Predmet
Engleski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moja obitelj

Naziv predmeta
Engleski jezik 5

Razina učenja jezika
5. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • obitelj
  • članovi obitelji

Spasi riječi!

Zadajući riječ koja se može povezati s pojmom obitelji, povedite s učenicima razgovor o obitelji. Na primjer, to su riječi: ljubav, zajedništvo, ravnopravnost, pomoć, oslonac, razumijevanje i slične kojima će učenici pokazati da se u obiteljima njeguju demokratska načela koja se kasnije prenose na širu zajednicu i društvo.

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 1 u kojem u parovima pišu dosad naučene nazive za članove obitelji te provjeravaju pravopisnu točnost napisanih riječi. Učenici za rješavanje ovog zadatka imaju jednu minutu, a par - koji ima najviše točno napisanih riječi - pobjednik je ove aktivnosti. Na kraju, s učenicima kroz razgovor provjerite jesu li usvojili riječi koje su dosada bile obrađivane te prozovite njih nekoliko da navedu koje su riječi napisali.

U digitalnom alatu LearningApps odaberite funkcionalnost "Freetext input" i pripremite zadatak u kojem učenici, uz opis člana obitelji poput “She is my mum’s sister”, trebaju napisati naziv člana obitelji. Rješavajući zadatak, proširite vokabular na temu obitelji te uključite riječi poput sister-in-law, step brother, second cousin i slično.

Nakon zadatka upitajte učenike da navedu svoje članove obitelji onako kako su to učinili u prethodnom zadatku tako da, umjesto osobne zamjenice, kažu ime svoga člana obitelji: “Ana is my dad’s sister. She’s my aunt.” Učenici ovaj zadatak rade razgovarajući u paru.

Nakon što su učenici uvježbali pisanje naziva za članove obitelji, podijelite im listove za igru potapanja brodova. Svaki učenik dobiva dva lista. Na jedan list upisuju nazive za članove obitelji koji predstavljaju “brodove”, a drugi im služi za označavanje slova i kvadratića koja su pokušali pogoditi kod svoga suparnika.

Učenici na svoj list trebaju upisati sedam naziva za različite članove obitelji te naglasite da trebaju upisati i ženske i muške nazive te da uključe nazive za članove obitelji koji uključuju i užu i širu obitelj. Riječi mogu upisivati horizontalno, vertikalno i dijagonalno, a mogu biti napisane slijeva nadesno ili odozgo prema dolje kako bi potapanje bilo izazovnije, a igra zanimljivija. Na vrhu predloška za igru horizontalno nalaze se slova od A do K, a s lijeve strane okomito odozgo prema dolje redovi su označeni od broja 1 do 11. Parovi učenika, koji igraju jedan protiv drugoga, okrenuti su leđima jedan prema drugome kako ne bi vidjeli gdje se nalaze “brodovi” odnosno nazivi za članove obitelji koje treba pronaći.

Učenici pokušavaju pronaći slovo tako što govore koordinate npr. B8. Ako je učenik promašio i na traženoj koordinati se ne nalazi slovo, njegov suparnik kaže “miss”, a ako se na traženoj koordinati nalazi slovo, kaže “hit” i izgovara slovo koje se na toj poziciji nalazi. Dok god učenik koji zadaje koordinate ne zatraži koordinatu na kojoj se ne nalazi niti jedno slovo, ima pravo nastaviti s igrom, a kada promaši, igru preuzima drugi učenik. Mjesto koje je promašeno i na kojem se slovo ne nalazi, učenici označavaju sa “X”. Učenik, koji prvi pronađe svih sedam naziva za članove obitelji, pobjeđuje te izgovara riječi koje su ga dovele do pobjede.

Važno je naglasiti da su pravila igre jednaka za sve te da će učenici, koji pokušaju varati, primjerice, okrenuti se da bi zavirili u list svoga suparnika, automatski izgubiti igru.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U virtualnom okruženju koristeći MS Teams, sustav za upravljanje učenjem na daljinu, zadajte učenicima zadatak da u čavrljanje upišu deset pojmova koje povezuju s pojmom obitelj, na primjer ljubav, zajedništvo, ravnopravnost, pomoć, oslonac, razumijevanje i slično, kojima će učenici pokazati da se u obiteljima njeguju demokratska načela koja se kasnije prenose na širu zajednicu i društvo. Zatim, komentirajte odgovore.

