Predmet
Geografija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Biološka, gospodarska i obrazovna struktura stanovništva

Naziv predmeta
Geografija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • biološka struktura stanovništva
  • spol
  • dob
  • sektori djelatnosti
  • obrazovna struktura stanovništva
  • stručna sprema
  • gospodarska struktura stanovništva

Odnos muškarca i žene mijenja se u različitim godinama života

U uvodnom dijelu aktivnosti učenicima projicirajte fotografiju ljudi različitih spolova i dobnih skupina. Fotografiju možete preuzeti s mrežne stranice Flickr.com. Razgovorom s učenicima definirajte biološku strukturu stanovništva te njezine sastavnice. Raspravite o tome zašto je važno poznavati i analizirati brojčani odnos muškog i ženskog stanovništva te odnos prema različitim dobnim skupinama.
U nastavku učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte parovima da izrade dobno-spolni dijagram za pojedinu državu prema podatcima o omjeru muškog i ženskog stanovništva prema petogodišnjim dobnim skupinama. Pripremite podatke za tri različite države s različitim obilježjima (npr. Niger za ekspanzivni tip, SAD za stacionarni tip i Njemačku za konstriktivni tip). Podatci se mogu pronaći na mrežnim stranicama UN-a u demografskom godišnjaku. Možete ih podijeliti s učenicima u tiskanom obliku. Podatke možete učenicima podijeliti i putem skraćene poveznice kako bi sami pronašli brojke za svaku dobnu skupinu. U tom im slučaju naglasite na kojoj se stranici dokumenta one nalaze kako bi se skratio proces istraživanja.
Pretpostavka je da parovi neće imati dovoljno vremena izraditi dijagrame za svaki tip dobno-spolnog dijagrama, stoga odredite nekoliko parova koji će izrađivati dijagram za po jednu državu. Dijagram mogu izraditi u alatu MS Excel u Office 365 te ga naknadno uvrstiti u alat MS PowerPoint za prezentaciju sadržaja u sklopu istog sustava. Pritom će koristiti opciju 2D trakastog dijagrama te ga urediti prema uputama koje ćete unaprijed pripremiti kako bi vizualno i sadržajno odgovarao cjelovitom prikazu. Zadajte im da osim izrađenog dijagrama u prezentaciju uvrste i kratko izvješće s pomoću kojeg će odrediti uzroke takve biološke strukture na temelju predznanja o prirodnom, prostornom i općem kretanju stanovništva.
Nakon što parovi izrade sadržaj, uputite ih na dijeljenje uratka u učeničkoj mapi u predmetnom kanalu na društvenoj mreži MS Teams. Nakon toga nastavnik nasumično bira tri para za svaku državu, koji će usmenim izlaganjem uz pomoć izrađene prezentacije ostalim učenicima izložiti obilježja za svaki tip dobno-spolne strukture.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams i pričekajte da se svi učenici priključe. Zatim razgovorom s učenicima definirajte biološku strukturu stanovništva i sastavnice takve strukture. Prozovite nekoliko učenika koji će iznijeti mišljenje o važnosti poznavanja omjera muškaraca i žena u pojedinoj državi te omjer različitih dobnih skupina. Uputite ih na sadržaj u udžbeniku te zajedno analizirajte tipove dobno-spolnih struktura na temelju primjera iz udžbenika. Nakon kraće rasprave, podijelite učenicima upute za rad. Prethodno ih podijelite u parove, a svaki će par nakon davanja uputa pokrenuti vlastiti videopoziv. Možete izraditi upute u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365 ili im ih podijeliti u obliku pojedinačnog dokumenta. Također učenicima podijelite dokument s recentnim statističkim podatcima o biološkoj strukturi pojedinog naselja u Hrvatskoj (npr. tablični prikaz možete preuzeti s mrežnih stranica Državnog zavoda za statistiku – Statistika u nizu). Neka uz pomoć dokumenta pronađu podatke o omjeru muškaraca i žena te broju stanovnika po velikim dobnim skupinama (ili petogodišnjim) te broju žena u fertilnoj dobi za naselje u kojem žive te susjedno naselje unutar iste županije. Uz pomoć podataka izračunat će koeficijente maskuliniteta i feminiteta te opisati kako navedeni parametri utječu na demografske trendove promatranih naselja u budućnosti. Zaključke mogu prikazati izradom usporednog prikaza u alatu MS PowerPoint unutar već spomenutog sustava Office 365. Kada završi vrijeme za izradu sadržaja, ponovno pokrenite videokonferenciju te nasumice odaberite jedan par koji će sadržaj prezentirati sudionicima. Ostali će učenici radove pohraniti u razrednu mapu unutar aplikacije. Potaknite raspravu među učenicima kako biste provjerili mišljenje ostalih učenika o iznesenim zaključcima para koji je prezentirao sadržaj te po potrebi ispravite ili nadopunite odgovore.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz fotografije ljudi koje ste pripremili za uvodnu aktivnost.
Poželjno je da je učenik s teškoćama u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi.
Pripremite učeniku s teškoćama pisani materijal s podatcima o omjeru muškog i ženskog stanovništva s jasno označenim važnim podatcima koji su mu nužni za izradu spolno-dobnog dijagrama (npr. istaknite važne riječi, rečenice, pravila, primjere, slike, postupke).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati: Office 365 i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Nemojte ustrajati u tome da učenik s teškoćama usmeno izlaže prezentaciju ako sam ne izrazi želju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da u alatu MS Excel paketa Office 365 izrade dobno-spolni dijagram za naselje ili županiju u kojoj žive. Podatke mogu pronaći na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku u statističkom izvješću za recentni popis stanovništva po gradovima/općinama ili županijama. Izrađeni će sadržaj prezentirati ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odnos muškarca i žene mijenja se u različitim godinama života

