Pogledajte s učenicima e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi, prvi videosadržaj. Povedite raspravu o viđenom uz pitanja: Koje znamenke koristimo mi, ljudi, i koliko ih ima? Koje znamenke koriste digitalni uređaji i koliko njih ima? Čemu nam znamenke služe? Gdje ih sve koristimo? Imenujte i definirajte dekadski i binarni brojevni sustav (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i socijalni razvoj).
Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna grupa predstavlja dekadski, a druga binarni brojevni sustav.
Otvorite Lino ploču i pozovite učenike da svaki napiše po dva broja sustava koji predstavljaju. Napomenite učenicima da vode računa o tome da precizno upišu broj u pojedinu grupu te da se brojevi ne ponavljaju.
Neka učenici grupiraju papiriće ploče u dvije zadane grupe. Naravno, brojevi kao što su: 1, 10, 100, 110, 111, 1000, 1100, 1001 itd. pripadaju u obje grupe pa neka se učenici s time poigraju i to sami zaključe.
Potaknite učenike na izgradnju stava koji mogu argumentirati prilikom upisa gore navedenih brojeva u obje grupe. Dakle, zašto pojedini broj pripada objema grupama?
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, unos teksta).
Pokrenite videopoziv s učenicima putem alata Teams. Podijelite svoj zaslon i učenicima pustite videosadržaj iz uputa aktivnosti. Pritom, pripazite da dijelite i zvuk svog računala (dodatne upute o dijeljenju zvuka u alatu Teams pročitajte ovdje).
Podijelite učenike u dvije grupe, podijelite s njima poveznicu na Lino ploču i pojasnite im zadatak koji se od njih očekuje. Ako im želite omogućiti međusoban dogovor, raspravu i suradnju, otvorite za svaku grupu po jednu sobu za sastanke. Prateći stanje na dijeljenoj ploči, obilazite sobe i, prema potrebi, predložite im koje sve brojeve mogu upisati.
Nakon što se ploča ispuni brojevima, vratite učenike u poziv u slučaju da ste koristili sobe za sastanke. Nakon povratka u zajednički poziv, ako ste koristili sobe za sastanke, učenici neka grupiraju upisane brojeve u dvije grupe. Potaknite ih pitanjima na zaključak o pripadnosti nekog broja istih znamenki različitim sustavima.
Za kraj, pozovite ih da, emojijem poslanim u chat, pokažu je li im odrađeni zadatak bio jednostavan, zanimljiv, težak, zbunjujuć ili dosadan.
Za gledanje videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed ga najaviti kako bi ga mogli prethodno pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. To im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje odgledanog.
Prilikom rasprave na temu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi, prvi videosadržaj, postavljena pitanja valja pojednostaviti te pomoći u rješavanju učenicima s diskalkulijom ili teškoćama jezičnog razumijevanja. Valja osigurati i uručak na kojem će, jednostavnim jezikom, biti objašnjeni pojmovi dekadskog i binarnog brojevnog sustava s navedenim primjerima. Provjerite jesu li učenici s teškoćama shvatili i usvojili navedene pojmove. Ako je potrebno, dodatno im pojasnite. Novi pojmovi također se mogu uvećati i postaviti na zid ili drugo vidljivo mjesto u obliku plakata te tako mogu služiti kao vizualni podsjetnik.
Kod podjele u grupe, pazite na zastupljenost učenika s teškoćama u grupi. Jasno definirajte njihove zadatke i uloge unutar grupe.
Pri upisu brojeva u Lino ploču pomognite učenicima s diskalkulijom. Ako je potrebno, pročitajte im broj ili odredite da rade u paru s još jednom osobom. Tijekom grupiranja papirića u dvije grupe također osigurajte vršnjačku potporu te provjerite razumiju li zadatak.
