Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
scenarij poučavanja

Kamo idemo? Tko kaže?

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • kultura suradnje
  • vizija i misija
  • društvena održivost
Izvannastavna aktivnost

Krug na kvadrat

U dramskoj grupi važno je osvješćivati različite društvene uloge i reakcije članova društva na pripadnike društvenih skupina kojoj učenik ne pripada. Sa svrhom uvježbavanja tolerantnih reakcija i prepoznavanja društvenih stereotipa i predrasuda o Drugima i Drukčijima organizirajte dramsku vježbu u kojoj će svaki učenik dobiti svoju ulogu u obliku naljepnice na leđima: svoju slijepu točku. Uz ulogu bit će opisane i reakcije ostalih članova grupe na tu ulogu, npr. smetlar - okolina ga ignorira, udaljava se od njega; predsjednik mjesnog odbora - okolina mu se dodvorava, iskazuje mu pretjerano poštovanje i zanimanje; volonterka u udruzi za pomoć životinjama - okolina joj je sklona, iskazuje joj simpatije; studentica medicine - okolina od nje ima velika očekivanja; Rom, skupljač željeznog otpada - okolina ga odbacuje, iskazuje prezir i omalovažavanje i sl. Prije početka vježbe učenike zamolite da stanu u vrstu tako da im možete prilijepiti naljepnice na leđa da ih ne mogu vidjeti prije početka aktivnosti. Nakon toga zamolite ih da se počnu kretati prostorijom i reagirati prema uputama na ostale učenike. Ni jedan učenik ne smije drugome učeniku otkriti koja mu je uloga dodijeljena svojim riječima, već učenik treba o njoj zaključivati posredno po neverbalnim, paraverbalnim i verbalnim porukama koje mu upućuju druge uloge. Aktivnost može trajati od pet do deset minuta.

Nakon toga učenike zamolite da sjednu u krug i skinu svoju naljepnicu s leđa. Zadajte im da minutu promisle kako su se osjećali tijekom igranja uloga i neka s drugima podijele svoju emociju upisivanjem u "Oblak riječi" alata Mentimeter. Nakon individualnog razmišljanja, zamolite ih da svoje misli i emocije podijele najprije u paru, a na kraju i sa svima ostalima. Postavljajte pitanja kao što su: Koje društvene uloge postoje u našoj zajednici? Jeste li pogodili kojoj skupini pripadate: uglednicima, uvaženima ili odbačenima?  Kako ste se pritom osjećali? Kako možemo dramski prikazati taj doživljaj? Što je potrebno da bismo se bolje osjećali i razumjeli te da bismo bolje surađivali? Kako je to bitno za održivi razvoj zajednice? Učenici vođenim razgovorom definiraju svoju viziju društva u kojemu su sve društvene uloge potrebne i osjećaju svoje mjesto i važnost, određuju svoju misiju u tom društvu te definiraju ciljeve koje žele ostvariti dramskom igrom i vrijednosti koje će gledatelji predstave razviti. Misija, vizija, ciljevi i vrijednosti mogu se iscrtati na zajedničkom plakatu smještenom u središtu kruga. Tijekom oluje ideja određuju ime predstave, moto, ključne događaje i likove i glavnu poruku te započinju rad na predstavi koju će odigrati za Dan škole i neki drugi prigodni datum (prema definiranim ulogama). 

Izvannastavna aktivnost

Krug na kvadrat

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći i četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Osvješćivanje svojih i tuđih reakcija na društvene stereotipe i predrasude.
  • Reagiranje na potrebe drugih i razgovor o osjećajima tijekom igranja uloga s ciljem osvješćivanja odnosa moći i njihova utjecaja na odnose u zajednici i njihov održivi razvoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Nije tragedija ako se znamo dogovoriti

Pitajte učenike jesu li čuli za pojam tragedy of the commons ili tragedija zajedničkog dobra. Ako netko od učenika jest, neka objasni drugima, a svi zajedno kao motivaciju pogledajte i komentirajte film What is the tragedy of the commons? - Nicholas Amendolare. (Neka učenici prethodno pripreme prijevod videa u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika.) Usmjerite učenicima pažnju na to da ribari nisu međusobno komunicirali te da je kao premisa uzeto maksimiziranje, a ne optimiziranje osobnog izlova ribe.

