S učenicima se može povesti rasprava o upisima u srednju školu. Postavite im pitanje: Što biste vi mijenjali vezano za upise da ste u mogućnosti mijenjati (primjerice način bodovanja, uvođenje prijemnih ispita, dodatno bodovanje za neke aktivnosti i sl.)?
Nakon toga, učenicima se može ponuditi određena problemska situacija (npr. Prvi ste ispod crte za upis u željenu srednju školu. Imate isti broj bodova kao još pet učenika, a mjesta ima samo za jednog učenika. Ravnatelj srednje škole poziva vas na razgovor na koji trebate donijeti osobni portfolio i predstaviti se (pokazati da ste baš vi najbolji kandidat kojega će primiti u školu). Potom dodijelite učenicima zadatak sastaviti osobni portfolio koji će se sastojati od sljedećih dokumenata (objasnite učenicima smisao svakog od dokumenata):
Životopisa napisanog u alatu Office 365 – Word dokumentu (može se pisati u školi na nastavi). Mape radova koje će predstaviti vaš doprinos u osnovnoj školi: fotografije školskih projekata u kojima ste sudjelovali, sastavke kojima ste sudjelovali na natječajima ili potvrde koje dokazuju vašu uspješnost u školskom sustavu (na natjecanjima i sl.). Ovdje učenicima možete ponuditi da osmisle i neke potvrde koje nemaju, a za koje misle da bi im pomogle pri predstavljanju ravnatelju (iste je moguće izrađivati kod kuće ili na nastavi informatike). Mapa s planom novih vještina/jezika/sportova koje bi htjeli naučiti u srednjoj školi (može se izrađivati kod kuće ili na nastavi hrvatskoga jezika). Još jedan prijedlog za izradu čitavog e-portfolija može biti u programu Moodle.
Kada učenici završe s izradom portfolija na satu hrvatskoga jezika, mogu u parovima odglumiti situaciju (jedan učenik je ravnatelj, a drugi se predstavlja i tako naizmjence). Nakon toga, učenike možete spojiti u manje grupe u kojima mogu zajedno na plakatu postaviti zaključke svojega rada u obliku natuknica (što je važno prilikom upisa u srednju školu? Kako se najbolje pripremiti? Isplati li se učiti?)
Sukladno izradi životopisa, mape radova, mape planova, potaknite učenike na razmišljanje o njihovom budućem usmjerenju i željenom zanimanju. Postavite im pitanja: Što biste željeli raditi u budućnosti? Kojim biste se zanimanjem željeli baviti? Zahtjeva li željeno zanimanje vaše vještine/talente opisane u prethodnim zadacima?
Prije provođenja rasprave s učenicima potrebno je utvrditi koji su sadašnji kriteriji upisa u srednje škole, pri čemu im se može ponuditi tablični prikaz u kojem će biti vidljivo što je potrebno za gimnazije, a što za strukovne škole (posebno dobro za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma).
Korištenje alata prema potrebi treba demonstrirati te provjeriti razumije li učenik kojim slijedom treba raditi. Korisno je da učenici prije pisanja životopisa kažu ili navedu koje svoje kompetencije i osobine smatraju najboljima i zašto. Nekim učenicima (posebno onima s intelektualnim teškoćama, teškoćama čitanja i pisanja, s oštećenjima vida, s ADHD-om) možete ponuditi predložak za pisanje životopisa s jasno naznačenim smjernicama (pitanjima) ili već napisan životopis u koji oni umeću podatke. Predložak je potrebno grafički oblikovati (povećan i pojačan tisak, razmaci).
U portfolio učenici mogu staviti i fotografije sa školskih aktivnosti u kojima vole sudjelovati i koje predstavljaju njihove interese (primjerice učenici s intelektualnim teškoćama). Istim učenicima možete dati već gotove obrasce potvrda koje mogu samo popuniti, nadopuniti ili po njima napraviti slične potvrde s ilustracijama koje predstavljaju te aktivnosti.