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i objašnjava sastavnice biološke strukture stanovništva.
  • Učenik analizira suvremene demografske procese koristeći se tabličnim prikazima i grafičkim prilozima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Koje poslove rade ljudi oko mene?

Na početku aktivnosti provjerite predznanje učenika o sektorima djelatnosti. Prije poučavanja izradite igru za učenje u alatu Wordwall. Može se primjerice izraditi sadržaj u obliku grupnog razvrstavanja. Izaberite četiri zanimanja za svaki sektor djelatnosti koje će učenici grupirati i smjestiti u odgovarajući sektor. Zanimanja se mogu prikazati u obliku fotografije, koje možete naći na mrežnoj stranici Flickr.com. Projicirajte im skraćenu poveznicu s pomoću projektora, a igru učenici mogu samostalno riješiti služeći se mobilnim uređajima.
Nakon rješavanja, projicirajte igru te uz pomoć učenika razvrstajte zanimanja u sektore. Neka uz pomoć primjera definiraju svaki sektor djelatnost te na školsku ploču zapišite tipove društva prema dominantnim gospodarskim djelatnostima. U nastavku razgovorom s učenicima definirajte gospodarsku strukturu stanovništva te objasnite razliku između gospodarski aktivnog i neaktivnog stanovništva.
Zatim učenike podijelite u parove. Pritom svaki par treba imati računalo ili tablet. Zadajte im da na mrežnim stranicama pronađu recentno izvješće Državnog zavoda za statistiku o zaposlenima u županiji u kojoj žive. Izvješće će vjerojatno biti prikazano u obliku dokumenta (naziv dokumenta može biti npr. Zaposlenost i plaće – pregled po županijama) koji učenici trebaju preuzeti na računalo. Neka kategoriziraju navedena zanimanja po sektorima djelatnosti te izračunaju udio svakog sektora s obzirom na podatke o broju zaposlenih. Uz pomoć informacija izradit će kružni dijagram u alatu MS Excel u Office 365 kojim će prikazati zastupljenost pojedinog sektora u županiji.
Kada parovi završe s izradom, uputite ih na statističko izvješće Državnog zavoda za statistiku u kojem mogu pronaći podatke na nacionalnoj razini o broju stanovnika zaposlenih po određenim zanimanjima. Neka usporede dominantna zanimanja u analiziranoj županiji i Hrvatskoj. Na temelju toga će odrediti kojem tipu društva pripada stanovništvo promatrane županije i Hrvatske.
Na kraju aktivnosti uratke dijele s nastavnikom putem društvene mreže MS Teams, koji nasumično bira jedan par koji će usmeno obrazložiti rezultate i dijagram ostatku razreda.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Prije igranja igre za učenje provjerite je li učenik s teškoćama razumio upute te mu osigurajte dovoljno vremena za izvršavanje zadatka. Sadržaj igre za učenje grafički oblikujte (npr. jasno označite prostor za upisivanje podataka, koristite se vizualnom podrškom, istaknite važne riječi... i sl.).
Učeniku s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije vezane uz fotografije zanimanja.
Pri zapisivanju odgovora učenika na ploču izgovarajte ono što zapisujete. Učeniku s oštećenjem vida još jednom ponovite zapisano ako je potrebno.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu rado pružiti vršnjačku potporu. Potaknite učenike da se koriste onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati: Office 365 i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da uz pomoć mrežnih stranica Državnog zavoda za statistiku pronađu statističko izvješće s pomoću kojeg će izdvojiti podatke o gospodarski aktivnom i neaktivnom stanovništvu Hrvatske te nezaposlenima u Hrvatskoj prema dobi i spolu. Na temelju podataka kreirat će izvješće koje će uvrstiti u alat MS PowerPoint sustava Office 365 te ga prezentirati ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koje poslove rade ljudi oko mene?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje gospodarsku strukturu stanovništva na lokalnoj i nacionalnoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