Budući da dolazi do izmjene više različitih tipova aktivnosti, svaku izmjenu najavite kako biste olakšali učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Interes učenika s poremećajem iz spektra autizma ili učenika s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem može se poklopiti s ovom temom te je važno da svoja znanja podijele s drugim učenicima.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
U slučaju Provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenicima, koji su posebno zainteresirani za temu, zadajte da istraže koji još brojevni sustavi postoje i koje znamenke koriste.
Pokrenite raspravu o tome da svaki binarni broj ima svoj odgovarajući dekadski oblik. Za to je potrebno naučiti pretvarati brojeve iz binarnog brojevnog sustava u dekadski.
Recite učenicima da je važno razumjeti binarni brojevni sustav kako bismo razumjeli rad računala i ostalih digitalnih uređaja. Primjerice, kao kada koristimo računalni prevoditelj. Kako bismo razumjeli neku stranu riječ, on nam dobro posluži. Tako je i u ovom slučaju - kako bismo znali koji broj prikazuje računalo ili neki drugi digitalni uređaj, pretvorimo ga u nama razumljiv, dekadski broj.
Prikažite im kako se to radi (poveznica s Matematikom). Za primjere koristite njihove brojeve zapisane na papirićima Lino ploče iz prethodne aktivnosti. Neka svaki učenik (grupe koja predstavlja binarni sustav) na svom papiriću dodijeli svom broju dekadski ekvivalent.
Pozovite učenike da riješe zadatke pretvaranja binarnih zapisa u dekadski oblik u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi. Za izračunavanje neka koriste svoje bilježnice. Kada ih svi riješe, provjerite ispravnost odgovora. Potaknite učenike da argumentiraju svoja rješenja.
Izradite nastavni listić s nekoliko različitih tipova zadataka (povuci i ispusti, zadatci višestrukog izbora, zadatci kratkog odgovora, zadatci alternativnog tipa) u alatu TeacherMade u kojem će učenici preračunavati brojeve binarnog brojevnog sustava u dekadski oblik (poveznica s Matematikom). Naglasite učenicima da budu uporni i ne odustaju od rješavanja zadataka kako bi bili precizniji i točniji.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, pristup nastavnom listiću, unos odgovora).
Podijelite učenike u parove. Neka svaki par rješava jedan nastavni listić. Uputite ih da se posluže svojim bilježnicama za preračunavanje, a u nastavne listiće unose dobivene rezultate ili odabiru ponuđene odgovore.
Napomenite učenicima da, bude li netko od razrednih kolega imao problema s matematičkim operacijama prilikom preračunavanja, pomognu jedni drugima.
Kada su svi parovi popunili nastavni listić, neka ga slikaju alatom za izrezivanje. Svaki par sliku listića treba zalijepiti u zajednički dokument alata Word365 koji ste već pripremili. Započnite vrednovanje. Svakom paru učenika dodijelite listić nekog drugog para kako bi vrednovali napravljeno u zajedničkom dokumentu. Neka se učenici, pri vrednovanju, koriste olovkom i markerom crtajući u alatu Word365 kako bi istaknuli pogreške, odnosno točnost zadataka. Nakon toga, pozovite učenike da pogledaju svoje listiće kako bi uvidjeli točnost zadataka. Prokomentirajte rezultate s učenicima i pojasnite nedoumice ako je potrebno.
U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenim alatima, trebate im pokazati rad u njima za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, slikanje ekrana te umetanje slike i crtanje po njoj).
Uključite učenike s teškoćom u raspravu tako da im postavite potpitanje ili pružite način da izraze svoje mišljenje i pokažu znanje (ako im je ovo jedno od područja interesa).
Pri rješavanju zadatka pretvaranja binarnih zapisa u dekadski kod, važno je predvidjeti dulje vrijeme izvedbe aktivnosti za učenike s teškoćama te, ako je potrebno, ubaciti kratke stanke zbog nestalne pažnje i bržeg zamaranja (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem i poremećajem iz spektra autizma). Kod preračunavanja, učenicima s diskalkulijom pružite dodatnu podršku. Ako je potrebno, ispišite zadatak na papir kako bi ga mogli rješavati olovka-papir.