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 1 u kojem pišu dosad naučene nazive za članove obitelji te provjeravaju pravopisnu točnost napisanih riječi. Učenici za rješavanje ovog zadatka imaju jednu minutu, a onaj učenik koji ima najviše točno napisanih riječi, pobjednik je ove aktivnosti.

U digitalnom alatu LearningApps odaberite funkcionalnost "Freetext input" i pripremite zadatak u kojem učenici, uz opis člana obitelji poput “She is my mum’s sister”, trebaju napisati naziv člana obitelji.

Nakon zadatka zatražite učenike da navedu svoje članove obitelji onako su to učinili u prethodnom zadatku tako da, umjesto osobne zamjenice, kažu ime svoga člana obitelji: “Ana is my dad’s sister. She’s my aunt.” Rečenice upisuju u čavrljanje.

Nakon što su učenici uvježbali pisanje naziva za članove obitelji, potaknite ih da u digitalnom alatu Puzzle izrade križaljku, osmosmjerku ili premetaljku s nazivima članova obitelji kako bi utvrdili svoje znanje na zabavan način. Poveznicu na svoj uradak učenici dijele u čavrljanju kako bi njihove zadatke mogli riješiti ostali učenici.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako za to ne jave sami.

S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom rasprave o pojmovima koje povezuju s obitelji. Po potrebi, pojasnite. Također, ako je potrebno, omogućite podsjetnike s nazivima članova obitelji i prijevodom na hrvatski jezik.

Predvidite više vremena za učenike s teškoćama. To se posebno odnosi na učenike s disleksijom i jezičnim teškoćama, stoga im omogućite dulje od jedne minute kako bi mogli konkurirati svojim vršnjacima u natjecanju i da imaju priliku pobijediti. Uz to, učenicima s navedenim teškoćama i učenicima s disgrafijom uvažite i pogrešno napisane riječi. Pohvalite ih za sudjelovanje i predložite točno napisanu riječ.

Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno sudjelovati u igri potapanja brodova, dopustite da rade u paru s drugim učenikom iz razreda te podijelite posao unutar para ovisno o jakim stranama učenika. Prilikom odabira para vodite računa da je u paru onaj učenik koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.

Prilikom mrežne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pomognite. Kod učenika s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti provjeravajte prati li događanja jer je, u mrežnoj nastavi, slabija nastavnikova kontrola. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Nastavna aktivnost za predmet X

Spasi riječi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše nazive za članove obitelji.
  • Učenik pokazuje razumijevanje čitanjem kratkog i jednostavnog teksta na temu obiteljskih odnosa.
  • Učenik sudjeluje u jednostavnom i kratkom razgovoru o obitelji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Obiteljske priče

Povedite razgovor s učenicima o omiljenim knjigama. Upitajte ih znaju li kojeg su te knjige žanra. Razumiju li riječ žanr i s čime se taj pojam može povezati osim s knjigama. Kako biste im približili pojam žanra, pitajte ih kakve filmove vole gledati te koja je to "vrsta" filma. Učenici će lakše razumjeti pojam žanra jer će ga povezati s filmovima koje su gledali i koji su kod njih izazvali određenu emociju zbog koje im je pojedini film, pa tako i žanr, omiljen. Naglasite da omiljeni žanrovi ovise o ukusima pojedinca te da svatko ima pravo na svoj odabir i uživanje u najrazličitijim žanrovima jer se odabiri razlikuju.

Zadajte učenicima da individualno riješe na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 2 radi provjere i uvježbavanja razumijevanja čitanjem kao pripremu za sljedeći zadatak.

Podijelite učenike u grupe od najviše četiri člana te im zadajte da napišu kratku priču u kojoj trebaju koristiti nazive za članove obitelji. U digitalnom alatu Wordwall kreirajte kolo sreće u koje ste upisali različite žanrove priča npr. ljubavna, pustolovna, tužna, misteriozna, smiješna i slično. Pitajte učenike imaju li i knjige svoj žanr te kojeg je žanra knjiga koju su zadnju pročitali. Učenici bi trebali povezati žanr s osjećajima koje knjiga kod njih izaziva kao i o toku radnje i ponašanju likova.