Za sve učenike je dobro (posebno za učenike s intelektualnim teškoćama, s PSA, s ADHD-om) da na kraju provedenih aktivnosti imaju popunjen predložak na kojem će ispod naslova “Moj put do srednje“ biti tablica s kriterijima za upis u srednju školu, popis učenikovih kompetencija, umijeća i pozitivnih osobina (koje je sam sastavio), obrazac životopisa, moguće sastavnice mape radova i na kraju popis njihovih želja za nastavak školovanja. Takav predložak napisan u obliku koji je učeniku najpogodniji (digitalni, pisani, zvučni) učenik pohranjuje kako bi mu uvijek bio dostupan.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenik koji glumi ravnatelja može raspisati pitanja koja će postavljati učeniku kandidatu za upis u školu. Učenik koji se natječe za upis u školu može dodatno napisati i svoj blog. Učenici mogu svoj portfolio prikazati kao web stranicu.
Kao uvod u temu, održite kratak razgovor s učenicima kako bi utvrdili znaju li oni što je životopis, kako se piše, koje elemente mora sadržavati i sl. Upoznajte učenike sa pisanjem i ispunjavanjem CV-a: objasnite im svaki element CV-a, kao se popunjava te na što trebaju obratiti pozornost (savjete za pisanje životopisa možete pronaći na sljedećim poveznicama: Moj Posao, HZZ, te im možete pokazati primjer ispunjenog Europass CV-a.
Nakon što su učenici usvojili savjete za pisanje životopisa krećete na aktivnost. Dodijelite učenicima zadatak da u parovima izrade vlastiti obrazac za životopis (slično Europassu koji im je prethodno prikazan). Pri izradi mogu se koristiti alatom Word kako bi kasnije mogli podijeliti rad s vama. Alat Word online služi za obradu teksta, ali možemo i dodavati razne elemente, slike, tablice i slično.
Nakon izrade prvog dijela zadatka, odnosno izrade obrasca za životopis, kreću sa popunjavanjem istog. S obzirom da su još premladi da bi imali bogat životopis, naglasak je na tome da napišu gdje sebe vide u budućnosti, svoje ciljeve i želje. Obrazovanje, radno iskustvo, kompetencije i slično mogu izmisliti u skladu s time gdje sebe vide i što bi željeli postati. Potaknite ih da u paru porazgovaraju o tome i da podijele svoje ciljeve i želje koje imaju. Također, kod pisanja ih možete podsjetiti da obrate pažnju na pravopis i izražavanje kako bi se predstavili u što boljem svjetlu.
Nakon što su svi izradili i popunili životopise, ponudite im nekoliko oglasa za posao, prijedlog je da nađete vaše lokalne tvrtke koje traže radnike i imaju trenutno objavljene oglase. Učenici čitaju oglase koje im prikazujete preko pametne ploče i odlučuju na koji od navedenih se žele i mogu (na temelju napisanog životopisa) prijaviti. Na Office-u 365, odnosno sustavu za pohranu kao što je OneDrive, možete napraviti mape za svaki posao kako bi učenici kasnije imali mjesto gdje predati svoj rad i “prijaviti se za posao”. Kada se odluče za koji posao će se prijaviti, imaju zadatak mobitelom snimiti kratak video gdje će objasniti zašto bi htjeli raditi taj posao i zašto bi trebali njih izabrati. Jedan učenik iz para može snimati, a drugi pričati. Nakon završenih aktivnosti učenici vam predaju životopis i video kako biste ga vi mogli prikazati na glavnom računalu/pametnoj ploči. Pomoću alata za prikupljanje informacija u realnom vremenu, npr. Mentimeter (ranking), možete odabrati pobjednika, učenika koji je “dobio posao”.
Na kraju uvodnog dijela u kojem ste učenike upoznali sa sastavnicama i načinima pisanja životopisa nekim učenicima (posebno dobro za učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s PSA) možete uručiti obrazac životopisa s ključnim pitanjima ili jasnim uputama po pojedinim sastavnicama. Ovaj obrazac kasnije im može poslužiti za popunjavanje obrasca njihovog životopisa.
Pri radu u paru važno je konkretizirati uloge pojedinog člana para (primjerice učenik s motoričkim teškoćama ili oštećenjima vida govori kako bi napravio obrazac, zatim govori njegov par, dogovaraju se, a zatim vršnjak iz para izrađuje tablicu). U odnosu na primjenu pravopisa i način izražavanja pri pisanju životopisa učeniku možete dati podsjetnik s istaknutim pravilima pisanja i izražavanja u kojima učenik najviše griješi.
