Na početku aktivnosti učenike podijelite u manje grupe. Ponudite im popis sastavljen od pojmova kao što su: obitelj, prijatelji, kuća (stan), kruh, voda, sunce, mobitel, internet, bicikl, cipele, slatkiši, glazba itd. Popis pojmova možete izložiti i u digitalnom alatu LearningApps (Raspored po grupama). Učenici trebaju razmisliti bez kojih od navedenih pojmova ne mogu zamisliti svoju svakodnevicu, a bez kojih bi mogli (uz više ili manje truda). Nakon što slože svoja dva popisa svaka grupa predstavi i obrazloži svoj odabir. Zajedničke pojmove svih grupa izložite na platnu ili ploči.
Pogledajte s učenicima videospot pjesme Heartbeat u izvedbi slijepe sirijske djevojčice Ansam i dječjeg zbora Djeca Sirije koja pjeva o teškoćama u kojima se nalaze djeca pogođena ratom, ali i nadi u bolju budućnost. Nakon što ste pogledali spot s učenicima razgovarajte o doživljaju pjesme, sadržaju i jeziku. Naučite učenike pjevati pripjev na hrvatskom jeziku.
Potaknite učenike neka na mrežnim stranicama istraže mogućnosti integracije djece izbjeglica i azilanata u svom mjestu, gradu ili županiji, primjerice Novi početak za djecu izbjeglice | UNICEF Hrvatska. Razgovarajte s učenicima o tome što oni kao pojedinci ili skupina mogu učiniti, kako mogu podržati i pomoći djeci Sirije ili drugoj djeci koja su pogođena ratom. Podijeljeni u grupe učenici stvaraju dodatnu kiticu pjesmi Heartbeat s riječima podrške. Uvježbavaju i izvode svoju kiticu.
Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida). U grupu u koju je uključen učenik s teškoćama, izaberite učenike s većom empatijom i senzibilitetom za uvažavanje različitosti. Popis pojmova koji ste pripremili za učenike popratite slikovnim prikazima (crtež, fotografija, slika), što će biti osobito važno za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma. Kako bi učenici mogli promišljati bez kojih od navedenih pojmova se ne mogu zamisliti, podsjetite učenike na situacije iz njihove svakodnevice te ih ilustrirajte. Omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka tijekom prikaza videospota. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite tekst pjesme te titlove pri prikazu videospota. Pripremite tekst slušane pjesme na hrvatskom jeziku. Grafički prilagodite tekst za učenike s teškoćama učenja (font, veličina slova, razmak između riječi, prored, istaknite bitno i sl.). Provjerite razumijevanje riječi u tekstu pjesme. Pripremite slikovne prikaze pojmova u tekstu te provjerite razumijevanje i dodatno pojasnite učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Po potrebi semantički pojednostavite učenicima nerazumljive i nepoznate pojmove. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koje zanima videoprodukcija mogu snimiti audiozapis grupnih izvedbi pjesme. Zatim mogu izraditi prezentaciju s porukama potpore i audiozapisima te objaviti na mrežnim stranicama škole. Učenici koje zanimaju strani jezici mogu naučiti pjevati pjesmu (ili samo pripjev) na arapskom jeziku te ju odpjevati u razredu. Mogu se povezati s organizacijama koje pomažu izbjeglicama poput Are You Syrious? - Početna i JRS - Isusovačka služba za izbjeglice - Home te prezentaciju s porukama potpore i snimljene audiozapise dostaviti nekom djetetu/djeci iz Sirije koji su svoj novi dom našli u Hrvatskoj.
Učenicima prezentirajte videozapis Izbjeglička kriza 2015. S učenicima povedite raspravu o tome kako migracije utječu na kretanje i sastav stanovništva. Raspravite kako će utjecati na karakteristike stanovništva iz zemalja iz kojih kreću, a kako na zemlje u koje dolaze. Nakon toga podijelite anonimnu anketu koju ste prethodno izradili u Google Formsu. Uz pomoć ankete ispitajte stavove učenika o migrantima, njihovu prihvaćanju u zajednici, razlozima i načinima dolaska. Nakon završene analize ankete, učenicima objasnite da će na današnjem satu na primjeru izbjegličke krize iz 2015. naučiti o migracijama, njihovim uzrocima, kako se odvijaju i kakve posljedice ostavljaju te će nakraju vidjeti jesu li se njihovi prvobitni stavovi izmijenili. Učenike podijelite u 5 grupa. Svakoj grupi omogućite pristup Thinglink dokumentu u kojem ste kao početnu pozadinu postavili slijepu kartu Europe, Bliskog istoka i Sjeverne Afrike. Slijepe karte možete pronaći na stranici d-maps. Svaka skupina dobit će zadatak istražiti jedan od aspekata migracija izbjeglica.
