Razgovarajte s učenicima o najvažnijim povijesnim i društvenim događajima koji su obilježili početak 20. stoljeća. Učenici mogu istražiti događaje koji su promijenili svijet i društvo u cijelosti na mrežnim stranicama i rezultate svoga rada usustaviti s pomoću digitalnoga alata Conceptboard. Učenici prikazuju važna tehnička, tehnološka i znanstvena otkrića, velike ekonomske i gospodarske promjene, društvena previranja, ratove i revolucije. Upitajte učenike i o promjenama u pojedinim umjetnostima, primjerice u likovnoj umjetnosti i o djelovanju umjetnika, primjerice Marcela Duchampa, Kurta Schwittersa, Salvadora Dalija, Fride Kahlo, Renea Maggittea, Joana Miroa, Maxa Ernsta, o njihovim umjetničkim djelima i porukama koje su odaslali svojim umjetničkim vizijama. Razgovarajte o svojevrsnoj pobuni u svim područjima ljudskoga mišljenja i djelovanja. Upitajte učenike o današnjim reakcijama i umjetničkim porukama u odnosu na promjene koje se događaju u svakodnevici. Raspravite o pojedinačnim pobunama i vlastitim izražajnim postupcima. Učenici mogu izreći svoje stavove prema suvremenim zbivanjima i svojem radu, mijenjanju stvarnosti, odašiljanju poruka.
Potražite na platformi YouTube kratak videozapis o Franzu Kafki i prikažite ga učenicima. Učenici neka izdvoje Kafkine biografske podatke i izrade plakat s pomoću digitalnoga alata Canva. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada: Kafkin život, početak književnoga djelovanja, intiman i društveni kontekst u kojemu su nastala njegova djela.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih na mrežnu stranicu e-Lektire. Učenici čitaju početni ulomak iz Kafkine pripovijetke Preobražaj i prema zadanim smjernicama za rad izdvajaju autobiografske elemente, prikazuju otežanu komunikaciju s izvanjskim svijetom, promišljaju o odnosu književnoga djela i stvarnosti. Učenici postavljaju rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenici analiziraju književni tekst i argumentiraju svoja mišljenja citatima o Gregorovoj preobrazbi i reakciji njegove obitelji. Razgovarajte s učenicima o Kafkinu doživljaju vlastite obitelji, umjetničkom oblikovanju svojega iskustva i suvremenim obiteljskim vrijednostima. Učenici zapisuju obilježja početnoga ulomka na digitalni zid s pomoću digitalnoga alata Padlet: temu, pripovjedača, pripovijedanje, lik, čitateljsku perspektivu, kafkijansku atmosferu. Učenici određuju naziv i opis svojega digitalnog zida, prikazuju atmosferu Kafkina svijeta pomnim odabirom pozadine svojega zida, odabiru izgled zida, svojim bilješkama mogu dodati fotografije, dokumente i poveznice. Analizirajte rezultate njihova rada koji prikazuje Kafkino iskustvo izolacije i neuspjeha u svakidanjem životu i samosvojan unutarnji svijet prikazan motivom preobrazbe i životinjskom metaforom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. U planiranju postupaka podrške za učenike s teškoćama savjetujte se sa stručnim timom škole.
Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite mrežne stranice na kojima će pretaživati događaje koji su promijenili svijet. Dodatno mu objasnite zadatak te provjerite razumije li što treba raditi. Učeniku s teškoćama vida omogućite da radi u paru s učenikom koji će mu pružiti podršku tijekom opisivanja vizualnih elemenata u zadatku te u radu u zadanim digitalnim alatima.
Prilikom podjele u grupe pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani u odnosu na nastavno gradivo i u odnosu na pomoću učeniku s teškoćama. Ko učenika s teškoćama ne inzistirajte na tome da prezentira rad, osim ako iskaže želju. Jasno odredite uloge i zadatke unutar grupe kako bi učenik s teškoćama mogao uspješno sudjelovati i doprinositi radu grupe.