Po donesenoj odluci o odabiru posla, uputno je da učenici s intelektualnim teškoćama dobiju predložak s pitanjima kako bi što bolje izrazili zašto bi htjeli raditi taj određeni posao i zašto bi trebali izabrati njih.
Kompletanu strukturu provedenih aktivnosti potrebno je pohraniti kako bi učeniku bili dostupni podatci ukoliko mu zatrebaju kao model rada.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da urede svoju sliku u nekom od njemu poznatih alata, ovisno koji ste do sada koristili, i prilože je životopisu. Možete ih potaknuti da urede i video. Prijedlozi alata za uređivanje slika: Canva i Genially.
Podijelite učenike u manje grupe i potaknite ih na razgovor o pojedinačnim talentima i interesima. Učenici trebaju predstaviti svoje talente i interese te diskutirati koje su osobine potrebne da se oni realiziraju. Svaki učenik osvještava svoj talent, zapisuje na papir te bilježi osobine za koje smatra da su potrebne da bi se on razvio i realizirao. Možete im predložiti određene umjetnike te uputiti ih da pogledaju djela sljedećih autora: Barbara Kruger, Jenny Holzer, Richard Hamilton, David Hockney. Navedeni umjetnici koriste različite vrste umjetničkog izraza kako bi rekli nešto o sebi i/ili drugima te prenijeli svoja razmišljanja o situacijama i problemima u svijetu o kojima živimo. Koriste se različitim odnosima slike i teksta, kontrastima boja, izražajnim mogućnostima rekompozicija i fotomontaže. Također koriste različite medije (plakat, video, slika, kolaž, fotografija).
Potaknite učenike da tehnikom stop animacije prikažu talent koji su odabrali. Koriste se materijalom po izboru (fotografijama koje snima, kolažem, kolažem iz časopisa, crtežima...). Za izradu animacije koriste aplikaciju Stop motion ili neku drugu koju odabiru po vlastitoj želji. Po završetku zajednički radove grupirajte po sličnim temama: sport, glazba, aktivno sudjelovanje u zajednici, isticanje u određenom predmetu u školi....
Nakon toga, podijelite učenike u grupe formirane u skladu s grupiranjem radova po ranije identificiranim temama. Svaka grupa treba spojiti svoje radove u novi video kojim predstavlja odabranu temu. Radovi se komponiraju dodaju se naslov i prijelazi. Ukoliko je potrebno neki dijelovi na pojedinačnim radovima se dorađuju. Za izradu videa koriste aplikaciju VivaVideo ili neku drugu koju odabiru po vlastitoj želji.
Provedite analizu završnog videa pomoću liste procjene (neki od kriterija na listi procjene mogu biti ritam na plohi, u prostoru i vremenu, kadar, plan, fotomontaža); učenici trebaju prepoznati različite talente koje su uočili na video radovima, procjenjuju jesu li dobro predstavljeni, odnosno jesu li dobro predstavljene osobine koje su potrebne da bi se navedeni talenti mogli razviti. Potaknite diskusiju na koji način određeni talent može postati temelj za buduće zanimanje te na koji način prepoznate osobine utječu na razvoj profesionalne karijere.
Video se može predstaviti i na završnoj priredbi i postaviti na školsku web stranicu ili se izložiti u prostoru škole.
Za razgovor o pojedinačnim talentima i interesima učenicima možete podijeliti slike ili fotografije ili im prikazati ppt ili film kojima se prikazuju različiti načini ostvarivanja talenata na raznim područjima. Ovi prikazi mogu poslužiti za razgovor o potrebnim osobinama da bi se određeni talenti pojedinca uspješno ostvarili. Učenicima, također možete dati predloške s pitanjima, rečenice za dopunjavanje vezano uz osvještavanje osobnih talenata ili popis raznih talenata i interesa između kojih mogu odabrati one koji im najviše odgovaraju. Mogu im se dati i napisane kategorije primjerice kao što su navedeni sport, glazba, likovnost... s popisom osobina potrebnih za razvijanje talenata, a te kategorije mogu biti detaljnije precizirane i tako pripremljene za čekiranje ukoliko je pojedinom učeniku potrebno (primjerice učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajima iz spektra autizma).
