Za uvod u temu sporta poslušajte s učenicima tekst Les sports pratiqués en France, koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 4, Jedinica 1. Nous sommes sportifs i zadajte im da riješe zadatke u Activité 1 i Activité 2. Zadatke možete prikazati na platnu te ih riješiti zajedno s cijelim razredom ili učenicima podijelite poveznicu kako bi zadatke mogli riješiti u parovima. Smatrate li potrebnim, zadajte učenicima i zadatak dopunjavanja teksta nazivima sportova, odnosno zadatak u Activité 1 u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 4, Jedinica 6. Activités d’auto-apprentissage.
Postavite učenicima pitanje: Quel est votre sport préféré? Ako je većini učenika omiljen isti sport, proširite pitanjima poput ovih: Quel est le sport préféré de vos amis? Des Croates?, kako biste dobili što raznovrsnije primjere. Učenici zatim pojedinačno, da drugi ne vide, odabiru jedan od navedenih sportova, za koji pronalaze fotografiju na internetu. U alatu Puzzle.org trebaju izraditi slagalicu od fotografije odabirom igre Create Jigsaw. U peteročlanim skupinama jedan učenik podijeli drugima poveznicu na svoju slagalicu, koju oni trebaju složiti, te učenik koji prvi otkrije o kojem se sportu radi, dobiva jedan bod, i tako redom.
Na temelju svih odgovora o omiljenim sportovima učenici izrađuju svoju top-listu deset omiljenih sportova. Listu mogu napraviti u alatu MS Word te je podijeliti u razrednoj grupi. Na kraju usporedite tu listu s omiljenim sportovima Francuza postavljajući im pitanja: Rappelez-vous, quels sont les sports le plus pratiqués en France? Ce sont les mêmes sports qu'en Croatie?
Dok učenici biraju fotografiju sporta obratite pozornost na to da se što manje ponavljaju isti sportovi. Također, naglasite učenicima važnost zaštite autorskih prava prilikom odabira fotografija na internetu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Za učenike s oštećenjem sluha napravite transkript audiozapisa te ga ponudite uz audiozapis u zadatku Activité 1. Učenicima s teškoćama ponovite audiosnimku koliko god je puta potrebno. Nakon svake ključne informacije možete zaustaviti audiozapis te dati učenicima vremena da riješe onaj zadatak koji se odnosio na taj dio audiozapisa. Učenicima s oštećenjem vida pročitajte ponuđene odgovore kada se zaustavi audiozapis te kliknite na taj odgovor umjesto njega, s obzirom na to da je korištenje govorne jedinice vrlo kompleksno sa zadatcima koji uključuju audiozapise. U zadatku Activité 2 učenika s oštećenjem vida uputite na uvećavanje slika sporta klikom na gornji desni dio slike. Ako se učenik ne snalazi s uvećavanjem slika, ponudite mu pomoć. U zadatku s omiljenim sportovima učenike s teškoćama uputite u korištenje alata za izradu slagalice, a učenicima s oštećenjem vida ponudite pomoć pri pronalasku fotografije na internetu i pri korištenju alatom. Bilo bi dobro kada bi skupina u kojoj se nalaze učenici s teškoćama imala manji broj dijelova slagalice. Učenicima s teškoćama može se ponuditi i popis sportova prema kojemu će oni kreirati svoju top-listu sportova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Nakon prethodne aktivnosti povedite s učenicima razgovor postavljajući im ovakva pitanja na francuskom: Bavite li se sportom? Koliko često? Što mislite, za što je sport dobar? Za što nije dobar?
Poslušajte zvučni zapis o koristima fizičke aktivnosti koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 4, Jedinica 2. Le sport, c’est bon pour la santé, Activité 6. Neka učenici tijekom slušanja pišu bilješke. Objasnite im da je pri pisanju bilježaka najvažnije da zabilježe važne podatke ta da nije važno kako ih pišu jer ih mogu urediti nakon slušanja, kada budu imali više vremena za provjeru kako se, primjerice, piše neka riječ. Na temelju bilježaka, u skupinama promišljaju za što je sve sport dobar, a zatim proširuju svoje zaključke o tome koji je sport dobar za koji dio tijela i koje su prednosti bavljenja određenim sportovima.
Ponudite im neke primjere za koje mogu predložiti odgovarajući sport. Pitajte ih: Koji biste sport preporučili sljedećim osobama: osobi koja često ima bolove u leđima, osobi koja mnogo uči i ima mnogo obveza te osobi koja ima mnogo energije i koja se teško smiruje?
Učenici predlažu sportove i obrazlažu svoj odabir. Pritom im pomozite ako imaju poteškoća s pronalaskom odgovarajućih riječi i izraza. Objasnite im da trenutačno ne mogu sve svoje misli izraziti na francuskom te ih potaknite da se izražavaju što jednostavnijim rečenicama.