Najavite učenicima da ćete napraviti matematički model kako riješiti jedan od problema navedenih u filmu - korištenje osobnog automobila u svrhu prijevoza do radnog mjesta. Sjednite u krug i povedite razgovor. Da imate opciju odlaska na posao biciklom, pješice, javnim prijevozom ili osobnim automobilom, što biste izabrali? Pretpostavka je da će većina izabrati osobni automobil jer je to komotno, jednostavno, ne ovisimo ni o kome. Ali ako tako razmišlja većina zaposlenih u nekom gradu, što to znači za taj grad? 

Uzmite za primjer da neki grad ima n broj zaposlenih i da 70 % njih na posao odlazi osobnim automobilom. U automobilu se vozi jedna osoba. Ostalih 30 % na posao odlazi javnim prijevozom, biciklom ili pješice. Uz pretpostavku da je uvijek tako, pitajte učenike što bi mogli napraviti, odnosno koje bi rješenje mogli predložiti da se opterećenje na cestama smanji. Navedite ih ili pustite da sami predlože različite mogućnosti kao što su rad od kuće i grupiranje više osoba u jednom automobilu.

Podijelite učenike u grupe u kojima će izraditi različite scenarije za zaposlenike koji koriste osobni automobil. Neka scenarije izrađuju u programu za izradu proračunskih tablica, primjerice Excel Online. Unutar tablice uvedite varijable koje će utjecati na promjenu broja automobila na cestama. Varijable (stupci u tablici) mogu biti: Postotak zaposlenika koji rade od kuće; Postotak zaposlenika koji se udružuju i voze po četvero na posao; Postotak zaposlenika koji se udružuju i voze po troje na posao; Postotak zaposlenika koji se udružuju i voze po dvoje na posao; Postotak koji se vozi sam. Učenici izrađuju tablicu, unose stupce, vrijednosti za pojedine stupce, formule te, mijenjajući vrijednost varijabli (stupaca), promatraju kako i za koji broj se mijenja i broj automobila. Uputite učenike da grafički prikažu podatke. Naglasite im da bi vrijednosti trebale biti realne. Na primjer, nerealno je očekivati da 100 % zaposlenika radi od kuće.

Nakon što su razradili scenarije, svaka grupa može napraviti animirani video koristeći PowToon u kojem prezentiraju svoje scenarije kroz priču kako trenutno izgleda promet, koliko je osobnih automobila na cesti i kako bi bilo da se opterećenost regulira jednim od razrađenih scenarija. U videu mogu nabrojati i koju korist grad i pojedinac mogu dobiti korištenjem jednog od scenarija i na koji se način grad može dogovoriti oko izbora nekog od tih scenarija. Na kraju ih pitajte što je potrebno da bi se održiva politika provela u društvu ili lokalnoj zajednici. Podsjetite ih na video s početka aktivnosti i komentirajte načine komunikacije, odlučivanja i djelovanja koji doprinose zajedničkom dobru i one koji ga narušavaju.

Izvannastavna aktivnost

Nije tragedija ako se znamo dogovoriti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Osvijestiti potrebu korištenja zajedničkog dobra pod određenim uvjetima za dobrobit svih i potrebu uključivanja građana u procese zajedničkog donošenja odluka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Kome je potreban rat?

Pomoću oluje ideja provjerite učeničko poznavanje antiratnih pokreta i za što su se takvi pokreti zalagali kroz 20. st. i danas. Njihova saznanja napišite na ploču.

Kako biste učenike upoznali s temom i motivirali ih za daljnji rad, u digitalnom alatu kao što je Genially izradite prezentaciju o Antiratnoj kampanji Hrvatske (ARK-u) - antiratnom pokretu koji je nastao na početku Domovinskog rata u srpnju 1991. godine, nakon prvih sukoba u Hrvatskoj te s njegovom glavnom funkcijom. Kod izrade prezentacije možete istražiti i tekstove ARK-a.