Za pripremu prikaza talenta tehnikom stop animacije poželjno je da učenici kod kuće, prije izvođenja nastavne jedinice, razmisle na koji način tj. kojim materijalom bi najbolje mogli izraziti svoj talent (snimljenim fotografijama, putem kolaža s papirom u boji, kolaža iz časopisa, crtežima ili modeliranjem i sl.). Moguće je da kod kuće i naprave prikaz (priprema je dobra za sve učenike, a posebno za učenike s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama, učenike s intelektualnim teškoćama i PSA).
Za izradu prikaza talenta na nastavnom satu učenicima kojima je to potrebno (posebno se odnosi na učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima), po potrebi organizirajte rad u paru za rad s određenom tehnikom, kao i za izradu animacije.
Učeniku s oštećenjima vida možete ponuditi rad tehnikom modeliranja. Način korištenja alata (Stop Motion, VivaVideo ili nekog drugog) demonstrirajte na jednom primjeru. Pri analizi radova potrebno je voditi brigu da učeniku s oštećenjima vida bude razumljivo što se radi i ukoliko je potrebno, opisan predmet koji se analizira.
Za aktivnost spajanja nastalih radova u novi video, kao i za ostale radnje koje slijede (glazba, naracija, uvodni i završni dio) predvidite točno određenu zadaću brinući o teškoćama učenika (primjerice s oštećenjima vida, oštećenjima sluha ili motoričkim teškoćama). Svi koraci u izvođenju složenih radnji učeniku s oštećenjima vida trebaju biti zvučno opisani. Nakon spajanja videa dobro je da se putem pitanja i odgovora prepriča cijeli sadržaj videa (korisno za učenike s oštećenjima vida).
Prije analize završnog videa potrebno je utvrditi razumiju li učenici način korištenja liste procjene i kriterije koji se u njoj vrednuju (primjerice s intelektualnim teškoćama ili PSA) te po potrebi pojasniti pojedine stavke i demonstrirati način upotrebe. Istim učenicima mogu se postaviti sasvim konkretna pitanja na koja u vezi pojedinog kriterija trebaju odgovoriti ili dopuniti rečenice (dopunjavanje na kraju rečenice).
Uputno je da svaki učenik po završetku aktivnosti dobije predložak na kojem su ispod naslova slijedom navedene sve provedene aktivnosti s načinima rada, a za sadržaj završnog videa može se načiniti sažetak te dodati naziv pridružene glazbe.
Predložak s ključnim sastavnicama aktivnosti možete dati na samom početku pa ga učenici popunjavaju slijedom aktivnosti i na kraju pohranjuju.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Završni rad mogu izvesti učenici koji su posebno zainteresirani za sadržaj. Po završetku svi se videi postavljaju u dogovoreno zajedničko mjesto u oblaku, primjerice Google Disk te se od njih radi jedan zajednički video. Također, učenici mogu napraviti i trailer za zajednički video koriteći aplikaciju VivaVideo ili neku drugu po vlastitoj želji.
U uvodnom dijelu učenicima ispričate priču u kojoj su oni stanovnici novog, tek nastalog grada. Zaduženi su za podizanje kulturne svijesti kod građana i u tu svrhu imaju zadatak osmisliti godišnji program rada tek izgrađenog centra za kulturu..
Pri izradi programa vode računa o potrebama građana, uzrastu te različitim glazbenim preferencijama. Posjetite internetske stranice jednog od hrvatskih centara za kulturu kako bi se učenici upoznali s takvom vrstom ustanove i programima koje nudi. Radi lakšeg razumijevanja i rada na sljedećim aktivnostima, možete s učenicima ponoviti nekoliko pripremljenih glazbenih i glazbeno-scenskih djela različitih vrsta glazbe. Učenici mogu potražiti i predložiti i druga glazbena djela osim onih koje su upoznali na satima glazbene kulture.
Učenike podijelite u više parnih grupa. Jedna ili dvije grupe osmišljavaju glazbeni program, a druge grupe planiraju neglazbene poslove unutar centra. Zadatci za grupe koje izrađuju glazbeni program mogu biti podijeljeni prema vrstama glazbe, prema glazbenim i glazbeno-scenskim vrstama ili prema uzrastu, npr. program tradicijske glazbe, program klasične glazbe, program zabavne glazbe, operni i baletni program, program mjuzikala, program za djecu, program za mlade, program za starije itd. Mogu i kreativnije pristupiti zadatku te osmisliti glazbeni program prema svojim preferencijama.