Sva djela s portala e-Lektire dostupna su i u besplatnoj Omoguru mobilnoj aplikaciji. Za učenike s oštećenjem vida postoje zvučni zapisi. Tijekom provođenja svih aktivnosti uzmite u obzir učenikove teškoće te osigurajte dovoljno vremena. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Conceptboard, Padlet, Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka pročitaju Pismo ocu koje je Kafka napisao kad je imao 36 godina, a u kojem govori o svojim strahovima, strepnjama i strogom roditeljskom autoritetu.
Učenici na mrežnim stranicama i platformi YouTube mogu istražiti značenje pojma kafkijanski. Neka povežu značenje pojma s Kafkinim biografskim podatcima, očekivanjima koja je iznevjerio tijekom djetinjstva i odrastanja, školovanja i mladosti, s osjećajem krivnje, razočaranja, slijeđenja roditeljskih želja, s obrazovanjem, zaposlenjem i posvećenjem književnom radu, s neuspjehom, bolešću i smrću.
Svoje spoznaje mogu usustaviti s pomoću atraktivne prezentacije Prezi.
Razgovarajte s učenicima o pobuni koja se dogodila kao svojevrsna reakcija u odnosu na promjene u društvu i svijetu u pojedinim umjetnostima, primjerice glazbi, kiparstvu, dizajnu, fotografiji početkom 20. stoljeća. Učenici pronalaze i izdvajaju primjere umjetničkih izraza na mrežnim stranicama, koji donose drugačije viđenje tradicije, suprotstavljaju se događajima i tadašnjem vremenu, potiču na aktivno promišljanje i djelovanje, a koje usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Conceptboard. Učenici neka predstave svoje viđenje, emocije i doživljavanje suvremenih umjetničkih poruka.
Prikažite učenicima svojevrsnu pobunu u književnosti početkom 20. stoljeća s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenicima omogućite uvid u književne tekstove, primjerice Guillaumea Apollinairea, Tristana Tzare, Filippa Tommasa Marinettija, Vladimira Majakovskoga koji i na sadržajnoj i na izraznoj razini predstavljaju stvarnost svojega vremena i pobunu protiv društva i svijeta. Raspravite s učenicima o suvremenim pobunama koje pojedinac čini protiv društva i svijeta: ratovi, klimatske promjene, različiti oblici aktivizma koji su potaknuti teškoćama koje doživljava suvremeni čovjek. Učenici iznose primjere svojih pojedinačnih pobuna koje svakodnevno doživljavaju: briga za čistoću mjesta u kojem žive, poštivanje prometnih pravila, borba za građanske slobode, za pravilnu uporabu jezika, pomoć potrebitima, briga za nemoćne, sprječavanje kriminalnih radnji.
Prikažite učenicima kratak videozapis koji prikazuje Gregorovo buđenje, njegovu preobrazbu i reakciju članova njegove obitelji, a kojemu možete pristupiti na platformi YouTube. Razgovarajte o Gregorovoj fizičkoj preobrazbi, promjeni Gregorova glasa, sužavanju vida i odnosa prema prostoru. Učenici opisuju Gregorove pokrete i iznose svoje emocije. Zatim iznose svoja viđenja obiteljske reakcije i nemoći pojedinca, njegova očaja i klonuća.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih na cjelovito čitanje Kafkine pripovijetke Preobražaj uz vaša usmjerena pitanja za bolje razumijevanje teksta. Učenici mogu pristupiti Kafkinu proznom zapisu na mrežnoj stranici e-Lektire. Usmjerite učenike na prozni tekst i određivanje ključnih događaja nakon preobražaja, na to kako se preobražaj odrazio na Gregora Samsu i na druge likove, na obiteljske odnose, kompozicijske elemente, simbolička i metaforička značenja koja se iščitavaju iz teksta. Učenici svoja znanja i spoznaje usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Conceptboard. Učenici argumentiraju svoje zaključke citiranjem, izdvajaju stilska obilježja Kafkine pripovijetke i prikazuju pobunu protiv tradicije.