Organizirajte s učenicima raspravu o posljedicama rata na nekom području s posebnim osvrtom na Domovinski rat u Hrvatskoj koristeći World Caffe metodu razgovora. Učenike podijelite u grupe od 5 učenika. U učionici razmjestite stolove kao postaje i svakoj postaji dodijelite jednu temu vezanu za Domovinski rat i njegove posljedice. Teme na postajama mogu biti, primjerice, Društvene posljedice rata, Ekonomske posljedice rata, Ekološke posljedice rata, Obnova razrušenih područja, Mirno rješavanje sukoba itd. Za svaku temu osmislite 3 - 5 pitanja za raspravu, npr. Što se događa s društvom koje prođe rat? Je li moguće djelovati antiratno da bi se rat izbjegao? Tko potiče na rat i odlučuje o tome da do rata dođe? Što se događa s ekonomijom nakon rata (razrušeni proizvodni pogoni)? Kako se rat odražava na održivost nekog prostora (ruralni egzodus)? Koje su ekološke posljedice rata (mine, onečišćenost tla)? Kako se rat odražava na stanovništvo nekog prostora (traume, bolesti, iseljavanje itd.)? Tko najviše profitira od rata? Mogu li se dvije strane dogovoriti o mirnom rješavanju sukoba? Neka učenici na svojim postajama sjede u krugu. Svaka grupa neka odredi voditelja koji će voditi raspravu na zadanu temu pomoću navedenih pitanja i na velikom komadu papira bilježiti glavne ideje iz rasprave. Nakon vremena koje odredite, na vaš znak svi učenici trebaju po vlastitom izboru odabrati neku drugu postaju - vodite računa o optimalnom trajanju rasprava. Voditelj ostaje kao domaćin koji će učenike koji dođu na postaju upoznati s onim što je zabilježio te će dalje s njima nastaviti raspravu. Izmjene ponavljajte sve dok učenici ne prođu sve postaje. Nakon toga vraćaju se na svoju početnu postaju i saznanja priopćavaju ostalim članovima grupe te svoje zaključke o temi unose u jednu zajedničku mentalnu mapu koju mogu izraditi u alatu kao što je Coggle. Finalno voditelji grupa pred ostalim učenicima i nastavnikom prezentiraju svatko svoj dio mentalne mape i nadovezuju se jedni na druge te zajedno s nastavnikom provode raspravu o zaključcima. 

Postupci potpore

Pri izradi PowerPoint prezentacije o Antiratnoj kampanji Hrvatske (ARK-u) vodite računa o vidljivosti i preglednosti teksta na svakoj od sličica. Odaberite jednostavniji dizajn prezentacije, bez puno suvišnih ukrasa i detalja i s jasnim kontrastom između teksta i pozadine. Neka na sličici bude samo nekoliko kraćih rečenica pisanih većim, podebljanim fontom s većim proredom. Omogućite dovoljno vremena za čitanje prije nego prijeđete na sljedeću sličicu. Na ovaj će se način olakšati čitanje učenicima s teškoćama (specifične teškoće učenja, poremećaj pažnje i hiperaktivnosti, oštećenje sluha, slabovidnost).

Tijekom aktivnosti World Caffe obratite pozornost na kretanje učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama. Sklonite prepreke u učionici i pružite fizičku podršku u kretanju ako je potrebno. Ukoliko učenik ima veći stupanj teškoća i nije mu moguće osigurati aktivno kretanje i sudjelovanje u izmjeni postaja, smjestite učenika na sredinu razreda i neka ostali učenici formiraju postaje oko njega.