Učenicima ponudite tematske programe, npr. Glazba horora, Zaljubljena veljača, Noć glazbe itd.. Pripremite popis glazbenih djela koji se lako mogu uklopiti u predložene programe te popis zanimanja vezanih uz pripremu i izvođenje takvih programa. Kako bi zadatak učinili zanimljivijim i neizvjesnijim u popisu mogu biti i skladbe te zanimanja koja ne pripadaju sadržaju koji ste osmislili (npr. automehaničar, fizioterapeut).
Odabrani program učenici mogu grafički oblikovati u digitalnom alatu Canva i predstaviti u razredu.
Upitajte učenike: Može li Centar za kulturu obavljati svoje poslove ukoliko ima zaposlene ljudske potencijale samo s glazbenim zanimanjima? Koja neglazbena zanimanja su potrebna za rad Centra za kulturu? Potaknite ih na raspravu u kojoj bi se navodila zanimanja vezana uz računovodstveno-financijske, tehničke, pravne poslove te poslove vezane uz prodaju, promociju, marketing i odnose s javnošću. Napomenite im i da Centar za kulturu može tražiti različite vrste zanimanja. Nakon toga, na stranicama e-Usmjeravanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje istražuju koja su radna mjesta vezana uz gore navedene poslove (računovodstveno-financijske, tehničke, pravne poslove te poslove vezane uz prodaju, promociju, marketing i odnose s javnošću). Sukladno pretrazi neka učenici navedu određena radna mjesta. U grupama raspravljaju vide li se u tim poslovima te navode razloge pozitivnog ili negativnog odgovora.
Nakon pretraživanja objasnite grupi nezglazbenih zanimanja kako su zaduženi za poslove promocije i marketinga te im dodijelite zadatke osmišljavanja i izrade promotivne interaktivne prezentacije Centra za kulturu u programu Sway ili Adobe Spark.
Učenicima možete na predlošku ponuditi sažetak priče u kojoj se oni zamišljaju kao stanovnici novonastalog grada. Na predlošku im, također, možete dati prikazanu aktivnost/zadatak sa svim sastavnicama kojima će se baviti. Svakoj sastavnici možete pridružiti odgovarajuće aplikacije (pogodno za učenike s oštećenjima sluha, s intelektualnim teškoćama, s teškoćama pažnje i koncentracije, poremećajima iz spektra autizma). Predložak u tiskanom ili digitalnom obliku organizirajte s rečenicama za dopunjavanje tako da na kraju dobiju cjelokupni slijed i strukturu provedenih aktivnosti. Tako oblikovan predložak treba biti točan i pohranjen na način da je učenicima dostupan.
U pripremu za izradu programa učenicima možete ponuditi popis djela koja su upoznali na satovima glazbene kulture ili predočiti CD-ima (za učenike s intelektualnim teškoćama, s ADHD-om ili učenicima s PSA). Nakon toga učenici mogu iz popisa razvrstavati djela prema dogovorenim kriterijima. Pri tome je dobro da učenik (primjerice učenik s intelektualnim teškoćama ili učenik s ADHD-om), provodi razvrstavanje samo po jednom kriteriju, a možete organizirati i rad u paru.
Vezano za istraživanje mogućih radnih mjesta, učenicima možete uručiti grafički primjeren popis mogućih zanimanja i radnih mjesta s kojeg mogu odabrati ona najpoželjnija za budući Centar za kulturu (primjerice za učenike s intelektualnim teškoćama, ADHD-om, s motoričkim oštećenjima). Učenicima kojima je potrebno, demonstrirajte način korištenja potrebnih alata i pretraživanja stranice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (primjerice učenicima s intelektualnim teškoćama).
Učenicima koji rade na osmišljavanju načina promidžbe samog Centra, možete prije izvođenja aktivnosti prezentirati neke od mogućih načina promidžbe kako bi imali što bolju predodžbu (posebno učenici s intelektualnim teškoćama i teškoćama iz spektra autizma).