Osim zadanih žanrova, učenicima pripremite rubriku za vrednovanje koja će sadržavati upute i kriterije za ispravnu primjenu gramatičkih zakonitosti i pravopis. Zadajte broj riječi koji priča treba sadržavati. Kako biste uključili i jezični aspekt aktivnosti (osim vokabulara za članove obitelji) - možete ponoviti i neko glagolsko vrijeme, npr. Present Simple. Usmjerite pažnju učenika na ranije stečeno znanje o glagolskom vremenu koje želite ponoviti te dodajte i aktivnost vrednovanja napisanih priča (jezičnih aspekata), npr. vršnjačko vrednovanje s listom za provjeru, analizu rečenica ili pogrešaka te ispravak kako bi i jezični aspekt bio uključen u provedbu aktivnosti.

Broj žanrova ograničite na broj grupa. Okretanjem kola sreće svaka grupa će dobiti jedan žanr u kojem njihova priča treba biti napisana. Svi članovi grupe imaju pravo glasa i prijedloge svakoga od njih treba uvažiti i uklopiti u priču.

Učenici svoje priče stavljaju u digitalni alat Book creator, ali bez naslova. Koliko ima grupa, toliko će na kraju biti knjiga. Učenici dijele nastale knjige uz pomoć poveznica u svojoj virtualnoj učionici kako bi knjige bile svima dostupne za čitanje.

Nakon što svi učenici individualno pročitaju priče, vraćaju se u grupe u kojima su ih pisali te raspravljaju i pokušavaju povezati priče i žanr u kojem je priča trebala biti napisana. Naglasite da svi članovi tima imaju pravo da njihov prijedlog bude usvojen te da doživljaji priča mogu biti različiti. Ako uoče da član grupe nije u potpunosti razumio priču, trebaju mu pomoći i, na prikladan način, pojasniti bez omalovažavanja. Cilj ovog dijela aktivnosti je osmišljavanje naslova priča koje zapisuju u bilježnicu kako ne bi utjecali na rješenja odnosno naslove ostalih grupa.

Na kraju, govorno dijele svoje rezultate (naslove priča) i navode svoja razmišljanja o tome kako su doživjeli priče. Učenici trebaju argumentirati svoje doživljaje tako da objasne kako su se osjećali dok su čitali priču i koji detalji priče su ih naveli da odrede ugođaj kao i sam naslov.

Grupe za svoju priču mogu odabrati naslove drugih grupa ili zadržati svoju. Ako prihvate prijedlog neke druge grupe, napomenite da na kraju priče, odnosno e-knjige, moraju navesti autore te da se i u svakodnevnom životu moraju poštivati autorska prava.

Postupci potpore

I u ovoj aktivnosti, tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako za to ne jave sami.

S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju tijekom rasprave o žanrovima te, po potrebi, pripremite podsjetnik s primjerima žanrova.

Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama i za učenike s oštećenjem sluha također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima i lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida.

Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.

U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima.

Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati onoga koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u skupine uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedine skupine.

Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira skupina u kojoj je učenik s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Obiteljske priče

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše kratak i jednostavan tekst na temu obitelji.
  • Učenik govori kratak i jednostavan tekst na temu obitelji.
  • Učenik čita kratak i jednostavan tekst na temu obitelji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Osobni i socijalni razvoj

Obiteljske slike

Kako biste ih uveli temu, pitajte nekoliko učenika da govorno opišu tjelesni izgled nekog kolege/kolegice u razredu dok ostatak razreda pokušava pogoditi o kome se radi.

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 1, Jedinica 1.1., Zadatak 3 u kojem će ponoviti nazive za opis fizičkog izgleda.

Pripremite zadatak u kojem su navedene različite obitelji sa svojim članovima: obitelji sa samohranim roditeljima, obitelji s istospolnim roditeljima, obitelji u kojima postoje osobe s različitim teškoćama u razvoju, obitelji u kojima djecu odgajaju baka i djed. Na primjer: U ovoj obitelji su mama i troje djece, dječak i dvije djevojčice / U ovoj obitelji su dvije mame i dvoje djece, dječak i djevojčica / Dječak ne može hodati te koristi invalidska kolica.

