Najavite učenicima posjet kulturnom događaju (predstavljanju knjige, otvorenju izložbe, obilježavanju neke obljetnice) uz prikazivanje prezentacije u digitalnom alatu PowerPoint kojom ćete ih pripremiti za sam događaj, najaviti i podijeliti zadatke. Istaknite učenicima važnost sudjelovanja u životu zajednice, volontiranju i potaknite ih na to da se i oni sami uključe u neke od aktivnosti u svojoj okolini. Organizirajte zajedničko sudjelovanje na jednom događaju.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dajte zadatak. Prva se grupa može aktivno uključiti javnim nastupom, primjerice interpretativnim čitanjem ili vođenjem nekog programa. Druga grupa može biti zadužena za istraživanje događaja i glavnih sudionika u njemu. Svoje istraživanje mogu započeti istraživanjem o autoru izložbe ili književniku. Ako je riječ o obilježavanju obljetnice, neka istraže sve važne informacije. Svoj zadatak grupa može pripremiti u obliku teksta u digitalnom alatu Word. Treća grupa može biti novinarska koja će pisati izvješće, a može i osvrt, nakon samog događaja. Zamolite jednog učenika iz grupe da fotografira. Svoj zadatak grupa može pripremiti u Word dokumentu uključujući tekstove i fotografije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama prije najavite posjet kulturnom događaju. Učeniku s teškoćama iz spektra autizma pripremite vizualni raspored tijekom posjeta. Učenicima s teškoćama osigurajte podršku suučenika iz razreda tijekom posjeta. Učenika s teškoćama raspodijelite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje, koji su motivirajući i mogu mu pružiti podršku. Vodite računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama prilikom podjele zadatka grupi. Učenku s teškoćama unaprijed dodijelite zadatak koji će raditi u grupi. Unutar grupe učeniku s teškoćama odredite jasnu ulogu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu nakon događaja objediniti zadatke svih grupa i postaviti ih u Sway dokument. Neka postave dokument u tri cjeline (po grupama). Taj dokument bit će zanimljiva cjelina cijelog događaja, a može ga se koristiti za povezivanje škole sa zajednicom te kao promoviranje aktivnog uključivanja učenika u neki kulturni događaj.
Pripremite učenicima kao uvodnu aktivnost opus pjesama književnika kojim će se baviti. U grupama neka istražuju pjesme, rade samostalnu interpretaciju te povezuju sa znanjima iz svakodnevnoga života. Poseban naglasak možete dati na predstavljanje lokalnoga književnika, ovisno o odabiru, i na njegovanje zavičajnoga govora. Potaknite učenike na vizualizaciju dijelova pjesama korištenjem digitalnog alata LunaPic. Svoje zadatke neka predstave ostalim grupama u razredu, a radove možete koristiti i kao dio školskoga panoa ili kao kutak na kulturnom događanju.
Učenici nakon uvodnog predstavljanja i pripreme radova posjećuju kulturno događanje koje može biti promocija knjige, književni susret ili obilježavanje neke značajne obljetnice. U OneNote bilježnicu neka bilježe doživljaje, misli, osjećaje. Uputite ih na to da proučavaju okolinu, ponašanje ljudi oko njih. Dogovorite razgovore učenika s voditeljem događanja, književnikom ili književnicima nakon samoga događaja. Neka učenici u grupama postavljaju pitanja, raspravljaju o temi događaja. Predstavnika svake grupe zadužite za fotografiranje događaja te usmjerite na to da za obradu fotografija koristi digitalni alat Pixlr. Učenici u grupama neka zatim izrađuju prezentacije o događanju koristeći digitalni alat Canva.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođene pjesme. Iz pjesmama izvucite nepoznate pojmove i napišite im objašnjenje. Dajte im pisane/slikovne smjernice za zadatak. Provjerite razumiju li zadatak. Pri raspodjeli učenika u grupe pripazite na to da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Učeniku s teškoćama odredite ulogu i zadatak unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Ovisno o vrsti teškoće odredite suučenika koji će mu biti podrška u opisivanju fotografija. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima OneNote, Pixlr, Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje ili mu pokažite rad u njima ako ih prvi put koristi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima zadajte zadatak da sve prikupljene materijale pripreme u obliku digitalne knjige koristeći digitalni alat Libar. Digitalne knjige učenici mogu predstaviti razredu, školi i zajednici objavom na mrežnim stranicama škole.
Pripremite učenicima poveznicu na virtualnu šetnju muzejom − Kuća Anne Frank u Amsterdamu. Podijelite učenike u grupe te im zadajte upute za istraživanje. Stranica je na engleskom jeziku tako da se aktivnost može međupredmetno povezati s predmetom Engleski jezik. Neka učenici istraže: Tko je bila Anna Frank?, U kojem je vremenu živjela?, Kako je to vrijeme utjecalo na njezin život?, Po čemu je bitan taj muzej?. Aktivnost možete međupredmetno povezati s predmetom Povijest.
Nakon što odgovore na ta osnovna pitanja, usmjerite ih na to da istraže na stranici Muzeja zašto su Annu i njezinu obitelj proganjali i zašto je završila u logoru. Potaknite učenike na to da osim bilježaka o istraženom, pišu i svoje dojmove, razmišljanja. Možete im pripremiti ulomke Dnevnika Anne Frank kako bi bolje povezali sadržaje koje je Anna pisala s informacijama o njezinu dnevniku koje mogu pronaći na stranicama Muzeja. Bilješke mogu pripremiti koristeći se digitalnim alatom Conceptboard.
Nakon što su raspravili unutar grupa o svojim zaključcima i dojmovima, pišu osvrt o Kući Anne Frank koristeći se digitalnim alatom Prezi. Učenici zatim izrađuju profil Anne Frank koristeći se digitalnim alatom Fakebook u kojem koriste informacije koje su otkrili o njoj i njezinu dnevniku. Ovdje učenicima možete dati slobodu pisanja, primjerice mogu opisati kakve bi objave Anna pisala da živi u današnje vrijeme. Nakon izrade profila možete im dati mogućnost zamišljenoga razgovora s Annom putem digitalnog alata SMS Generator.
Sve radove i zadatke koje su izradili u ovoj aktivnosti učenici trebaju postaviti u Wakelet kolekciju kao zajedničku zbirku koju mogu onda pojedinačno komentirati i vrednovati.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ovisno o vrsti teškoće, omogućite podršku suučenika unutar grupe tijekom virtualne šetnje Muzejom koji će mu opisivati viđeno te pomoći u vezi s nepoznatim pojmovima na engleskome jeziku. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar grupe. Pripremite mu pisane/slikovne smjernice za zadatak. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovo korištenje. Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite ulomak teksta s odgovarajućim kontrastom između pozadine i fonta. Prilagodite vrstu fonta (Ariel ili Calibri), veličina fonta treba biti najmanje 12 −14 pt ovisno o vrst teškoće. Povećajte prored između redova i razmak između riječi. Prethodno upoznajte učenika sa sadržajem tekstova. Tekst podijelite u nekoliko kraćih dijelova. Učeniku s teškoćama za pisanje teksta pripremite smjernice prema kojima će pisati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima koji su zainteresirani za tu tematiku možete ponuditi snimanje videobloga o Anni Frank koristeći se digitalnim alatom Kizoa. Mogu napraviti videozapis o dojmovima, promišljanjima ili kao osobno pismo upućeno Anni. Videozapise će učenici predstaviti razredu, a može biti i uvod u promišljanje učenika o žrtvama nevinih u ratovima.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.