Učenike se motivira kratkim videozapisom u kojem se pokazuje kako je propalo Zapadno Rimsko Carstvo. Učitelj dalje pita učenike da zamisle kako su ljudi reagirali i što su radili kada su vidjeli da njihova država propada. Učenici daju svoje odgovore, a učitelj ih potiče da što više argumentiraju svoje mišljenje. Nadalje, učitelj pita učenike mogu li zamisliti što se treba dogoditi da neka država u današnjem svijetu propadne – slušaju se i uvažavaju odgovori učenika. Učitelj napominje da se u suvremenom svijetu dogodilo da su neke države propale i da se u takvim okolnostima događa da mnogo ljudi bježi od kuće, često da bi spasili svoje živote, i da prema tim ljudima uvijek trebamo imati suosjećanja i pomagati im koliko god je to moguće. Učitelj nastavlja objašnjavajući i da se nakon pada država često događa da novi ljudi ili grupe ljudi preuzmu moć i pokušaju stvoriti novu državu ili obnoviti staru. Učitelj pita učenike znaju li navesti neki primjer koji su do tada obradili na nastavi Povijesti. Učitelj sluša odgovore učenika i govori im da će se danas baviti obiteljima koje su preuzele moć nakon nestanka Rimskog Carstva čime ih se uvodi u današnji zadatak.
Učitelj podijeli razred u dvije grupe iste veličine (podjela u grupe može biti nasumičnim odabirom). Jedna će grupa, koristeći se mrežnim izvorima i udžbenikom u aplikaciji Popplet, napraviti umnu mapu u kojoj će opisati dolazak Merovinga na vlast, dok će druga grupa, koristeći se također materijalima s mreže i udžbenikom, u istoj aplikaciji napraviti umnu mapu o dolasku Karolinga na vlast. Na kraju će učenici moći usporediti dolazak tih dviju obitelji i opisati što se događa pri nasilnom preuzimanju vlasti.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Popplet. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenici koji žele znati više mogu u istoj aplikaciji napraviti dodatne sadržaje u umnoj mapi, u kojoj će prikazati detaljne informacije o osnivačima merovinške i karolinške dinastije te ih međusobno usporediti.
Učenike se motivira kratkim prikazom scena iz filmova u kojima se pokazuju Karolinzi i Bizantsko Carstvo. Učenici pokušavaju zaključiti što se događa kada se dvije velike države sukobe i na temelju odgovora drugih učenika daju svoje komentare i analize. Učenike se potiče da što više argumentiraju svoje mišljenje. Učitelj također napominje da pri proučavanju ratova uvijek moramo imati na umu da su ljudi stradavali u ratovima i da na rat nikada ne smijemo gledati kao na nešto pozitivno, već proučavanjem ratova trebamo sagledati kako se taj rat mogao izbjeći. Učenike se potom upućuje na to da su tema današnjeg sata događanja između Bizanta i Karolinga tijekom njihova uspona.
Učitelj dijeli učenike u dvije grupe: jedna će se grupa baviti Bizantom, a druga Karolinzima. Učenici se trebaju zamisliti kao da su oni zapovjednici vojske te u radu pokušati objasniti zašto su zapovjednici donijeli određene odluke. Učenici će u aplikaciji Piktochart napraviti prezentaciju i pregled organizacije Bizanta i Karolinga te izraditi tablicu u kojoj će opisati ustroj države, organizaciju i vojsku (jedna grupa Karolinge, druga Bizant). Na kraju će svojim riječima objasniti zašto su ratovi tekli tako kako jesu kao i kako su se mogli izbjeći. Kao pomoć koristit će se udžbenikom te mrežnim stranicama: Vojska Tisućljetnog Bizanta i Karlo Veliki: Politika i ratni pohodi - drugi dio.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) ako ne izraze želju za sudjelovanjem.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je poticajna ponašanja i koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova zanimanja.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Piktochart. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji se ne snalaze u alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi taj dio zadatka, podijele posao s učenicima s kojima su u grupama u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu potražiti dodatne izvore na mrežnim stranicama koje su navedene u prijašnjem tekstu te mogu u prethodno navedenoj aplikaciji napraviti dodatnu tablicu u kojoj ukratko uspoređuju životopise najpoznatijih bizantskih i karolinških vladara.
Učenike se pita imaju li neku poznatu osobu koja im je uzor. Slušaju se i uvažavaju njihovi odgovori te nakon toga učitelj upozorava na probleme promatranja nepoznatih osoba kao uzora, ali govori i da je to problem koji se javlja tijekom cijele povijesti. Učenike se motivira pokazujući im kratku prezentaciju u kojoj se pokazuju ikonografije sa slikama Karla Velikog, u kojoj učenici gledaju slike i komentiraju ih u cilju zaključivanja kako su ljudi gledali na Karla Velikog i njegov život. Učitelj učenicima objašnjava da ljudi generalno često idealiziraju poznate ljude, što mogu vidjeti na slikama koje su upravo pogledali. Napominje da samo zato što se neka osoba na slikama ili danas u medijima predstavlja kao velika i divna osoba, to ne znači da ona to stvarno jest. Potaknite učenike da razmisle koliko mediji utječu na idealiziranje slavnih osoba i na oblikovanje našeg stava. Naglasite da bi učenici trebali mnogo više pažnje posvetiti onomu što ljudi rade, a ne samo tome kako se ljudi predstavljaju. Nakon toga se upućuje na važnost Karla Velikog u razvoju Europe. Ukratko objasnite učenicima kako je Einhardov Život Karla Velikog postao djelom oblikovanja Karla kao "Velikog". Potaknite učenika da razmisle kako se nakon smrti povijesnih ličnosti često uz njih povezuju razne priče te time nastaju činjenice koje se ne oslanjaju na stvarne događaje. Time ih učitelj uvodi u zadatak.
Podijelite učenike u grupe.Učenici će grupnim radom u alatu Genially napraviti prezentaciju u kojoj će opisati život Karla Velikog. Učenici će se zamisliti u ulozi Karla Velikog te istražiti zašto je posjećivao određena mjesta, što je tamo napravio, koga je vodio sa sobom i sa kime se družio. Učenici će objasniti svojim riječima kakav je Karlo bio kako osoba. Kao pomoć mogu koristiti udžbenik, kao i članak Karlo Veliki: Privatni život - prvi dio.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju za sudjelovanjem.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Genially. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenici koji žele znati više mogu pronaći više informacija na spomenutim stranicama i u aplikaciji Geniallly ukratko napraviti prezentaciju o karolinškoj renesansi.
videozapis Pad Zapadnog Rimskog Carstva, izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
natuknica Merovingi, enciklopedija.hr, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
natuknica Karolinzi, enciklopedija.hr, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Vojska tisućljetnog Bizanta, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Karlo Veliki: Politika i ratni pohodi - drugi dio, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Karlo Veliki: Privatni život - prvi dio, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.