Učenike s motoričkim teškoćama treba pozicionirati na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se u raspravu, a sve glavne ideje koje voditelj grupe bilježi na papir te zaključke koji se unose u mentalnu mapu, treba naglas izreći i pročitati učeniku oštećena vida.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti inozemne formalne i neformalne antiratne pokrete iz 20. ili 21. stoljeća (npr. protiv rata u Vijetnamu), usporediti ih s onima koji su djelovali u Hrvatskoj te o tome mogu napraviti plakat u alatu kao što je Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Kome je potreban rat?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.4.1. Učenik prosuđuje odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. Stoljeća.
  • SŠ POV B.4.1. Učenik preispituje različite oblike i etape gospodarskog razvoja 20. i 21. stoljeća u Hrvatskoj, Europi i svijetu.
  • SŠ POV D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.
  • SŠ POV E.4.1. Učenik prosuđuje ljudsko stvaralaštvo u 20. i 21. stoljeću.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Narod odlučuje! Zar stvarno?

Podijelite učenike u dvije grupe. Učenici će imati zadatak formulirati (zakonski) prijedlog rješenja jednog problema održivog razvoja, primjerice odlaganja i zbrinjavanja komunalnog otpada kućanstava (možete odabrati i neki drugi). Zadajte učenicima tekst ili video materijal na tu temu, primjerice Otpad: problem ili resurs koji će poslužiti za upoznavanje učenika s temom. Pripremu zadatka učenici obavljaju kod kuće. Zadatak učenika je da simuliraju postupke odlučivanja u predstavničkoj demokraciji i u participativnoj izravnoj demokraciji. 

Prva grupa učenika simulira postupak odlučivanja u predstavničkom parlamentarnom sustavu. Učenici te grupe dodatno se dijele u 3 ili 4 podgrupe: jedna će predstavljati vladu i dati prijedlog zakonskog rješenja, a druge neka predstavljaju parlamentarne stranačke klubove različitih ideoloških predznaka. Pritom treba voditi računa da većina tih klubova podržava vladu u parlamentu i njen prijedlog. Podgrupa koja čini vladu predstavlja prijedlog rješenja (koji prethodno izrađuje kod kuće). Izrađuje ga u alatu za obradu teksta Word Online. O njemu raspravljaju predstavnici klubova i daju na prijedlog amandmane koje zatim vlada prihvaća ili odbacuje, nakon čega učenici koji su članovi stranačkih klubova, glasuju o konačnom prijedlogu.

Druga grupa učenika simulira odlučivanje putem izravne demokracije koristeći metodu kruga. Učenici sjednu u krug i svatko ima određeno vrijeme da kaže svoje misli i osjećaje u vezi teme. U krugu se može ići po redu, a može se i preskakati, ali svi trebaju imati priliku nešto reći, i to jednaku priliku. Učenici određuju zapisničara koji će zapisati ideje i sastaviti prijedlog na temelju rečenog u raspravi koristeći alat Word Online. Na kraju učenici glasanjem potvrđuju prijedlog ili dolaze do prijedloga metodom pristanka (consent) iz kulture suradnje (sociokracije) ako ste ih već bili upoznali s njom. Neka predstavnici obiju grupa izlože razredu izglasani prijedlog svoje grupe.

Za sljedeći sat zadajte novu temu iz održivog razvoja, primjerice, zakon o poticanju ekološke poljoprivredne proizvodnje za što možete kao uvod predložiti tekst Tee Šakote Organska vs. konvencionalna proizvodnja. Neka sada grupe zamijene uloge. Grupa koja je simulirala predstavničku demokraciju, sada neka simulira izravnu demokraciju, a grupa koja je simulirala izravnu demokraciju, neka simulira predstavničku demokraciju.

Nakon što ponovite postupak, razgovarajte s učenicima o tim dvama načinima odlučivanja. Analizirajte prijedloge koji su doneseni putem participativnog načina odlučivanja u usporedbi s onima koji su doneseni u parlamentarnom sustavu odlučivanja. Koje razlike učenici uočavaju, koji smatraju inkulzivnijim, koji su problemi i prednosti tih načina demokratskog odlučivanja? Kako se svaki od njih nosi s problemom demokratskog deficita?

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija, diskalkulija) i učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti tekstove Otpad: problem ili resurs i Organska vs. konvencionalna proizvodnja dajte barem nekoliko dana prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ih stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u obliku koji će im omogućiti korištenje čitača ekrana.