1. grupa: Istražuje iz kojih zemalja dolaze migranti i izbjeglice
2. grupa: Istražuje razloge za migracije
(Razloge koji tjeraju migrante da krenu na put i razloge zbog kojih se migranti odlučuju za pojedine zemlje kao destinacije.)
3. grupa: Istražuje načine putovanja i transport migranata
4. grupa: Istražuje kako se migranti snalaze u novoj zemlji
(Koje su im prepreke u integraciji u nova društva, kako društva u koja su se doselili reagiraju na migrante.)
5. grupa: Istražuje koliko je migranata doselilo u pojedine europske države i kolik udio stanovništva čine u novim državama. (Mogu se koristiti IS-om namijenjenim ovom scenariju ili interaktivnom kartom i grafikom)
Svaka grupa treba pronaći po jedan videomaterijal koji će integrirati u zajednički thinglink dokument. Također na zajedničkom dokumentu trebaju dodati grafičke priloge i kratke obavijesti kojima iznose naučeno o svojoj temi. Po svakoj grupi dovoljno je nekoliko zapisa (3-4). U skladu sa svojom temom priloge dodaju na odgovarajuće mjesto na karti i označavaju odgovarajućim znakovima. Cilj je koji trebaju postići učenici kreirati interaktivnu kartu kojom se mogu objasniti moderne migracije u Europu te integracija migranata u europsko društvo.
Nakon izrade karte svaka grupa bira predstavnika koji će održati izlaganje i predstaviti kartu pred razredom. Zatim ponovno uz pomoć online ankete ispitajte stavove učenika o migrantima te s učenicima prokomentirajte nove rezultate i usporedite ih s početnima.
Osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini zvuka tijekom prikaza videozapisa, a učenicima s oštećenjem sluha osigurajte titlove koji prate videozapis. Prije rasprave s učenicima ponovite sastavnice rasprave te njihovu ulogu u raspravi, osobito s učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite natuknice o temi za učenike s teškoćama pažnje kako bi aktivno sudjelovali i pratili raspravu. Pripremite i podsjetnik s pojmovima koje su učenici ranije usvojili, primjerice “kretanje stanovništva” te isto potkrijepite primjerom. Usmjeravajte učenike s teškoćama pažnje pri rješavanju ankete te provjerite razumijevanje pitanja u anketi. Također, spoznajno i perceptivno prilagodite pitanja ankete (semantički pojednostavite pojmove) za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima s intelektualnim teškoćama dodatno primjerom približite godinu 2015., kako biste dobili vremensku percepciju, primjerice prisjetite se neke situacije iz života učenika iz te godine ili razred koji je polazio. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika u radu grupe, po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe. Slijepe karte popratite označenim stranama svijeta radi orijentira na karti. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu provesti intervju s nekim od učenika migrantskog podrijetla ako takvi učenici pohađaju nastavu u školi. Kroz intervju mogu istražiti odakle su učenik i njegova obitelj došli, kako su doputovali te kako se snalaze u novoj domovini. Uz pomoć i vodstvo učitelja učenici neka osmisle pitanja za intervju. Intervju može biti objavljen u školskim novinama. Ako školu ne pohađa učenik migrantskog podrijetla, intervju se može napraviti s nekim od učenika koji su se doselili iz drugog grada ili internetskom vezom s nekim od bivših učenika škole koji su se u međuvremenu odselili u neku drugu zemlju te doznati njihova iskustva te razloge migracije.
Aktivnost provedite u tri koraka.
U prvom koraku učenike uvedite u osnovni vokabular vezan uz temu “Globale Kinder” (npr. die Flüchtlinge, Deutschland, die Migration…). Najvažnije pojmove možete napisati na ploču. Potaknite kratku raspravu jer učenici raspolažu nekim informacijama vezanim za događaje u Hrvatskoj te ih možete i dodatno informirati o situaciji s izbjeglicama u Njemačkoj.
U drugom koraku učenike podijelite u grupe te im na temelju uvodnih pojmova zadajte istraživački zadatak. Neka učenici pomoću svojih tableta istraže dječje vijesti na zadanu temu na online portalu ZDF - Logo TV, odaberu vijest koju će pregledati i prezentirati razredu. Radi boljeg razumijevanja mogu koristiti Langenscheidt Deutsch-Kroatisch Wörterbuch - Übersetzung. Svaka grupa bi trebala odabrati različitu vijest. Svaka grupa sažeto najavljuje svoju vijest koju nakon gledanja zajedno prokomentirajte.