Učenike potom usmjerite na izrađivanje plakata u kojemu prikazuju dehumanizirani svijet, tjeskobu, okrutnost. Učenici promišljaju o nerazumijevanju i nemogućnosti komunikacije. Učenici mogu izraditi plakat s pomoću digitalnoga alata Canva. Analizirajte rezultate rada i uputite učenike u postupak vrednovanja s pomoću digitalnoga alata Google Forms.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika, kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka potpore savjetujte se sa stručnim timom škole.
Učenicima s teškoćama pripremite poveznice na sadržaje koje trebaju istražiti, pri čemu je uvijek važno odabirati stranice koje omogućavaju inkluzivni prikaz (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Nastavnici koji imaju pripremljene materijale mogu te materijale grafički doraditi u aplikaciji Lexie. Tijekom gledanja videozapisa učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika koji će mu opisati radnju u videozapisu.
Tijekom rasprave nemojte inzistirati na tome da u njoj sudjeluju učenici s teškoćama kojima je izazovno usmeno se izražavati osim ako sami izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama tijekom usmenog izlaganja.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Conceptboard, Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka istraže tko je Max Brod. Neka prikažu njegovu ulogu u Kafkinu životu i njegovo djelovanje nakon Kafkine smrti.
Učenici mogu istražiti podatke o Kafkinoj skulpturi koja je postavljena u središtu Praga. Neka zapišu podatke o autoru skulpture, točnom mjestu gdje se ona nalazi, njezinu položaju i poruci koja je njome upućena. Neka povežu Kafkinu skulpturu i pojedinosti iz Kafkine biografije i neka zaključe o svevremenosti Kafkine pisane riječi.
Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnog alata Canva.
Prikažite učenicima videozapis recepcije avangardnih djela u pojedinim umjetnostima koji možete pronaći na mrežnim stranicama i platformi YouTube. Razgovarajte s učenicima o najvažnijim događajima koji su utjecali na promjenu čovjekova svjetonazora i njegovu pobunu protiv stvarnosti. Duh razdoblja i najvažnije predstavnike možete prikazati u vremenskom slijedu s pomoću digitalnoga alata Sutori. Razgovarajte s učenicima o suvremenim umjetničkim ostvarenjima koja izražavaju inovativnost, izazovnost, rezultat su eksperimenta, izazivaju šok i postavljaju pitanja. Učenici analiziraju poruke takvih umjetničkih djela, kritičku misao i emocije koje one pobuđuju. Upitajte ih o tematskim obzorjima avangarde koja uključuju strah, izgubljenost, razočaranost. Učenici analiziraju suvremenost i suvremenoga čovjeka, potvrđuju svoja gledišta o svojim stanjima nemoći i bespomoćnosti te vlastitom bijegu iz stvarnosti u umjetničku ekspresiju i umjetnički izraz.
Podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih na cjelovito čitanje Kafkine pripovijetke Preobražaj. Učenici pristupaju Kafkinu tekstu na mrežnoj stranici e-Lektire.
Uputite učenike na istraživanje simboličnih i metaforičkih značenja u tekstu koja će usustaviti s pomoću digitalnog alata Lino. Učenici raščlanjuju simboliku kukca, jabuke, sna i tumače metaforički prikaz otuđenja pojedinca i njegove nesposobnosti održavanja smislenih međuljudskih odnosa tijekom egzistencijalne ugroženosti, kao i nemogućnosti smislene međuljudske komunikacije. Analizirajte duh Kafkina vremena, njegove unutarnje pobude i povežite ih sa sadašnjim trenutkom.
