Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

O rizicima i nuspojavama upitajte svog nastavnika informatike

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • ergonomija
  • asistivna tehnologija
  • zlonamjerni programi
  • računalni virusi

Nadohvat tipkovnici

Uputite učenike na to da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.2, podnaslov Asistivna tehnologija. Nakon čitanja neka na računalima provedu vježbu koja slijedi nakon navedenog podnaslova.

Podijelite učenike u parove. Svaki od učenika u paru neka odabere jednu vrstu poteškoće i, u desetak minuta, neka se pokušaju koristiti računalom u skladu s odabranom poteškoćom. Npr. jedan učenik može odabrati sljepoću, povezati oči i pokušati na internetu pronaći nešto što će mu pomoći pri čitanju ekrana, dok drugi učenik može staviti desnu ruku iza leđa i pokušati se služiti računalom isključivo lijevom rukom. Svoja iskustva neka međusobno prokomentiraju i zaključe koliko bi im bilo teško ili lako uz takvu poteškoću. Takva vježba bi im trebala pomoći u boljem razumijevanju potrebe za asistivnim tehnologijama.

Nakon vježbe, svaki par treba izraditi plakat u alatu Canva prema projektnom zadatku u sklopu e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.2, podnaslov Asistivna tehnologija. Ako je potrebno, prikažite način korištenja alata.

Izrađene plakate učenici predstavljaju ostalim kolegama. Glasanjem svih učenika iz razreda, odaberite najbolji i njega objavite na mrežnim stranicama škole ili ispišite i postavite na školski pano.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.

Za zvučne videozapise u lekcijama treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također, bilo bi poželjno, prije svake nastavne jedinice, pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Tijekom provedbe vježbe - nakon podnaslova Asistivna tehnologija - predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama. Njima, naime, treba dulje vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Ako je u razredu učenik s teškoćom koji se koristi asistivnom tehnologijom (npr. učenik s oštećenjem vida, sluha ili motoričkim teškoćama), umjesto pretraživanja internetskih sadržaja učenik može predstaviti svoje asistivno pomagalo. Provjerite zna li se učenik služiti alatom Canva te, ako je potrebno, prikažite potrebne korake. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Za učenike koji žele znati više

Istražite kako virtualna stvarnost može pružiti pomoć osobama s poteškoćama i na koji se način može koristiti u terapijske svrhe različitog tipa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nadohvat tipkovnici

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje različite uređaje asistivne tehnologije.
  • Učenik opisuje situacije u kojima asistivna tehnologija može pomoći nekoj osobi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Ja, robot

Uputite učenike na to da pročitaju sadržaj e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.2, podnaslov Kako tehnologija utječe na nas. Prema prijedlogu u podnaslovu Projektni zadatak podijelite razred u grupe od 3 do 4 učenika i svakoj grupi zadajte jedan od šest zadataka koji su opisani.

Za rad grupa pripremite dijeljenu PowerPoint prezentaciju u sustavu Office 365 za škole i poveznicu na nju podijelite s učenicima. Svaka grupa neka izradi nekoliko slajdova na kojima će prikazati rezultate svog istraživanja prema dobivenom zadatku i smjernicama. Sve dodatne materijale izrađene prema zadatcima (video, anketu, kviz, film, plakat) neka pomoću poveznice uključe u prezentaciju.

Svaka grupa predstavlja svoj dio, a gotovu, zajedničku prezentaciju objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Tijekom čitanja sadržaja e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.2 predvidite više vremena za čitanje za učenike s teškoćama kojima je ono potrebno za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Budući da je navedeni podnaslov pri sredini lekcije, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da se služe pretraživačem upisujući naziv podnaslova. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici izrade preuveličanu, karikiranu priču ili strip u kojem će prikazati jedan dan u životu učenika koji se prekomjerno i nepotrebno koristi tehnologijom. Drugim riječima, neka prikažu kako bi izgledalo da svaku moguću aktivnost učenik obavlja ili pokušava obaviti pomoću tehnologije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ja, robot

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje situaciju u kojoj se pretjerano upotrebljava tehnologija i, zatim, opisuje ispravan način njenog korištenja.
  • Učenik opisuje negativan i pozitivan utjecaj tehnologije na čovjeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Tko zna postati milijunaš

Podijelite učenike u parove i uputite ih na to da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.3 o zlonamjernim programima. Nakon što svi pročitaju, podijelite ih u grupe od 3 do 4 učenika. Svaka grupa neka odabere jedan od šest podnaslova unutar pročitane jedinice. Na temelju sadržaja tog podnaslova trebaju osmisliti dva pitanja - jedno jednostavnije (za niže iznose), a drugo teže (za više iznose). Ovisno o broju učenika i grupa, preostala pitanja (za najviše iznose) mogu osmisliti oni koji budu najbrže gotovi sa svoja dva pitanja ili oni učenici koji imaju više ideja. Uz svako pitanje, treba ponuditi po četiri moguća odgovora i predložiti koji će odgovori biti ponuđeni ako na tom pitanju natjecatelj odabere džoker 50:50. Za džokere Pitaj publiku i Zovi nije potrebno smišljati način ponude odgovora jer će taj dio odraditi stvarna publika prilikom provedbe kviza.

Izrađenog Milijunaša provedite u svojoj školi za Dan sigurnijeg interneta za učenike koji nisu sastavljali pitanja. Provesti ga možete s jednim natjecateljem (klasično) ili s više njih tako da pobjednik bude onaj tko dospije najdalje. Ovisno o mogućnostima, ponudite pobjedniku nagradu.

Napomena!

Postoji mnogo digitalnih predložaka za izradu kviza Tko želi biti milijunaš koje možete iskoristiti za izradu vizualno autentične igre. Neke od njih možete pronaći ovdje ili ovdje.

Postupci potpore

Tijekom čitanja sadržaja e-Škole DOS Informatika 1, Modul 6, Jedinica 6.3 predvidite više vremena za čitanje za učenike s teškoćama kojima je ono potrebno za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe, ovisno o njegovim jakim stranama (npr. učeniku s motoričkim teškoćama bit će lakše prikupiti fotografije na određenu temu, nego pretraživati tekstove). Za učenike s teškoćama pripremite uručak nakon sata na kojem će biti sažeta pitanja i točni odgovori koji su obrađeni tijekom sata.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu, na isti način, osmisliti pitanja za različite formate popularnih kvizova ili natjecanja u znanju poput pub kvizova i osmišljeni kviz simulirati s učenicima svog razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko zna postati milijunaš

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja različite vrste zlonamjernih programa.
  • Učenik razlikuje načine na koje zlonamjerni programi utječu na računala.
  • Učenik opisuje kako se zaštititi od zlonamjernih programa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.