U zadnjem koraku učenici koristeći metodu formativnog vrednovanja 3-2 -1 zapisuju tri stvari koje su naučili, dva detalja koja su uočili i jedno pitanje koje još imaju o migrantima. Metodu možete provesit koristeći Google obrasce. Zajedno prokomentirajte učeničke refleksije.
Pripremite kartice s nepoznatim riječima za učenike s teškoćama učenja te učenike s intelektualnim teškoćama. Na poleđini kartice napišite prijevod riječi te popratite slikovnim prikazom pojma, što će biti podrška i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Ponovite pravila sudjelovanja u raspravi te po potrebi primjerima pojasnite isto. Za učenike s teškoćama pažnje, radi lakšeg praćenja rasprave te pravodobnog uključivanja u raspravu, pripremite podsjetnik s natuknicama o temi o kojoj se raspravlja. S učenicima ponovite pojam izbjeglica te ga oprimjerite, što će biti osobita podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Za pretraživanje vijesti i interneta pripremite upute u koracima u pisanom obliku, za učenike s teškoćama pažnje. Za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma upute popratite slikovnim prikazima (crtež, simbol, piktogram i sl.). Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti informacije vezane uz tu temu na internetu (npr. Kinder Flüchtlinge ili na hrvatskim portalima) i napraviti plakat ili prezentaciju u digitalnom alatu Canva uz temu djece izbjeglica u Njemačkoj.
Provedite aktivnost koristeći jedan ili više predloženih zadataka. U digitalnom alatu Emaze (gallery 3D) počnite s izradom virtualne izložbe o migrantima i/ili izbjeglicama u vašoj školi, mjestu ili gradu. Učenici istražuju i vama šalju podatke putem Teamsa ili nekog drugog načina zajedničke komunikacije te vi dopunjujete izložbu u alatu Emaze.
ZADATAK 1
Upoznajte učenike s osnovnim pojmovima vezanim uz problematiku izbjeglica i migranata koristeći interaktivni element Izbjeglička kriza - tko je tko?. Objasnite učenicima da je u Hrvatskoj za vrijeme rata bilo puno prognanika odnosno izbjeglica koji su morali napustiti svoje domove i započeti novi život. Neki od hrvatskih prognanika živjeli su kod rodbine, a neki u hotelima-prihvatilištima ili u prognaničkim odnosno izbjegličkim naseljima u sigurnim dijelovima zemlje, čak i u drugim zemljama koje su im pružile zaštitu.
ZADATAK 2
Zajedno s učenicima istražite iz kojih sve zemalja dolaze učenici migranti i/ili izbjeglice u vašoj školi ili mjestu odnosno gradu. Upoznajte učenike s razlozima zbog kojih su učenici migranti morali otići iz svojih domova i napustiti svoju zemlju. Objasnite im kako su milijuni ljudi napustili svoje domove (zbog rata, loših uvjeta života i sl.) i da zemlje Europe primaju izbjeglice kako bi im pomogle. Naglasite da je put izbjeglica do Europe jako težak i nesiguran. Neka djeca nisu mogla ponijeti svoje stvari koje su im važne ili su im stvari bile uništene u ratu u njihovu domu, a neki su izgubili i svoje najbliže.
ZADATAK 3
Uputite učenike neka na geografskim kartama istraže udaljenost, put i rutu koju su učenici migranti prevalili kako bi stigli iz svoje zemlje do Hrvatske.
Možete napraviti usporedbu i istražiti trajanje puta i udaljenost od npr. Zagreba do Dubrovnika ili bilo kojeg drugog grada u Hrvatskoj. Na internetu, zajedno istražite koliko dugo, kako i u kojim uvjetima putuju izbjeglice da bi se domogli sigurnosti.
ZADATAK 4
Zadajte učenicima neka nabroje sve strane jezike koje poznaju, a vi možete dodati manje poznate jezike, poput arapskog, farsi, paštu, urdu i sl. Uputite ih neka istraže kojim jezicima govore učenici migranti i/ili izbjeglice u vašoj školi, mjestu ili gradu. Mogu istražiti u koju jezičnu skupinu pripada taj jezik te kojim pismom ili pismima se služe učenici migranti u vašoj školi ili mjestu. Naglasite učenicima da diljem svijeta ljudi govore različitim jezicima tako da novi učenik u vašoj školi nije stigao još dobro naučiti hrvatski jezik. Koristeći tehniku oluja ideja neka se učenici pokušaju domisliti svih načina kako bi se mogli sporazumjeti s novim učenikom (primjerice gestama i pokretima, pomoću engleskog/ njemačkog ako ga poznaju, mobitelom preko Google prevoditelja, slikovnim rječnikom i sl).