U kojoj smo mjeri obrazovani?

Na početku aktivnosti raspravite s učenicima o povezanosti gospodarske razvijenosti i stupnju obrazovanja stanovništva nekog prostora. Nasumično prozovite nekoliko učenika koji će obrazložiti povezanost. Zatim razgovorom s učenicima definirajte obrazovnu strukturu stanovništva te njezine pokazatelje. Neka učenici definiraju pojmove pismenosti i stručne spreme te navedu razine obrazovanja.
Nakon toga učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenike uputite da na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku pronađu dostupne brojčane podatke o stručnoj spremi stanovništva u Hrvatskoj po određenim stupnjevima (npr. Popis 2011., odnosno Popis 2021., za kojeg podatci o obrazovnoj strukturi nisu objavljeni u trenutku izrade scenarija).
Zadajte im da analiziraju podatke za naselje u kojem žive te dva susjedna naselja unutar županije. Neka za svako naselje izračunaju relativne vrijednosti u postotcima za broj stanovnika koji su: završili manje od 4 razreda osnovne škole, završili 4 do 7 razreda osnovne škole, završili osnovnu školu, završili srednju školu te koji su visokoobrazovani. Na temelju izračuna izradit će kružni dijagram za sva tri naselja. Dijagram mogu izraditi u alatu MS Excel sustava Office 365.
Nakon izrade nastavnik nasumično bira jedan par koji će izložiti uradak i napraviti komparaciju obrazovnih struktura naselja. Ostali će parovi radove podijeliti u razrednoj mapi na društvenoj mreži MS Teams.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite učenike da koriste one stranice koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Pripremite učeniku s teškoćama pisani grafički oblikovan materijal o povezanosti gospodarske razvijenosti i stupnju obrazovanja stanovništva nekog prostora kako bi imao podsjetnik koji će moći koristiti po potrebi kako bi što aktivnije sudjelovao u izvođenju zadataka.
Učeniku s teškoćama najavite unaprijed da će jedan od zadataka biti istraživanje naselja u kojem žive kako bi se mogli kod kuće pripremiti za zadatak ukoliko im je to potrebno.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanih alata: Office 365 i MS Teams. Ukoliko je potrebno, demonstrirajte mu korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Ukoliko je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte inzistirati na javnom izlaganju, osim ako učenik ima tu želju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na statističke podatke Državnog zavoda za statistiku na mrežnim stranicama. Usmjerite ih na obradu podatak Popisa 2011. Neka odrede postotak visokoobrazovanog stanovništva za svaku županiju u Hrvatskoj te na temelju podataka izrade tematsku kartu s različito označenim županijama u alatu MS Paint sustava Office 365. Predložak slijepe karte mogu pronaći na mrežnoj stranici d-Maps.com. Uputite ih da sami izrade legendu i na temelju nje odrede granične vrijednosti za ispunu bojom unutar tematske karte. Uratke će podijeliti na vrednovanje nastavniku putem društvene mreže MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

U kojoj smo mjeri obrazovani?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik obrazlaže obrazovnu strukturu naselja u kojem živi i uspoređuje je s ostalim naseljima u okruženju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.