Zadatke s navedenim članovima obitelji pripremite u digitalnom alatu Canva koji omogućava zajednički rad i suradnju na zadatcima. Nakon što učenike podijelite u parove, pozovite ih u parovima u kreirane zadatke kako bi na njima radili zajednički. Tijekom rada na zadatku, na ovaj način možete pratiti što učenici rade te im davati povratnu informaciju i podršku ako je potrebna.

Zadajte učenicima da u parovima kreiraju ilustraciju zadane obitelji u alatu Canva u kojem na raspolaganju imaju brojne vizualne elemente i fotografije. One će im pomoći da vizualiziraju obitelj zadanu u zadatku.

Obitelji su izmišljene kako bi i učenici, koji nemaju obitelj, bili uključeni i kako se ne bi osjećali izolirani i povrijeđeni. Učenici, uz ilustraciju svoje izmišljene obitelji, pišu kratak i jednostavan tekst predstavljajući članove obitelji koji se nalaze na ilustraciji.

Zadatak pisanja postavite tako da u tekstu opisa obitelji učenici moraju napraviti tri pogreške u opisu tjelesnog izgleda članova obitelji. Kada učenici budu čitali opise tjelesnog izgleda članova obitelji na ilustraciji, morat će uočiti tri pogreške. Na taj način motivirat ćete učenike da detaljno pročitaju opise kao i da pokažu razumijevanje čitanjem.

Svakom paru dodijelite po nekoliko tekstova koje trebaju analizirati tako da nekoliko parova čita i analizira iste tekstove. Tako ćete potaknuti raspravu o tome jesu li uočili iste pogreške što će otvoriti prostor za raspravu i argumentiranu razmjenu mišljenja.

Nakon provedene analize tekstova, učenici govore o tome koje su pogreške zapazili te jesu li se usuglasili oni koji su radili na istom tekstu. Učenik, čiji se tekst analizira, potvrđuje točnost uočenih pogrešaka te ih zajedno ispravljaju.

Učenici potom dijele ilustracije koje su kreirali u Canva i ispravljene tekstove opisa kao plakate u digitalnom alatu Padlet. Možete ga podijeliti sa svojim učenicima tako da ga mogu uređivati dodavanjem svojih dokumenata, u ovom slučaju, plakata o izmišljenim obiteljima.

Dobit ćete autentične materijale koje možete koristiti u nastavi s drugim razredima u kojima predajete kao materijale za razumijevanje čitanjem ili ilustracije obitelji kao poticaj za zadatak govorenja. Koristite li učeničke radove kao nastavne materijale, potaknut ćete pozitivan stav prema radu na zadatcima i kreiranju krajnjih rezultata te ćete utjecati na učenikovu motiviranost. Na ovaj način, izrada rezultata postaje smislena i svrsishodna, a učenik osjeća da je njegov rad cijenjen i mimo sustava ocjenjivanja.

Postupci potpore

U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.

U zadatku čitanja teksta pripazite da tekstovi budu grafički uređeni. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima i lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida. Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.

S učenicima s oštećenjem sluha, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama provjeravajte razumiju li zadatak i pojmove koji se spominju.

Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da napišu pjesmu o obitelji i značaju obitelji. Pjesma može biti i napisana u akrostihu u kojoj je riječ FAMILY napisana okomito pa stihovi počinju slovima koja čine riječ FAMILY.

Svakoj pjesmi dodijelite broj te ih izložite u razredu i recite učenicima da ih pročitaju. Neka na list papira napišu broj pjesme koja im se sviđa i stave papirić na jedno mjestu ili u kutiju.

Radove s najvećim brojem glasova izložite na ploči, objavite u školskom listu ili na školskoj mrežnoj stranici.

Nastavna aktivnost za predmet X

Obiteljske slike

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše kratak i jednostavan tekst na temu obitelji.
  • Učenik čita kratak i jednostavan tekst na temu obitelji.
  • Učenik sudjeluje u razgovoru na temu obitelji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Osobni i socijani razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.