaču ili navigacije na mrežnim stranicama, kako bi pronašli relevantne informacije. Osigurajte strukturirano okružje tijekom aktivnosti, koristeći se vizualnim pomagalima, rasporedom zadataka ili jasnim uputama, kako bi se smanjila zbunjenost i povećala jasnoća za učenike s teškoćama u razvoju.
Osigurajte fleksibilno vrijeme za izvršavanje zadatka. Neka učenici imaju dovoljno vremena da prouče probleme, istraže moguća rješenja i sudjeluju u raspravi bez osjećaja pritiska ili žurbe. Osigurajte dodatnu podršku učenicima, primjerice, uz pomoć pomoćnika u nastavi, koji mogu pružiti dodatno objašnjenje, usmjeravanje ili pomoć pri pretraživanju informacija i rješavanju problema. Ako je potrebno, smanjite količinu informacija ili broj problema koje učenici trebaju istražiti kako bi se smanjio osjećaj preopterećenosti. Usredotočite se na nekoliko ključnih problema i potičite dublju analizu i razumijevanje tih problema. Ako je potrebno, osigurajte dodatne materijale ili izvore podrške u obliku jednostavnih vodiča za pretraživanje mrežnih stranica ili rječnika s ključnim pojmovima koji će pomoći učenicima s teškoćama u razvoju da razumiju specifične pojmove ili izraze vezane uz probleme s uređajima.
Upoznajte učenike s radom u digitalnom alatu Padlet te posebnu pozornost posvetite pojašnjenju načina upotrebe alata učeniku s teškoćama. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje tim alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici dodatno u parovima istražuju načine rješavanja problema za koje je potrebno instalirati ili ažurirati upravljačke programe i opisuju postupak na zasebnom dijelu ploče izrađene u alatu Padlet, kao dodatne savjete za upravljanje uređajima.
Razgovarajte s učenicima o tome što se može učiniti kada se pri pretraživanju/pregledavanju sadržaja na internetu pojavi poruka na zaslonu „tražena stranica ne može se prikazati / ne postoji“ te o mogućim razlozima pojave takve poruke. Potaknite ih na radoznalost razmišljanjem o tome što bi sve mogli učiniti u takvoj situaciji, što bi bilo dobro provjeriti (primjerice, provjeriti internetsku vezu, upisanu adresu stranice), je li greška njihova ili je greška na poslužitelju na koju ne mogu utjecati. Nakon toga razgovarajte s učenicima o tome što se može učiniti, primjerice, kada se „zamrznu“ programi ili kada se digitalni sadržaji ne prikazuju ispravno. Nakon toga učenici na internetu u parovima traže moguća rješenja takvih problema i zapisuju ih u zajednički dokument izrađen u programu Word. Podsjetite ih na važnost pronalaženja rješenja na više različitih mjesta kako bi provjerili ispravnost informacije. Potaknite razgovor o važnosti ažuriranja operacijskog sustava i primjenskih programa. Pokrenite razgovor o razlozima za redovito ažuriranje programa.
Na kraju, radeći u parovima i pomažući jedni drugima, učenici pronalaze informacije o prednostima i nedostatcima ažuriranja programa na računalu i izrađuju dokument posvećen toj temi. Ostalim učenicima u razredu izlažu o svojim saznanjima. Svaki sljedeći par uspoređuje svoj uradak s prethodnim parom i komentira sličnosti i razlike pronađenih informacija. Tako jedni drugima dopunjavaju rješenja i na kraju dolaze do zajedničkih spoznaja i zaključaka.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. Pri izboru parova za učenike s teškoćama birajte onog vršnjaka koji će učenika s teškoćama potaknuti na sudjelovanje u aktivnosti i češće provjeravajte njihovu suradnju. Učeniku s teškoćama zadajte točno određeni dio zadatka koji treba ostvariti. Pripremite vizualni raspored ili korake aktivnosti kako bi uspješnije riješio zadatak. Koristite se vizualnim pomagalima poput grafikona, dijagrama ili slika kako biste ilustrirali korake za rješavanje problema ili proces ažuriranja programa. Vizualne upute mogu pomoći učenicima s teškoćama u razumijevanju i slijeđenju postupaka. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom prilikom objašnjavanja pojedinih koraka ili koncepata vezanih uz probleme s internetom i ažuriranjem programa. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka. Pripremite vizualni raspored. Vizualne prilagodbe za učenike s oštećenjem vida mogu biti povećanje teksta ili slika, upotreba kontrasta boja ili korištenje dodatnim vizualnim pomagalima poput lupi ili teleskopa. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon rješavanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici u grupi istražuju način na koji se na računalu može samostalno pokrenuti ažuriranje određenih programa ili operacijskog sustava i kako se može podesiti raspored i učestalost automatskog ažuriranja. Zajedno u alatima Word ili PowerPoint izrađuju kratki slikovni vodič s uputama i prikažu ga razrednim kolegama.
Razgovarajte s učenicima o tome vole li pomagati drugima, upitajte ih jesu li oni kome pomogli da riješi određeni problem i kako su se tad osjećali.