Učenike zatim podijelite u skupine i svakoj skupini zadajte jedan od prethodno navedenih zadataka ili navedite neke druge poteškoće s kojima se neke osobe susreću. Učenici u skupinama pišu savjete za odabir sporta tim osobama. Svoje savjete neka urede u prezentaciji PowerPoint, neka dodaju fotografije i tekst po odabiru te uvježbaju priređeni govor. Prema dogovoru, jedan ili više učenika iz skupine prezentiraju svoj rad pred razredom.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Za učenike s oštećenjem sluha pripremite transkript zvučnog zapisa o koristima fizičke aktivnosti. Za učenike s teškoćama bilo bi dobro audiozapis zaustavljati nakon svake važne informacije kako bi imali vremena napisati bilješke. Ako to nije moguće, može se napraviti predložak s ključnim riječima kako bi se potaknulo prisjećanje na informacije iz audiozapisa. Ako učenik s oštećenjem vida teže sudjeluje u pripremi prezentacije u programu PowerPoint, može mu se zadati zadatak da prezentira rad pred razredom, sudjeluje u raspravi, pomaže u formuliranju savjeta. S druge strane, učenik koji ima oštećenja jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju neka sudjeluje u izradi prezentacije u programu PowerPoint. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra treba najaviti aktivnosti i njihov slijed, po mogućnosti vizualnim rasporedom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predložite učenicima da osmisle zadatke u kojem se navodi određena poteškoća koju osoba ima, a za koju će u skupinama davati savjete za odabir odgovarajućeg sporta. Također, učenici mogu pronaći i neke riječi i izraze koji bi bili korisni prilikom davanja savjeta i obrazlaganja određenog odabira te neka to podijele s razredom.
Postavite pitanje učenicima što trebamo raditi odnosno što ne trebamo raditi da bismo bili zdravi i u formi. Zabilježite njihove odgovore na ploču.
Predložite im da istraže stranicu Manger Bouger, na kojoj mogu rješavati neke od kvizova i djelomično pročitati neke od tekstova. Posebice im skrenite pozornost na dio L'essentiel, gdje mogu pronaći opće savjete za zdravu prehranu i za sportove. Kako pregledavaju stranicu i saznaju nove informacije, tako neka i dopunjavaju savjete kojih su se dosjetili na početku sata.
Kada nadopune popis, podijelite ih u skupine u kojima će izraditi svoju infografiku u alatu Picktochart sa savjetima (Les conseils pour rester en forme).
Nakon izrade projicirajte jedan po jedan uradak, a zatim prikažite i poster koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 4, Jedinica 2. Le sport, c'est bon pour la santé pod naslovom Les conseils pour rester en forme !, Activité 7.
Napravite izbor najboljeg razrednog postera ili infografike. Svaki učenik ima mogućnost dodijeliti pet bodova uratku koji mu se najviše sviđa, a ako želi, te bodove može podijeliti i na više uradaka. Pobjednički uradak objavite na mrežnoj stranici škole.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pri pretraživanju stranice Manger Bouger za učenike s teškoćama odaberite najvažnije dijelove stranice, kako ne bi bili preplavljeni količinom informacija. Primjerice, učenicima s teškoćama pronađite članke koji ne sadržavaju mnogo novih riječi, koji nisu prepuni teksta i koji imaju više slikovnog sadržaja. Učeniku oštećena vida dajte zadatak da prouči članak koji će mu čitati govorna jedinica. Vodite računa o tome da se učenici s teškoćama nalaze u skupini koja je poticajna, ali koja će i pomoći ako bude potrebno. Učenici s oštećenjem vida mogli bi imati problema s radom u alatu Piktochart jer se gotovo isključivo temelji na vizualnom kanalu. Prilagodite njegovo sudjelovanje vizualnim mogućnostima tako da učeniku s malim postotkom ostatka vida osigurate ulogu u kreiranju infografike koja će biti temeljena na sadržajnoj, a ne vizualnoj razini (primjerice, učenik može smisliti tekst koji će biti sadržan u infografici). Prilikom prikazivanja uradaka, učenika s oštećenjem vida dovedite što bliže računalu i govorite sve što vidite na uradcima. Omogućite mu korištenje pomagalom kao što je povećalo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Na ponuđenoj stranici učenici mogu odabrati jedan članak ili više njih koji će pročitati u cijelosti te o tome napisati tekst za školske novine ili za svog prijatelja.
Službena stranica Javnog zdravstva Republike Francuske, Manger Bouger
(pristupljeno 24. ožujka 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.