Izradite smjernice ili potpitanja koja će učenike voditi kroz tekst i usmjeravati ih na ključne elemente sadržaja. Učenicima s izraženijim teškoćama možete smanjiti količinu informacija u tekstu te označiti dijelove u kojima mogu pronaći podatke koji će im biti važni u nastavku aktivnosti.

Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika te potičite suradnju i uvažavanje unutar grupe.

Tijekom rasprava učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu. Idealno bi bilo da klupe u razredu budu postavljene u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Za učenike koji žele znati više

Formirajte grupu učenika koji će metodom kruga raspraviti način funkcioniranja državnih institucija RH (primjerice Vlade RH) ili neke nadnacionalne političke institucije (primjerice Europskog parlamenta) i analizirati odnose moći unutar nje te posljedice koje djelovanje te institucije ima na neki problem održivog razvoja, primjerice problem siromaštva i gladi u svijetu. Učenici trebaju predložiti reformu institucije o kojoj raspravljaju kako bi ona bila inkluzivnija i umanjila problem demokratskog deficita čime bi dobila na legitimitetu te pokazati kako bi to pozitivno utjecalo na zadani problem iz održivog razvoja. Važno je da svaki učenik ima jednaku priliku reći što želi, da se njegovi prijedlozi uvažavaju i da nema olakog odbacivanja ideja. Učenici izrađuju mentalnu mapu tijekom svoje rasprave za što mogu koristiti digitalni alat Coogle.

Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Narod odlučuje! Zar stvarno?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PG C.1. Učenik procjenjuje i promiče zaštitu i razvoj ljudskih prava te sudjelovanje građana u razvoju demokratskih odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Ima li mjesta za nuklearnu energiju u Hrvatskoj?

Zamolite učenike da na zid koji ste unaprijed pripremili koristeći digitalni alat Padlet (Canvas), zabilježe svoje asocijacije na pojam "nuklearna energija" te ih rasporede u tablicu za elemente SWOT analize koju možete postaviti kao pozadinu. Nije nužno raditi detaljnu analizu, već samo organizirati asocijacije učenika.

Zatim recite učenicima da zamisle da se provodi javna rasprava o tome treba li napraviti nuklearnu elektranu (NE) u Hrvatskoj i da je njihov zadatak poslati argumentirani komentar temeljen na tome što znamo o NE.

Objasnite učenicima da će prije pisanja komentara koristiti PlayDecide igru da bi istražili temu i raspravili je. Pokažite im stranicu igre i uključite hrvatski prijevod za nju. PlayDecide je zamišljen kao pomoć za vođenje grupnih rasprava i svi sudionici dobivaju karte s informacijama, izazovima i pričama vezanim uz temu kako bi se izbjegla rasprava temeljena samo na osobnim mišljenjima (primjer karata za temu o zdravoj prehrani).

Dajte učenicima u zadatak da svatko od njih istraži neki aspekt sustava opskrbe električnom energijom i sažme to u jednu kartu s informacijama (primjer: kartica s podatkom koliko energije Hrvatska dobiva iz vjetroelektrana), izazovom (primjer: kartica koja opisuje koliko bismo trebali smanjiti ispuštanje CO2) ili pričom (primjer: osobno mišljenje stručnjaka za energetiku koji radi u NE Krško). Ključno je da informacije na kartama podržavaju širu sliku o proizvodnji i korištenju energije, a ne samo podatke o nuklearnim elektranama i da pokrivaju raspon izazova u energetskom sustavu (održivost, nezavisnost energetskog sustava, pokrivanje potreba, smanjenje emisija CO2, zbrinjavanje otpada itd.). Za ideje pogledajte “Strategiju energetskog razvoja Republike Hrvatske”. Izrađene karte dijele sve grupe u razredu, a ako ovu aktivnost izvodite u više razrednih odjela, možete kombinirati karte iz svih odjela (želite imati barem 20 karata s informacijama i 20 s izazovima te 5 karata s pričom). Karte je potrebno izraditi tako što ćete tekstove karata koje su učenici skupili na Google Disku ubaciti u predložak koji nudi PlayDecide, ispisati ih i izrezati.