Prije same promjene aktivnosti, najavite tu promjenu ili promjenu u prostoru provedbe i korištenja alata za sve učenike s teškoćama, a pogotovo za učenike s poremećajem iz spektra autizma.
Učenicima s teškoćama u učenju potrebno je dati pojednostavljen shematski prikaz – predložak - po kojem će lakše moći pratiti pojave prikazane u videozapisu.
Kod podjele u parove pazite na odabir para za učenika s teškoćama. Odaberite učenika koji ima veću razinu empatije te mu nije problem dodatno objasniti i prilagoditi se učeniku s teškoćama. Ako je kod jednog od učenika u paru izražena socijalna anksioznost, odaberite ekstrovertiranijeg učenika kojemu neće biti problem održati prezentaciju, a učenik s teškoćom može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala.
Na kraju lekcije, osigurajte učeniku s teškoćama uručak na kojem je - korak po korak - objašnjena operacija preračunavanja (uručak može koristiti i učenicima s različitim oblicima teškoća).
Učenicima, koji brzo računaju, pripremite nekoliko zadataka s binarnim zapisima koji imaju više od 8 bitova. Neka ih pretvore u dekadske brojeve.
Recite učenicima da je važno znati kako pojedini dekadski broj izgleda u binarnom zapisu jer ga upravo digitalni uređaji, koje svakodnevno koristimo, kao takvoga i vide. Najavite da će naučiti postupak pretvaranja dekadskog broj u binarni oblik.
Nakon toga ih pozovite da pogledaju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi, videosadržaj pretvaranja dekadskog broja u binarni zapis. Pojasnite im eventualne nejasnoće.
Koristeći viđeno, izračunajte binarne zapise dekadskih brojeva s papirića Lino ploče iz prve aktivnosti (poveznica s Matematikom). Neka učenici koriste bilježnice.
Svaki učenik (grupe koja predstavlja dekadski sustav) na svom papiriću treba dodijeliti svom broju binarni ekvivalent.
Podijelite učenike u parove pa ih pozovite da rješavaju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi, Zadatak 6, Procijenite svoje znanje u kojem imaju povratne informacije. Za računanje koriste bilježnice.
Potaknite parove učenika da argumentiraju rješenja i time izrađuju svoje stavove o važnosti poznavanja i drugih brojevnih sustava.
Prilikom rada u paru vodite računa da oba učenika jednako doprinose zajedničkom uratku.
Učenicima s jezičnim teškoćama ili specifičnim teškoćama učenja te učenicima s oštećenjem sluha najavite sadržaj videozapisa te pripremite tekst sa sažetim koracima uz koji mogu pratiti video. Provjerite jesu li razumjeli odgledani video i korake pretvaranja dekadskog broja u binarni zapis. Također, pri rješavanju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 1, Jedinica 1.5. Brojevni sustavi, Zadatak 6, Procijenite svoje znanje, provjerite jesu li učenici uočili što trebaju napraviti te jesu li razumjeli povratne informacije. Učenicima s motoričkim teškoćama, diskalkulijom ili specifičnim teškoćama učenja osigurajte duže vrijeme za rješavanje.
Pri podjeli u parove pazite na odabir para za učenika s teškoćama. Odaberite učenika koji ima veću razinu empatije te mu nije problem dodatno objasniti i prilagoditi se učeniku s teškoćama. Ako je kod jednog od učenika u paru izražena socijalna anksioznost, odaberite ekstrovertiranijeg učenika kojemu neće biti problem održati prezentaciju, a učenik s teškoćom može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala.
Na kraju lekcije, osigurajte učeniku s teškoćama uručak na kojem je - korak po korak - objašnjena operacija preračunavanja.
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koje mu je dodijeljeno (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenicima, koji brzo računaju, pripremite nekoliko zadataka s dekadskim brojevima kojima binarni zapisi imaju više od 8 bitova. Neka ih pretvore u binarne brojeve.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.