ZADATAK 5
Upoznajte učenike s pojmom kulture i kulturalnih razlika. Na način primjeren dobi naglasite da svaka kultura kroz povijest razvija svoje običaje – slavljenja blagdana, religijske običaje, obiteljske uloge, pripremu hrane, nadijevanja imena, društvene norme i običaje i sl. Zajedno istražite i prikupite podatke o kulturi, tradiciji, narodnoj nošnji, himni i slično zemlje iz koje dolaze učenici migranti. Objasnite kako učenici migranti imaju za nas neobična imena te potaknite ostale učenike neka se potrude naučiti ih točno izgovoriti. Naglasite da raznolikost kultura obogaćuje sredinu i oprimjerite na primjeru hrane i kulinarstva. U suradnji s roditeljima organizirajte radionicu pripreme nekog jela specifičnog za zemlju iz koje dolaze učenici migranti.
ZADATAK 6
Prikažite učenicima videozapis Empatija vs simpatija. Zajedno s učenicima prokomentirajte razliku između empatije i simpatije. Usmjerite ih neka zamisle sebe na mjestu novog učenika migranta – da su iz Hrvatske prešli jako dalek, višemjesečni put, da su za sobom ostavili prijatelje, uspomene, stvari i ljude koje vole, a možda su izgubili i neke bliske osobe. Došli su u stranu zemlju u kojoj nikog ne poznaju, žive u maloj sobi i ne znaju jezik domaćina. Neka pokušaju zamisliti što bi im bilo teško i što misle da bi im pomoglo. Ako je netko od učenika proveo neko vrijeme u zemlji čiji jezik ne poznaje, može podijeliti svoje iskustvo. Kako mu je bilo u početku i što je doživio kao pomoć i podršku, a što mu je otežalo snalaženje. Možete s učenicima razgovarati o konkretnim načinima na koje oni mogu podržati učenike migrante da se brže i lakše uklope.
Potaknite učenike uključene u izvannastavnu aktivnost da izrade i plakate kojima će popularizirati trenutnu postavu virtualne izložbe u alatu Canva, kao i pozivnice na otvorenje koje će poslati na adresu susjednih škola i podijeliti ih roditeljima.
S učenicima na izvannastavnoj aktivnosti povedite razgovor o emigrantima, izbjeglicama. Ako imate takvih učenika u školi, konkretizirajte razgovor...Kako komuniciraju s njima, mogu li se zamisliti u njihovoj koži, na kojim im je predmetima najteže, pomažu li im i kako? Navedite ih na promišljanje o tome da je puno lakše ako ta djeca znaju ponešto od engleskog jezika pa se komunicira na tome jeziku. Neka razmisle kako pomoći djeci da se snalaze bez znanja ijednog europskoga jezika? Predložite učenicima izradu slikovnoga rječnika osnovnih pojmova. Možete ih podijeliti u manje grupe pa svaka grupa piše popis pojmova i iz različitih situacija - od osnovne komunikacije, do pojmova poput žedan sam, gdje je toalet?, elementarnih namirnica, do školskoga rječnika - škola, učitelj,učiteljica, učionica, knjiga,....Dogovorite unutar skupine hoće li pojmovi biti raspoređeni prema situacijama ili abecednim redom. Razumijevanje prikazanoga pojma neka najprije provjere među sobom pantomimskim prikazom kako bi bili sigurni da razumljivo prikazuju primjerice pojam - izvolite. Unutar skupine raspodijelite zadatke, učenici vještiji crtanju neka crtaju pojam, a ostali pišu englesku te hrvatsku riječ ili frazu. Uputite ih da fotografije i crteže mogu preuzeti s besplatno dostupnih stanica poput Pixabay stranice. Učenici rječnik mogu urediti u digitalnome obliku u zajedničkoj OneNote bilježnici koju unaprijed pripremite za njih. Ali kao prava pomoć učenicima izbjeglicima poslužit će tek tiskano izdanje koje mogu imati stalno sa sobom.
Forum za slobodu odgoja (2015) Svi smo mi djeca ovoga svijeta. (17. 1. 2021.)
UNICEF (2017) A fight for education like you've never seen before. Youtube videozapis (17. 1. 2021.)
Centar za djecu, obitelj i mlade Modus (2017) Djeca izbjeglice u školama. Društvo za psihološku pomoć (17. 1. 2021.)
UNHCR, Podučavanje o izbjeglicama (17. 1. 2021.)
HRT, Projekt Drugi - stranci, dokumentarni filmovi (17. 1. 2021.)
City of Sanctuary (2017) Schools of Sanctuary. (17. 1. 2021.)
Izvannastavna aktivnost:
Welcome to the Croatian Society. Enleski jezik. Mrežna stranica cms.hr (17. 1. 2021.)
Welcome to the Croatian Society (turski, ruski, francuski, arapski i farsi). Mrežna stranica cms.hr (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.