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici odaberu jedno zanimanje koje su naveli u prethodnom zadatku te istraže sve vezano za njega, od potrebnih zdravstvenih predispozicija, obrazovanja, kompetencija i sl., do samog opisa posla, dobrih i loših strana posla, novinskih članaka s intervjuima osoba koje se bave tim zanimanjem itd. Rezultate istraživanja mogu predstaviti pisanjem eseja ili plakatom.
Motivirajte učenike slikom srednjovjekovnog grada. Sliku zajedno analizirajte, a zatim zamolite učenike da zamisle kako stoje u jednoj od ulica grada na slici te se koncentriraju na osjetila sluha i mirisa: učenici opisuju što čuju i koje mirise osjete (npr. lupanje kovača, rzanje konja, uzvikivanje na tržnici, lupanje zidara, miris kruha, miris ribe, zujanje muha, crkveno zvono...). Raspravu usmjerite prema obrtima koji djeluju u gradu. Možete ih uputiti da se prisjete koji obrti djeluju u njihovom mjestu stanovanja ili obližnjem većem mjestu. Koristeći digitalni alat Mentimeter (potrebno je odabrati opciju Oblak riječi), učenici upisuju obrte i zanimanja za koja smatraju da su potrebni u gradu kako bi on mogao funkcionirati (uz očite primjere kao što su pekari, mesari, bravari, trgovci, tu su i umjetnici, zlatari, ljekarnici, tesari, odvjetnici, postolari, glazbenici…).
Unaprijed pripremite obavijest koju su objavili cehovi iz grada (Čujte i počujte…), a u njemu traže šegrte za obučavanje. Učenicima možete dopustiti da odaberu zanimanje s popisa sukladno vlastitim interesima te im izložite kako su oni kandidati za mjesto šegrta. Ako dobiju mogućnost obrazovanja, tj. izučavanja zanata, osigurat će si namještenje kojim mogu znatno poboljšati svoje životne uvjete.
Učenici u parovima na mrežnim stranicama e-Usmjeravanje istražuju pojedino zanimanje: potrebno obrazovanje, znanja, vještine i poželjne osobine, opis posla, uvjeti rada. Na temelju saznanja koja su dobili, izrađuju svoj životopis za prijavu za šegrtovanje. Obrazac životopisa možete izraditi u alatu Word online na Office-u 365 vodeći računa o uzrastu učenika. Parovi predstavljaju svoje uratke, a ostatak odjela komentira što je dobro i što bi eventualno bilo poželjno ispraviti ili istaknuti.
S učenicima povedite razgovor o promjeni i kontinuitetu. Možete im postaviti pitanja slična ovima: Kako si ti isti/drugačiji kao šegrti u srednjem vijeku? Što je ostalo isto, a što se promijenilo? Zašto se ljudi školuju, koja je uloga obrazovanja ili izučavanja nekog zanimanja? Što misliš zašto i danas postoje jednaka zanimanja kao u srednjem vijeku? Što misliš koja zanimanja neće nikada nestati? Zašto? Kako je razvoj tehnologije utjecao na razvoj pojedinog zanimanja? Svjedoče li promjene u razvoju nekog zanimanja o napretku ljudske vrste?
Za potrebe rasprave o obrtima u gradu, učenicima možete prezentirati fotografije s prikazima različitih obrta (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma). Upotrebu digitalnog alata Mentimeter, po potrebi, demonstrirajte jednim primjerom upisivanja obrta i zanimanja (primjerice za potrebe učenika s intelektualnim teškoćama). Ukoliko je potrebno, organizirajte rad u paru (za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida).
Uloge svakog člana para u aktivnostima istraživanja pojedinih zanimanja pokušajte što više konkretizirati tako da se prati uspješnost razumijevanja i izvođenja zadatka svakog pojedinog učenika.
Za izradu životopisa ponudite primjer obrasca s potrebnim sastavnicama ili obrazac s rečenicama za dopunjavanje (za učenike s intelektualnim teškoćama, motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida).
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu na mrežnim stranicama e-Usmjeravanje popuniti Upitnik interesa i kompetencija te na temelju dobivenih rezultata analizirati predloženo zanimanje. Učenik može potražiti prošlogodišnji broj bodova potrebnih za upis u to zanimanje te isprobati nekoliko kombinacija ocjena pomoću kalkulatora bodova.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.