Razgovarajte s njima i o tome kako je važno svakom problemu pristupiti odgovorno i kako se mogu dobro osjećati kada uspiju riješiti neki problem i time pomoći drugome.
Uputite učenike na načine na koje se mogu rješavati problemi s uređajima uz korištenje sustavom pomoći operacijskog sustava i pretraživanjem interneta.
Povezujući prethodne dvije aktivnosti učenici radom u grupama sistematiziraju sve hardverske i softverske probleme na koje su naišli pri korištenju različitih uređaja.
Prije nego što se učenici upuste u istraživanje hardverskih i softverskih problema, možete im dati upute da s roditeljima i obitelji razgovaraju i zabilježe s kojim se izazovima susreću pri korištenju IKT uređaja. Neka zabilježe probleme koji su se pojavljivali, kada su se pojavili i kako su ih riješili, što će im olakšati pronalaženje rješenja koje trebaju istražiti tijekom aktivnosti. Ovom aktivnošću učenici mogu pomoći roditeljima, bakama i djedovima ili drugim učenicima u rješavanju problema s uređajima.
Primjenjuju sve naučene načine pretraživanja i pronalaženja rješenja problemskih situacija.
Učenici u grupama izrađuju multimedijalni vodič za rješavanje problema u alatu Canva, u kojem mogu stvoriti plakat ili brošuru sa savjetima za rješavanje problema s uređajima. Ako se prethodno nisu služili tim alatom, možete im ukratko pokazati njegove mogućnosti.
Prije samog početka izrade učenici dogovorom dijele uloge u timu i svaki učenik treba dobiti svoj dio zadatka. Neki mogu biti zaduženi za pretraživanje slika, pri čemu moraju obratiti pozornost na autorska prava. Drugi mogu pretraživati tekstualne zapise, a dio njih može biti zadužen za traženje audiovizualnih uputa. Svaki tim može izraditi zajednički plakat ili brošuru u alatu Canva tako da svaki član umetne svoj dio sadržaja. Kako bi pojačali timski duh, mogu izabrati naziv za svoj tim i odrediti voditelja koji će se brinuti da svaki član ostvari svoj dio zadatka.
Za kraj, svaka grupa prikazuje svoj uradak ostalim učenicima.
Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams (ili nekog drugog alata koji dopušta stvaranje izdvojenih soba za suradnju – tzv. breakout rooms). Uvodni dio aktivnosti provedite kao u učionici, razgovorom i postavljanjem pitanja. U pitanjima koja to omogućuju iskoristite mogućnosti odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, stavljanjem oznake sviđanja („lajka“) ako je odgovor potvrdan). Uputite učenike u zadatak, podjelu uloga i način rada. Podijelite učenike u timove i dodijelite im uloge. Provjerite znaju li svi učenici što se od njih očekuje. Za svaki tim otvorite jednu sobu za sastanke i po jedan dokument izrađen u alatu Canva. Prije odlaska u sobe provjerite jesu li svi uspjeli pristupiti dokumentu koji je s njima podijeljen.
Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka. Tijekom rada pratite dokumente koji su podijeljeni s vama i po potrebi posjetite svaku izdvojenu sobu. Učenike uputite da služeći se alatom za čavrljanje pošalju upite i zahtjeve za dodatnom pomoći.
Nakon isteka predviđenog roka zatvorite sobe i neka učenici u zajedničkom pozivu prikažu svoje radove. S obzirom na specifične situacije koje se mogu pojaviti tijekom nastave na daljinu, ponudite učenicima da naknadno dovrše svoje radove procijenite li da bi to pridonijelo njihovoj kvaliteti i većem osobnom zadovoljstvu učenika.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rješavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za naknadno rješavanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon ostvarivanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Učeniku s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Canva. Za učenike s teškoćama pripremite upute za služenje alatom. Pritom je potrebno primjereno grafički oblikovati sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Pri korištenju alatom prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Ako se aktivnost provodi na daljinu, prije početka aktivnosti učenicima dajte vodič ili jasne upute o tome kako pristupiti videopozivu i alatu za suradnju. To može uključivati korake za prijavu, pridruživanje izdvojenim sobama za suradnju i pristupanje podijeljenim dokumentima. Budite fleksibilni s vremenom i tempom aktivnosti kako bi se prilagodili potrebama učenika s teškoćama. Neka imaju dovoljno vremena za obradu informacija, postavljanje pitanja i rješavanje zadataka. Tijekom aktivnosti redovito provjeravajte razumijevanje učenika. Možete se koristiti funkcijama poput reakcija (primjerice, znaka sviđanja ili „lajka“) kako biste dobili brze povratne informacije o njihovu razumijevanju ili postignućima. Za učenika s teškoćama pripremite upute za služenje alatom Canva i unaprijed mu ih pošaljite kako bi se pripremio za aktivnosti u svom tempu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici dodatno u grupi mogu izraditi svoj audiovizualni vodič za rješavanje računalnih problema i objaviti ga u razrednoj grupi u alatu Teams ili Yammer. Vodič mogu izraditi korištenjem opcije snimanja zaslona u alatu PowerPoint ili pomoću nekog od alata za izradu animacija, primjerice, alatom Powtoon.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.