Potom usmjerite učenike na istraživanje avangardnih pravaca koji se mogu vezivati uz Kafkinu poetiku. Učenici prikazuju rezultate svoga rada s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenici navode primjere utjecaja nadrealizma, ekspresionizma, dadaizma i magijskoga realizma u proznom zapisu. Učenici izrađuju multimedijalni plakat: prikazuju preobrazbu čovjeka u kukca, ostvaruju osjećaje tjeskobe, straha i unutarnjega krika, prikazuju nelogičnost, isprepletanje čudesnoga i realističnoga, stoga pomno odabiru primjere iz književnoga teksta, fotografije, glazbu, videozapise. Uputite učenike na Kafkinu biografiju i tumačenje pripovijetke s pomoću znakova iz umjetnikova života. Usmjerite učenike na istraživanje povezanosti Kafkina proznog teksta i učenja Sigmunda Freuda.
Potom prikažite jednu od ekranizacija Kafkina djela, kojoj možete pristupiti s pomoću platforme YouTube. Na temelju ponuđenih smjernica učenici uspoređuju književni tekst i filmski predložak. Rezultate svojega rada upisuju s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote.
Potaknite raspravu o Kafkinu djelu kao alegorijskom prikazu modernoga svijeta i njegova društva. Usmjerite učenikovo stvaralačko mišljenje na izradu obrazovnoga materijala s pomoću digitalnoga alata Animatron. Učenici, podijeljeni u grupe od tri do četiri učenika, izrađuju animirani videozapis u kojem predstavljaju položaj pojedinca u Kafkinu alogičnom svijetu, njegovu suvremenu građansku svakidašnjicu popraćenu strahom, tjeskobom, snovima, halucinacijama i tjeskobnom, kafkijanskom atmosferom. Analizirajte detaljiziran pristup radu i slikovit prikaz svjetonazora Kafkinih likova svake grupe. Aktualizirajte pojedinačna iskustva tijekom kreativnoga stvaranja, upisivanja autobiografskih elementa u svoj rad i prikazivanja otežane komunikacije s izvanjskim svijetom.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Tijekom planiranja postupaka potpore savjetujte se sa stručnim timom škole.
TIjekom gledanja videozapisa učeniku s teškoćama vida osigurajte podršku suučenika koji će mu opisati vizualne elemente. Kod podjele zadataka provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Ako je potrebno, ponovite upute ili mu ih pripremite u pisanom obliku.
Kod podjele učenika s teškoćama u grupe vodite računa o tome da bude u grupi s učenicima s kojima se druži i koji mu mogu pomoći tijekom rada. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadatak unutar grupe, ovisno o učenikovim mogućnostima. Tijekom analiziranja zadataka i videozapisa nemojte inzistirati na tome da u njemu sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati osim ako se sami ne uključe u razgovor.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Sva građa s portala e-lektire dostupna je i u besplatnoj Omoguru mobilnoj aplikaciji. Postoje i zvučni zapisi lektira za učenike s oštećenjem vida.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Animatron, Padlet, Sutori. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka pročitaju Kafkin prozni zapis Umjetnik u gladovanju i neka ga povežu s Kafkinom suvremenošću. Učenici mogu pogledati i videozapis Umjetnik u gladovanju koji mogu pronaći na platformi YouTube. Učenici neka usporede Kafkin prozni tekst i videozapis na temelju ponuđenih smjernica.
Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenici mogu aktualizirati idejni i misaoni svijet Kafkinih likova i povezati temeljne ideje sa suvremenošću.
Bagić, Krešimir (2012). Rječnik stilskih figura. Zagreb: Školska knjiga.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Kafka, Franz (2012). Proces. Preobražaj. Zagreb: Mozaik knjiga.
Kafka, Franz (2007). Pismo ocu. Koprivnica: Šareni dućan.
Leksikon svjetske književnosti - djela (2004). Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Solar, Milivoj (2006). Rječnik književnog nazivlja. Zagreb: Golden marketing - Tehnička knjiga.
Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Solar, Milivoj (1997). Suvremena svjetska književnost. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Škreb, Zdenko; Stamać, Ante (1986). Uvod u književnost. Teorija, metodologija. Zagreb: Globus.
Veliki rječnik hrvatskoga standarnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.