Raspravu u razredu vodite po koracima koji se nalaze u PlayDecide predlošku. Podijelite učenike u grupe (maksimalno po 8 učenika) te svakoj grupi dajte jedan primjerak popisa koraka i set karata. Zadnji korak prilagodite tako da učenici pišu svoj komentar za javnu raspravu, i to u raspravu koju ste unaprijed kreirali koristeći digitalni alat Tricider kako bi učenici mogli vidjeti mišljenja ostalih grupa.

Porazgovarajte s učenicima o kulturi i praksi javnih rasprava u Hrvatskoj koje se prečesto odrađuju pro forma. Pitajte ih što misle zašto se komentari iz javnih rasprava često ne uvažavaju i zašto ljudi često ne sudjeluju u javnim raspravama. Potaknite ih da kao aktivni građani i budući stručnjaci argumentirano i hrabro sudjeluju u javnim raspravama. 

Postupci potpore

Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama sve predviđene digitalne alate te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi.

Prilikom samostalne izrade karata za PlayDecide igru učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s oštećenjem sluha i učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije dajte strukturu koja će ih voditi prilikom pisanja. Možete im izraditi grafički organizator i dati potpitanja koja će osigurati da obuhvate sve potrebne informacije. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli zadatak i prema potrebi dodatno objasnite.

Razgovarajte sa slijepim i slabovidnim učenicima o najpogodnijem načinu izrade karata koje će koristiti tijekom igre. Slijepim će učenicima možda najbolje odgovarati karte u elektronskom obliku koje će moći čitati pomoću čitača ekrana ili možda kartice ispisane na Brailleovom pismu. U dogovoru sa slabovidnim učenicima prilagodite tip i veličinu fonta, prored, boju fonta i papira na kojem je tekst otisnut na način koji im najviše odgovara.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranijim učenicima dajte ulogu recenzenta karata. Informacije koje dolaze na karte trebaju biti provjerene tako da recenzenti dodatno čitaju originalne izvorne informacija za pojedine karte, traže alternativne izvore i pišu komentare u kojima argumentiraju je li informacija točna ili nije. Komentare mogu pisati direktno na Google Disku.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Ima li mjesta za nuklearnu energiju u Hrvatskoj?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ D.4.5. Objašnjava procese nuklearne fisije i fuzije.
  • SŠ FIZ B.4.6. Opisuje svojstva radioaktivnih zračenja te analizira njihove primjene i učinke na žive organizme.
  • SŠ FIZ D.4.10. Istražuje fizičke pojave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Za cijeli scenarij:

Rau, T. J., Koch-Gonzalez, J. (2018). Many Voices One Song: Shared Power with Sociocracy. Amherst, MA, USA: Institute for Peacable Communities Inc.

Bockelbrink, B., Priest, J., i David, L. (2020). A Practical Guide for Evolving Agile and Resilient Organizations with Sociocracy 3.0. https://sociocracy30.org/_res/practical-guide/S3-practical-guide.pdf (Pristupljeno 30.06.2020.)

Za Aktivnost 3:

Bilić, B. (2012). “POKRETANJE” MARGINALNOG. PRISTUPANJE ANTIRATNOJ KAMPANJI HRVATSKE. Narodna umjetnost, 49 (1), 59-59. (Preuzeto 30.06.2020. s https://hrcak.srce.hr/84962)

Janković, V. i Mokrović, N. (2011). Antiratna kampanja 1991.-2011. - Neispričana povijest. Zagreb: Documenta - Centar za suočavanje s prošlošću i Antiratna kampanja. (Preuzeto 30.06.2020. s https://www.documenta.hr/assets/files/publikacije/ARK_kb_novi.pdf

Bilić, B. (2012). Između multiplikacije i fragmentacije - Širenje antiratnih inicijativa u Srbiji i Hrvatskoj 1990-ih godina. Polemos, 15 (2), 33-52. (Preuzeto 30.6.2020. s https://hrcak.srce.hr/file/145102)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.